دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس:
چاپ خبر
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
گفتگو با دکتر بتول یوسفی به مناسبت روز دانشجو؛
 تحصیلات حبابی مسیر پیشرفت جامعه را مختل می کند/یکی از هزینه های لازم دانشگاه حقوق اساتید است که به خوبی پرداخت نمی شود   

وقتی کلمه دانشجو را می شنویم چه کلماتی دیگر در ذهنها نقش می بندد که معنا بگیرند بیکاری، دلزدگی، فارغ التحصیلانی که در دانشگاه نفت تحصن کرده اند. صدای آهنگی آشنا به گوش می رسد که پسری بدون تخصص در بالاترین مقام وزارت نفت در حال خدمت رسانی به ملت است!

معانی کلمات با هم در آمیخته می شود که چه کلماتی بوجود آید؟ اگر کلمه ها دیگر معنای واقعی نداشته باشد چه می شود؟ وقتی کلمه دانشجو را می شنویم چه کلماتی دیگر در ذهنها نقش می بندد که معنا بگیرند؟ بیکاری، دلزدگی، فارغ التحصیلانی که در دانشگاه نفت تحصن کرده اند. صدای آهنگی آشنا به گوش می رسد که پسری بدون تخصص در بالاترین مقام وزارت نفت در حال خدمت رسانی به ملت است. آیا دیگر کسی علاقمند به درس و دانشگاه می ماند که باز نام دانشجو را  بشنویم  و این روز را گرامی بداریم یا از ذهن ها پاک خواهد شد؟

ندای اصفهان: نفیسه قاسمی

به مناسبت روز دانشجو گفتگو می کنیم با مدرس دانشگاه خانم بتول یوسفی یکی از اساتید مجرب دانشگاه های آزاد و دولتی که هم اکنون در دانشگاه الزهرا مشغول تدریس است. مقاله های علمی پژوهشی با عناوین:«بررسی و نقد دیدگاه سیدجمال الدین‌ اسد آبادی‌ و محمد عبده در سیر استعلایی بیداری اسلامی»،« نسبت نظام مردم سالاری دینی با تمدن غرب(تمدن موجود) » و کتابی با عنوان ((مبانی نظری بیداری اسلامی در قرن اخیر)) از او به چاپ رسیده است.

ندای اصفهان: ریشه ی مشکلات دانشجویان چیست و در چه زمینه هایی در حال گسترش است؟

در واقع مشکل از سیستم آموزشی است. البته این را اشاره کنم که نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و اصلاح شده است ولی باز جای تغییر دارد. یکی از مشکلات سر فصل هایی است که دانشجوها می خوانند. سر فصل ها نیاز محور و مبتنی بر نیازهای جامعه نیست. یکی از علت های ریشه ای این است که ارتباط دانشگاههای ما با جامعه تنگاتنگ نیست. در حوزه فنی و صنعت هم بسیار کمرنگ است. نیاز جامعه شناخته شده نیست. در دانشگاهها باید دانشجو تربیت کنیم. تربیت می کنیم ولی این تربیت صد در صد نیست. دانشگاه باید صورت مسئله و مشکل را از جامعه بگیرد و در دانشگاه پاسخ دهد و بنابر نیاز کشور و مشکلات جدید گامهای بلندتر و مناسبتر برای جامعه بر دارد. قبل از آن باید این برنامه ریزی در دانشگاهها شود و از سالهای قبل دانشجو تربیت شوند. همه ی اینها در واقع همین یک جمله است. (( ارتباط دانشگاه بر جامعه است.)) در حوزه ی علوم انسانی دانشجویان دروس ترجمه شده متون غربی را بعنوان مراجع انتخاب

می کنند. این افتخار شده است که تمام ارجاعات انگلیسی باشد. خوب است و ایرادی هم ندارد ولی اگر که ضروری باشد به آخرین یافته ها و مقالات بشری رجوع کنیم. این عقلانی نیست که یافته های بشری را در دست داشته باشیم ولی نظر به شرایط کشور نداشته باشیم.

ندای اصفهان: شما همان مبحث بومی سازی را مطرح می کنید. بیشتر راجع به آن صحبت کنید.

عده ای عقیده دارند  که در جهت بومی سازی باید تمام دروازه های کشور را ببندیدیم و هیچ علمی جدیدی را وارد نکنیم که من با این نظریه مخالف هستم . مسلماً مقصود این نیست. ما باید نگاهی به یافته های بشر و از طرفی دیگر نگاهی به فرهنگ، شرایط کشور و میراث علمی خود داشته باشیم که مهمترین منبع قرآن کریم است و نهایت به ایده و نظریه برسیم که این کمتر در کشور اتفاق می افتد. مثلا ًبحث در خصوص اقتصاد، متاسفانه اقتصاد ما تا کنون ترجمه شده غرب است که نتیجه اش را در تمام حوزه ها و بنگاههای اقتصادی می بینیم. اگر ما به این نتیجه برسیم که ایده های اقتصادی را در دانشگاهها پرورش دهیم و وارد اجتماع کنیم. دولت و حاکمان به

نخبه های دانشگاهی اعتماد کنند و این ارتباط دو سویه باشد. در واقع به یک اقتصاد بومی  و به پیشرفت پایا می رسیم. یک پیشرفتی که قابل اعتماد و مطمئن است که می تواند تداوم پیدا کند  چرا که مبتنی بر شرایط جامعه است.

ندی اصفهان: قبلاً شرایط ورود به دانشگاه خیلی سخت و به نحوی غیر ممکن بود ولی الان حتی در مقاطع دکتری هم به راحتی دانشجو می پذیرند. این برای آینده جامعه آسیب نخواهد بود.

متاسفانه وقتی که جایگاه دانشگاه و دانشجو نیاز محور نباشد. این یک معظل است که ما چهار میلیون دانشجو داریم که تعداد دانشجویان دکتری هم چند هزار نفر است. بنظر من این نقطه مثبت است که جوانان بتوانند تحصیلات تکمیلی انجام دهند اما باید حساب شده باشد. ساماندهی و جهت دهی شود. دانشگاهها هر چقدر دانشجو جذب کند ولی  نباید ملزوماتش پایین تر باشد. باید نسبت استاد به دانشجو رعایت شود و معقول باشد به عنوان مثال: در یک کلاس دکترا باید سه تا چهار دانشجو باشند نه بیشتر. ما در واقع می خواهیم افراد مجتهد و صاحب نظر تربیت کنیم ولی این کار میسر نخواهد بود و کیفیت پایین می آید. حتی تعداد زیاد دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد هم بازدهی ندارد زمانیکه قرار است تحقیقات پژوهشی انجام دهند حتی در دوره کارشناسی که مقطع پایین تر است هم به همین نحو است. اگر دانشگاه را یک جایگاه اجتماعی محسوب کنیم نباید دانشگاهها که خودگردان هستند. تنها به دنبال جذب دانشجو و در آمد محور باشند. باید تمام شرایط رعایت شود که خروجی دانشگاه افراد متخصص و متعهد باشند.

ندای اصفهان: چگونه می توانیم دردانشگاهها  افراد متخصص و متعهد تربیت کنیم.

در کلاس های فنی هر جوان چهار تا ده سال عمر خود را صرف درس خواندن می کند اما بخاطر جمعیت زیاد در کلاس، نبودن تجهیزات و آزمایشگاههای دانشگاهی نمی تواند به خوبی مطلب را درک کند. در نهایت زمانیکه وارد اجتماع می شود. نه متخصص داریم چون دانش کافی در اختیارش قرار نداده ایم  و نه همان دیپلمه است چون  به هر حال مدعی است هزینه کرده است و تحصیلات دانشگاهی دارد. یکسری از  کارها زمین می ماند و یکسری دانشجوهای  بیکار داریم چون زیر بار هر کاری هم نمی روند. بخاطر تحصیلات حبابهایی در جامعه ایجاد می شود که

می تواند مسیر پیشرفت جامعه را مختل کند. باید شخصی که می خواهد وارد جامعه کار شود. پژوهش و تحقیق کند. باید نگرش نسبت به جامعه و مشکلات داشته باشد که حقیقتا احساس تعهد کند. بحث تعهد یک فرد در مقابل جامعه این است که باید معترض باشد که  چرا مشکل وجود دارد. بداند که صرفاً می خواهد منتقد باشد یا اینکه می خواهد در مقابل مشکل ایده و

راه حل ارائه دهد. این همان شخصی است که نسبت به جامعه اش متعهد است و ما باید تعهد را جوانان تقویت کنیم. گرچه فقط وظیفه دانشگاه نیست ولی دانشگاه می تواند در کنار برنامه های درسی،  برنامه های تربیتی هم قرار دهد.

ندای اصفهان: سالهاست که کنکور را معظلی برای ورود به دانشگاه ارزیابی می کنند و قرار بود که حذف شود ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. شما در این خصوص چه نظری دارید.

برای ورود به دانشگاه یک مسیری طولانی داریم به نام کنکور که این خود یک صنعت محسوب می شود. برای موسسات آموزشی منبع درآمد شده است. از طرفی گزینش ها، گزینش های دقیقی نیست. فرایند کنکور باید سنجیده تر باشد. زمان امتحان کنکور شرایط خاصی است که افراد در چندین ساعت نفس گیر و با استرس زیاد در یک مکان بتواند تمام دانش خود را به خاطر بیاورد که این خود آسیب های بعدی را به همراه خواهد داشت. افراد صرفاً بر اساس توانمندی ها و علائق و نیاز جامعه انتخاب نمی شوند. مثلاً شخصی می گوید علاقمند به روانشناسی بودم ولی حقوق قبول شدم. از طرفی هم اصرار خانواده برای انتخاب رشته بی تاثیر نیست که شخص رشته ای را انتخاب کند که در آینده جایگاه و آینده شغلی داشته باشد. مسئله فراگیر در جامعه کنونی ما تغییر رشته است. برخی افراد زمان ورود به دانشگاه با رشته های دیگر آشنا می شوند و انصراف می دهند. این فرایند باید از مقطع پایین تر از همان ابتدایی و یا حتی  توسط رسانه ها انجام شود. باید همه جوانب را در نظر بگیریم. مثلاً شخصی از اصفهان است در شهرستان دیگر پذیرفته

می شود. سرنوشت این افراد تغییر می کند. باید جایگزین بهتر برای کنکور پیدا کنیم. گرچه من هم در مورد جایگرین فکر نکرده ام.

ندای اصفهان: شنیده می شود که تعدادی از دانشجوها با رفتارهای غیر اخلاقی نظیر پرداخت پول از اساتید نمره می گیرند. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید.

اول اینکه در دانشگاهها  این موضوع اصل نیست. خودم تا کنون با این مسئله برخورد نکرده ام. این آسیب قاعده نیست ولی این مشکل وجود دارد. نمی توان نفی کرد که اصلاً وجود ندارد. یک وجه دانشجو است که آمده است یک مدرک لیسانسی بگیرد و برود که مثلاً حقوقش زیاد شود یا بخاطر چشم و هم چشمی، این مدرک گرایی یک معظل اساسی در کشور است که ما گرفتار آن شده ایم. دانشجو فکر می کند الان اگر این درس را پاس نکند چقدر باید مجدد هزینه کند. نهایت با استاد به توافق می رسد. این همان رشوه است. در احادیث هم  آمده است که ((رشوه دهنده و رشوه گیرنده هر دو باید مجازات شوند.)) متاسفانه تعامل دانشگاه با اساتید هم تعامل خوبی نیست. برخی از دانشگاهها حجم از نیاز اساتید را از اساتید حق التدریس می گیرد که حق الزحمه ناچیزی پرداخت کنند. ساعتی از شش تا ده هزار تومان ، کسی که سالیان طولانی درس خوانده است. وقت گذاشته است. این هزینه که از دانشجو دریافت می کنند. صرف چه می شود؟ هزینه های دانشگاه هست ولی یکی از هزینه های لازم هم حقوق اساتید است که به خوبی پرداخت نمی شود. دانشجو هم نباید از سر وقت گذرانی و صرف گرفتن مدرک به دانشگاه بیاید. یکی از آفتهای این گونه درس خواندن و نمره گرفتن است. حواشی های غیر اخلاقی دیگری  هم  ایجاد می شود و معظلاتی که در بعضی خوابگاههای دانشجویی می بینیم. نظارت دانشگاه باید به گونه ای باشد که این مفاسد ایجاد نشود که خدایی نکرده این آفت ها هم در سطح جامعه به گونه ای دیگر خودنمایی کند.

ندای اصفهان: با توجه به حجم زیاد دانشگاهها در کشور آیا توانسته اند سطح علمی دانشجوها را ارتقا دهند و تا چه حد موفق بوده اند.

تعداد دانشگاهها که زیاد می شود. رقابت هم برای رسیدن به کرسی دانشگاه خیلی کم می شود. در دهه هشتاد رقابت سنگین تر بود و افراد نخبه این صندلی ها را تصاحب می کردند ولی در سالهای اخیر  اعلام می کنند که چند هزار صندلی در دانشگاه آزاد یا پیام نور خالی است و حتی می بینیم. برخی از دانشگاهها بدون هیچ پیش نیازی در مقطع تکمیلی دانشجو می پذیرد. در واقع بدون سنجش علمی لازم یا در سنجشها حداقل ها را در نظر می گیرند. در مجموع دانشگاهها سطح علمی کشور را ارتقا داده اند ولی باز با توجه به این حجم دانشجو و دانشگاه انتظار بیش از اینهاست. ایرادهایی که در کار هست، نیاز محور بودن، علم بومی نیست، کپی پیس داریم اگر شخصی مطلبی را می نویسد بقیه آن را کپی می کنند. در تولید علم وظیفه به خوبی انجام

نمی شود که به پیشبرد و پیشرفت جامعه کمک کند. دانشگاه نباید یک دستگاه مدرک دهی باشد.

ندی اصفهان: با توجه به هجوم دانشجو و افراد تحصیل کرده در جامعه چرا سرانه مطالعه در ایران پایین است.

محاسبه سرانه مطالعه خود این یک مسئله است که با توجه به گسترش فضاهای مجازی مردم علاقمند هست در فضای مجازی مطالعه کنند. کتاب و صنعت چاپ باید مجدد رونق پیدا کند. متاسفانه این صنعت از رونق افتاده است. در گذشته کتابها با تیتراژهای پنچ هزار جلد وارد بازار می شد ولی الان زیر هزار جلد چاپ می شود. کتاب ها گران شده و از این جهت هم مردم قدرت خرید ندارند. کتابها تخصصی تر شده اند که مخاطب آنها هم افراد خاص هستند. اساساً

کتابخانه های دانشگاه خلوت است و در تحقیقات کمتر دانشجویی مطالعه می کند که مجبور باشد به سراغ کتاب برود اما با این وجود دانشجویانی را می بینم که اهل تحقیق، پژوهش و مطالعه هستند الان کتابخانه ها چه در دانشگاهها و چه در سطح شهرها غنی هستند. ما باید فرهنگسازی کنیم که کتاب در سبد خرید خانواده و یک دغدغه مندی باشد. باید نگاه عمیقتر نسبت به این موضوع داشته باشیم. کتابخوانی یک احساس نیاز در جامعه و یک ارزش شود. ارزش اجتماعی که شود. مردم به سمت آن کشیده می شوند.

 

 

برچسب‌ها: , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


کاردرمانی کوشا؛ مجهزترین مرکز کاردرمانی در اصفهان
کاردرمانی کوشا؛ مجهزترین مرکز کاردرمانی در اصفهان
اصفهان شرق
اصفهان شرق
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق