چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان خبر داد:
 اولتیماتوم محیط زیستی مهرعلیزاده!   

سید رحمان دانیالی، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان: به واسطه دستور صریح استاندار همه دستگاه های اجرایی متولی باید میزان کارکرد ها و علل کمر کاری های خود را به این سازمان اعلام کنند

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، سید رحمان دانیالی، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در ابتدا میزگرد تخصصی “منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟” که پیش از ظهر امروز به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، با اشاره به جایگاه مطالبه گری در حل مشکل آلودگی هوا از سوی رسانه ها و مردم گفت:  طرح های خوبی طی ساله‌ای اخیر به منظور حل این معضل انجام شده لیکن دیگر مواردی که می توانست حل این مشکل را ریشه ای به دنبال داشته باشد انجام نشده اما طی جلسات مشترک با استاندار مقرر گشت اعتبارات خوبی به منظور حل این گره اختصاص یابد.

مجید بیجندی، مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در ادامه این میزگرد اظهار کرد: پارامتر های جوی عوامل اثر گذاری بر وخاوت آلودگی هوا هستند لذا به عنوان مثال پائیز امسال به واسطه عدم همراهی پارامتر های جوی پائیز خوبی را پشت سر نگذاشتیم هرچند امیدواریم در حوزه های پایش و هشدار بتوانیم به طور جدی نقش آفرین بوده و در راستای حل این معضل قدم برداریم.

کمال حیدری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اذعان کرد: این موضوع به عنوان یکی از موضوعات مهم و از دغدغه های مردم بوده و بر سلامت مردم اثر می گذارد همچنین نورالله میرغفاری، مدیر گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین توضیح داد: بی شک مدیران اجرایی وظایف سنگینی بر عهده دارند از طرفی آلودگی هوا ناشی از انباشت عوامل۵۰ سال گذشته بوده است و انباشت این عوامل در گذر ایام ایام منجر به ایجاد معضل امروز شده است لیکن امکان بهبود و اصلاح وجود دارد و می توان با اقدامات اصلاحی این شرایط را اعتلا بخشید از طرفی دانشگاه ها می توانند در حوزه تحقیق و پژوهش کمک های شایانی بکنند.

جمشید جمشیدیان، رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان بیان کرد: حوزه عمل ستاد معاینه فنی حوزه اجراست لذا این ستاد می بایست با توجه به سهم بالای خوردرو ها در آلودگی هوا نظارت های جدی ای را اعمال نماید بنابراین سعی می کنیم نظارت ها را هر روز ارتقا ببخشیم.

دانیالی در پاسخ به سوالی مبنی بر مختصات دقیق منشا معضل آلودگی گفت: به نظر می رسد کم کاری مدیران و مردم باعث ایجاد این معضل بزرگ گشته است چراکه نه تنها بسیاری از صنایع بلکه الگو استفاده مردم از خودروها و به عنوان مثال از دیگر سو اتوبوس های حاضر در صنعت حمل و نقل منشا این مشکل بزرگ می باشند. سال ۱۳۹۲ پس از تصویب طرح جامع مقابله با آلودگی هوا ۵۰۰ هزار موتور سیکلت وجود داشت لیکن امروز بیش از یک میلیون موتور سیکلت در خیابان ها حضور دارند و این در حالی است که موتور سیکلت ها چندین برابر از خودرو ها آلایندگی دارند.

وی ادامه داد: منشا یابی و سطح بندی ذرات معلق توسط دانشگاه صنعتی و با حمایت مالی شهرداری در حال انجام است به انضمام اینکه دوستان در هواشناسی نظراتی نسبت به این طرح دارند، همه دستگاه های اجرایی و از طرفی مردم با استفاده از مطالبه گری می بایست دست به دست هم داده و در پی حل این مشکل بر آیند.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به کیفیت و کمیت سیاست های کلی این سازمان گفت: باور غلطی که در قبال سازمان محیط زیست وجود دارد این است که این سازمان می تواند به شکل یک جانبه از آلودگی ها جلوگیری کند، از وظایف اصلی رسانه ها اطلاع رسانی و احصا موضوعات ذیل موضوع آلودگی هوا می باشد که بی شک مطالبه عمومی  در پی این امر صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به نظر می رسد بسیاری از دستگاه های اجرایی دچار کمر کاری شده اند هرچند که تا پایان هفته به واسطه دستور صریح استاندار همه دستگاه های اجرایی متولی باید میزان کارکرد ها و علل کمر کاری های خود را به این سازمان اعلام کنند همچنین باید توضیح بدهم که مدیران سابق سازمان محیط زیست استان اصفهان به واقع از عملکرد موفقی در کارنامه دارند.

دانیالی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: باید در کنار مطالعات فعالیت های اجرایی دنبال گردد چرا که امروز حتی یک روز تاخیر در کنترل آلودگی هوا قابل قبول نیست. یکی از مطالبات ما حضور سمن های زیست محیطی به منظور کمک و نظارت بر فعالیت های دستگاه ها ذی ربط است.

در ادامه صادقیان، مدیر آزمایشگاه های مدیر کل محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست به عنوان متولی امور کنترل و نظارت بر آلودگی هوا در سال ۸۰ برنامه ای جامع تدوین کرد که البته شاید دارای سرعت مناسبی برخورد با معضل آلودگی هوا و امر توسعه نبوده.تا سال ۱۳۹۰ تنها برنامه عملیاتی سازمان محیط زیست همان برنامه جامع سال ۱۳۸۰بود هرچند پس از آن یکی از بهترین فرمت های طرح مقابله با این آلودگی هوا به کشور ارائه شد.

وی ادامه داد: بعد از تمامی این رفت و آمد ها و پس از حضور دکتر زرگر پور به عنوان مدیر ارشد استان در اصفهان سازمان محیط زیست به طور جدی به مباحث عملی وارد شده لیکن در همان ایام نیز جای خالی مطالعات بروز احساس می شد لیکن فرصت انجام مطالعات و تاخیر در فعالیت های عملی نبود.

مدیر آزمایشگاه های مدیر کل محیط زیست اظهار کرد: اما امروز با تغییر رویکرد ها شاهد انجام همزمان مطلعات و پژوهش های دانشگاهی و از دیگر سو فعالیت های عملی هستیم لیکن باید در نظر داشته باشیم به رغم انجام حتی همه برنامه ها موضوعه و پیگیری طرح ها نمی توان به شرایط ایده آل رسید بنابر این معتقدم عملکرد سازمان محیط زیست قابل دفاع است چرا که حتی در موضوع تغییر سوخت نیروگاه های اصفهان با پیگیری های سازمان محیط زیست انجام شد.

وی در پایان تشریح کرد: برخی از دستگاه های اجرایی به هر روی از برنامه عقب مانده اند که با توجه به دستور استاندار تا هفته آینده دلایل این عقب ماندگی اعلام خواهد شد.

میر قفاری در بخش دگیری از اظهارات خود گفت: حتی دانشگاه ها نیز در پیگیری حل این معضل کم کاری کرده اند اما شایان ذکر است تا به حال ده ها رساله دکتری و یا طرح های پژوهشی انجام داده ایم به خصوص در طرح ذرات معلق دستاورد های خوبی حاصل گشته چراکه با توجه به ارتباطات این دانشگاه با دانشگاه های خارجی میتوان ازظرفیت دانشگاه های خارجی استفاده نمود.

وی توضیح داد: به هر حال مطابق با قوانین موضوعه آلوده کردن محیط زیست به هر مقدار جایز نیست لذا حتی به رغم سهم بندی تغییری در اصل مساله رخ نمی دهد.

بیجندی در پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان رسانه ها بیان کرد: برنامه های توسعه ای و طرح های زیر ساختی نه تنها مورد توجه مردم بلکه مورد توجه مسئولین قرار نمیگیرند و این مسئله پاسخ بسیاری از سوالات خبرنگاران است، راه حل این معضلات اقبال به طرح های موفق در دیگر کشور هاست چراکه از نمونه های بارز آن طرح های موفقی است که سائوپائلو و لندن اجرا گشته لذا باید به طرح های موفق خارجی توجه ویژه کنیم همچنین باید اذعان کرد عنصر مغفول مانده در طرح های جلوگیری از آلودگی هوا فرهنگ سازیست.

وی در پاسخ به سوالی تشریح کرد: فاصله معنا دار آمار و ارقام طبیعی است چرا که نه تنها جا نمایی ها متفاوت است و از طرفی روش های سنجش و پایش فرق می کند.

کمال حیدری گفت: دانشگاه علوم پزشکی مدعی حوزه سلامت است لذا بای اذعان کنم متاسفانه نه تنها مسئولین به درستی به وظایف خود عمل نکردند بلکه مردم نیز آن طور که باید اقدامات لازم را انجام ندادند .

وی تشریح کرد: در جلسه ای که اخیرا با حضور وزیر محترم بهداشت و رئیس سازمان محیط زیست انجام شد، جناب دانیالی از مافیا خودرو انتقاد کردند همچنین باید اظهار کنم که ما می بایست به دو سوی این مسئله نگاه کنیم یعنی برنامه عمیق بلند مدت مسئولین و همراهی مردم.

وی با انتقاد به بخشی از ساخت آموزشی کشور گفت: بخشی ترافیک شهری و به دنبال آن آلودگی هوا ناشی از مسافرت های درون شهری به منظور جا به جایی دانش آموزان است که باید برای حل و رفع تبعات آن تدبیری اندیشیده شود.

جمشیدیان در ادامه این میز گرد کارشناسی اذعان کرد: از سال ۱۳۸۵ مراکز مکانیزه معاینه فنی توسعه یافتند که در حال حاضر ۹ مرکز و ۱۴ خط مکانیزه در اختیار داریم که ظرفیت پذیرش ۷۰۰ هزار خودرو را دارا می باشند از طرفی کل خودرو های مشمول معاینه فنی در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار عدد می باشند ولی متاسفانه تنها حدود ۱۲۵ هزار خودرو به این مراکز مراجعه می کنند که باید به طور جد ریشه یابی شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز