پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
19:07 - 1401/03/11

در مجمع نماینگان استان اصفهان مطرح شد؛

دانشگاه پیام نور، رتبه ششم جهان در میان دانشگاه های باز/ شهریه دانشگاه پیام نور شش سال اخیر ثابت بوده است

رضا مختاری در سی و یکمین مجمع نماینگان استان اصفهان: دانشگاه پیام نور با شعار عدالت محوری و حمایت از محرومین و مستضعفان شکل گرفته است. درحال حاضر هنوز با نرخ شهریه دریافتی سال ۹۴ این دانشگاه در حال اداره شدن است

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان صبح  امروز  _چهارشنبه یازدهم خردادماه_ در سی‌ویکمین مجمع نمایندگان استان اصفهان که در سالن جلسات دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار شد گفت: دانشگاه پیام نور با اهداف آموزشی و پژوهشی در سال ۶۷ در کشور تاسیس شد و رسالت آن آموزش از راه دور بود. براساس رتبه بندی پایگاه های استنادی جهان اسلام، جزء ده دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفت، در آسیا رتبه دوم را دارد و در جهان رتبه ششم در بین دانشگاه های باز جهان را داراست.

وی تصریح کرد: دانشگاه هایی که شبیه دانشگاه پیام نور اداره می‌شوند به عنوان دانشگاه باز شناخته می‌شوند. در مورد استان اصفهان در سال ۹۸ حدود ۱۳ واحد ما در یک طرح شورای ساماندهی ادغام شد و ۴۳ مرکز ما به ۳۰ واحد دانشگاهی تبدیل شد. بیش از ۳۵ هزار دانشجوی فعال در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. ۱۶۳ رشته در مقطع کارشناسی، ۹۴ رشته در کارشناسی ارشد، ۳ رشته در مقطع دکتری داریم. تا الان بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو فارغ التحصیل این دانشگاه بوده‌اند. به جز رشته های علوم پزشکی عُمده رشته هایی که در بین دانشگاه های کشور هست را ما در دانشگاه پیام نور استان اصفهان داریم.

مختاری با بیان اینکه در بین دانشگاه های شهریه بگیر، پایین ترین شهریه مربوط به دانشگاه پیام نور است عنوان کرد: دانشگاه پیام نور با شعار عدالت محوری و حمایت از محرومین و مستضعفان شکل گرفته است. درحال حاضر هنوز با نرخ شهریه دریافتی سال ۹۴ این دانشگاه در حال اداره شدن است. در استان اصفهان هم همانطور که آقای دکتر قاسمی فرمودند، ما حدود ۶۱۱ کارمند در مراکز واحدها و حدود ۲۹۷ عضو هییت علمی داریم. ۱۴۷ نفر هم بازنشست شدند.

مختاری در ادامه مدعی شد: هدف اصلی دانشگاه پیام نور، آموزش استاندارد است. ما استانداردترین کتب را در بین دانشگاه ها داریم. محتوای آموزشی از تهران ابلاغ می شود و در سراسر کشور تدریس می شود. امتحانات هم کشوری است. ثمرات این نوع آموزش این است که فارغ التحصیل این دانشگاه در دوره های کارشناسی ارشد، دکتری، وکالت، دستیاری و آزمون استخدامی راحت قبول می‌شود. نکته ی متمایزی که ما از سایر دانشگاه ها داریم این است که دانشجو شب در خانه خود است. یعنی مشکلات خوابگاه و گرفتاری هایی که دانشگاه های دیگر دارند را با آن مواجه نیستیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه آموزش الکترونیک هم دانشگاه پیام نور پیشتاز بوده است. سایر دانشگاه ها در دوران کرونا به شیوه آموزشی مجازی روی آوردند ولی سابقه ما در آموزش الکترونیکی، ۲۰ ساله است. استان اصفهان ظرفیت این را دارد که ۱۱ هزار نفر همزمان در کلاس درس حاضر شوند. علاوه بر این در دوره های آموزش آزاد، در دوره های ضمن خدمت دانشگاه پیام نور می‌تواند در مراکز و واحدها مجری برگزاری آزمون های ضمن خدمت برای کل دستگاه ها باشد. در آموزش های آزاد که عمدتا دوره های مهارتی است، در کل استان در شرایط بسیار خوبی هستیم. عمده ی مراکز ما در استان اصفهان، از نظر اقتصادی زیان ده است. این دانشگاه با دید برقراری عدالت آموزشی اداره می‌شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اظهار کرد: رتبه اول آموزش الکترونیک در کشور متعلق به استان اصفهان است. بین سه استان برتر کشور از نظر فعالیت های فرهنگی هستیم. رتبه اول جذب دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد هستیم. در سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش جذب دانشجو داشتیم، مراکز مشاوره در سطح استان شکل گرفته که بتواند خدمات مناسبی هم به دانشجویان هم به سایر دستگاه ها ارائه بدهد. درمسابقات قرآن مقام اول را داریم. در مدت چهار ماهی هم که بنده مسئولیت این دانشگاه را دارم سعی کردیم با نمایندگان محترم وضعیت مربوط به واحدهایمان را ساماندهی کنیم. تفاهم نامه هایی با دستگاه های مختلف امضاکردیم. با دانشگاه های علوم پزشکی، آموزش و پرورش، با بهزیستی، دادگستری. بیشترین تعداد دانشجو را در رشته حقوق داریم که فارغ التحصیلان ممتازی هم هستند.

 

در ادامه روند این جلسه دکتر مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دکتر مختاری پرسید: شما کلی گویی می‌کنید. شاخص و مستند دقیق برای صحبت هایتان چه چیزی را دارید؟ وقتی می گویید دانشجویان ما باسواد هستند، آیا آزمونی برگزار شده و سطح سواد دانشجویان به چالش کشیده شده است؟ یا اینکه چه ضرورتی دارد وقتی در رشته ای خاص، دانشگاه دیگری در استان اصفهان هست، ما برای همان رشته واحد جدید احداث یا احیا کنیم؟ دانشجویان بسیاری هستند که بعد از فارغ التحصیلی بیکار هستند. چه بهتر که تعداد واحدها کم و پر بازده باشد، همچنین شما درباره بودجه دانشگاه پیام نور هم کلی گویی کردید و اینکه ارتباطتان را با سایر دانشگاه ها (دولتی، آزاد و…) را دقیق مشخص بفرمایید.
خاتمی در ادامه اظهار داشت: صحبت دیگری که من دارم این است که آموزش عالی ما بسیار آشفته است و کاربردی نیست. مثلا در شهر گلپایگان ما چندین دانشگاه داریم. از آن ها سوال می‌کنیم برای کشاورزان چه رشته کاربردی را تدوین کردید؟ می‌گویند هیچ، لذا باتوجه به نیاز جامعه باید کارکنیم.

 

دومین نماینده مجلس که از رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان سوال پرسید حسین محمدصالحی دارانی نماینده مردم فریدن و فریدونشهر بود. وی اظهار کرد: ما دانشجویان توانمندی داشتیم که پس از تعطیل شدن واحدهای ما، به دلیل محرومیت نمی‌توانستند با اینکه اردبیل، شیراز یا شهرهای دیگر قبول شدند، به آنجا بروند و ترجیح می‌دادند در شهرستان خودشان تحصیل کنند اما با تعطیلی مراکز ما، دچار مشکل شدند‌.

موسوی لارگانی، رئیس مجمع نماینگان استان اصفهان با تایید صحبت های محمدصالحی تاکید کرد: این وضعیتی که جناب مختاری گفتند، متاسفانه شامل حال شهرستان فلاورجان هم شده است‌. علیرغم اینکه چهارهزار متر زمین مناسب داریم و ساختمان هم کامل شده است، متاسفانه فلاورجان هم سرنوشت دانشگاه های فریدن و فریدون شهر و چادگان را پیدا کرده و ما درخواست داریم تجدید نظر بشود.

سخنران دیگر این بخش از سی و یکمین مجمع نماینگان استان حیدر جهانبخش، معاون پارلمانی دانشگاه پیام نور بود. وی در ابتدا اظهار داشت: در اواخر مدیریت وزارت علوم در دوره قبل، شورای ساماندهی دانشگاه تشکیل شد و ۱۶۰ واحد و مرکز دانشگاه را مصوب کردند که تعطیل بشود. تعداد قابل توجهی از این تعداد در استان اصفهان هست. رسالت اصلی دانشگاه پیام نور توسعه علم است اما این توسعه علم را در مناطق شهری محروم و حتی مناطق شبه روستایی به عهده دارد. این تفاوت عمده دانشگاه پیام نور با سایر دانشگاه هاست. غفلت از این موضوع باعث می‌شود این دانشگاه با استانداردهای سایر دانشگاه ها سنجیده شود. درحالی که این دانشگاه و مثلا دانشگاه دولتی اصفهان در دو حوزه و دو سطح کاملا متفاوت هستند. این افتخار دانشگاه پیام نور است که سطوح متوسط رو به پایینِ جامعه را به نقاطی می‌رساند که بسیار درخشان هست.
وی در ادامه تصریح کرد: پنج شاخص بود که باعث تعطیلی واحدها شد:  ۱) ساختمان و امکانات ۲) تعداد دانشجو ۳) تعداد رشته ۴) تعداد اعضای علمی ۵) تعداد پرسنل و این شاخص ها را در کنار هم می‌گذارند که منجر به تعطیلی واحد‌ها می‌شود. ما در بدو ورود در دولت جدید از این ۱۶۰ واحد تعطیل شده ۳۵ واحد را مجددا احیا کردیم.

جهانبخش در پایان خبر داد: شورای ساماندهی دانشگاه پیام نور با احکامی که وزیر علوم مجددا صادر کردند فعال شد.
در شورای ساماندهی اجازه گرفتیم نسبت به واحدهای تعطیل شده ای که مورد تقاضای سه مرجع هستند برای فعالیت‌ (نمایندگان، مدیران استانی، پیام نور استان)، بازنگری کنیم که ۴۵ پرونده را در شورای ساماندهی بردیم که دوباره احیا کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


دوره جامع آموزش خبرنگار کوله پشتی/ ثبت نام تا 30 تیر/ کلیک کنید
دوره جامع آموزش خبرنگار کوله پشتی/ ثبت نام تا 30 تیر/ کلیک کنید
 توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715