پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
13911128000176_PhotoA
جزئیات قیمت کالاها و خدمات مصرفی
 افزایش ۱۰ درصدی قیمت مواد خوراکی و ۲۳ درصدی بهداشت و درمان در شهریورماه+جدول   

در یک سال منتهی به شهریور ماه، قیمت گروه‌های خوراکی‌ و آشامیدنی ‌۱۰ درصد، پوشاک و کفش ۱۰.۳ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۱۲ درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۵.۶ درصد و بهداشت و درمان ۲۳.۳ درصد افزایش داشته‌ است.

به گزارش ندای اصفهان شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در شهریورماه ۱۳۹۴ به عدد ۲۲۵٫۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۰٫۶ درصد افزایش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱٫۷ درصد افزایش یافت.

طبق محاسبات بانک مرکزی، در شش ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۴٫۵ درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۴ نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۳ معادل ۱۵٫۱ درصد محاسبه شده است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهریورماه ۱۳۹۴ در اکثر استان‌های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان همدان معادل ۱٫۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان چهارمحال و بختیاری معادل ۰٫۲ درصد بود.

این شاخص در استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد هریک معدل ۰٫۸ درصد و استان ایلام معادل ۰٫۱ درصد کاهش داشت. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۰٫۵ درصد افزایش داشته است.

گروه‌های اصلی

*خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

در شهریورماه ۱۳۹۴ شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۰٫۲ درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند میوه‌های تازه (به جز موز و نارنگی) معادل ۹٫۱ درصد، گوجه فرنگی ۴٫۱ درصد، انواع ماهی آب‌های جنوب ۲٫۶ درصد، هویج ۷٫۵ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۰٫۳ درصد، مغز گردو ۰٫۵ درصد، کدو سبز ۱٫۸ درصد، لوبیا سبز ۲٫۹ درصد و پیاز ۰٫۳ درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۸٫۵ درصد، لبنیات و تخم پرندگان ۰٫۷ درصد، آشامیدنی‌ها ۱٫۵ درصد، گوشت دام ۰٫۴ درصد، سیب‌زمینی ۶٫۲ درصد، سبزی‌های برگی ۱٫۴ درصد، حبوب ۲٫۳ درصد، بادنجان ۶٫۵ درصد، موز ۲٫۸ درصد، خشکبار (به جز مغز گردو) ۱٫۱ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۱٫۰ درصد، نم، ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی ۱٫۲ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۰٫۳ درصد، ماکارونی ۱٫۷ درصد، برنج خارجی ۰٫۳ درصد، قارچ ۴٫۰ درصد، انواع خیار ۰٫۵ درصد و روغن‌ها و چربی‌ها ۰٫۲ درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص‌ بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل ۱۰٫۰ درصد افزایش نشان می‌دهد در گروه مذکور شاخص بهای گروه خوراکی‌ها معادل ۱۰٫۱ درصد و گروه آشامیدنی ۷٫۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۰٫۳ درصد کاهش داشت.

* دخانیات

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل بدون تغییر بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۴٫۲ درصد کاهش داشته است.

* پوشاک و کفش

در شهریور ماه ۱۳۹۴، شاخص بهار گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۶ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده معادل ۰٫۴ درصد، پارچه برای تهیه پوشاک ۲٫۹ درصد، انواع کفش ۰٫۶ درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس ۱٫۰ درصد بوده است.

شاخص بهار گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۰٫۳ درصد افزایش داشته است.

* مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در شهریورماه ۱۳۹۴، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۵ درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهار ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیر شخصی هریک معادل ۱٫۶ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۰٫۹ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص‌ بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل ۱۲٫۰ درصد افزایش داشته است.

* اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۵ درصد افزایش یافت.

در این ماه شاخص بهای گروه‌های مبلمان و اثاث خانه معادل ۲٫۶ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۰٫۷ درصد و منسوجات مورد استفاده در خانه ۰٫۳ درصد افزایش ولی شاخص بهای گروه‌های انواع فرش معادل ۰٫۵ درصد و ظروف و لوازم آشپزخانه ۰٫۱ درصد کاهش داشت. همچنین شاخص بهایی گروه وسایل خانگی بدون تغییر بود.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل ۵٫۶ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴ و ۵).

* بهداشت و درمان

در شهریور ماه ۱۳۹۴، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۰ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۱٫۳ درصد، هزینه‌های بیمارستانی ۱٫۱ درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۰٫۱ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهار گروه بهداشت و درمان معادل ۲۳٫۳ درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۰٫۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

* حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل ۰٫۱ درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای انواع اتومبیل سواری معادل ۰٫۷ درصد و قطعات و لوازم برای وسایل شخصی ۰٫۳ درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای گروه‌های «هزینه‌های رفت و آمد» و نگهداری و تعمیرات وسایل نقلیه شخصی هریک معادل ۰٫۷ درصد افزایش داشت.

در شهریورماه ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهار گروه حمل و نقل معادل ۱۰٫۹ درصد افزایش داشته است.

* ارتباطات

در شهریورماه ۱۳۹۴، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد کاهش داشت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای گروه دستگاه تلفن معادل ۲٫۸ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات معادل ۴٫۸ درصد افزایش داشته است.

* تفریح و امور فرهنگی

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۸ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های هزینه مسافرت با تور معادل ۲٫۶ درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی ۰٫۹ درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی ۰٫۸ درصد، نوشت افزار ۰٫۶ درصد بوده است.

در ماه مذکور شاخص بهای گروه وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و فیلم برداری و رایانه معادل ۰٫۲ درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معدل ۱۸٫۸ درصد افزایش داشته است.

* تحصیل

در شهریور ماه ۱۳۹۴ شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۲ درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شهریه مدارس و کلاس‌های تقویتی معادل ۰٫۴ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل معادل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

*رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل یک درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های هزینه «غذای آماده در خارج از خانه» و «غذای آماده جهت مجالس و مراسم» هر یک معادل یک درصد و هزینه هتل و مهمانپذیر ۱٫۵ درصد بوده است.

در ماقیسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل ۱۶٫۹ درصد افزایش داشته است.

در شهریور ماه ۱۳۹۴، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۳ درصد مواجه شد. این افزایش بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن شاخص بهای اجرت ساخت طلای ۱۸ عیار معادل ۳٫۱ درصد، لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی ۰٫۶ درصد، لوازم شخصی ۳ درصد و هزینه‌های حقوقی و قانونی ۳٫۷ درصد بوده است.

شاخص بهای این گروه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱٫۳ درصد افزایش داشته است.

گروه / کالا شهریور ۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶ ماه اول سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۴ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۳
شاخص کل ۱۱٫۷ ۱۴٫۵ ۱۵٫۱
گروه‌های اصلی
خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱۰ ۱۵٫۷ ۱۳٫۵
دخانیات ۴٫۲- ۴٫۸- ۵٫۵-
پوشاک و کفش ۱۰٫۳ ۱۲ ۱۳٫۹
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها ۱۲ ۱۳٫۲ ۱۴٫۵
اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۵٫۶ ۶٫۶ ۷٫۷
بهداشت و درمان ۲۳٫۳ ۲۸٫۵ ۳۰٫۱
حمل و نقل ۱۰٫۹ ۱۲٫۴ ۱۷٫۲
ارتباطات ۴٫۸ ۱٫۹ ۶٫۶
تفریح و امور فرهنگی ۱۸٫۸ ۲۰٫۵ ۲۳
تحصیل ۱۱ ۱۰٫۹ ۱۱٫۶
رستوران و هتل ۱۶٫۹ ۱۸٫۴ ۱۸٫۳
کالا و خدمات متفرقه ۱۱٫۳ ۱۲٫۱ ۱۳٫۳
گروه‌های اختصاصی
کالا ۸٫۹ ۱۲٫۵ ۱۲٫۶
خدمت ۱۵٫۷ ۱۷٫۶ ۱۸٫۹

جام/

 

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق