دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵

یقظه (بیداری) منزل اول؛

پژوهشی در کتاب «سیر و سلوک» نوشته استاد اخلاق آیت الله حسین مظاهری

اولین قدم منزلِ یقظه، توجه است که نقطه مقابل آن، غفلت است و آن از موانع سیر و سلوک است. سالک برای مقابله با غفلت باید اهل تفکّر و تذکّر و مراقبت دا‌ٰئمی باشد. قانون مراقبه دارای مراتبی است که کمترین آن این است که شخص در پایان هر روز اعمال روز گذشته خود را محاسبه کند

ندای اصفهان- مهدی حسین زاده (مدرسه علمیه حضرت ولی عصر)

متن پیش رو نگاهی به کتاب «سیروسلوک؛ منزل اول: یقظه (بیداری)» است که در قالب متن پژوهی انجام شده است.

در منزل یقظه (بیداری) به جذبه از جانب خداوند متعال نیاز است و این جذبه از طریق هایی مثل خدمت به خلق خداوند متعال، ایثار، محبت اهل بیت «علیهم السلام» و پیروزی در امتحان های الهی بدست می آید.

کتاب سیر و سلوک منزل اول: یقظه(بیداری) مجموعه سخنان مرجع عالیقدر آیة الله حسین مظاهری «مدّ ظلّه العالی» است که به همّت مؤسّسه فرهنگی مطالعاتی الزّهرا «علیهم السلام» قم گرداوری و در 112 صفحه در سال 1389 هجری شمسی در نوبت دوّم، به چاپ رسیده است.

شناخت کتاب

این کتاب مجموعه سخنرانی های آیة الله مظاهری «مدّ ظلله العالی» در شب های جمعه در مسجد حکیم اصفهان است که در طول سال های مختلف بیان شده است. در این کتاب مطالب به صورت کلی بیان و به جزيیات اشاره کمی شده است.

مطالب کتاب درک ایشان از قرآن و روایات معصومین «علیهم السلام» و نظر ایشان است به همین دلیل دارای تقسیم بندی عقلی نمی باشد بنابراین با کتاب های دیگر در زمینه سیر و سلوک مثل کتاب سیر و سلوک بانو مجتهده امین «قدس سرّه» و امام خمینی «قدس سرّه» متفاوت است.

موضوع کتاب

سیر و سلوک انسان به سوی الله دارای منازل گوناگونی است که اولین منزل آن یقظه (بیداری) است که در این کتاب به آن اشاره و موضوع کتاب به آن نام گذاری شده است.

این مرجع عالیقدر علاوه بر بیان توضیحاتی در مورد یقظه(بیداری)، به موانع و عوامل پایداری آن به عنوان موضوع فرعی نیز اشاراتی نموده اند.

اساس مطالب کتاب «سیر و سلوک» قرآن کریم و روایات معصومین «علیهم السلام» و نظرات دیگر استادهای بزرگ اخلاق است، بنابراین بیشتر استدلال های به کار رفته در این کتاب نقلی است.

مخاطبين كتاب

این کتاب به این خاطر که مجموعه سخنرانی های این مرجع عالیقدر در بین مردم بوده است دارای بیانی ساده و روان و بدون کلمات مشکل و پیچیده است. بنابراین مخاطبین این کتاب عموم مردم هستند، خواه پیر و جوان یا خواه زن، می توانند از این کتاب استفاده کاملی نماید.

عدم تاکيد بر مطالب کم اهمیت

استاد بزرگوار با نگاهی عمیقی که دارند از تاکید بر مطالب کم اهمیت پرهیز نموده اند و تلاش ایشان بر این امر بوده که بر اصل مطلب تاکید شود تا ذهن افراد به مباحث کم اهمیت مشغول نشده و از اصل مطلب باز نمانند.

خلاصه کتاب

سیر و سلوک دارای مراحلی است که به ترتیب «سیر من الخلق الی الحق»، «سیر من الحق الی الحق» و «سیر من الحق الی الخلق» است. منازل هفتگانه سیر و سلوک «سیر من الخلق الی الحق» شامل یقظه (بیداری)، توبه، تقوی، تخلیّه، تحلیّه، تجلیّه و لقاء است.

از نکات اساسی انسان در سیر و سلوک وجود استادی است که خود طی طریق کرده باشد البته نیاز به استاد در مراحل بالایی است نه در مراحل ابتدایی. تقیّد به ظواهر شرع، شرط ضروری در سیر و سلوک است که هیچگاه سالک از آن بی نیاز نمی شود. استقامت و پایداری در سیر و سلوک و پرهیز از غرور کاذب و توهمات شیطانی از دیگر نکات سیر و سلوک است.

بیداری

انسان برای سیر و سلوک نیاز به جذبه و کشش از سوی خداوند رحمان دارد تا بتواند موفّق به طی طریق شود. برای دریافت جذبه الهی، فرصت های فراوانی در زندگی انسان است که با هوشمندی باید از این فرصت ها به نحو احسن استفاده نمود.

خدمت به خلق خدا مانند انفاق و زکات عامل ایجاد جذبه در انسان می شود چون بندگان خداوند متعال، عیال او هستند پس کمک به آن ها، خدمت به وابستگان محبوب او است. ایستادگی در مقابل گناه و عمل نکردن به خواهش های نفسانی، ایثار می خواهد که این ایثار سبب جذبه می شود.

از دیگر عوامل که در به وجود آمدن جذبه در انسان کمک می کند می توان به دعا و توسل، صبر در مصیبت، شکر الطاف پنهان و آشکار الهی، پیروزی در امتحان های الهی و محبت اهل بیت«علیهم السلام» اشاره کرد.

هنگامی که جذبه الهی از جانب خداوند متعال عطا شد باید سالک در حفظ جذبه بکوشد. در این راستا توصیه می شود به سالک که در مجالس ذکر خداوند متعال شرکت و نماز خودش را به جماعت اقامه کند. عمل به قانون مراقبه برای حفظ توفیق و بقای جذبه نیز مؤثّر است.

توجّه

اولین قدم در منزل یقظه، توجّه است. استادهای اخلاق متعلق توجّه که در قرآن و روایات آمده را مشخص نموده اند مانند توجّه به اینکه عالم محضر خداوند متعال و محضر امام زمان«عجل الله فرجه شریف» است، توجّه به اینکه منتهای حرکت انسان به سوی الله است، توجّه به قیامت، برزخ، شب اوّل قبر.

توجّه به این گونه مطالب آدمی را کنترل و مسئولیت اعضای بدن را به او یادآوری می کند و موجب می شود انسان از خواب غفلت بیدار شود. نکته مهم در توجّه این است که سالک باید توجّه خود را همیشگی کند.

غفلت

یکی از موانع سیر  انسان به الله و عامل سقوط او، غفلت است که نقطه مقابل یقظه است. کسی که غافل باشد از قرآن کریم و عمل و تدبّر در آن دور است حتی در جهل مرکب می رود و خیال می کند که در مسیر درستی حرکت می کند. سبب نجات انسان از غفلت، مداومت بر توجّه است ولی عدم استمرار  در انسان تأثیر زیادی  ندارد.

تفکّر

خداوند متعال در آیات فراوانی فلسفه نزول قرآن را تفکّر بیان می کند و در روایات نیز بر این امر تأکید فراوان می شود. میزان توجّه قرآن و اهل بیت «علیهم السلام» به تفکّر و پاداش برای آن، نشان از اهمیت بالای تفکُر است. تفکّر عامل مطلوب و مؤثری برای رهایی انسان از گرداب غفلت و هدایت او به سوی ساحل توجّه و بیداری است.

طالب هدایت باید در طول شبانه روز، وقتی خاص را برای تفکّر قرار دهد تا بتواند هدف از خلقت و علت به این دنیا آمدن و مرگ را بفهمد. تفکّر و تعقّل لازمه سیر و سلوک است و موجب انقلابی درونی در انسان می شود.

تذکر

شخص سالک برای استمرار تفکّر و دوام توجّه، محتاج تذکّر است. سالک باید توجّه کند راهی که در پیش روی اوست از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر و از آتش سوزنده تر است لذا باید با تذکّر همیشگی به دوام توجّه برسد تا بتواند در صراط مستقیم حرکت کند. اگر کسی توجّه دائمی نداشته باشد شیاطین انس و جن همنشین او می شوند.

ارتباط با قرآن کریم و اذکار الهی، آدمی را متذکّر می کند. از مهمترین اذکار، نماز است که اهتمام سالک باید علاوه بر نمازهای یومیه به نمازهای مستحبی و نوافل و نماز شب به خصوص باشد.

در راستای تذکّر توصیه می شود که اوّلاً در تمام ایام سال نماز شب خوانده شود و پس از آن نماز صبح و تا دقایقی به تلاوت قرآن کریم بپردازد و ثانیاً در طی روز یک توسّل به محضر چهارده معصوم «علیهم السلام» داشته باشد.

مراقبت

مراقبت همان زیر نظر داشتن گفتار و کردار است و سالک با همواره یک حسابرسی کامل از آنچه انجام داده یا بیان کرده، داشته باشد. البته مراقبت در آیات و روایات، مفهوم مراقب را نیز دارد.

اولین و والاترین مراقب، خداوند بصیر است. برای سیر و سلوک توجه به هر دو مفهوم مراقبت لازم است.

قانون مراقبه

معنای اصطلاحی قانون مراقبه، مواظبت از نفس است. قانون مراقبه دارای سه مرتبه است که مرتبه اول انسان را موظف می کند که در پایان هر روز، اعمال سپری شده خود را در آن روز با دقت فراوان محاسبه نماید و یک ارزیابی دقیق از کردار و رفتار خود داشته باشد و این کمترین و مختصرترین مرتبه قانون مراقبه است.

مرتبه دوم سالک را وادار می کند علاوه بر محاسبه اعمال در پایان روز، چندین مرتبه در طول شبانه روز به یاد قبر و قیامت بیفتد و با تجسّم اعمال در عالم پیش رو، خود را از غفلت رهانیده و به توجه و بیداری برساند.

مرتبه سوم کامل ترین مرتبه است و سالک باید در شبانه روز به دستورات این مراحل عمل کند تا قانون مراقبه در سلوک او مؤثّر باشد. این مرتبه دارای سه مرحله است که عبارتند از:

مرحله اول: مشارطه

در این مرحله،‌ سالک باید در ابتدای هر روز با خودش شرط بندی و مشارطه کند و با حالت تلقین با خودش صحبت کند. این شرط نهادن و بستن پیمان، بسیار دقیق و سخت و جدی است. نهادن شرط در ابتدا بر سبیل خواهش و تمنّا است و اگر اثر نکرد، به شکل فرمان از سوی ارباب نیرومند به بنده سرکش ابلاغ می گردد.

مرحله دوم: مراقبه

این مرحله، سالک را موظف به مراقبت از کردار و گفتار خود می کند. سالک در طول روز باید مراقب باشد که غفلت به سراغ او نیاید و مکرراً متذکّر توجه خود باشد. اگر غفلت حاصل شد باید آرام علت غفلت را از نفس جویا شود و در گام نخست، اندکی او را نکوهش کند اگر بی توجهی کرد، به شدت او را مورد اعتراض قرار دهد.

مرحله سوم:‌ محاسبه

مراقبه سالک تا پایان فعالیت و زندگی روزانه ادامه دارد و آنگاه باید از کار خود محاسبه به عمل آورد. امیر المؤمنین«علیه السلام» می فرمایند:

«لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ كُلَّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ خَيْراً حَمِدَ اللَّهَ وَ اسْتَزَادَهُ وَ إِنْ عَمِلَ سُوءاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ» (عدة الداعی، ص 239)

«هر كه روزانه خويش را محاسبه نكند، ‌از ما نيست. اگر كار خوبي كرده‌، خداوند را سپاس گويد و از او بخواهد كه بر آن بيفزايد و اگر كار بدي كرده، از خداي متعال آمرزش طلبد.»

ضمیمه: نگاهی به زندگی نامه و آثار معظم له

تولد و دوران‌ كودكي‌

آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ حسين‌ مظاهري«مدّ ظلله العالی»‌، مرجع بزرگ شیعه و استاد اخلاق، در سال‌ 1312 هجري‌ شمسي‌ در «تيران‌» يكي‌ از شهرستانهاي‌ استان‌ اصفهان‌ و در خانواده‌اي‌ روحاني‌ که مقيد به‌‌ انجام‌ واجبات‌ و ترك‌ محرمات‌ الهي بود پا به عرصه حیات نمود.‌ والد معظم‌ له‌، مرحوم‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمين‌ حاج‌ شيخ‌ حسن‌ مظاهري‌، سهم‌ بسزايي‌ در رشد و علاقه‌مندي ایشان‌ به‌ تحصيل‌ در حوزة‌ علميه‌ داشتند‌.

دوران‌ تحصيل‌

آية‌الله‌ مظاهري«مدّ ظلله العالی»‌، براي‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ در سال‌ 1326 هجري‌ شمسي‌ وارد حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ شد. وی ابتدا به‌ مدرسة‌ مسجد سيد اصفهان‌، كه‌ مقبرة‌ مرحوم‌ سيد شفتي«رضوان‌ الله‌ عليه»‌‌، سازنده مسجد است، رفتند.

وی دورة‌ ادبيات‌ و بخشي‌ از دروس‌ دوره‌ سطح‌ را در اصفهان‌ گذرانده و در سال‌ 1330 هجري‌ شمسي‌، به‌ منظور تكميل‌ تحصيلات‌ خود و بهره‌مندي‌ از محضر استادان‌ حوزة‌ علمية‌ قم‌، به‌ اين‌ شهر نقل مکان کردند. پس از اتمام  تحصيلات‌ سطح‌، در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادهای بزرگ قم شركت‌ کرده و در كنار آن‌ به‌ فراگيري‌ دروس‌ فلسفه‌،‌ تفسير و كلام‌ همّت نمودند. ایشان در این دوران علاوه بر تعلّم، به تعلیم نیز مشغول بودند.

اساتيد

ایشان در دروس‌ ادبيات‌، تربیت شده مرحوم‌ حاج‌ آقا جمال‌ خوانساري‌ و حاج‌ آقا احمد مقدس و  در دروس‌ سطح‌، تربیت شده حضرات‌ آيات‌ خادمي‌، فياض‌، طيب‌، اديب‌ و مدرس‌ می باشند و منظومه‌ حاجي‌ سبزواري‌ را در محضر مرحوم‌ آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ محمود مفيد فراگرفتند.

ایشان در قم، كتاب‌ مكاسب‌ و كفاية‌الاصول‌ را نزد مرحوم‌ آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالجواد جبل‌ عاملي‌ و مرحوم‌ آية‌الله‌ مرعشي‌ نجفي‌ و مرحوم‌ آية‌الله‌ مجاهدي‌ و مرحوم‌ آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌ و مرحوم‌ آية‌الله‌ سيد محمد باقر سلطاني‌ رحم الله علیهم خواندند و در دروس‌ خارج‌ فقه‌ حضرت‌ آية‌الله‌ بروجردي‌ به مدت هشت سال و در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌«قدس سرّه» بیش از ده سال و در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آية‌الله‌ محقق‌ داماد بیش از دوازده سال حاضر شدند.

همچنين‌ اسفار ملاصدرا، شفاي‌ بوعلي‌ سينا و دروس‌ تفسيري‌ و اعتقادي‌ را نزد علامه‌ طباطبايي«رضوان‌ الله‌ عليه»‌ فرا گرفتند.

فعاليت هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

از برنامه های فرهنگی حضرت‌ آية‌الله‌ مظاهري«مدّ ظلله العالی»‌، اهتمام‌ ويژه‌ ایشان به‌ درس‌ اخلاق‌ و پرورش‌ روحية‌ معنوي‌ در بین فضلا و طلاب‌ جوان‌ و مردم است و بيش‌ از چهل‌ سال‌ است‌ كه‌ اين‌ دروس‌ به‌ طور مداوم‌ تشكيل‌ مي‌گردد. همچنین ایشان در پيش‌ از انقلاب‌، به‌ همراه‌ بزرگاني‌ چون‌ آية‌الله‌ مصباح‌ يزدي‌ و آية‌الله‌ خرازي‌ در تنظيم‌ و تدوين‌ برنامه‌هاي‌ علمي‌ و آموزشي‌ مؤسسة‌ در راه‌ حق‌ شركت‌ می جستند.

ايشان‌ در اصفهان‌، فعالیت های بسیاری نمودند از جمله مي‌توان‌ به‌ تأسيس‌ «مركز مديريت‌ حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌»، «مركز آموزش‌هاي‌ تخصصي‌ حوزة‌ علميه‌ اصفهان‌»، «مركز مشاوره‌ حوزه‌ عملهيه‌ اصفهان‌»، «مركز خدمات‌ حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ با بخش‌هاي‌ مختلف‌ بيمه‌، مسكن‌، قرض‌ الحسنه‌ و…»، «مركز تحقيقات‌ رايانه‌اي‌ حوزة‌ علمية‌ اصفهان‌» و نيز «مركز رسيدگي‌ به‌ امور مساجد استان‌ اصفهان‌» اشاره‌ كرد.

فعاليت هاي‌ سياسي‌

از جمله فعاليت هاي‌ سياسي‌ ایشان قبل از انقلاب، صدور اعلاميه‌ و بيانيه‌ با همكاري‌ اعضاي‌ جامعه‌ مدرسین بر ضد شاه‌ و عوامل‌ او و افشاگري‌هاي‌ فراوان‌ می باشد. امضاي‌ ايشان‌ در ذيل‌ بسياري‌ از اعلاميه‌هاي‌ مهم‌ آن‌ زمان‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد.

پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ شكوهمند اسلامي‌، معظم‌ له‌ مطیع فرمان‌هاي‌ امام‌ راحل‌ عظيم‌ الشأن‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌«قدس سرّه» و امام خامنه ای «حفظه الله» بوده و هستند.

هجرت‌ به‌ اصفهان‌

عزیمت این مرجع بزرگوار و استاد اخلاق به اصفهان، پس‌ از در خواست مقام‌ معظم‌ رهبري «حفظه الله»، برای زعامت حوزه علمیّه اصفهان در نامه ای به ایشان در تاريخ‌ نهم‌ آذر ماه‌ 1374 است. علت نامه مقام معظم رهبری«حفظه الله»، در خواست مکتوب علمای اصفهان در آبان‌ ماه‌ سال‌ 1374 پس از ارتحال‌ مرحوم‌ آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ حسن‌ صافي‌ اصفهاني‌«رضوان‌ الله‌ عليه»، زعیم حوزة‌ علميه‌ اصفهان‌، از معظم له برای مراجعت آیة الله مظاهری به اصفهان بود.

دو روز پس‌ از اين‌ نامه‌، يازدهم‌ آذرماه‌ 1374، حضرت‌ آية‌الله‌ مظاهري‌«مدّ ظلله العالی»‌ با استقبال‌ فراوان‌ مردم و علماي‌ بزرگوار اصفهان‌ در سال روز میلاد امام جواد الائمه«علیه السلام» وارد اين‌ شهر شده‌ و شهر را به قدوم مبارکشان زینت دادند.

تدريس‌ و تأليف‌

آية‌الله‌ مظاهري«مدّ ظلله العالی»‌، سال های طولانی به تعلیم و تربیت طلاب در زمینه های مختلف فقهی، اصولي‌، فلسفي‌، اقتصادي‌ و… کوشش نموده و چندين‌ بار، شرح‌ منظومه‌، نهاية‌الحكمه‌ و بخش‌هايي‌ از اسفار اربعه‌ را تدريس‌ نموده و از سال‌ 1356 تاكنون‌ به‌ تدريس‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ داشته‌اند. این استاد بزرگوار، در زمینه نهادینه کردن اخلاق بین مردم و طلاب تلاش زیادی انجام داده اند. همچنين‌ ایشان بيش‌ از پنج‌ دورة‌ كامل‌ مباحث‌ علمي‌ اصول‌ فقه‌ را در حوزة‌ علميه‌ قم‌ و اصفهان‌ تدريس‌ فرموده‌اند.

آثاری و تألیف هایی که تا کنون از ایشان در زمینه های گوناگون به چاپ رسیده، عبارتند از:

قرآن کريم

1. معارف اسلام در سوره يس

2. معاد در قرآن

فقه

3. الحاشية علي العروة الوثقي

4. رساله توضيح المسائل (احکام، اخلاق، عقائد)

5. فقه الولاية و الحکومة الاسلاميه (تقريرات درس خارج فقه ولايت فقيه معظم‌له در 3 جلد)

6. مناسک حج

7. احکام عمره مفرده

8. استفتائات حجّ و عمره

9. نکته هايي پيرامون ولايت فقيه و حکومت ديني

10. 70 نکته فقهي و اخلاقي مورد احتياج در حجّ و عمره

11. عصاره دين

12. عوائد الاصول الصّغير

رجال

13- «الثقاة الاخيار من رواة الاخبار»: اين کتاب که «موسوعه رجاليون ثقه»

اعتقادات

14- اليوم الآخر

15- الامامة و الولاية في القرآن (با همکاري حضرات آيات: محمدي گيلاني، محمد يزدي، مصباح، موسوي)

16- برنامه زندگي

17- اسلام آيين رستگاري (شرح اصول و فروع دين اسلام)

اخلاق

18- دراسات في الاخلاق و شئون الحکمة العلميّة

19- عوامل کنترل غرائز در زندگي انسان

20- جهاد با نفس (4 جلد)

21- فرماندهي در اسلام

22- اخلاق در خانه

23- فضائل و رذائل اخلاقي

24- تربيت فرزند در اسلام

25- جبهه و جهاد اکبر

26- خانواده در اسلام

27- به سوي حق

28- ويژگي هاي معلّم خوب

29- در ساحل سپيده اخلاص

30- اخلاق و خودسازي

31- آفتاب پرهيزکاري

32- اخلاقيات العلاقة الزوجيّة

33- اخلاق و جوان (2 جلد)

34- اخلاق در اداره

35- کاوشي نو در اخلاق اسلامي (2 جلد)

36- اخلاق و خودسازي در مکتب اهل بيت «عليهم‌السّلام»

37- حديث اهل نظر

38- اخلاق در توحيد

39- حريم‌هاي اخلاق در آئينه احکام

40- راز عروج

41- اخلاق فرماندهي

42- اعتکاف، سلوک منتظران

43- روزه، سلوک پرهيزکاران

44- راهکارهاي عملي درمان وسواس

45- حج، سلوک خداياجون

46- مشق اخلاق(دفتر اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم)

47- نماز، نجواي مؤمنان

48 – دانش اخلاق اسلامي(4 جلد)

49- محدودۀ پرواز انسان

50- معاد، سرنوشت جاودانۀ انسان

51- صبر، کيمياي سعادت انسان

52- پرسش و پاسخ: سيماي زن در اسلام

53- پرسش و پاسخ: ازدواج و خانواده

54- پرسش و پاسخ: پرسش‌هاي جوانان 

عرفان

55- اسرار حج

56- سير و سلوک؛ مقدّمه

57- سير و سلوک؛ يقظه

58- سير و سلوک؛ توبه

حديث

59- شرح و تفسير دعاي کميل (3 جلد)

60- شرح و تفسير دعاي سحر (2 جلد)

61- شرح و تفسير مناجات شعبانيه (2 جلد)

62- الحکومة الاسلامية في احاديث الشيعة الاماميّة 

اقتصاد اسلامي

63- احکام اقتصادي در مورد زمين

64- مقايسه بين سيستم اقتصادي (3 جلد)

65- التوازن الاسلامي بين الدنيا و الآخرة (با همکاري حضرات آيات: خرازي، مصلحي، شهيد سلطاني و استادي) 

تاريخ و سيره

66- زندگاني چهارده معصوم

67- تجلّي حق (نگرشي اخلاقي بر فضائل و سيره پيامبر اکرم «صلّي‌الله‌عليه‌وآله»

68- مظهر حق (نگرشي اخلاقي بر فضائل و سيره اميرالمومنين عليه‌السّلام

69- پرسش و پاسخ: سيره و فضائل حضرت زهرا «سلام‌الله‌عليها»

 انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


خرید کتاب پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی (تحریم گریز و تورم ناپذیر)
خرید کتاب پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی (تحریم گریز و تورم ناپذیر)
بازی ایرانی منحصر به فرد سفیر عشق
بازی ایرانی منحصر به فرد سفیر عشق
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715