شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
حجت الاسلام محمد داستانپور
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمد داستانپور
 عاشورا درس دیندانی و دین بانی/ برخی در هیئتی بودن متوقف شده اند   

برای برخی، عاشورا بهانه ای است برای هیئتی بودن. ولی برای بعضی عاشورا بهانه ای است برای حسینی بودنشان. البته مقدمه حسینی بودن هیئتی بودن است اما بعضی در هیئتی بودن توقف می کنند. اگر ما بخواهیم این چنین بشویم باید نگرشمان حسینی شود. این نگرش سه چهارتا مولفه دارد...

به گزارش ندای اصفهان، جرقه های تأسیس مجتمع فرهنگی باران در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۲ زده شد. امروز خیلی از دانش آموزان شهر اصفهان با هیئت هفتگی کربلا آشنایی دارند و در این جلسات شرکت می کنند. محور این جلسات سخنرانی های حجت الاسلام محمد داستانپور است که در ارائه بحث برای مخاطب خود دارای سبک و سلیقه است.

متن زیر گفتگوی نشریه باور اندیشه (اینجا) با حجت الاسلام داستانپور است. عاشورا حاوی پیام های آموزنده ی بسیاری برای حق جویان عالم است؛ در مصاحبه ای کوتاه جویای تشریح چند مورد از این پیام ها شدیم…

***

چرا افرادی که مذهبی هستند گاهی اعتقادات خوبی هم دارند اما با گذر زمان تغییر و ریزش می کنند؟ مثل یاران امام علی (ع) که در مقابل امام حسین (ع) ایستادند. چه راهکاری برای مبتلا نشدن به این جریان وجود دارد؟

حجت الاسلام محمد داستانپور: انسان هایی که با دین در تعامل هستند به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: بعضی ها دیندار هستند بعضی دیگر فقط دین دانند. دین دانی به این معنا که خود را محدود به یک بیان از دین می کنند. امام حسین (ع) خطاب به دشمنانشان که قصد کشتن ایشان را داشتند فرمودند آیا می دانید مشکل شما چیست که جلوی من ایستاده اید؟ شما که می دانید من پسر طه و یس هستم، چند دلیل دارد؟ یکی از مهم ترین دلایلش «النّاسُ عَبیْدُ الدُّنْیا وَالدِّینُ لَعِقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ» چون آنان دین را مثل یک آبنبات می دانند تا جایی که شیرین باشد با آن هستند ولی زمانی که باید برای آن هزینه ای بدهند چون با حقیقت دین ارتباط نداشته اند کم می آورند. زمانی که با عمق مساله مواجه نیستند و تحت تاثیر جوهای مختلف بالطبع باطن دین داریشان معلوم می شود. در واقع عاشورا یک پیام بود، خیلی از افرادی که جلوی امام حسین (ع) ایستادند می دانستند که دارند چه کسی را به شهادت می رسانند ولی حاضر نشدند به خاطر مسائل دین کمی سختی بکشند و از اعتقادات و باورشان کوتاه آمدند و در مسیری پا گذاشتند که تا قیامِ قیامت ننگ و سیاهی دامانشان را گرفت.

چه اتفاقی در کوفه افتاد که افرادی که حضرت امام حسین را دعوت کردند در مقابل ایشان ایستادند؟ این رفتار چه زمینه هایی داشت؟

– باز در اینجا با دو نگاه مواجه هستیم؛ بعضی افراد خودشان را برای امام می خواهند و حیاتشان با امام معنا می شود. بعضی دیگر امام را برای خودشان و برای ارتقای زندگیشان می خواهند. باز در این چارچوب شاکله ی اصلی دینداری است. این افرادی که برای امام نامه نوشتند امام را برای خودشان می خواستند و دین را برای دنیایشان. آن هایی که نامه نوشتند دیندار بودند اما اطلس تفکر دینی شان این ایراد را داشت که امام را برای خودشان می خواستند، در این صورت یک مقدار که تعارض در این بین ایجاد شد خودشان را گرفتند و امام را رها کردند.

چه درس هایی می توان از واقعه عاشورا گرفت و راه های پیاده سازی آن در زندگی شخصی چیست؟

– ارتباط با عاشورا دو نوع است؛ افرادی که با عاشورا ارتباط دارند فقط در حد اینکه بخواهند هیئتی باشند، عاشورا بهانه ای است برای هیئتی بودنشان. ولی برای بعضی عاشورا بهانه ای است برای حسینی بودنشان. البته مقدمه حسینی بودن هیئتی بودن است اما بعضی در هیئتی بودن توقف می کنند در حالی که بعضی از این جلوتر می روند و هیئتی بودن را بهانه می کنند برای حسینی شدن. اگر ما بخواهیم این چنین بشویم باید روشمان حسینی بشود و سعی کنیم نگرشمان حسینی شود. که این نگرش سه-چهارتا مولفه دارد:

«عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینهم» خدا در چشم آن ها خیلی بزرگ است، اولویت اول و آخرشان خدا می شود ولی بعضی خدایی در ذهنشان ساخته اند که آنقدر قد و قواره آن کوچک است که حتی حق ندارد یک امر و نهی ساده به آن ها بکند؛ مثلا امر کند این طور بپوش این طور بگو این طور ببین… امّا اگر خدا بزرگ باشد تمام ابعاد زندگی فرد را در برمی گیرد. از مهم ترین مولفه های نگرش حسینی بحث بزرگ بودن خالق و کوچک بودن بقیه است که کم کم به خیلی چیزها جهت می دهد. جزء مهم دیگر این است که تفکر حسینی می گوید دنیا در استخدام دین، نه دین در استخدام دنیا. بعضی ها می خواهند دین را در استخدام دنیا آورند ولی بعضی دیگر دنیا را وسیله ای می دانند که دین داریشان تجلی پیدا می کند، وقتی این امر محقق شد ظهور در قیامت “لقا الله” می شود. یکی از شعارهای بزرگی که در عاشورا تیتر شد این بود که همه وجودم فدای دین باشد. متاسفانه بعضی دیندارها می گویند دین آمده تا دنیای ما را خوشگل تر کند.

مصداق های امروزی مقابلان و یاران امام حسین(ع)چه کسانی هستند و رفتار آن ها چگونه است؟

– یکی از مصادیق مهم افرادی که مقابل امام بودند انسان هایی اند که در اصطلاح به آنان “نان به نرخ روز خور” می گویند. یا مثلا کسانی که حاضر نباشند برای دین هزینه ای کنند، مثلا به شخص می گوییم چرا نماز نمی خوانی؟ جواب می دهد چون در خوابگاه مرا مسخره می کنند. اصلا ما آمده ایم یک کم پخته تر شویم، به یاد آوریم که امام حسین(ع) برای دینداری اش این همه هزینه کرد. کسانی که یاور حضرت اند کسانی هستند که هم دین داری خوبی داشته باشند هم دین دان باشند. یعنی هم در حوزه معرفت شناخت خوبی از دین داشته باشند هم در موضوع گرایش ارتباط قشنگی با تمام مفهوم دین داشته باشند. بعضی افراد که دین داری انتخابی دارند می گویند من یک قسم دین را دوست دارم مثلا معنویت دین قشنگ است مثلا کربلا رفتن، عرفه، شب های قدر اما مثلا حجاب دین را قبول ندارم. این می شود دین داری انتخابی پس باید شناخت درستی از دین داشته باشیم و یک نوع ارتباط عملی با گفتمان دینی برقرار کرد؛ و بعد هم برای دین کار انجام بدهد برای گسترش و بسط تفکر دینی برای دین که لشگر برای خدا جور کند و جبهه حق زیاد بشود به این هم می گویند دین بانی.

به عنوان سوال آخر ما دانشجویان در رابطه با این بحث دین دانی و دین بانی باید در دانشگاه چه رفتاری داشته باشیم؟

– دانشگاه مثل دبیرستان نیست؛ یعنی در کنار درس دانشجو باید برای خودش احساس رسالت کند، باید ردی از جنس دین در وجودش باشد، باید فلسفه دین در او غلیان و جوشش داشته باشد. وقتی اینگونه شد و دانشجو احساس رسالت کرد باید دست از راحت طلبی بر دارد، راحت طلب یعنی این که امکانات باید فراهم باشد. حال اگر کسی راحت طلب هم نبود باید مواظب باشد دچار انحراف نباشد؛ چون خیلی ها که وارد مسیر شده اند دچار انحراف می شوند. ما افرادی را داریم که خیلی عاشق امام زمان(عج) هستند اما چون این محبت در آنها درست شکل نگرفته است با وجودی که احساس رسالت کرده اند دچار انحراف شده اند. در مرحله بعدی مدیریت زمان اهمیت دارد. وقتی مدیریت زمان آمد بچه ها می توانند برنامه داشته باشند و در کنار درس سیر مطالعاتی و بحث معرفت دینی و مسائلی از این دست را پیگیری کنند. این جور می توان ارتقا پیدا کرد؛ همین که یک بچه مذهبی ارتقا پیدا کرد برآیند کلی جامعه در جهت تمایل به دین زیاد می شود. در دانشگاه بسترسازی فرهنگی باید انجام شود. تشکل های دانشجویی باید تقویت شوند. حرکت هایی که هدفشان هدف فرهنگی و زمینه سازی فرهنگی هست باید تقویت شوند. که ان شاءالله بتوانند اثر مثبتی در فضای معنوی دانشگاه و جامعه داشته باشد.

خیلی ممنون از لطف شما…

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ناشناس می‌گه:

    خوب بود
    تشکر

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق