یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
چرا رئیس جمهور آیات سوره انفال را کامل نخواند؟!
 باز هم تشبّث برجام به قرآن و ائمه و اخلاق   

آیا برجام آنقدر ارزش دارد که از حقیقت بگذریم؟! چرا رییس دولت بر حسب آیات قرآن بعد از گذشت چند سال از بی تعهدی های امریکا واکنش مناسبی انجام نمی دهد؟ عمل نکردن به تعهدات و تحریم بعد از پیمان دیگر تحریم نیست، تحقیر است

ندای اصفهان- عبدالغفار امیدوار

اجمال مضمون کلام مقام معظم رهبری در باب مذاکره با امریکا این است که ایشان می فرماید: امریکا قابل اعتماد نیست؛ عهدشکن است با او عهد نبندید. اگر هم می بندید محکم ببندید. دلیلش هم عقل سلیم و تجربه و … است.

و اجمال مضمون کلام ریاست محترم جمهور این است که می گوید: اینطورها هم نیست! می شود با دنیا (بخوانید امریکا و چند کشور غربی) گفتگو کرد (اما حالا که گندش درآمده و امریکا دبّه کرده می گوید) بله! نقض عهد کردند اما باز هم اشکال ندارد!؛ دلیلش هم اولا مذاکره امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد و ثانیا استناد به آیه ۵۶ انفال و ثالثا اینکه برجام اگر هیچ نداشت اما ثابت شد ایرانی ها متعهد هستند و پایبند اخلاق و امریکا زیر علامت سوال اخلاق است.

نگاهی به شان نزول و برداشت از آیه ۵۶ انفال

آیه ۵۶ انفال (و البته یک آیه قبل و  چند آیه بعد که رییس جمهور محترم آن آیات را نمی خواند) این است:

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللّهِ الَّذینَ کَفَرُوا فَهُمْ لایُؤْمِنُونَ*الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فی کُلِّ مَرَّه وَ هُمْ لایَتَّقُونَ*فَإِمّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ*وَ إِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْم خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى سَواء إِنَّ اللّهَ لایُحِبُّ الْخائِنینَ* وَ لایَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لایُعْجِزُونَ(انفال/ ۵۵-۵۹)

ترجمه آیات: بی تردید، بدترین جنبدگان نزد خدا کسانی هستند که کافر شدند پس آنها ایمان نمی آورند* همان کسانی که از ایشان پیمان گرفتی، ولی هر بار پیمان خود را می شکنند و هیچ پروا نمی کنند* پس اگر در جنگ بر آنان دست یافتی با (تاختن بر) آنان کسانی را که پشت سر آنهایند متفرق ساز، باشد که عبرت گیرند* و هرگاه از قومی بیم خیانت (در پیمان) داشتی، تو هم مثل خودشان پیمانشان را لغو کن، چرا که خداوند خائنان را دوست نمی دارد* و کافران گمان نکنند که جلو افتاده اند؛ آنان هیچ وقت نمی توانند (خدا را) عاجز کنند.

شیخ طوسی ره در بیان شان نزول این آیه می گوید: «این آیه درباره بنى‌قریظه نازل گردید، موقعى که عهد خود را با پیامبر شکسته بودند؛ زیرا عهد کرده بودند که با رسول خدا صلی الله علیه و آله جنگ نکنند و با دشمنان اسلام متفق نشوند ولى در جنگ خندق با قریش بر ضد مسلمین کمک و معاضدت نموده بودند و خداوند از آن‌ها انتقام کشید» (محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه، ص ۴۱۱)

رسول خدا صلى الله علیه و آله، با توجه به آشنایى کامل با خُلق و خوى یهود، پیمان نامه سیاسى مخصوصى را با سه قبیله بنی نضیر، بنی قریظه و بنی قنیقاع منعقد ساخت (طبرسى، بى تا، ص ۶۹) که به «وادعه الیهود» شهرت یافته است (ابن کثیر، بى تا، ج ۲، ص ۳۱۹).

در پیمان نامه رسول خدا صلى الله علیه و آله با قبایل سه گانه یهود چنین آمده است: یهود نباید علیه پیامبر یا یکى از یارانش، با زبان، دست، اسلحه و مرکب، نه در پنهان و نه آشکارا، نه در شب و نه در روز، اقدامى انجام دهد و خداوند بر این پیمان گواه است. پس اگر یهود این تعهدات را نادیده بگیرد، رسول خدا صلى الله علیه و آله مى تواند خون ایشان را بریزد، زن و فرزندانشان را اسیر و اموالشان را غنیمت بگیرد (طبرسى، بى تا، ص ۶۹).

بنابراین دقت شود که موضوع پیمان پیامبر اکرم صل الله علیه و آله یک امر بی ضرری برای مسلمین بوده؛چون یا یهودیها به پیمان عمل می کردند که به نفع اسلام و مسلمین بود یا نقض عهد می کردند و در آن صورت پیامبر اکرم شرّ آنها را کم می کرد کما اینکه اتفاق دوم افتاد و پیامبر در جنگ های متعدد با این سه گروه شر آنان را از سر مسلمانان کوتاه نمود.

برخورد با ناقض عهد

اما سوال این است که آیا پیامبر همیشه با هر «ناقض عهدی» پیمان می بست و اعتماد می کرد؟! یعنی پیامبر اکرم نستعیذ بالله از یک سوراخ دوبار گزیده می شد؟! یا نه! این عهدهای مکرر با «ناقضین پیمان» برای زمانی بود که اگر هم نقض عهد می کردند ضرری برای اسلام و مسلمین نداشت و قابلیت جبران داشت؟

اولا عقل سلیم و وجدان بشری به شق دوم رای می دهد. ثانیا روایات نیز می گویند: مومن کیّس است (المومن کیّس) و از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود (لا یلسع المومن، من جُحْرٍ مرتین). ثالثا نمونه هایی وجود دارد که نشان می دهد در جایی که به ضرر اسلام و مسلمین بود پیامبر هرگز با ناقضین عهد تجدید عهد نمی کرد؛ به عنوان نمونه در شان نزول همین روایت «مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود» شیخ طوسی چنین گفته:

«ابا عزه الجمحی در واقعه جنگ بدر اسیر شد و به پیامبر عرض کرد: ای محمد! من عیال وار هستم منت بر من بگذار و آزادم نما. حضرت او را آزاد نمود بدین شرط که دیگر به جنگ با مسلمانان برنگردد. ابوعزه به مکه برگشت و گفت من محمد را مسخره نمودم و در جنگ احد دوباره بر علیه مسلمانان به جنگ برگشت…

پس اباعزه اسیر مسلمانان شد و دوباره به پیامبر عرض کرد که من عیال وار هستم و آزادم کن، رسول الله صلّی الله علیه و آله فرمودند که: آیا آزادت کنم تا به مکه برگردی و در گروه قریش فریاد بزنی که من دو بار محمد را مسخره نمودم، سپس فرمودند: مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود» پس پیامبر او را کشت. سپس شیخ طوسی ادامه داده:… با توجه به نقل آن در بیشتر جوامع روایی، نشان از صحت سند دارد».

(جامع الخلاف و الوفاق،‌ علی بن محمدبن القمی سبزواری، تحقیق شیخ حسین حسنی بیرجندی، ناشر: پاسدار اسلام،ص۲۳۶)

امام علی علیه السلام نیز در حکمت ۱۵۵ نهج البلاغه فرموده: «به پیمان کسانى چنگ بزنید که به پیمانشان وفادارند (اِعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِی أَوْتَادِهَا)؛ بنابراین با این آیه نمی شود فرمایش مقام معظم رهبری را نقض کرد و در برداشت از اسلام باید «تمام آیات و روایات و عقل و اجماع» را سنجید بعد مطلبی را به اسلام نسبت داد.

ضمنا حالا که آقای روحانی می خواهد کارهای خود را مستند به قرآن قرار دهند چرا به آیات دیگر قرآن توجه ندارند؟ آیاتی مثل:

فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ؛ تا زمانى که به پیمان شما پایبند باشند، شما نیز به پیمان آنها پایبند باشید(توبه ۷) و نیز َإِنْ نَّکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِّنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِى دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ؛ و اگر پیمان هاى خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن (و تمسخر) قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید، چرا که پیمان آنها اعتبارى ندارد(توبه ۱۲۹) و نیز فرموده: فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ؛

پس اگر کسى که با شما عهد دارد به شما تجاوز کرد، به همان مقدار که او تجاوز کرده شما نیز به او تجاوز کنید و از خدا بترسید.(بقره/ ۱۹۴) و نیز فرموده: وَ إِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْم خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى سَواء إِنَّ اللّهَ لایُحِبُّ الْخائِنینَ؛ و هرگاه از قومی بیم خیانت(در پیمان) داشتی، تو هم مثل خودشان پیمانشان را لغو کن، چرا که خداوند خائنان را دوست نمی دارد. و…

آری! اسلام در کنار تبلیغ و موعظه، دینِ اعمال قدرت و برخورد با پیمان‌شکنان و اخلال‌گران نیز هست. «فشرّد بهم من خلفهم؛ کسانی را که پشت سر آنهایند متفرق ساز» و باید با خط مقدّم آنان طورى رفتار شود که مایه‌ى عبرت دیگران شود؛ من خلفهم لعلّهم یذّکّرون.

شرایط پیمان بستن:

 شرایط پیمان بستن با مخالفان و لزوم وفاى به عهد به تناسب آیات حکیمانه بالا اشاره به دو قسمت از تعلیمات اسلام دارد: نخست اینکه در تعلیمات دینى ما دستور داده شده هنگامى که با مخالفان خود عهد و پیمان مى بندید مراقب باشید محکم کارى کنید، با الفاظ صریح و شرایط لازم و رعایت نکاتى که هرگونه بهانه پیمان شکنى را از مخالف مى گیرد عهدنامه را تنظیم کنید (مساله ای که بارها از سوی مقام معظم رهبری تاکید شد اما ظاهرا در قراردادهای به قول خودشان محرمانه معلوم نیست تا چه اندازه رعایت شده که حرف آقایان خریداری ندارد)

امیرمؤمنان در عهدنامه معروف مالک اشتر مى فرماید: «هرگز پیمانى را که در آن تعبیراتى است که جاى اشکال (و سوء استفاده دشمن) وجود دارد منعقد مکن؛ (وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِیهِ الْعِلَلَ) و نیز دستور داده شده عهد و پیمان را با کسى برقرار کنید که امید به وفاى او داشته باشید (لا تَثِقَنَّ بِعَهْدِ مَنْ لا دینَ لَهُ، به عهد و پیمان کسى که دین ندارد اطمنیان نکن (و از آن چشم بپوش)).

سپس مى افزاید: وَ قَدْ لَزِمَ ذَلِکَ الْمُشْرِکُونَ فِیمَا بَیْنَهُمْ دُونَ الْمُسْلِمِینَ لِمَا اسْتَوْبَلُوا مِنْ عَوَاقِبِ الْغَدْرِ؛ حتى مشرکان زمان جاهلیت ـ علاوه بر مسلمانان ـ آن را مراعات مى کردند؛ چرا که عواقب دردناک پیمان شکنى را آزموده بودند.

حالا سوال این است که چرا رئیس جمهور از آیات بعدی که کامل کننده آیه اول است گذشت و آنها را نخواند تا دستورالعمل برخورد با پیمان شکنان را هم به خود و هم به دیگران متذکر شده باشد؟! آیا برجام آن قدر ارزش دارد که از حقیقت بگذریم؟! چرا رییس دولت بر حسب آیات قرآن بعد از گذشت چند سال از بی تعهدی های امریکا واکنش مناسبی انجام نمی دهد؟ عمل نکردن به تعهدات و تحریم بعد از پیمان دیگر تحریم نیست، تحقیر است.

آقای رییس جمهور! ملت ایران تا کی باید این تحقیرها را تحمّل کند؟ آقای رییس جمهور! نگاه “نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْض” در پدیده‌های نورانی مانند قرآن و نیز کربلا ما را به نگاه صواب و درست نخواهد رساند.

مطلب دیگر اینکه رئیس جمهور محترم چنان از بی آبرویی امریکا و حسن اخلاق جمهوری اسلامی در معاهدات سخن می راند که هر کس نداند گمان می کند این اولین باری است که امریکا تخلف کرده و ایران به تعهد خود پایبند بوده است. وقاحت و بی آبرویی امریکا و نجابت جمهوری اسلامی سالهاست که بر همگان روشن شده است. آیا استفاده از بمب اتم توسط امریکا و جنایات او در ویتنام و هشت سال دفاع مقدس و عراق و سوریه و یمن و… برای بی آبرویی امریکا و مظلومیت ملل مسلمان (خیلی پیش تر از برجام) کافی نبوده است؟

موعظه یا مذاکره؟

در ۳۰ مهر ماه ۹۳ حسن روحانی در سخنرانی خود در زنجان گفت:

«درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌‌باشد. در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگ‌ترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار می‌کنید به طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین (ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛

امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود. این به معنای آن نیست که امام حسین (ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.»

کمتر از یک سال بعد، در ۱۵ مهر ۹۴، مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از خانواده های آنان و همچنین خانواده های شهدای این نیرو فرمودند:
«این افراد می گویند چگونه است که حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می شود؟
چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است؛ زیرا حضرت علی علیه السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.
متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است. مذاکره با امریکا ممنوع است به خاطر ضررهای بیشماری که دارد و منفعتی که اصلا ندارد.»

مذاکره ای که امروز در عرف سیاسی مطرح می شود گفتگوی صرف نیست؛ بلکه داد و ستد است و می گویند امام در مذاکره با عمر سعد می خواست در ازای دادن چیزهایی، چیزهایی را بگیرد. در خصوص گفتگوی امام حسین علیه السلام با پسر سعد علیه اللعنه (که متاسفانه حتی بعد از تصریح مقام معظم رهبری و برخی مراجع معظم تقلید به اشتباه فاحش بودن آن هر از چند گاهی با گوشه و کنایه از سوی قلیلی از سیاسیون  به «مذاکره» تعبیر می شود و بی رحمانه مواعظ حضرت با پسر سعد را دست آویزی برای توجیه کار غلط خود قرار می دهند)

باید گفت «موعظه» بود «هدایت» بود و نه «مذاکره»؛ چرا که وقتی اساس دین و حتی ظواهر شرعی از سوی کافری مثل یزید که علنا می گوید: “لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحى نزل”، در خطر است، چه جای مذاکره و به قول حضرات بد و بستان سیاسی و بازی برد- برد و سازش است؟ آیا گفتگوها در کربلا با رویکرد “برد-برد” دنبال می‌شود یا “ظلم‌ناپذیری”، “ایستادگی” و “مقاومت”؟! در کربلا دیدارها با رویکرد “موعظه و اندرز و تذکر” و “دعوت به حق” است و برای مستکبران فایده‌ای جز “اتمام حجت” ندارد.

موعظه را به مذاکره تحریف نکنید!

واقعیت این است که چیزی به نام “مذاکره برد- برد” نه از سوی ما و نه از سوی امریکا وجود خارجی ندارد؛ چرا که در مذاکره بین ایران و امریکا (به معنای برد- برد) دو اشکال اساسی وجود دارد؛

اولا امریکا بارها گفته و نشان داده اند که فقط به منافع خودش فکر می کند و اساسا با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالف اند و هرگز به بازی برد- برد فکر نمی کنند (کما اینکه دارید مشاهده می فرمایید) و روزی نیست که بعد از برجام شاخ و شانه نکشند. ثانیا اساسا معنا ندارد که مذاکره میان حق و باطل برد ــ برد باشد. ابداً نمی‌توان گفت که معصوم به‌ گونه‌ای مذاکره کند که به برد دشمن هم بینجامد؛ همواره برآیند مذاکره معصومین با دشمنانشان برای تحقق هدف نهایی برد جبهه حق و نابودی جبهه باطل بوده است.

حالا اگر کسی تندروی کرد و ابرنکبتها را علیه ما متحد کرد و بعضی دیگر از فرصت سوء استفاده کردند و دو طرف به مذاکره تن دادند (که متاسفانه ما لفظا و عملا تن دادیم اما امریکا شاید لفظا و اما عملا قطعا نه) لطفا آن را به موعظه سیدالشهداء نچسبانند و “موعظه” را به “مذاکره” تحریف نکنند.

امام حسین علیه السلام منطقش را در روز روشن بارها و بارها با صدای رسا در خطبه های کربلا و منی و قبل از آن تببین نمود و نیازی به بیان مخفیانه آن ذیل خیمه ای آن هم در حضور یک نفر نداشت. شما واقعا از این حرف های اباعبدالله علیه السلام بوی مذاکره به معنای برد-برد استشمام می کنید؟!

«إنی لا أبایع له‏ أبدا (مقتل الحسین خوارزمی، ج ۱، ص ۱۸۲)؛ هیچ گاه با یزید بیعت نخواهم کرد…»

همچنین به والی مدینه نیز فرمود: «إنا أهل بیت النبوه، و معدن الرساله… و یزید رجل فاسق… و مثلی لا یبایع لمثله؛ ما از خاندان نبوت و معدن رسالت و جایگاه رفیع رفت و آمد فرشتگانیم… در حالی که یزید مردی است، فاسق، می‏گسار، قاتل بی‏گناهان؛ او کسی است که آشکارا مرتکب فسق و فجور می ‏شود. بنابراین، هرگز شخصی همانند من، با مردی همانند وی بیعت نخواهد کرد».

(فتوح ابن اعثم، ج ۵، ص ۱۸ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵، عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها؛ ص۳۲۱)

از سوی دیگر امام در پی اصرار «مروان بن حکم» برای بیعت با یزید، با قاطعیت فرمود: «و علی الإسلام ألسلام إذ قد بلیت الأمه براع مثل یزید…؛ هنگامی که امت اسلامی به زمامداری مثل یزید گرفتار آید، باید فاتحه اسلام را خواند! من از جدم رسول خدا شنیدم که می ‏فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است!» (ملهوف (لهوف)، ص ۹۹ و بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۸۴)

آن حضرت تصریح کرد که با وجود خلیفه‏ ای همچو یزید، فاتحه اسلام خوانده است و دیگر امیدی به بقای دین‏ خدا در حکومت یزید نمی ‏رود. (عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۲۳۲)

در سخنی دیگر آن حضرت خطاب به برادرش محمد حنفیه بار دیگر بر عدم بیعت با یزید به هر قیمتی تأکید می ‏ورزد و می‏ فرماید: «…لما بایعت یزید بن معاویه؛ ای برادر! به خدا سوگند! اگر در هیچ نقطه ‏ای از دنیا، هیچ پناهگاه و جای امنی نداشته باشم هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد» (فتوح ابن اعثم، ج ۵، ص ۳۱ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹)

لزوم غیرت دینی

اینگونه است که امام در خطبه ‏ای در مسیر کربلا همگان را به غیرت دینی دعوت کرد و  فرمود: «الا ترون‏ الی الحق لا یعمل به… ؛ آیا نمی‏ بینید به حق عمل نمی ‏شود و از باطل جلوگیری نمی‏ گردد، در چنین شرایطی بر مؤمن لازم است راغب دیدار پروردگارش (شهادت) باشد (تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۰۵ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱).

از این رو امام حسین (ع) با این کلمات هم هدف خویش را از قیام و حرکتش بیان می‏ کند و هم آمادگی خویش را برای شهادت در طریق مبارزه با باطل و احیای دین خدا اعلام می‏ دارد. (عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها؛ ص۶۵۵)

امام حسین (ع) در حادثه خونین کربلا فرمود: «لا و الله لا أعطیکم‏ بیدی‏ إعطاء الذلیل و لا أقر لکم اقرار العبید»، «نه، به خدا سوگند دست ذلت در دست شما نمی‏ گذارم، و همچون‏ بردگان تسلیم نمی‏ شوم، (بلکه می ‏جنگم و سربلند شربت شهادت را می ‏نوشم! (بحار الانوار، جلد ۴۵، صفحه ۷. پیام امام امیر المومنین (ع)، ج‏۲، ص: ۵۷۶)

روح سازش ناپذیری در واقعۀ کربلا، در سخن سالار شهیدان امام حسین (ع) قابل مشاهده است، آن حضرت فرمود: «… هیهات‏ منا الذله..؛ هیهات که من ذلت را بپذیرم». (لهوف، ص ۹۷، پیام امام امیر المومنین (ع)؛ ج‏۱۵؛ ص۴۸۲)

نمونه تاریخی دیگر

در نمونه  تاریخی دیگر می خوانیم؛ «ابن عباس» حضرت را به بیعت با یزید و سازش با بنی‏ امیه توصیه کرد! امام (ع) فرمود: «هیهات! هیهات! ای ابن عباس! اینان دست از من برنخواهند داشت تا به اجبار بیعت کرده و مرا به قتل برسانند». (عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها؛ ص۳۴۶)

ابن زیاد در پاسخ نامه ابن سعد در این مسأله نوشت: «از حسین بن علی (ع) بخواه، تا او و تمام یارانش با یزید بیعت کنند. اگر چنین کرد، ما نظر خود را خواهیم نوشت…!». عمر بن سعد، متن نامه عبیدالله بن زیاد را نزد امام حسین (ع) فرستاد. امام (ع) فرمود: «من هرگز به این نامه ابن زیاد پاسخ نخواهم داد. آیا بالاتر از مرگ سرانجامی خواهد بود؟! خوشا چنین مرگی!». (اخبار الطوال، ص ۲۵۳، عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۳۸۷)

تلاش ابن عباس برای منصرف ساختن امام (ع)‏ و  مصلحت اندیشی او مبنی بر اینکه «تو نیز همانند سایر مردم با یزید سازش‏ کنی»[۴۰]، با پاسخ قاطع و محکم آن حضرت مواجه شد که فرمود؛ «ای اباعبدالرحمن! آیا من با یزید بیعت کنم و با وی از در سازش درآیم با آن که پیامبر (ص) درباره وی و پدرش آن سخنان را فرمود؟!!»( همان؛ ص ۳۳۶)

همچنین ابن عباس در ادامه عرض کرد: «ای اباعبدالله! از تصمیمی که گرفته‏ ای، دست بردار و از همین جا به مدینه بازگرد و با این گروه از در سازش درآی و از زادگاه و حرم جدت رسول خدا دور مشو! امام حسین (ع) فرمود: «أف لهذا الکلام ..؛ برای همیشه تا آنگاه که آسمان و زمین پابرجاست، نفرین ‏بر این سخن باد!..».

این گفتگوها به خوبی نشان می‏ دهد که امام (ع) برخلاف پندار کج اندیشان از همان آغاز تصمیم نهایی خود را گرفته بود، و تسلیم در برابر یزید و حکومت خودکامه بنی امیه را که بر محو آثار اسلام می‏ کوشیدند، خطری عظیم برای اسلام می‏دانست. آری تصمیم گرفته بود تا پای جان بایستد و تسلیم نشود که این امر عزتمندانه محقق گردید. (عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۳۴۱) و… (به نقل از آیت الله مکارم شیرازی)

بنابراین بهتر است به جای این تشبثات، خالصانه از ملت و مقام معظم رهبری عذرخواهی کنید و با توکل بر خدا و برنامه ریزی و اتکاء به نیروهای کارآمد و مومن داخلی و با عزم بر مبارزه جدی با فقر و فساد و تبعیض، راه «عزت» را پیش بگیرید و دامن خود را از این ننگ پاک کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. ناشناس گفت:

    الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهٍ وَهُمْ لَا یَتَّقُونَ
    خوب ببینیم از این آیه چه می فهمیم:
    این آیه می خواهد بگوید: هر چه قدر هم کلاه سرتان گذاشتند اشکال ندارد بازهم برید قرارداد ببندید و به تعهداتان عمل کنید ولو آنها نکنند!
    حالا این تفسیر ما با عقل سلیم جور در نمی یاد به درک که در نمی یاد.
    اصلا هم مهم نیست که پیامبر اکرم فرمود: المومن کیس: مومن زرنگ است.
    اصلا مهم نیست که پیامبر فرمود: مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
    شان نزول آیه و این که موضوع این تعهدات و قراردادها چه بوده آن هم که اصلا مهم نیست.
    عکس العمل پیامبر بعد از نقض عهدها چه بوده آن هم به من و شما ربطی ندارد.
    اصلا شما به نفع کفار عهد شکن کار کنید ولو به ضرر مسلمانان باشد اشدا علی المومنین باشید و رحماء بر امریکا. مهم رعایت اخلاق است.
    آقا اصلا تفسیر مفسیر رو ولش کن بزار حرف دلم را بزنم: امریکا را عشق است. اصلا چه معنا دارد کسی کدخدا را ناراحت کند. ما آماده برجام ۲ و ۳ و … هم هستیم؛ چون امریکا خیلی غلطها می تواند بکند.
    اصلا خود امام حسین هم اهل مذاکره بود. این شمر بی تربیت نگذاشت و الا ای چه بسا با یزید هم کنار می آمد.
    حالا ما چرا کاسه داغ تر از آش بشویم.
    علی برکت الله.
    (جدیدترین کتاب تفسیری! “تفسیر برجام “از دولت خوش خیالها)




    0



    0
  2. ناشناس گفت:

    آیت الله هاشمی رفسنجانی در تفسیر خود از آیات ۵۷ و ۵۸ سوره انفال می نویسد:

    ۱- مسلمانان موظفند در صورت ظهور نشانه‌ای حاکی از تصمیم کافران بر پیمان‌شکنی، معاهدات فیمابین را الغا و آن را بی اعتبار بشمارند.

    ۲- لغو و بی‌اعتبار دانستن معاهده را به اطلاع دشمن برسانند.

    ۳- رهبران جامعه اسلامی باید به احتمال وقوع خیانت از سوی کفار ترتیب اثر داده و نباید برای تصمیمات لازم در انتظار وقوع خیانت باشند.

    ۴- با دشمن پیمان ‌شکن همانند خود او برخورد کنند. خداوند، خائنین را دوست ندارد . تو ای پیامبر (ص) موظف هستی معاهده را لغو کنی تا راه برای نبرد با آنان باز شود.

    ۵- پیامبر (ص) از جانب خدا فرمان یافت تا در صورت تسلط بر یهودیان پیمان شکن و جنگ آفرین، آنان را به گونه‌ای مجازات کند که زمینه پراکنده شدن دیگر دشمنان فراهم آید.

    ۶- خداوند، پیامبر (ص) را از وقوع نبردی میان مسلمانان و یهودیان پیمان شکن، پیش از واقع شدنش آگاه ساخت و تسلط مسلمانان بر یهودیان را بشارت داد.

    ۷- متلاشی شدن جبهه کافران و پراکنده ساختن آنان تکلیفی بر عهده اهل ایمان است.

    ۸-عبرت گرفتن از سرنوشت پیمان شکنان جنگ ‌آفرین علیه پیامبر (ص) و جامعه اسلامی از اهداف فرمان خداوند بر شدت مجازات آنان است.

    اگر آقای روحانی در بستن پیمان با آمریکایی ‌ها به قرآن استناد می کند، در مورد نقض پیمان و نحوه برخورد با پیمان شکنان هم به قرآن استناد کند و اگر هیچ تفسیری از قرآن را در این باره بر نمی‌تابد حداقل به ترجمه و تفسیر آیت الله هاشمی رفسنجانی عمل کند.




    0



    0
  3. ناشناس گفت:

    هدف از برجام رفع تحریم‌ها بود نه اثبات یک موضوع اخلاقی، لطفا کمی به حافظه‌ی خود که ده‌ها مستند رسانه‌ای دارد مراجعه و سخنان خودتان را مرور کنید.




    0



    0
  4. ناشناس گفت:

    پیامبر اکرم (ص) به گونه‌ای مذاکره می‌کرد که در صورت نقض عهد دشمن، سر امت اسلامی کلاه نرفته و منافع مسلمانان به خطر نیفتاده باشد، ولی متاسفانه مذاکره‌کنندگان شما، ضمن اینکه از زحمات شبانه‌روزی و دلسوزانه‌ی آنها تشکر می‌کنیم، به دلیل خوشبینی و اعتماد به دشمن، خطوط قرمز را رعایت نکردند و بسیاری از منافع ملی را خصوصا در مسائل هسته‌ای به باد دادند.




    0



    0
  5. ناشناس گفت:

    آیا واقعا فضای حاکم بر این آیات شبیه فضای حاکم بر روابط بین ما و امریکا در مساله برجام است؟
    به دعوت ریاست جمهور آیات را بخوانید و خودتان قضاوت کنید:

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذینَ کَفَرُوا فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ (۵۵) الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فی‏ کُلِّ مَرَّهٍ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ (۵۶) فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ (۵۷) وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنینَ (۵۸) وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لا یُعْجِزُونَ (۵۹) وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (۶۰)
    ترجمه
    یقیناً بدترین جنبندگان نزد خدا کسانى هستند که کافرند و [به سبب لجبازى و عنادشان‏] ایمان نمى‏آورند. (۵۵)همان کسانى که با برخى از آنان [بارها] پیمان بستى، ولى هر بار پیمانشان را مى‏شکنند و از خدا پروا نمى‏کنند. (۵۶) پس اگر در میدان جنگ، بر آنان دست یافتى [با وارد کردن مجازات و عقوبت سنگین بر ایشان‏] دیگر کسانى را که دنبال آنانند [و قصد جنگ با تو را دارند] تار و مار کن تا متذکّر [قدرت شما] شوند [و از خیال جنگ با تو بازایستند.] (۵۷) و اگر از خیانت و پیمان‏شکنى گروهى [که با آنان هم‏پیمانى‏] بیم دارى، پس به آنان خبر ده که [پیمان‏] به صورتى مساوى [و طرفینى‏] گسسته است؛ زیرا خدا خائنان را دوست ندارد. (۵۸) و آنها که راه کفر پیش گرفتند تصوّر نکنند [با این اعمال‏] پیروز مى‏شوند [و از قلمرو کیفر ما بیرون مى‏روند] آنها هرگز ما را عاجز نخواهند کرد.(۵۹)در برابر آنها [دشمنان‏] آنچه توانائى دارید از [نیرو] آماده سازید [و همچنین‏] اسبهاى ورزیده [براى میدان نبرد] تا بوسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و [همچنین‏] گروه دیگرى غیر از اینها را که شما نمى‏شناسید و خدا مى‏شناسد و هرچه در راه خدا [و تقویت بنیه دفاعى اسلام‏] انفاق کنید به شما بازگردانده مى‏شود و به شما ستم نخواهد شد. (۶۰)




    0



    0
  6. ناشناس گفت:

    اگر قرائن و نشانه‏‌هایى از آنها ظاهر شده است که در صدد پیمان شکنى هستند و بیم آن مى‏رود که دست به خیانت بزنند و پیمان خود را بدون اعلام قبلى یک جانبه نقض کنند، تو پیشدستى کن، و به آنها اعلام نما که پیمانشان لغو شده است” (وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ)
    آقای رییس جمهور این هم قرآن است بهش عمل کن.خودتان چند سال است دارید می گویید امریکا به تعهداتش عمل نکرده. نومن ببعض نکفر ببعض است؟ آقا حداقل ی حرکتی بزن. ی پلمپی بشکن ی ۴ تا سانتریفیوژ برگردون … که این قدر ایران عزیز تحقیر نشه.




    0



    0
  7. ناشناس گفت:

    سه نکته مهم ذیل این آیات می‌توان مطرح کرد:

    اول: با خواندن این آیه توسط رئیس جمهور می‌توان برداشت کرد که ایشان هم معترف هستند که آمریکایی‌ها بارها برجام را نقض کرده‌اند و دیگر بهانه‌ای برای اینکه بگوییم برجام نقض نشده وجود ندارد.

    دوم: در آیه ۵۸ سوره انفال آمده است: “و اگر بیم داشتی از قومی (مبادا) خیانتی را (مرتکب شوند) پس بیفکن بسویشان (عهدشان را) بطور مساوی که خدا دوست نمی‏دارد خیانت‏کاران را.”

    این آیه بدین معناست که حتی اگر احتمال خیانت از سوی دشمنان بدهیم بایستی عهدمان را با آنان نقض کنیم و سپس به جنگ با آنان بپردازیم، البته همان‌گونه که علامه طباطبایی فرموده‌اند، بایستی این نقض عهد را به آنان اطلاع داد، اما رئیس جمهور و دیگر مسئولین بارها به خیانکاری و نقض عهد طرف مقابل اشاره کرده‌اند، اما هنوز به دنبال توجیه این نقض عهدها هستند.

    سوم: درست که پیامبر بارها با نقض عهد یهودیان با عطوفت و رحمت برخورد کردند، اما هنگامی که پای برخورد و مبارزه پیش آمد، به شدت با آنان برخورد کردند و بسیاری از آنان را به قتل رسانده، تبعید کرده و … اما به نظر می‌رسد اگر آمریکایی‌ها بارها به نقض برجام بپردازند، بازهم دولت هیچ برخوردی با آنان نخواهد کرد.




    0



    0
  8. ناشناس گفت:

    ستور صریح پروردگار متعال در این دو آیه، برخورد سخت و خشن با پیمان­ شکنان و حتی اجازه باطل اعلام کردن معاهده در صورت ترس از احتمال پیمان­ شکنی طرف مقابل است.

    خداوند بلافاصله در ادامه همان آیه­ ای که رئیس­ جمهور آن را توجیه­ گر اعتماد خود و دولتش به کفار می­ داند، می­ فرماید: «فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ. وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی‌ سَوَآءٍ إِنَ‌اللَّهَ لَایُحِبُّ الْخَآئِنِینَ.» یعنی «پس (ای پیامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دست‌ یافتی، (با برخوردهای قاطع) افراد پشت جبهه‌ آنان را به وحشت افکنده و متفرق ساز، باشد که پند گیرند (و دست از توطئه بردارند.) و اگر خوف آن داشتی که گروهی (در پیمان) خیانت کنند، تو نیز عهدشان را به سوی آنان بیانداز (و آن را لغو کن، یا به آنان اعلام کن که همانند خودشان عمل‌ خواهی کرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد.»

    به نظر می­ رسد دلیل این­که احتمالاً آقای رئیس­ جمهور با علم به ادامه پیام قرآن و نا کامل بودن معنا تا انتهای آیه ۵۶، به ذکر تقطیع شده آن پرداخته و اشاره­ ای به دستورات مهم سیاسی آیات بعدی نمی­ کند، این است که اتفاقاً این دو آیه مذکور می­ تواند بهترین و روشن­ ترین رهنمود و دستور کار برای سیاست خارجی منفعل دولت در برهه کنونی برای مقابله با بد عهدی­ های تحقیرآمیز آمریکا و متحدان اروپایی­ اش باشد و حتی مجوز خروج از برجام را با توجیه ترس و نگرانی از خیانت طرف مقابل صادر کند.

    اما آقای روحانی خوش ندارد اشاره­ ای به این آیات داشته باشد زیرا خلاف میل و مشی ایشان است و لذا به سهولت با تقطیع هدفمند کلام خدا، بخشی از آن را که ظاهراً با مدعای ایشان سازگاری دارد، برای توجیه اقدامات دولت به خدمت می­گیرد.

    در پاسخ باید گفت اگر این شیوه استناد به قرآن و بهره­ برداری از آیات، آن هم از جانب یک حقوقدان در لباس روحانیت پذیرفتنی باشد، پس ما هم می­توانیم دستور نخواندن نماز را از آیه «لاتقربوا الصلوه» بگیریم و دیگر به ادامه­ اش وقعی ننهیم که «و انتم سُکارا».




    0



    0
  9. ناشناس گفت:

    یه ای که رییس جمهور پیشنهاد خواندن آن را به مخالفین برجام داد چه می گوید؟
    الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فی‏ کُلِّ مَرَّهٍ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ؛ همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می شکنند و ( از پیمان شکنی و خیانت ، ) پرهیز ندارند(انفال ۵۶)

    پیامبر اکرم ص با یک گروه که نقض عهد می کرد دوباره عهد نمی بست و باصطلاح مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود و ایه ۵۶ انفال تنقضون کل مره اشاره دارد به نقض از سوی سه گروه یهودی هر کدام یکبار و نه یک گروه که سه بار نقض کرده باشد تا نتیجه بگیریم که تکرار عهد با ناقضین عهد بلا اشکال باشد و فراموش نکنیم که امریکا قبل از برجام دو بار نقض عهد کرده است لذا ایه پیشنهادی رییس جمهور موضوعیتی در تکرار مذاکره با امریکا ندارد.

    نکته دوم اینکه تاریخ نشان داده تمام پیمانهای پیامبر اکرم ص به نفع اسلام و مسلمانان تمام شده اسا در حالی که برجام به نفع ما تمام نشده؛ امتیازات خودشان را از ما گرفته اند و امتیازات ما را نداده اند
    ضمنا به آیات عزتمندانه بعدی مبنی بر هجمه به دشمن و درس عبرت دادن به دشمن و عقبه دشمن توجه و عمل نمی شود لذا تطبیق برجام با مذاکرات پیامبر بی مورد است.
    وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلی‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنینَ؛ و اگر از خیانت و پیمان شکنی گروهی ( از آنان که با هم معاهده دارید ) بیم داری پس تو نیز ( نقض پیمان خود را ) بر مبنای تساوی و عدالت به سوی آنها بیفکن ( و بدون اعلام ، پیمان خود مشکن ) که همانا خداوند خائنین را دوست ندارد(انفال ۵۸)




    0



    0
  10. ناشناس گفت:

    دو خط از حافظ برای رییس جمهور و تیم مذاکره کننده :
    پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
    گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
    دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل
    مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان




    0



    0
نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


کاردرمانی کوشا؛ مجهزترین مرکز کاردرمانی در اصفهان
کاردرمانی کوشا؛ مجهزترین مرکز کاردرمانی در اصفهان
اصفهان شرق
اصفهان شرق
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق