یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
گفتگو با حجت الاسلام مهدی میردامادی مفسر قرآن کریم؛
 کهکشانی نور بر تاج هستی/ آیه «مباهله» سندی بر حقانیت اهل بیت   

شیعه از این واقعه استفاده کرده تا برتری و امتیاز علی را برای جانشینی پیامبر اسلام اثبات کند. چنان‌که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، پس از آنکه رسول خدا نام‌ همراهان را با خود آورد، فرمودند: «پروردگارا اینان اهل بیت من هستند...»

ندای اصفهان- نفیسه قاسمی:

اهل بیت حضرت محمد(ص) همچون چراغ های فروزانی هستند که مسیر هدایت را برای ما روشن می کنند؛ حال کسی که چشم و دلش کور باشد روشنایی در تاریکی روحش گم می شود.

مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. چگونگی مباهله به این گونه بوده است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا زاری کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند. واقعه مباهله در روز بیست و چهار ذی الحجه سال نهم هجری، روی داد و قرآن در آیه شصت و یک آل عمران به آن اشاره کرده است.

به همین مناسبت در خدمت حجت الاسلام مهدی میردامادی فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج آقا رضا میردامادی هستیم. وی حدود بیست سال است که به یادگیری علوم حوزوی مشغول است و فوق لیسانس علوم اسلامی نیز دارند. وی در مساجد مختلف شهر مشغول تدریسِ تفسیر قرآن کریم است.

***

ندای اصفهان- برای ما واقعه مباهله را شرح دهید؟

حجت الاسلام میردامادی: مباهله بین حضرت محمد(ص) و مسیحیان نجران اتفاق افتاد. بخش نجران، با هفتاد دهکده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته و در آغاز پیدایش دین مبین اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود که مردم آن به هر علتی، از بت‌ پرستی دست کشیده و به آیین مسیح گرایش پیدا کرده بودند.

مسیحیان عقیده داشتند و دارند که حضرت مسیح فرزند خداوند است چون پدری نداشته است. تعدادی از مسیحیان نجران خدمت رسول خدا(ص) رسیده و در این باب سوالاتی کردند که ببینند نظر حضرت محمد (ص) راجع به عقیده آنها چیست؟

حضرت محمد (ص) آیه پنجاه و نه آل عمران را تفسیر کردند و فرمودند: حضرت مسیح جزء پیامبران خداوند بوده و بنده ای از بندگان خداست؛ همانند حضرت آدم و حوا که پدر و مادری نداشتند و آنها را از خاک آفریدیم، حضرت مسیح را هم بدون پدر خلق کردیم. اراده و خواست خداوند شرط حیات است. خداوند اراده کند که شیء موجود شود، موجود می شود.

ندای اصفهان: واکنش مسیحیان چه بود؟

– مسیحیان نپذیرفتند و حضرت هم فرمودند: آنها برای کسب علم و حقیقت به نزد من نیامده بودند؛ آنها تصمیم داشتند که دین اسلام را در پیش چشم مردم کمرنگ و مرا کوچک کنند. خداوند به حضرت محمد وحی کرد:

«فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسکُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَت اللَّهِ عَلی الْکذِبِینَ »

(پس هر که با تو درباره او (عیسی) پس از آنکه بر تو (به واسطه) وحی، نسبت به احوال وی، علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، به آن ها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم). (سوره آل‌عمران- آیه ۶۱)

رسول خدا در مقام این فرمان از «انفسنا» به غیر از علی، از «نسائنا» به جز فاطمه، از «ابنائنا» بجز حسن و حسین علیهم السلام کسی را نیاورد. آشکار می‌شود برای کلمه اول به جز علی و برای کلمه دوم به جز فاطمه و از سوم به جز حسن و حسین مصداق نیافت و انگار منظور از «ابناء» یعنی فرزندان حضرت محمد(ص) همان حسن و حسین است که ایشان را فرزندان خود می خوانند. اتفاقا در طول تاریخ برخلاف این آیه، بنی امیه و بنی عباس منکر بودند که نوه های دختری پیامبر (ص) همان «ابناء» پیامبر هستند تا به راحتی بتوانند آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهند و خانه نشین کنند.

در این باب احادیث جالبی از ائمه آمده است که دلیل و برهان می آورند که در جای دیگر نقل می کنم. «نساء» همان فاطمه الزهرا است و حضرت محمد با اینکه ۹ همسر در زمان های مختلف داشت ولی ایشان دخترش فاطمه را همراه خود برد.

«انفس» همان جان است که منظور حضرت امیرالمومنین است کسی که نزدیکترین شخص به انسان است که همان بحث جانشینی حضرت محمد است.

شیعه از این واقعه استفاده کرده تا برتری و امتیاز علی را برای جانشینی پیامبر اسلام اثبات کند. چنان‌که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، پس از آنکه رسول خدا نام‌ همراهان را با خود آورد، فرمودند: «پروردگارا اینان اهل بیت من هستند»، این عبارت درواقع می گوید «پروردگارا من به‌ جز این ها کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم.»

ندای اصفهان: نتیجه چه شد؟

– بر اساس توافقی که از قبل کرده بودند، حضرت محمد (ص) و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. نمایندگان نجران دیدند که محمد فرزندش حسین را در آغوش دارد، دست حسن را در دست گرفته و علی و فاطمه همراه او هستند و به آن ها سفارش می‌کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید.

مسیحیان، هنگامی که این صحنه را دیدند در میان خودشان هم اندیشی کردند از اینکه پیامبر، عزیزترین و نزدیکترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که اگر وی نفرین کند احدی از آنها زنده نخواهد ماند و حضرت نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد وگرنه عزیزان خود را در برابر خطر آسمانی قرار نمی‌داد؛ بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند که هدیه ای به حضرت بدهند. گویا اسب بوده و مسجدی هم در آن مکان به نام مباهله ساخته شد.

ندای اصفهان: خب تفسیر این آیه می گوید منظور از اهل بیت علی و فاطمه و حسن و حسین هستند، پس چرا اهل سنت علی را نمی پذیرند؟

– صحبت در این باب مفصل است اما همین را بگویم که کسی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد. حقانیت حضرت محمد (ص) و اهل بیتش در این آیه روشن و آشکار است.

زمانی که آیه مباهله نازل شد رسول خدا(ص) علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را خواند و گفت: اَللهُمَّ هؤلاءِ اَهلُ بَیتی یعنی خدایا اینان اهل‌بیت من هستند اما اختلاف بسیاری میان شیعه و سنی در مورد ارتباط آیه قرآنی در مورد مباهله و تفسیر آن وجود دارد. در این آیه بحث جانشین حضرت محمد مشخص است. مگر حضرت نفرمودند که حسن و حسین فرزندان من هستند، اما در طول تاریخ با آنها چه کردند؟ مسیحیان نجران به این موضوع اعتراف کرده اند که فاطمه همچون مریم جایگاهی رفیع دارد اما شنیده اید که با آن بانو چه کردند!

ندای اصفهان: شما در سوال قبلی گفتید که احادیثی از ائمه نقل شده است بر حقانیت اهل بیت؛ می شنویم.

– شیعه بر این باور است این حدیث پیامبر (ص) که فرمودند: «پروردگارا اینان اهل بیت من هستند»، نشان می دهد که مراد از واژه اهل بیت در قرآن علی، فاطمه و فزرندان ایشان می باشند. حتی مفسران در این مسئله اتفاق نظر دارند که ابنائنا در آیه فوق اشاره به حسن و حسین (علیهماالسلام) و نساءنا اشاره به فاطمه (علیهاالسلام) و انفسنا اشاره به علی (علیه‌السلام) است.

حدود شصت نفر از بزرگان اهل سنت هم تصریح کرده‌اند آیه مباهله برای اهل بیت (علیهم‌السلام) نازل شده است.

اما روایت جالبی را از کتاب «عیون اخبار الرضا» برایتان نقل می کنم:

روزی مامون به امام رضا (ع) گفت: بزرگترین فضیلت امیر المومنین (ع) را که قرآن بر آن دلالت دارد به من بگو. امام رضا (ع) گفت: فضیلت او در مباهله است. سپس آیه مباهله را قرائت کرد و گفت:

رسول خدا(ص)، حسن و حسین (ع) را دعوت کرد که پسرانش بودند و حضرت فاطمه (س) را دعوت کرد که در اینجا مصداق کلمه زنان است و امیرالمومنین (ع) را دعوت نمود که به حکم خداوند عزوجل  نفس که همان جان پیامبر(ص) است. هیچ آفریده‌ای برتر از پیامبر(ص) نیست؛ پس به حکم خداوند، بایستی کسی برتر از نَفْس پیامبر(ص) نباشد.

سخن امام(ع) که به اینجا رسید، مأمون گفت: خداوند «فرزندان» را به لفظ جمع آورده است در حالی که پیامبر(ص) فقط دو پسرش را آورده است و زنان نیز به لفظ جمع آمده است در حالی که پیامبر(ص) فقط دخترش را آورده است، پس چرا نگوییم که دعوت از نفس نیز در حقیقت، مرادش خود پیامبر(ص) باشد و در این صورت، فضیلتی را که برای امیرالمؤمنین(ع) بیان کردی، ساقط می‌شود؟ امام رضا (ع) پاسخ دندان شکنی می دهد و می گوید:

آنچه گفتی درست نیست، زیرا دعوت کننده، کسی غیر از خودش را دعوت می‌کند، هم چنان که آمِر، به غیر خودش دستور می‌دهد و درست نیست که کسی خودش را حقیقتاً دعوت کند، هم چنان که کسی حقیقتاً نمی‌تواند به خودش دستور دهد. رسول خدا(ص) مردی را در مباهله غیر از امیرالمؤمنین(ع) دعوت نکرد، پس ثابت می‌شود که وی، نفسی است که مقصود خداوند در کتابش است و حکم آن را در قرآن قرار داده است.

مأمون با شنیدن پاسخ ر آشفته شد و آنجا را ترک کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. عماد گفت:

    بسیار عالی بود
    متشکرم




    0



    0
نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


کاردرمانی کوشا؛ مجهزترین مرکز کاردرمانی در اصفهان
کاردرمانی کوشا؛ مجهزترین مرکز کاردرمانی در اصفهان
اصفهان شرق
اصفهان شرق
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق