سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
دکتر مهدی جوانمردی
 حقایقی در مورد ژاپن و فضای مجازی   

یکی از چالشهای بزرگی که کشورهایی مثل ژاپن با آن دست به گریبان هستند این هست که شرکتهای بزرگی مثل گوگل که داده و اطلاعات کاربران فضای مجازی  دستشان است و فعالیتهای مجازی اعم از تولید و جستجو توسط این شرکتها مثل گوگل انجام می‌گیرد.

ندای اصفهان – مهدی جوانمردی (فوق دکتری هوش مصنوعی) 

ژاپنی ها مرورگر بومی استفاده نمی کنند

این مطلب که ژاپنی‌ها از مرورگرها ژاپنی فقط استفاده می‌کنند بطور کلی مطلب درستی نیست. وقتی  ما به آمار سرچ شده در ژاپن نگاه می‌کنیم می‌بینیم حدود دو سوم سرچ‌ها توسط گوگل انجام می‌گیرد و یک سوم آن توسط یاهوی ژاپنی که حتی آن بخش از یاهو ژاپنی هم در واقع داده‌هایش را از گوگل می‌گیرد یعنی بالغ بر نود و شش الی نود و هفت درصد جستجوها توسط گوگل انجام می‌شود. پس ژاپنی‌ها هم دقیقا مثل ایرانی‌ها از گوگل استفاده می‌کنند یعنی نزدیک به ۱۰۰٪ جستجوها در ژاپن توسط گوگل هست که این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود برای کشوری که یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست و یکی از بهترین اقتصادها را در دنیا دارد. ولی خب این نکته را هم نمی‌تواینم فراموش کنیم که جستجوگرهای ژاپنی جستجوهای بهینه‌ای به این زبان انجام می‌دهند. یعنی اینطور نیست که از همان پلت فرم انگلیسی برای جستجوی ژاپنی استفاده شود و یک سیستم کاملا متفاوت و ژاپنی برای سرچ دارد ولی باز هم متعلق به همان شرکت گوگل است.

 

لاین ژاپنی نیست بلکه تولید کره است

لاین یک شبکه اجتماعی ژاپنی هست و در ژاپن هم می‌بینیم که بالاترین سهم را دارد البته دربرخی آمار توئیتر بالاتر است، اما بیشتر آمار می‌گویند که لاین با حدود ۶۶الی ۶۷ میلیون کاربر بالاترین سهم را از شبکه‌های مجازی دارد و بعد توئیتر و بعد اینستاگرام.

 

کلاه برداری لاین از ژاپنی ها

وقتی لاین شروع به تبلیغ کرد به شدت تاکید داشت که ما یک شبکه مجازی ژاپنی هستیم و سعی کرد از این تعصب ژاپنی‌ها به محصولات ژاپنی نهایت سواستفاده را بکند چون در واقع با وجود این که گفته می‌شود لاین در ژاپن تولید شده ولی متعلق به یک شرکت کره‌ای به اسم « نیبر » هست که اینها آمدند در ژاپن سرمایه گذاری کرند و از عمد هم دوست داشتند که گفته نشود که اینها کره‌ای هستند چون یک رقابت فرهنگی بین کره و ژاپن هست که اگر بیان می‌شد لاین یک شبکه اجتماعی کره‌ای است هیچ جایگاهی نمی‌توانست در ژاپن کسب کند و با همین ترفند توانست وارد بازار ژاپن شوند چرا که ژاپنی‌ها وقتی می‌بینند که محصولی ژاپنی هست ترجیح می‌دهند از آن محصول ژاپنی بجای محصولات خارجی استفاده کنند اما هنوز هم خیلی از کاربرها حتی نمی‌دانند که لاین ژاپنی نیست،

 

چرا لاین در ژاپن موفق شد ولی در دنیا نه!

یک سوالی که شاید خیلی ها بپرسند این است که چرا لاین در ژاپن موفق شد ولی در عرصه جهانی نتوانست موفقیت لازمه را کسب کند می‌توانم بگویم دلیل موفقیتش در ژاپن واقعی نیست و سهم زیادی از این موفقیت بخاطر همان تبلیغ است که ما ژاپنی هستیم و بیزنیسش هم با شرکتهای ژاپنی بوده برای شرکتهای ژاپنی تبلیغ و استیکر درست کرده، از سلیربیتی‌های ژاپنی (چهره‌های مشهور از جمله هنرپیشه‌ها) برا تبلیغات خودش استفاده کرد که توانسته در این کشور موفق باشد و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ژاپن شده است، اما می‌بینیم که از نظر ساختاری شبکه خوبی نیست و ضعفهای زیادی دارد خیلی از بیسیک‌هایی که یک شبکه باید داشته باشد به خصوص برای بخش مدیرانی که می‌خواهند کانال داشته باشند یا گروه داشته باشند اصلا اینتر فیس شبکه اجتماعی لاین افتضاح است. امکاناتش محدود است خیلی از آپشنهایش پولی است یعنی به شدت نرم افزار ضعیفی هست ولی وقتی شما ۶۰ الی ۷۰ میلیون کاربر داشته باشید می‌توانید از این تعداد کاربر استفاده کنید شرکتها را مجبور کنید با محدودیتهای شما بسازند.

 

چرا ژاپن از فیس بوک عقب افتاد

ژاپنی‌ها یک ویژگی‌ای دارند که در زمین بازی ثابت مثل صنعت خودرو که یک صنعت است و قطعات آن نیاز به تغییرات دارد خوب عمل میکنند ولی وقتی زمین بازی جدید می‌شود ژاپنی‌ها این ویژگی را ندارند برای مثال در همین زمینه فضای مجازی که فضایی بسیار پویا هست و به صورت مداوم فاکتورهای آن عوض می‌شود ژاپنی‌ها نتوانستند در مقابل امریکایی‌ها که رقیب اصلی آنهاست عمل کرد قوی‌ای داشته باشند. اما در مقابل نیاز داخلی عملکردشان خوب بوده با اینحال نمی‌تونیم بگوییم این عملکرد هم قوی بوده چه اینکه شرکتهایی مثل گوگل و فیس‌بوک هنوز دارند در ژاپن نقش ایفا می‌کنند. یا در صنعت تلفن همراه شما می‌بینید که اپل پر فروش‌ترین تلفن همراه در ژاپن به حساب می‌‌آید ولی با توجه به ابزارهایی که شرکتهای ژاپنی در خود ژاپن دارند و آن تعصبی که ژاپنی‌ها هنوز در بحث تولید ملی و شعار «ژاپنی جنس ژاپنی بخر» دارند می‌بینیم هنوز در ژاپن نسبت قابلت توجهی از بازار را در دست دارند ولی در زمینه جهانی ابدا عملکردشان خوب نبوده است و حضور ندارند و ژاپن شرکتهایی مثل فیس‌بوک و گوگل و… ندارد.

 

هوش مصنوعی برگ برنده است

یکی از چالشهای بزرگی که کشورهایی مثل ژاپن با آن دست به گریبان هستند این هست که شرکتهای بزرگی مثل گوگل که داده و اطلاعات کاربران فضای مجازی  دستشان است و فعالیتهای مجازی اعم از تولید و جستجو توسط این شرکتها مثل گوگل انجام می‌گیرد. اگر این شرکتهای بزرگ که داده‌ها را در دست دارند بتوانند هوش پردازش داده‌ها را هم در دست بگیرند دیگر جایی برای رقابت برای ژاپن و شرکتهای ژاپنی باقی نمی‌ماند چرا که کشور ژاپن باوجود پیشرفتهای علمی که داراست، شرکت شرکتهایی مثل گوگل و فیس بوک را که این حجم داده‌های وسیع در اخیارشان است را ندارد. حالا برعکس اگر ژاپن بتواند از این شرکتها پیشی بگیرد و بخش هوش پردازش داده را از آن خودش کند یعنی بتواند پردازش داده‌های حجیم را در اختیار خودش داشته باشد تازه اینجاست که می‌تواند در زمینه رقابت حضور داشته باشد اما در این شرایط شرکتهایی مثل گوگل فیس بوک و … فروشنده داده می‌شوند به شرکتهای ژاپنی که بیاییند و اینها را پردازش کنند و اطلاعات مورد نظر را استخراج کنند و حتی آن اطلاعات را به شرکتهایی که از آنها داده خریده‌اند بفروشند. اگر بخواهیم ببینیم این رقابت در چه وضعیتی است و به زبان ساده در حجم مالی و درآمدی مقایسه کنیم حدودا می‌توانیم بگوییم که ژاپن امیدی برای برد ندارد چون شرکتهایی مثل گوگل و فیس بوک بیزنس مدلشان به شکلی است که اگر یک درصد هوش پردازششان بهبود پیدا کند فروششان چند ده میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند ولی ژاپن چنین شرکتهایی که اینقدر توانمند باشند در بحث هوش مصنوعی را در اختیار ندارد پس اگر بخواهیم فقط به مبلغ فروش و سود فروشمان فکر کنیم ژاپن جایی برای برد ندارد.

انتهای پیام/.

 

 

 

 

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


موسسه فرهنگی هاتف/ ثبت نام فصل بهار
موسسه فرهنگی هاتف/ ثبت نام فصل بهار
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
موسسه فرهنگی آموزشی طاها/ کلیک کنید
موسسه فرهنگی آموزشی طاها/ کلیک کنید
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز