ندای اصفهان_جمال طاهری
معمولا رسیدگی به تخلفات اداری را با جعبه شکایات و پیشنهادات ادارات میشناسیم جعبهای که البته ظاهرا کارایی لازمه را نیز ندارد. مهران مدیری در یک از نقدهای آیتمیاش هم به این ماجرا به شکل طنز پرداخته بود، آنجا که ارباب رجوع شکایتش را در صندوق میاندازد غافل از اینکه بالای صندوق دوربین کار گذاشته شده تا شاکیان را شناسایی کنند.
اما جدا از طنز رسیدگی به شکایات اداری در ایران چقدر جدی است.
سابق بر این که نامه نگاری مرسوم بود اگر شما به مراجع بالا دستی شکایت خود را مینوشتید بعد از مدتی کارمند متخلف شما را فرا میخواند و نامهای که نوشتید را به شما نشان میداد که بله این شکایت را به خودم ارجاع دادهاند و تا توبه نامه ننویسی و نگوی که اشتباه از خودت بوده نتنها کارت را راه نمیاندازم بلکه میسپارم دوستان دیگر هم سنگ به کارت بیاندازند.
اما حالا دنیا دیجیتال شده و سیستم شکایات در دنیا نیز به سمت دیجیتالی رفته است. تا واسطه ها حذف شوند و از فساد هم جلوگیری شود اما ظاهرا هنوز سیستم اداری ایران با دنیا همراه نگشته و در مسائل مختلف به مست دیجیتال شدن حرکت نکرده است.
مدتی قبل برای شرکت در یک دوره رایگان در مرکز فنی حرفهای اصفهان به سفارش دوستان ثبت نام اینترنتی کردم موقع ثبت نام مبلغی را از من گرفتند و انتهای ثبت نام هم مبلغی را به نام حق مشاوره طلب کردند که جالب اینجا بود که شماره حساب مجزایی را برای این کار اعلام نموده بودند با این حال در این دوره شرکت کردم. ولی وقتی برای ثبت نام رسمی به فنی حرفهای رفتم مسول ثبت نام با رفتار دون شان یک ارباب رجوع از ثبت نام سر باز زد و گفت که زمان ثبت نام گذشته و پولی هم که دادی بیخود دادی و…

همین موضوع بهانهای شد تا از این سیستم معیوب فنی حرفهای به مراجع ذی صلاح شکایت کنم. به چند سامانه اینترنتی اداری مراجعه کردم و ثبت شکایت نمودم حدود دو ماه بعد پیامکی آمد که اگر میآخواهید شکایت شما پیگیری شود فلان کد را در فلان سامانه وارد کنید. این کار را کردم ولی نتیجه بجز پیامهای اشتباه سیستم چیز دیگری نبود یعنی در واقع سیستم مورد نظر جهت سرکار گذاشتن ارباب رجوع تهیه شده بود.
اما یکی دیگر از ساختارهای مثلا نظارتی در پاسخ به شکایتم پیامک داد که درخوسات شما رد شده و ده روز وقت دارید که پیگیری کنید. دیروز هم دوباره پیامک آمد که بله زمان شما به سر آمده و پیگیری موضوع از طرف ما منتفی شده است.
درواقع بخاطر نبود نظارت بر سازمانهای اداری کشور بیشتر کارها حتی به اسم دیجیتال شدن همان روند قبلی را طی مینمایند روندی که شاکی از شکایتش صرف نظر کند و سیستم معیوب و فاسد اداری بتواند به راه خود ادامه دهد.
از سویی دیگر هنوز در ادارات حضور مهم است و اگر شما همه کارهای فرمالیته ای که در سایتهای اداری گذاشته شده را نیز انجام دهید باید مجدد همان کارها رو به شکل حضوری نیز انجام دهید درواقع اتلاف وقت و بیشتر کردن روند بروکراسی اداری محصول دیجیتال شدن در ادارات ما بوده است. حداقل در شهرستان اصفهان که این طور است شاید در تهران که سیستمی خارج از بقیه کشور دارد و مدیران و مسولین کلان کشور هستند مسئله به شکل دیگری باشد.
انتهای پیام/.
برچسبها: اداراتاینترنتی, اصفهان, تخلفات اداری, دولت الکترونیک, شکایت اداری, فنی حرفه ای, فنی حرفه ای اصفهان
مطالب مرتبط