پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
10:58 - 1401/08/24

ایجاد کنسرسیوم صادراتی در دستور کار میراث فرهنگی/دانش‌بنیان‌ها به حوزه صنایع دستی ورود کنند

شهر جهانی صنایع دستی شدن عنوان کمی برای اصفهان نیست، عنوانی که از تلاش‌های هنرمندان این شهر حاصل شده است؛ معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان وضعیت هنرمندان و صنایع دستی اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش ندای اصفهان،از پشت شیشه مغازه‌، دستان چروکیده‌اش گواه می‌دهد سال‌هاست بر صفحه مسی می‌کوبد و در این راه موهایش را سفید کرده، لبانش از شوق کار، می‌خندد اما نگرانی را می‌شود از چشم‌هایش خواند، هنرمند دیگری در مغازه کنار دستی‌اش با ظرافت، قلموی باریکی را روی ظرف مسی می‌کشد و گل و بته‌های گلدان مینا را سر جایش می‌نشاند، صدای دست‌های مرد چیت‌ساز که محکم بر مهرهای چوبی می‌زند می‌آید، مشت می‌کوبد و نقش می‌آفریند؛ شهر جهانی صنایع دستی شدن عنوان کمی برای اصفهان نیست، عنوانی که از تلاش‌های هنرمندان این شهر حاصل شده است.

غرق در نقش و نگارهای مانده بر جام مسی بودم حس خبرنگاری‌ام گل می‌کند تا ببینم شهر جهانی صنایع دستی برای هنرمندان پرآوازه‌اش چه کرده است؟ سراغ معاون صنایع دستی میراث اصفهان را می‌گیرم، هماهنگی‌ها انجام می شود تا با او گفت‌و‌گو کنم، صبح روز پاییزی تماس می‌گیرم تا قرار ملاقات را تنظیم کنم.

با چند بوق تلفن همراه را پاسخ می‌دهد، موضوع مصاحبه را با او در جریان می‌گذارم. من را به دفترش دعـوت می‌کند، هفته بعد قرار تنظیم می‌شود. به پشت درب اتاقش که می‌رسم متوجه می‌شوم سرش به خاطر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شلوغ است اما در میان این سرشلوغی‌ها وقت داده بود تا با هم گفت‌وگویی داشته باشیم. متن زیر مشروح گفت‌وگو با نورالله عبداللهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان است.

 ۶۰ هزار هنرمند در استان اصفهان داریم 

 وظایف حوزه مدیریتی شما چیست؟

عبداللهی: معاونت صنایع دستی استان از معاونت‌های سه‌گانه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است که شامل سه واحد آموزش، حمایت از تولید و بازرگانی است؛ واحد آموزش برای هنرمندان تازه‌کار کلاس آموزش مقدماتی و برای هنرمندان شاغل در حوزه صنایع دستی، کلاس پیشرفته جهت ارتقا سطح‌شان می‌گذارد، در حوزه حمایت از تولید برای کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، معاونت صنایع دستی چند نوع پروانه صادر می‌کند؛ پروانه تولید انفرادی برای کسانی است که صنایع دستی می‌دانند و معمولاً در محل زندگی خودشان ‌و خانه‌ها و حتی به عنوان شغل دوم به این کار مشغولند، این افراد در اصفهان زیاد هستند، تقریباً ۶۰ هزار هنرمند در استان اصفهان داریم که عمده آن‌ها همان پروانه‌های انفرادی دارند، پروانه تولید کارگاهی برای کسانی است تولید آن‌ها از تولید به صورت تک‌نفره فراتر رفته باشدو شاغل در کارگاه داشته باشند و همه شاغلین در کارگاه باید بیمه شوند، برای پیشکسوتان (کسانی که قبلا صنایع دستی کار می‌کردند ولی الان کار نمی‌کنند) و فارغ‌التحصیلان و فعالان دیگر پروانه انفرادی صادر نمی‌شود و کارت شناسایی به صورت انفرادی و چندرشته‌ای هم صادر می‌شود.

مالیات یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی است و طبق ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۶۶، مجلس کلیه کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی را درصورتی که اظهارنامه مالیاتی سالیانه داشته باشند و در موعد مقرر تکمیل نمایند از پرداخت مالیات معافند ولی بسیاری از هنرمندان اطلاعی از این موضوع ندارند برای همین در حوزه آموزش کلاس‌هایی را برگزار می‌کنیم که در همین زمینه، کارگاهی مهر ماه برگزار شد که بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی با قوانین مالیاتی، معافیت‌های مالیاتی و نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی آشنا شدند، هنرمندان باید توجه داشته باشند که در شرط معافیت تولیدکنندگان صنایع دستی باید بتوانند اظهارنامه تهیه و آن را صحیح تنظیم کنند تا مشکلی در معافیت برایشان پیش نیاید.

۴ هزار و ۶۰۰ نفر در اصفهان بیمه صنایع دستی هستند

بحث‌های بیمه‌ای نیز در واحد حمایت از تولید پیگیری می‌شود، بیمه صنایع دستی در استان اصفهان ۶ هزار و ۸۰۰ نفر را دربرمی‌گیرد که از نوع بیمه تأمین اجتماعی است امسال با مساعدت‌های ریاست‌جمهور و وزرا در سفر به استان تلاش شد که سهمیه جدید به تعدادی داده شود و این اتفاق پس از سال‌ها رخ می‌دهد که آن هم باز به یک سری افراد خاص تعلق می‌گیرد؛ هنرمندانی که نزدیک ۵۰ سال هستند، زنان سرپرست خانوار و بیماران خاص را پس از بررسی و اولویت‌بندی به بیمه معرفی می‌کنیم.

بیمه روستاییان و عشایر هم داریم که هنرمندان صنایع دستی نیز شامل آن می‌شوند، جدیداً یک قرارگاه در استانداری به ریاست معاون نیروی انسانی استانداری تشکیل شده است و این ستاد نیز افرادی که معمولاً شرایط بیمه تأمین اجتماعی ندارند را بیمه می‌کند که تفاوت‌هایی با بیمه تأمین اجتماعی دارد، برای مثال بیمه روستاییان و عشایر مبلغ و خدمات دریافتی کمتری دارد.

حوزه بازرگانی معاونت صنایع دستی، دو قسمت بازاریابی و نمایشگاه دارد، کار نمایشگاه این است که نمایشگاه‌های ملی و استانی برگزار کند و در اطلاع‌رسانی‌های عمومی و با احضار هنرمندان، برای حضور به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی معرفی می‌شوند.

چند واحد فرعی مانند تسهیلات داریم که این واحد در سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در اختیار هنرمندان قرار دادیم، دولت این امکان را برای ما ایجاد کرد و این تسهیلات را در شرایط خاص اعطا کردیم.

مشکلات هنرمندان رفع می‌شود

 مشکلات موجود در صنایع دستی اصفهان را چگونه برطرف می‌کنید؟

عبداللهی: در اداره کل صنعت معدن تجارت اصفهان میزی برای رفع مشکل هنرمندان، مشخص شده که مصوبات آن توسط وزیر صمت ابلاغ می‌شود و مقرر شد تا برای رفع موانع قانونی اقداماتی انجام شود، یکی از مشکلات هنرمندان، مشکل نقره برای صادرات بود که آن را در رده فلزات گران‌بها به حساب می‌آوردند و برای فروش به مسافران هنگام خروج از کشور مشکل پیش می‌آمد و در مصوبات ذکر شد تا برای رفع آن تلاش شود، از مصوبات دیگر این بود که به صورت تخصصی گمرک بتواند در زمینه صنایع دستی کار انجام دهد و کارشناس تخصصی صنایع دستی داشته باشند و توانمندی گمرک اصفهان در این زمینه افزایش یابد، این ادعا را داریم که در اصفهان تقریباً ۷۰ درصد از صنایع دستی کشور را تولید می‌کنیم و امید است با روش گمرک تخصصی بتوان مشکل صادرات صنایع دستی را کمی مرتفع ساخت.

میز اصفهان در اداره کل صنعت معدن و تجارت مشکلات را پیدا می‌کند تا با حضور مسؤولان مرتبط مصوباتی برای پیگیری مشکلات ابلاغ ‌کنند.

در حوزه میراث ناملموس و ثبت نشان جغرافیایی برخی رشته‌های صنایع دستی چه اقداماتی انجام شده است؟

عبداللهی: در واحد ثبت، آثار میراث ناملموس ثبت شده و نشان جغرافیایی به محصولات می‌دهند که در سال جاری چندین رشته صنایع دستی برای ثبت نشان جغرافیایی به وزارتخانه فرستاده شده، از میان آن‌ها چهار رشته مشبک فلز، فولادگری، معرق سنگ و مس‌گری برای ثبت نشان جغرافیایی از طرف وزارتخانه پاسخ مثبت گرفته است، در دوره فعلی بیشترین تولیدات ما در حوزه صنایع دستی، مواردی هستند که به صورت انبوه تولید می‌شوند، برای مثال فیروزه‌کوبی از این دست رشته‌ها است، در مناطق مختلف، میزان تولید صنایع دستی متفاوت است، مثلاً در شرق اصفهان خاتم‌کاری تولید بالایی دارد، در خود اصفهان نیز قلم‌زنی و قلم‌کاری تولید زیادی دارد.

دانش‌بنیان‌ها به حوزه صنایع دستی ورود کنند

در بحث دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی برای صنایع دستی انجام شده است؟

عبداللهی: هنوز خیر، شرکتی در مرکز خلاقیت در زمینه بسته‌بندی طرح‌های خوبی داشته، بسته‌بندی هزینه زیاد و وزن بالایی دارد و جنس آن نیز ممکن است، مشکل‌آفرین باشد همچنین یکی از مشکلات ما در تولید خاتم، استخوان است، استخوان در سال‌های گذشته از خارج تأمین می‌شد، تولید استخوان کار زمان‌بر و سختی است، اگر جوان خلاقی در این زمینه طرحی داشته باشد، از آن حمایت می‌کنیم و می‌توان به خاتم‌کاری کمک بسیار داشت یا حتی در تولید نیز باید به سمت تولیدات خلاقانه برویم که امید است جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز وارد این حوزه شوند؛ از دل خود صنایع دستی این خلاقیت‌ها ایجاد می‌شود، افرادی باید در چنین شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که آشنایی با صنایع دستی داشته باشند و مشکل را بشناسند، پس از آن به دنبال حل آن باشند.

صادرات، کلید حل مشکلات صنایع دستی

 درخصوص رشته‌های صنایع دستی که از بین رفته‌اند چه اقداماتی انجام دادید؟

عبداللهی: برخی رشته‌ها ارزشمند هستند و برخی نیز کاری نمی‌توان برایشان انجام داد چون به مرور زمان از بین رفته‌اند، کاربرد است که مشخص می‌کند کدام رشته‌ها رونق داشته باشد؛ برای مثال زری‌بافی یکی از رشته‌های در حال از بین رفتن بود، طی سال‌های گذشته و دو دهه اخیر اداره کل میراث فرهنگی این رشته را در اصفهان تقویت کرد، مرکزی در خانه شیخ‌الاسلام در این زمینه در حال فعالیت است که نه تنها افراد زیادی آموزش دیدند بلکه برخی به تجاری‌سازی هم وارد شدند، ضمن آنکه هنرمندان بهتر است هنر خود را برای محافظت از صنایع دستی به نسل بعد منتقل کنند.

رشته صنایع دستی در روستای مهرگرد سمیرم فعال و درخصوص زین اسب فعال است که برای برخی، اسب‌های تزیینی تولید می‌کنند و صادراتی هم است که باعث شد رشته در حال فراموشی با یک خلاقیت احیا شود، کلید حل مشکل صنایع دستی، بحث صادرات است، تمرکز اصلی روی صادرات باشد مشکلات تولید و کیفیت نیز بهتر می‌شود.

از برنامه‌هایی که در آینده به دنبال آن هستیم این است که خوشه‌سازی کنیم، مثلاً وقتی می‌بینیم که خاتم در خوراسگان متمرکز شده و کارگاه‌های زیادی آن جا وجود دارد، خوشه خاتم را در خوراسگان ایجاد می‌کنیم، این چنین خوشه‌های مختلف تشکیل می‌شود و با جمع کردن چندین خوشه، یک کنسرسیوم صادراتی ایجا می‌کنیم که جزو برنامه‌ها است، اگر بتوانیم مشکل صادرات را حل کنیم، کیفیت کار هنرمند هم بالاتر می‌رود اما وقتی صادرات نداشته باشیم، قطعاً روی تولید هم اثرگذار خواهد بود، در برنامه داریم که از صادرات حمایت کنیم و تسهیلات هم به متقاضیان صادرات خواهیم داشت، از دیگر برنامه‌ها نیز دوره‌های آموزشی در زمینه فروش و صادرات صنایع دستی است.

امسال تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل پست بستیم و صدور پروانه‌های انفرادی را به این اداره واگذار کردیم این کار در راستای تکریم ارباب رجوع است، سال‌های قبل ارباب رجوع چند مرتبه باید به معاونت صنایع دستی مراجعه می‌کرد تا بتواند مجوزش را بگیرد، ولی الان به پست محل و خصوصا پست نشاط مراجعه می‌کنند و ثبت نام را انجام می‌دهند و بعد از آماده‌سازی، پروانه را پست درب منزل تحویل می‌دهد، این کار از اصفهان شروع شده و امید است در سایر شهرستان‌ها نیز اتفاق بیفتد.

 برای فروش صنایع دستی قیمت‌های مختلف و مشخص نشده به مشتری داده می‌شود، برای حل این موضوع، چه راهکاری دارید؟

عبداللهی: یک سری فروشگاه‌ها مشخص شده است که نشان اعتماد به آن‌ها دادیم که به دو زبان در فروشگاه نصب شده، اگر این فروشگاه کیفیت لازم را نداشته باشد این نشان گرفته می‌شود، بیشتر فرهنگ‌سازی مؤثر است که در این زمینه باید حتماً انجام شود.

برخی پیشنهاد می‌کنند که به میهمانان خارجی صنایع دستی کمتر شناخته شده هدیه داده شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

عبداللهی: از این پیشنهاد حمایت می‌کنیم، این کار در صادرات آن محصولات تاثیرات به سزایی خواهد داشت  و باعث معرفی و تولید آن رشته به سایر کشورها می‌شود.

اصفهان در تمام رشته‌های صنایع دستی جهانی است

 اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است، به چه معناست؟

عبداللهی: یک واحد به نام شهر جهانی در معاونت داریم که از سال ۲۰۱۵ اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی شناخته شد، در ایران ۱۴ شهر و روستای جهانی داریم که یکی از آن‌ها اصفهان است اما اصفهان تفاوت‌هایی با آن‌ها دارد، مثلاً ملایر شهر جهانی مبل و منبت است، تبریز شهر جهانی فرش است، مشهد شهر جهانی سنگ‌های قیمتی است، که هر کدام در یک رشته جهانی است اما اصفهان در تمام رشته‌ها جهانی است، اخیراً تصمیم گرفته شد دبیر شهر جهانی را یکی از مسؤولان بلندمرتبه شهر قرار دهند، در اصفهان نیز شهردار اصفهان به عنوان دبیر شهر جهانی انتخاب شد، رئیس شورای جهانی صنایع دستی نیز شخص استاندار است و کمیته‌ای در استانداری تشکیل شده که همه ارگان‌ها گزارشات خود را به این کمیته ارسال می‌کنند.

معیارهای اصفهان، برای شهر جهانی شدن

 انتخاب یک شهر به عنوان شهر جهانی صنایع برچه اساس است؟

عبداللهی: در استان اصفهان،  شهر و روستای ملی نیز داریم، کاشان شهر ملی نساجی است که امید است به عنوان شهر جهانی نیز انتخاب شود، شهرضا شهر ملی سفال و گلپایگان شهر ملی منبت است، چندین معیار برای انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی وجود دارد از جمله آن‌ها می‌توان به تعداد هنرمندان، تعداد کارگاه‌ها، تعداد فروشگاه‌ها، موزه‌های حاضر در شهر، کتابخانه‌ها، تولید کتاب، مراکز آموزشی شهر اشاره کرد.

مزیت‌های شهر جهانی شدن اصفهان

 عنوان شهر جهانی صنایع دستی چه مزیتی برای اصفهان داشته است؟

عبداللهی: مهم‌ترین مزیت این عنوان برای شهر اصفهان این بود که اصفهان به یک برند تبدیل شد که می‌تواند روی فروش، آموزش، تولید اثرگذار باشد، همین که استاندار دبیر آن شورا را برعهده داشته باشد، باعث می‌شود با حضور استاندار و مدیران استانی مشکلات بررسی شود، همچنین انتخاب شهردار به عنوان دبیر شهر جهانی، ظرفیتی برای شهر است که بسیاری از موارد مهم در دستور کار قرار می‌گیرد، برای مثال به دلیل شهر جهانی شدن اصفهان توانسته‌ایم با کمک شهرداری جشنواره‌ای بین‌المللی را برگزار کنیم، یکی از نتایج این بود که مبلغی به صورت جوایز به هنرمندان رسید.

در جشنواره نشان همای زرین به ۲۰ نفر از هنرمندان در رشته‌های مختلف نفری ۲۰ میلیون تومان جایزه تعلق گرفت، یکی از این جوایز به گلیم یکی از روستاهای سمیرم رسید و این مسأله موجب رشد و انگیزه‌ در روستا شد که بسیاری از افرادی که با کیفیت پایین‌تر این کار را انجام می‌دادند، بتوانند در سطح بالایی محصولاتشان را ارتقا دهند، امسال مسابقه نشان ملی نیز برگزار شد که ۷۵ اثر نشان ملی و ۱۱ اثر نشان بین‌المللی گرفتند اصفهان نتیجه بی‌نظیری گرفت، از ۱۰۰ سهمیه که به اصفهان دادند ۷۵ درصد توانستند نشان ملی را بگیرند و آثارشان را به نمایش بگذارند.

تابلوهای ورودی اصلی اصفهان به تابلوی اصفهان شهر جهانی صنایع دستی تبدیل شود

انتخاب اسامی خاص صنایع دستی برای گذرهای معابر مختلف در سطح شهر نیز از دیگر اقدامات اصفهان شهر جهانی صنایع دستی بود که امید است این کار ادامه‌دار شود و مثلاً به اسم یکی از هنرمندان شاخص قلم‌زنی انتخاب شود، یکی از پیشنهادات این است که تابلوهای ورودی اصلی اصفهان به تابلوی اصفهان شهر جهانی صنایع دستی تبدیل شود؛ اصفهان هم شهر جهانی و هم شهر خلاق صنایع دستی است که شهرداری متولی آن است و دفتری تحت عنوان شهر خلاق و هنرهای مردمی دارد.

مرکز خلاقیت با همکاری معاونت علم و فناوری رئیس جمهور تشکیل دادیم که تفاهم‌نامه‌ای داریم و محل این مرکز خلاقیت در خانه قزوینی‌های اصفهان است، این مرکز از جوانان و افراد خلاق در زمینه صنایع دستی حمایت‌های بسیاری انجام می‌دهد که ۲۸ آیتم در نظر گرفته که به افراد کمک می‌کند.

کارخانه ریسباف تبدیل به موزه می‌شود

 عنوان شهر جهانی، بر روی نام اصفهان دائمی است؟

عبداللهی: بسیاری از فعالیت‌ها این است که عنوان شهر جهانی صنایع دستی بر روی اصفهان باقی بماند زیرا هر ساله پیگیری می‌شود و اگر معیارها رعایت نشود این عنوان از شهر برداشته می‌شود و این عنوان دائمی نیست، هر ساله گزارش‌هایی را از ادارات و ارگان‌ها جمع‌آوری می‌کنیم و در نهایت نتیجه کارها جمع‌بندی می‌شود و برای تهران ارسال می‌شود، آن‌ها نیز برای شورای جهانی ارسال می‌کنند.

نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود یکی از اقداماتی است که روی این مسأله اثرگذار خواهد بود، از دیگر شاخص‌های مهم بحث موزه است که به دلیل اعتبارات بالا در توان اداره کل نیست که بتواند موزه مناسبی آماده کند، در این راستا شهرداری نیز در کنار اداره کل قرار گرفت و حتی خودش متولی پیگیری این موضوع شد، نمایندگان مجلس، شهرداری و اعضای شورای شهر پیگیری‌های خوبی درخصوص کارخانه ریسباف انجام دادند، قرار است اختلافات رفع شود و کارخانه ریسباف به طور کلی تبدیل به موزه شود و یکی از سالن‌های آن به موزه صنایع دستی اصفهان، اختصاص پیدا کند.

 هنرمندان از این عنوان شهر جهانی آگاهند؟

عبداللهی: هنرمندان عرق خاصی نسبت به صنایع دستی اصفهان دارند، افراد زیادی را می‌شناسم که در دوران کرونا از دیگر کشورها پیشنهاد داشتند که به آن کشورها بروند ولی قبول نکردند، هنرمندان از شهر جهانی بودن اصفهان آگاه هستند، وقتی این عنوان بر شهر قرار گرفت، توریست‌ها که وارد اصفهان شدند سوغات های صنایع دستی خریداری می‌کنند و جهانی شدن اصفهان باعث این برندسازی شده است.

هدف از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی

 استقبال از نمایشگاه صنایع دستی چگونه بود؟

عبدللهی: نمایشگاه با کیفیت خوبی برگزار شد، تقریبا ۹۰ غرفه از همه استان‌ها داشتیم، ولی به دلیل آشوب‌های ایجاد و قطع شدن فضای مجازی روی اطلاع‌رسانی‌اش اثر داشت و گرنه نمایشگاه پرشورتر برگزار می‌شد، تغییر زمان برگزاری نمایشگاه غیرممکن بود و از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی‌ها انجام شده بود.

 هدف از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی چیست؟

عبداللهی: مهمترین هدف بازاریابی برای هنرمندان است که با این روش می‌توانند بازاریابی کرده و سفارش‌های جدیدی بگیرند و برندسازی کنند، برای مردم نیز فرهنگ‌سازی برای صنایع دستی می‌شود که به صورت خانوادگی در نمایشگاه حاضر می‌شوند و از غرفه‌ها بازدید می‌کنند و باعث آموزش به کودکان نیز می‌شود.

 بسیاری از مردم به مکان نمایشگاه نیز انتقاد داشتند.

عبداللهی: شهرداری یک سری تمهیداتی برای نمایشگاه مهیا ساخته است، اما حل کردن این مشکلات به هر حال زمان‌بر است، اصفهان شهر شلوغ و بزرگی است که پیدا کردن جای دیگر مشکل بود.

انتهای پیام/

فارس

برچسب‌ها: , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


دوره جامع آموزش خبرنگار کوله پشتی/ ثبت نام تا 30 تیر/ کلیک کنید
دوره جامع آموزش خبرنگار کوله پشتی/ ثبت نام تا 30 تیر/ کلیک کنید
 توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715