چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
حاشیه ای بر حاشیه های پایتخت و نقدهای آن
 پایتخت خوب، پایتخت بد   

پایتخت البته بی نقص نیست ولی بسیاری از انتقادات به این سریال آنگونه که باید و شاید دلسوزانه نیست. برخی می خواهند اوج را بزنند، پایتخت را زیر سوال می‌برند و برخی از اینکه چرا در دوران فقر اقتصادی یک سریال را خارج از ایران می‌سازند گله دارند

 ندای اصفهان- جمال طاهری

سری پنجم مجموعه موفق پایتخت نوروز امسال روی آنتن رفت. این سریال در سال ۹۷ با حاشیه هایی روبه رو بود که مهمترین آن حمایت مالی سازمان فرهنگی هنری اوج بوده است. همین حمایت شاید منشاء بسیاری از حاشیه‌ها و نقدها بوده باشد. چرا که ظاهرا در آغاز این سریال شاهد هنجارشکنی های عجیبی از جمله مسئله دوست پسری و دوست دختری و… بودیم. موضوعی که در ابتدای سریال نوک حملات را به سمت این مجموعه نشانه رفت.

برخی از منتقدان نخبگانی بودند که نسبت به هر نوع پرداخت مثبت یا منفی این مسائل واکنش نشان می‌دهند، برخی نیز رقبای فرهنگی هنری بودند که قبلا در آثارشان فعالیتهای مشابهی را داشته‎اند که با سانسور وزارت ارشاد یا صداوسیما روبه رو شده بودند. این منتقدان از تبعیض و آثار حمایتی سازمان اوج در این اثر سخن می‌گفتند. و موج بعدی نیز مردمی بودند که تلگرام آنها را تبدیل به دنباله روان منتقدان حزبی کرده است.

پایتخت البته بی نقص نیست ولی بسیاری از انتقادات به این سریال آنگونه که باید و شاید دلسوزانه نیست. برخی می خواهند اوج را بزنند، پایتخت را زیر سوال می‌برند و برخی از اینکه چرا در دوران فقر اقتصادی یک سریال را خارج از ایران می‌سازند گله دارند. برای مثال نویسنده‌هایی که می‌گویند ما نیز آثاری داشتیم که از دوست دختر در آن استفاده کردیم و سانسور شد باید پاسخ دهند که استفاده آنها از این واژه ضد فرهنگی در اثرشان در چه جهت بوده است. تقریبا همه می دانیم آنچه در پایتخت استفاده شده در جهت اصلاح و نشان دادن قبح کار است و نه در جهت عادی سازی و فرهنگسازی، پس استثنا را می توان در مواردی که هشدارآمیز است قبول کرد.

اما بیشتر انتقادات این روزها به سفر خارجی سریال باز می‌گردد. اینکه چرا عوامل پایتخت به ترکیه رفته‌اند. حتی برخی در توئیتهای خود با استدلالهای عجیب و جالب نوشتند که استانبول در شمال ترکیه قرار دارد و پایتخت برای استفاده تفریحی و تبلیغی به منطقه توریستی در جنوب ترکیه رفته است. در حالی که اگر به داستانی که تا امروز در پایتخت شاهد بودیم نگاه کنیم روال داستان کاملا منطقی است.

خانواده‎ای برای قاچاق کالا قصد سفر به ترکیه را دارند. هواپیما به دلیل بمب گذاری در فرودگاه استانبول، به ناچار در شهر جنوبی این کشور می نشیند و مسافران تا یک روز مهمان شرکت هواپیمایی در یک هتل هستند. آنها فاصله رزرو یک روزه هتل که رایگان است را با پرواز بعدی که یازده شب است از سر اتفاق مهمان دوست کشتی گیر نقی معمولی می شوند و مستقیما به بالون سواری می‎روند که در اثر حادثه‎ای سر از مقر داعش در می‎آورند… این چیزی است که در سریال می بینیم. پس روند داستان منطقی است.

نشان دادن مکانهای توریستی ترکیه

یکی از نقدهایی که به پایتخت می‎شود آن است که در این سریال طی یازده قسمت ترکیه را به عنوان کشوری توریستی معرفی کرده‎اند. اما آیا واقعا اینطور است؟ تا امروز قسمت اعظم سریال در ایران بوده و مقدمات سفر نزدیک به دو قسمت نیز در هواپیما گذشته است که داخل ایران محسوب می‎شود. همانطور که در داستان سریال نیز گفتیم ماجرا فقط دو روزه حضور خانواده نقی در ترکیه را نشان می‎دهد که طی آن نیز حوادثی ضد توریستی را شاهدیم؛ مثلا اسم هتل شطرنجی می شود که نشان می دهد نه اسپانسری در کار بوده است و نه نیت تبلیغی.

شبی که خانواده نقی در ترکیه حضور دارند سه پسر جوان، پولهای بقیه را به عشق مهاجرت به امریکا می دزدند و دست آخر خودشان گرفتار دزدان ترک می شوند. فردای آن روز هم به همین بهانه بی پولی از گشت و گذار در مناطق توریستی خودداری می‌شود. پس روال داستان بسیار منطقی و غیر تبلیغی است. شاید آمار منتشره از سفرهای عجیب ایرانیان به ترکیه که این روزها منتشر می‎شود باعث شده تا نگاهها به این چند اتفاق ساده آنقدر پررنگ تر از اصل ماجراهای عبرت انگیز داستان باشد.

پخش صدای خواننده ترک برای اولین بار

یکی از نقدهای دیگری که به پایتخت می شود ماجرای پخش صدای ابراهیم تاتلیس خواننده مشهور ترک است. اما سوال اینجاست که نشان دادن یک کشور بدون المانهای آن چگونه ممکن است؟ ابراهیم تاتلیس چه بخواهیم چه نخواهیم از نمادهای ترکیه است. وی که از اقوام کرد است، آنقدر در این کشور به محبوبیت رسید که حتی خیال ریاست جمهوری به سرش زد و توسط دشمن مشترک ایران و ترکیه یعنی نیروهای تروریستی پ ک ک ترور شد.

شاید گفته شود خب چرا موسیقی بدون ترانه نگذاشتند؟ حقیقت این است که سریال پایتخت یک سریال پوپولیستی است که برای عامه مردم پخش می شود و با همین نکات عامیانه جذب مخاطب کرده و پیامهای خود را به مخاطب رسانده است.

آیا همه سکانس ها در ترکیه بوده است

بعد از موج انتقادات در مورد تبیلغات توریستی از ترکیه، سایت خبری انتخاب تصویری را منتشر کرد که در آن مدعی شد بخش بالون سواری سریال در در روستای خیرسر  نوشهر فیلمبرداری شده است که البته باتوجه به آب وهوای نوشهر و تصاویر منتشره و نیز هزینه های حضور در ترکیه منطقی است و این خود یک تبلیغ بسیار مثبت توریسیتی برای شمال ایران محسوب می شود. هرچند باید افسوس خورد که بدلایل امنیتی شاید هیچ وقت شاهد حضور بالون در ایران نخواهیم بود. چه آنکه شهرداری اصفهان در سالهای قبل نتوانست چنین مجوزی کسب کند. (+)

 اوج را بزنید

حقیقت آن است که چند فاکتور در موج نقدها به سریال پایتخت حضور پر رنگ دارد. اول از همه حمایت سازمان نسبتا ثروتمند اوج است. اوج که در اواخر دهه سوم انقلاب با نگاهی همانند حوزه هنری تاسیس شده در مدت کمی توانست با جذب متخصصان کارهای خوبی را به عرصه سینما و تلویزیون عرضه کند.

هرچند نگارنده این سطور به عنوان یک انقلابی شهرستانی از نگاه تبعیض آمیز حاکم بر این سازمان نسبت به غیر تهرانی ها مانند بسیاری از منتقدان منصف گله مند است و معتقد است اوج باید نسبت به این روش نادرست خود تجدید نظر کند اما انصافا اوج خروجی‎های خوبی داشته است. نام اوج در جشنواره فجر امسال با سخنان تند حاتمی کیا بیش از پیش سر زبانها افتاد و کینه های زیادی را بر انگیخت. کینه هایی که برخی از آنها نوک پیکانشان به سمت پایتخت نشانه رفته است.

البته این انتظار از یک سازمان فرهنگی مذهبی که نظارت بر محتوایش بکند انتظار بی راهی نیست.

 شیطنت های محسن تنابنده

در پایتخت یک چیز بسیار مشخص است و آن صحنه گردانی محسن تنابنده بازیگر نقش نقی است. او که در خرداد امسال یعنی زمان انتخابات تکه پرانی‎های زیادی به مذهبی ها و نیروهای انقلابی داشت حالا با این شیطنت ها در پایتخت به قول معروف یکی به میخ و یکی به نعل می کوبد، تا هم حامیان مالی اش را نگاه دارد و هم محبوبیتش را در میان ضدانقلاب و موج هنری سکولار حفظ کند.

تنابنده البته از نقی معمولی جدا نشدنی است، به شکلی که به گفته منتقدان در فیلم «فراری» نیز کاراکتر نقی معمولی را به راحتی می شد در تنابنده دید. هرچند او در فیلم سنپترزبورگ بسیار جالب و متفاوت ظاهر شده بود، ولی نقی معمولی سالهاست که تنابنده را در خود فرو برده است.

همین وابستگی و محبوبیت پایتخت که اصلا تنابنده را با نام نقی معمولی به سینما و تلویزیون معرفی کرد باعث شده تا در کنار تکه پرانی ها، سعی کند قشر مذهبی و حمایتهای مالیشان را حفظ کند.

حضور زن بی حجاب ایرانی به عنوان مترجم دوست کشتی گیر نقی معمولی در این سریال از جمله شیطنت های تنابنده محسوب می شود. زنی که مشخصا ایرانی و ظاهرا شیعه مذهب بوده است. فارسی را روان صحبت می کند و رسانه ها او را منشی رئیس شبکه جم متعلق به سازمان منافقین اعلام می کنند.

نگین میرزایی تنها شیطنت تنابنده نیست. مقایسه وضعیت یک کشتی گیر ترک و یک کشتی گیر ایرانی را نیز می توان جزئی از این شیطنت دانست که البته در ایران هم کشتی گیر ثروتمند و تاجر کم نداریم. شاید برخی از گفتارها مثل جاس فرند، جاس فرندی که خواهرزاده نقی معمولی مداوم تکرار می‎کند نیز از همین دست باشد.

هنوز برای قضاوت زود است

ظاهرا داستان پایتخت تا بدانجا پیش خواهد رفت که آنها به مقر داعش می رسند؛ این را از روی پوستری که جدیدا عوامل پایتخت منتشر کرده اند می توان حدس زد. پس باید تا آخر این داستان را دید و از قضاوتهای زودهنگام مجازی که به لطف تلگرام و توئیتر باب شده است پرهیز کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز