شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
گفتگو با سید مجتبی حسینی دبیر نمونه آموزش و پرورش
 سوادآموزی را از نو معنا کنیم/ باید جامعه را از مدرک گرایی به سمت آگاهی و شعور ببریم   

بعضی از قشر باسواد ما انسانهایی بی تفاوت و بی مسئولیت هستند که با کوچکترین مشکلی که پیش می آید نمی توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. کافی است کوچکترین مشکل عاطفی برای آنها پیش بیاید تا دچار مشکلات روحی و روانی شوند و حتی دیده شده که به اعتیاد روی می آورند

ندای اصفهان- نفیسه قاسمی:

حضرت امام راحل برای تمام فرداها تفکری عمیق داشت؛ پس نهضت سواد آموزی به فرمان ایشان بنیانگذاری شد. نهضتی برای شروع تفکر و آگاهی.

در این سرزمین کمتر کسی پیدا می شود که نتواند بنویسد یا بخواند اما عده ای هم پیدا می شوند که پر از خالی هستند! پر از نیستی هایی که بر اثر گسترش افکارشان آنها را دچار خودشیفتگی کرده است. افکاری نامشروع دارند که با بیانی شیرین و شیوا مشروعش می کنند و به خورد دیگران می دهند. افکاری مسموم که حتی این روزها هم هوا را آلوده کرده است. بیاییم تفکر کنیم که افکار دیگران را نشخوار نکنیم.

بمناسبت تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفتگو می کنیم با سید مجتبی حسینی (صدرا). وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی را از دانشگاه اصفهان اخذ کرد. حسینی حافظ ده جزء از قرآن کریم است که جوایزی هم در خصوص ترتیل و حفظ دریافت کرده است و هم اکنون مربی سازمان مهد قرآن و دبیر آموزش و پرورش است.

***

ندای اصفهان: اهمیت سواد آموزی چیست و هدف امام راحل برای تشکیل این نهضت چه بود؟

سید مجتبی حسینی: یکی از بُعدهای شخصیتی امام راحل این بود که ایشان در سن هشت سالگی حافظ قرآن بوده و شخصیت کاملاً دینی و اسلامی داشته اند. دین مبین اسلام هم بر علم تاکید دارد؛ قطعاً قرآن و احادیث در وجود مطهر امام رحمت الله علیه ریشه داشته است. یکی از آثار آن که هم اکنون در جامعه می بینیم اینکه تصمیم داشتند بی سوادی را ریشه کن کنند؛ تحولی ایجاد کنند و مردم را به یادگیری دعوت کنند که ایشان به این هدف والا دست پیدا کردند.

امام می دانست که اگر مردم سواد داشته باشند می توانند با قرآن، متون ادبی، متون اخلاقی و متون عرفانی، ارتباط برقرار کنند. ما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تغییر و تحول بنیادی در نظام آموزشی داشتیم که مهمترین آن همین نهضت سواد آموزی است که هنوز هم در کشور برقرار است و فعالیت می کند.

ندای اصفهان: روایات و احادیت زیادی مبنی بر اهمیت آموختن داریم؛ بنظر شما آموختن زبان عربی هم به اندازه زبان مادری اهمیت دارد؟

– یادگیری زبان عربی هم برای فهم بهتر آیات و روایات خالی از لطف نیست. در دین مبین اسلام اولین آیه ای که بر قلب مبارک حضرت محمد (ص) نازل شد این بود که: «اقرأ… بخوان»

یکی از ملزومات سواد در جای جای قرآن به آن اشاره شده است که دعوت می کند به تفکر، تعقل و عقل گرایی که در آیات شریفه آمده است: آیا نمی اندیشید؟ آیا تفکر نمی کنید؟ آیا تدبر نمی کنید؟

احادیثی هم در این باب داریم که: فضیلت آموختن دانش برتر از فضیلت عبادت بدون دانش است. یا احادیثی از پیامبر رحمت نقل شده است که: «دانش را بیاموز حتی در دوردست ترین مناطق مثل چین».

اینکه مثال چین را زده اند به خاطر این است که در آن زمان چین یکی از کشورهای دور محسوب می شده یا روایتی دیگر از پیامبر رحمت نقل شده است که: «اطلٌبُوا العِلمَ مِنَ المَهدِ اِلَی اللَحد»، که فردوسی طوسی اینگونه ترجمه کرده است: زگهواره تا گور دانش بجوی.

ندای اصفهان: در زمان پهلوی مردم از فقر فرهنگی و بی سوادی رنج می بردند ولی امروزه آحاد مردم ما تحصیل کرده هستند. آیا صرف تحصیلات کفایت می کند؟ با وجود جمعیت تحصیل کرده کشور اما هنوز در مسیرهای زیادی به بن بست می رسیم. چرا؟

– یکی مبحث سوادآموزی است که در حقیقت الفبای سواد است که شخص بتواند بخواند و بنویسد. اما مرحله بالاتر اینکه متاسفانه می شنویم که فلان استاد کم سواد است، یا خوشبختانه می شنویم که فلان استاد باسواد است! قطعاً این نیست که این شخص سواد خواندن یا نوشتن ندارد، بلکه در حقیقت شخص دوم در آن رشته خود صاحب نظر است.

مرحله بالاتر سواد، گرفتن مدارک و مدارج بالای علمی نیست ما باید به جایی برسیم که بتوانیم جامعه را به سمت آگاهی و شعور برسانیم. سواد و آگاهی علمی به این معناست که افرادی آماده کنیم و تحویل جامعه دهیم که آمادگی روبرو شدن با مشکلات اجتماعی فردا را داشته باشند و بتوانند با مشکلات مبازره کنند و رشد همه جانبه داشته باشند (رشد عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) و افراد نسبت به جامعه، محیط زیست و آینده خود و دیگران بی تفاوت نباشند.

بعضاً قشر باسواد ما انسانهایی بی تفاوت و بی مسئولیت هستند که با کوچکترین مشکلی که پیش می آید نمی توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. کافی است کوچکترین مشکل عاطفی برای آنها پیش بیاید، نمی توانند مشکل را حل کنند و دچار مشکلات روحی و روانی می شوند و حتی دیده شده که به اعتیاد روی می آورند.

ندای اصفهان: بعنوان یک دبیر، زاویه نگاه شما به آموزش و ایجاد سوادآموزی بین اقشار جامعه چیست؟ عده ای می گویند سواد آموزی ظرفیت می خواهد حتی ممکن است فرزند خود را از ادامه تحصیل محروم کنند.

– می خواهم طبق تعریفی که یونسکو طی سالهای گذشته داشته، سواد را معنا کنم. اولویت برای باسواد بودن صرفا داشتن مدارک بالای علمی و داشتن چند مدرک زبان نیست.

پارامتر اول که یونسکو می گوید سواد عاطفی است. ما انسانهای با سواد زیادی داریم که نمی توانند با همسر یا فرزند خود ارتباط برقرار کنند و دچار مشکل می شوند. با وجود مدرک دکترا و فوق دکترا فرزندی را تحویل جامعه می دهند با مشکلات روحی و روانی و جامعه را دچار تنش می کنند.

پارامتر دوم سواد ارتباطی است: اینکه ما بدانیم چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم به تعبیر حضرت امیرالمومنین: «با مردم به اندازه شعور و درک و دریافت عقلشان ارتباط برقرار کنید.»

بعضی مدارک بالایی دارند، مدیر فلان سازمان هستند و سمت بالایی دارند اما این افراد با همه درگیر هستند. باخانواده، همسایه، محیط کار، راننده تاکسی و هر کسی که با آنها برخورد می کند. نمی تواند ارتباط برقرار کنند.

پارامتر سوم سواد رسانه ای است. اینکه بدانیم چه رسانه ای را انتخاب کنیم. برای آگاه شدن از اخبار روز، مثلاً فلان روزنامه زرد یا کتابهای زرد را استفاده نکنیم. اخبار از یک منبع موثق و آگاه را بخوانیم که قدرت تجزیه و تحلیل به ما بدهد، اخبار که بر اساس واقعیت باشد نه اخبار کذب و دروغ و نه شایعه که خود ما هم آن را گسترش دهیم.

پارامتر چهارم سواد اقتصادی است. به نظر من دوره آن به پایان رسیده است که بپرسیم علم بهتر است یا ثروت، ما باید بتوانیم به بهترین روش (البته حلال و صحیح باشد) امکاناتی که به آن نیاز داریم را فراهم کنیم. امروزه اگر پول نداشته باشیم نمی توانیم هزینه دانشگاه را پرداخت کنیم.

پارامتر پنجم سواد آموزشی است. اینکه مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا یا فوق دکترا داشته باشیم؛ یعنی سواد آموزشی داریم که در درجه پنجم است و چقدر اهمیت آن کم شده است.

پارامتر ششم سواد رایانه ای است که حداقل مهارتهای هفت گانه ICDL را بلد باشیم.

ندای اصفهان: شما علاوه بر تدریس ادبیات، مربی سازمان مهد قرآن هم هستید. آیا قرآن بر نحوه تدریس شما تاثیرگذار بوده است؟ اگر جواب مثبت است چه زمانی این تفاوت را احساس کردید؟

– قطعاً قرآن بر ادبیات تاثیر گذاشته است. زبان فارسی هم زیبا و شیرین است. من پیامها و درسهایی که از قرآن گرفته ام در زندگی به کار برده ام که بسیار هم موثر بوده است. رشته اصلی من ادبیات است؛ با دستور زبان و حرف و ریشه کلمات سر و کار دارم. آیاتی را که حفظ هستم به عنوان شاهد مثال می آورم و برای فراگیرهایم ارائه می دهم. آنها هم لذت می برند.

من پایان هر سال یک نظرسنجی راجع به کلاس و نحوه تدریس از بچه ها می خواهم. اکثر فراگیرها از اینکه من در تدریس شاهد مثال قرآنی برای کلمات می آورم اظهار رضایت می کنند و بدون هیچ تبلیغ و اصراری بچه ها علاقمند به یادگیری قرآن می شوند.

برای خودم هم جالب بود که مدتی قبل یکی از فراگیرهایم تماس گرفت و به من گفت که چقدر قرآن راهگشای زندگی او بوده است. برای مثال عرض می کنم؛ قبلاً در مدارس مشکلات آموزشی داشتیم که بعضاً هنوز هم دیده می شود اینکه معلم یا دبیر با دانش آموز برخورد ناشایست می کند، مثلاً توهین کردن، داد زدن یا حتی تنبیه بدنی و برخورد فیزیکی. ولی ما در قرآن کریم داریم که خداوند به موسی فرمود: «ای موسی و هارون بروید به سمت فرعون چون او طغیان و نافرمانی کرده است با او به نرمی صحبت کنید که متذکر شود یا حتی بترسد.»

طبق این آیه شریفه صرفاً داد زدن، تحقیر کردن یا برخورد فیزیکی موثر نخواهد بود بلکه یک قول نرم و مهربانانه تاثیر بیشتری روی فرد خواهد گذاشت. من با این آیه درک کردم که احترام گذاشتن به فراگیر باعث می شود که او حس بزرگ منشی پیدا کند و خیلی بیشتر می توانیم در دل آنها رخنه کنیم و بهتر می توانیم مباحث اخلاقی و اجتماعی را به آنها آموزش دهیم. یک معلم خشک و سرد نمی تواند با فراگیر ارتباط موثری بر قرار کند.

سید مجتبی (صدرا) حسینی

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. ملیحه متغیر گفت:

    عالی بود




    2



    0
  2. Maryam گفت:

    عالی بود ومن شخصا ب چنین معلمی افتخار میکنم آقای حسینی یکی از بهترین ونمونه ترین معلمان فرزند من بودن و همیشه براشون ارزوی موفقیت میکنیم




    1



    0
نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


موسسه فرهنگی هاتف/ ثبت نام فصل بهار
موسسه فرهنگی هاتف/ ثبت نام فصل بهار
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
موسسه فرهنگی آموزشی طاها/ کلیک کنید
موسسه فرهنگی آموزشی طاها/ کلیک کنید
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز