چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
گفتگو با ریحانه بشیری کارشناس ارشد تغذیه
 تغذیه سالم یعنی زندگی سالم/ در مراکز بهداشتی آموزش همگانی تغذیه برگزار می‌شود   

هفتاد و شش درصد بیماری ها در ایران غیر واگیردار است: چاقی، فشارخون، چربی و قند خون. از مردم می خواهیم که برنامه غذایی منظم و روزانه داشته باشند و حتما از کارشناسان تغذیه و متخصصین که در پایگاههای بهداشت هستند استفاده کنند

ندای اصفهان- نفیسه قاسمی

سلامتی را در هیچ فروشگاهی به فروش نمی رسانند تا به راحتی بتوان آن را خریداری کرد؛ چگونه می توان غذای سالم و مفید را از غذای ناسالم و مضر تشخیص داد؟ چرا افراد همواره باید به وزن خود توجه داشته و آن را کنترل کنند؟

به منظور پاسخ به این دست سوالات در هفته ملی آموزش همگانی تغذیه، گفتگو می کنیم با سرکار خانم ریحانه بشیری کارشناس ارشد تغذیه که در زمینه تغذیه و رژیم درمانی در مراکز بهداشتی فعالیت دارند.

***

ندای اصفهان: مفهوم از تغذیه سالم و ناسالم چیست؟

ریحانه بشیری: تغذیه سالم یعنی داشتن یک برنامه غذایی جامع و کامل از همه مواد غذایی با ارزش و مفید از جمله میوه و سبزی، گوشت و تخم مرغ، غلات، لبنیات و حبوبات. در مقابل، مصرف غذاهای بی ارزش و داشتن عادات نادرست تغذیه ای از جمله: پرخوری، کم خوری، مصرف زیاد فست فودها، غذاهای سرخ شده و رستورانی، مصرف کم میوه جات و سبزیجات ومصرف زیاد روغن ها و چربی ها به عنوان تغذیه ناسالم تعبیر می گردد.

ندای اصفهان: شما راجع به غذای سالم صحبت کردید؛ چگونه می توان نتیجه گیری کرد که افراد مواد مورد نیاز بدن را دریافت کرده اند؟

– برای پاسخ به این پرسش باید به هرم غذایی روزانه اشاره کرد. در واقع هرم غذایی به ما می آموزد که چه غذاهایی بخوریم تا سالم زندگی کنیم.

در پایه هرم غذایی، گروه نان و غلات (شامل نان، برنج، سیب زمینی، جو و ماکارونی) جای دارد که تامین کننده انرژی بدن و ویتامین های گروه  ب می باشد که البته میزان مصرف این غذاها باید در حد تعادل باشد و زیاده روی نشود.

گروه دوم: شامل انواع میوه هاست که افراد باید روزانه حداقل ۲ تا ۴ عدد میوه به عنوان میان وعده استفاده کنند.

گروه سبزیجات سومین گروه هرم غذایی است که توصیه می شود افراد روزانه ۳ تا ۵ واحد از این گروه را استفاده نمایند که می توان به صورت مصرف سبزی خوردن در کنار غذا، سالاد و سبزیجات بخارپز آن را تامین نمود. گروه میوه ها و سبزی ها تامین کننده ویتامین ها و املاح موردنیاز بدن بوده و در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها به ویژه فشار خون، قند و چربی خون و نیز سرطان ها نقش بسیار کلیدی دارند.

گروه چهارم شامل انواع گوشت ها و تخم مرغ بوده که بایستی در برنامه روزانه افراد سالم قرار گیرد، باور نادرستی در بین مردم مبنی بر خاصیت بالابرنده چربی خون با مصرف تخم مرغ وجود دارد، در حالی که افراد سالم می توانند روزانه یک عدد تخم مرغ و افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و چربی خون تا سه عدد زرده تخم مرغ در هفته مصرف نمایند.

گروه پنجم: شامل حبوبات و مغزیجات بوده که باید در برنامه روزانه افراد قرار گیرد. حبوبات را می توان به صورت خوراک لوبیا یا عدسی، به صورت مخلوط با برنج یا در آش و سوپ مصرف نمود. مغزیجات شامل بادام، گردو، پسته، بادام زمینی، فندق و لوبیای سویا می باشند.

در گروه ششم شیر و لبنیات جای دارد که مصرف مقادیر کافی از این گروه برای تامین کلسیم استخوان ها، پیشگیری از پوکی استخوان و نیز رشد و نمو ضروری است.

ندای اصفهان: با توجه به اینکه امروزه خانم ها و آقایان هر دو شاغل هستند، مصرف غذاهای آماده در خانواده ها افزایش یافته است به صورتی که انواع خوراک ها، کباب فریز شده یا پیاز سرخ شده در فروشگاه های مواد غذایی عرضه می گردد. آیا مصرف این قبیل غذاها را توصیه می کنید؟

– مصرف مداوم این مواد غذایی، فست فودها و حتی غذاهای رستورانی در درازمدت به سلامت افراد صدمه می زند و در واقع با مصرف این غذاها افراد فقط به سیری کاذب می رسند اما مواد غذایی مورد نیاز بدن نظیر املاح و ویتامین ها را دریافت نمی کنند. توصیه می گردد افراد شاغل برای سلامتی خود ارزش بیشتری قائل بوده و از هر فرصتی برای طبخ غذا در داخل منزل بهره مند گردند و مصرف غذاهای رستورانی و آماده را به یک تا دو بار در ماه محدود نمایند.

ندای اصفهان: چرا بر مصرف غذاهای خانگی تاکید دارید؟

– قطعا ملاحظات مربوط به رعایت بهداشت در منزل بیشتر رعایت می گردد ضمن اینکه کیفیت مواد اولیه مصرفی و شرایط طبخ غذا در منزل بهتر از شرایط عرضه غذا در مراکز جمعی، فست فود ها و رستوران هاست.

ندای اصفهان: آیا مصرف گوشت های وارداتی از کشورهای دیگر از جمله گوشت برزیلی را توصیه می کنید؟

– افراد سالم به منظور تامین پروتئین، آهن و روی باید از گروه گوشت استفاده نمایند. ارزش غذایی گوشت های منجمد وارداتی گرچه به اندازه گوشت های تازه نمی باشد اما در خانوارهای کم درآمد می تواند به تامین قسمتی از پروتئین مورد نیاز کمک نماید. افراد همچنین می توانند برای تامین پروتئین از سویا، تخم مرغ و نیز حبوبات بهره مند گردند.

ندای اصفهان: تبلیغات زیادی در صدا و سیما مدعی عرضه روغن بدون پالم توسط برخی از کارخانه ها است و از طرفی دیگر گفته می شود که روغن پالم جزو روغن های وارداتی به کشور است. آیا این تبلیغات صحت دارد؟ عوارض مصرف این روغن ها چیست؟

– مردم زمان خرید روغن باید به برچسب آن ماده غذایی که بر روی بسته بندی درج شده و محتویات آن ماده غذایی را نشان می دهد توجه کنند. مقداری از روغن پالم به منظور افزایش مقاومت روغن در مقابل حرارت در روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده می شود که با محدودیت در مصرف غذاهای سرخ شده نگرانی زیادی ایجاد نمیکند. بهترین دانه روغنی: زیتون، کنجد و کلزا (روغن کانولا) و سپس ذرت و آفتابگردان می باشد.

از روغن پالم بیشتر در شیرینی های خامه ای و دیگر محصولات قنادی و نیز کیک و بسکوییت های صنعتی و بستنی استفاده می گردد و بایستی مصرف آنها را محدود نمود.

ندای اصفهان: محصولات کنسرو شده مختلفی از جمله تن ماهی، خوراک لوبیا، خورش ها و حتی مایه ماکارونی و… در فروشگاه ها عرضه می گردد. نظر شما راجع به این غذاهای کنسروشده چیست؟

– با پیشرفت تکنولوژی، مصرف غذاهای کنسروشده هم زیادتر شده است. در این میان بحث بهداشت، کیفیت مواد اولیه مورد استفاده و نیز استفاده از نگهدارنده ها مطرح است و بنابراین مصرف این غذاها توصیه نمی گردد.

ندای اصفهان: آیا نگهداری غذا در یخچال یا فریزر از ارزش غذایی آن می کاهد؟

– اگرچه میزان ویتامین ها و املاح غذاها با فریز شدن کاهش می یابد اما افراد ناگزیرند برخی از مواد غذایی را در فریزر نگهداری نمایند که در این صورت بایستی مدت زمان نگهداری آن غذا دقت شود که بسته به نوع ماده غذایی از یک تا ۴ ماه قابل استفاده است.

 ندای اصفهان: چنانچه سوالی بوده که از شما نپرسیده باشم و شما تمایل دارید راجع به آن صحبت کنید، بفرمایید.

– با توجه به اینکه در هفته آموزش همگانی تغذیه قرار داریم جا دارد به شعار این هفته که «چاقی یا سلامتی، انتخاب با شماست» اشاره کرد چرا که ۷۶ درصد بار بیماری ها در کشور ما مربوط به بیماری های غیرواگیر نظیر فشارخون، چربی خون و دیابت می باشد و چاقی خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد.

بنابراین از عموم جامعه درخواست می شود اهمیت پیروی از یک تغذیه سالم در کنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها را جدی گرفته و در صورت لزوم از کارشناسان متخصصین این حوزه در مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز درمانی و کلینیک ها بهره مند شوند.

به طور کلی برای پیشگیری و کنترل چاقی می توان به کاهش مصرف قند، نمک و چربی، مصرف سبزی های خام و پخته، مصرف کافی میوه، حبوبات و نان های سبوسدار و نیز لبنیات کم چرب و پیاده روی منظم روزانه ۳۰ دقیقه اشاره نمود. آرزوی تندرستی برای عموم مردم را از خداوند متعال خواستارم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز