جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
نسل جوان
معرفی کتاب/
 درسنامه تربیتی: جوانان و نوجوانان در پرتو منشور تربیتی نسل جوان   

کتاب «درسنامه تربیتی جوانان و نوجوانان» نام مجموعه ای ۴ جلدی است که توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری «بسیج و کانون فرهنگی هنری شهید مطهری» به چاپ رسیده است. این مجموعه با بیش از ۲۰۰ طرح درسی در هفت مقطع سنی پاسخگوی غالب نیازهای جوانان می باشد...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، بسیاری از نهادها، ارگان ها و مراکز فرهنگی با هدف تعلیم و تربیت در جامعه تشکیل می شوند اما از مجموعه هایی که می توان از آنها به عنوان اصیل ترین و موفق ترین مراکز در عرصه تربیت جوانان و نوجوانان نام برد، کانون ها، مجامع و هیأت های دانش آموزی- دانشجویی هستند. این مراکز معمولا با تجمع جوانانی ارزشی، دین محور و آشنا به معارف اهل بیت علیهم السلام با محوریت علما و روحانیون در مساجد تشکیل شده و رسالت اصلی آنها تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان متعهد و کادرسازی برای آینده کشور است.

بی شک یکی از اقدامات موثر و تلاش های ستودنی در حوزه مسائل جوانان تدوین و تصویب «منشور تربیتی نسل جوان» در «شورای عالی جوانان» می باشد. شورای عالی جوانان در سال ۱۳۷۳ استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران در رشد و ارتقای فرهنگی و تربیتی نسل جوان را در قالب «منشور تربیتی نسل جوان» تدوین نموده و در اختیار مراکز فرهنگی، سازمان ها و ارگان های مربوطه قرار داد (اینجا). این منشور دارای ۹۷ اصل برای مقاطع سنی مختلف است. پس از آن بود که نویسندگان کتاب «درسنامه تربیتی» بر آن شدند که جهت اجرایی کردن این اصل ها منابع مطالعاتی و روش های متنوعی را ارائه دهند.

جهت تهیه این کتاب می توان به زیرزمین کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان (روبروی پارک شهید رجایی) مراجعه کرد یا با شماره تلفن ۳۲۲۱۳۲۹۲-۰۳۱ تماس گرفت.

درسنامه تربیتی نسل جوان

نویسندگان این کتاب (حجت الاسلام حسین میرزایی سیچانی و حجت الاسلام مهرداد آقاشریفیان) خود درباره نحوه نگارش این کتاب و ویژگی های منحصر به فرد آن اینگونه می گویند:

از میان مخاطبان منشور تربیتی نسل جوان، نهادهای فرهنگی تربیتی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند. پس از نهاد خانواده، نهادهای آموزش و پرورش، مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج، کانون ها و مراکز فرهنگی تربیتی، مراکز هلال احمر، انجمن های اسلامی، فرهنگسراها و خانه های فرهنگ از نهادهایی هستند که بخش عظیمی از وقت جوانان و نوجوانان را پوشش می دهند. مراکز دینی و فرهنگی، محل هایی امن و مطمئن برای رشد و باروری نسل جوان هستند، کلاس هایی هستند برای آموزش و پرورش نسل نو، فضاهایی هستند که در آن اندیشه و اخلاق ناب محمدی صلی الله علیه و آله در اختیار ذهن و روح با طراوت جوان قرار می گیرد.

یکی از نیازهای مراکز فرهنگی و مربیان عزیز در سال های اخیر موضوع طرح درس و سیر مطالعاتی دینی، فرهنگی در مقاطع مختلف سنی بوده و می باشد.

تا کنون بسیاری از مراکز فرهنگی در سطح کشور بنابر ایده ها، دانسته ها و امکانات خود در تامین این مهم، قدم هایی برداشته اند لیکن تا کنون درباره طرح درس برای مقاطع سنی گوناگون مراکز فرهنگی و دینی، طرح تکمیلی و جامعی که در بردارنده ی عرصه ها، اصول و سرفصل های همه جانبه ای باشد، ارائه نشده است. لذا به سفارش و همراهی مدیریت پژوهشی و برنامه ریزی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، طرحی تدوین گردید تا با اجرای آن، این نقیصه در مراکز فرهنگی برطرف شود.

بخشی از ویژگی های درسنامه تربیتی جوانان و نوجوانان بدین شرح است:

۱- ارائه ی تصویری روشن از مرکز و کانون فعال و پرمحتوا به عنوان جاده ای مطمئن برای عبور نسل جوان در حساس ترین دوره ی زندگی به سوی کمالات انسانی به همراه دوستان صمیمی و مربیان دلسوز و کارآزموده.

۲- ارائه ی بسیاری از عرصه ها و اصول و سرفصل هایی که در مراکز فرهنگی قابل اجراء باشد و حذف اندکی از آنها به سبب عدم ظرفیت کانون ها برای اجرای آنها.

۳- رعایت ذهن و زبان نسل جوان در مقاطع گوناگون در ارائه ی سرفصل های آموزشی و تامین اهداف تفصیلی قابل اجراء منشور در گستره ی مقاطع سنی.

۴- بهره گیری و پیشنهاد بهره مندی بیش از هفتاد روش اجرای اهداف تربیتی و ایجاد زمینه ی بروز خلاقیت مربیان در افزایش آنها.

۵- راهنمایی مربیان در بهره گیری از امکانات پیرامونی برای تامین اهداف فرهنگی (مانند برنامه های رسانه ای).

۶- بنیان گذاری درسنامه بر اساس منشور تربیتی نسل جوان به عنوان استراتژی نظام جمهوری اسلامی در تعلیم و تربیت نسل جوان.

۷- ترسیم نقش، جایگاه و اهمیت مراکز و کانون های فرهنگی در روند تربیت نسل جوان.

۸- ترسیم نقش، جایگاه و اهمیت مراکز و کانون های فرهنگی در روند تربیت نسل جوان.

۹- ارائه ی الگویی همه جانبه در تامین نیازهای جوانان با تکیه بر منشور تربیتی نسل جوان.

۱۰- برداشتن گام های نخست در جهت تربیت نسل جوان و ایجاد زمینه برای تکمیل آن توسط صاحب نظران.

۱۱- بسترسازی در جهت تدوین دوره های آموزش مربیان (بدانیم یک مربی چه توانمندی هایی لازم دارد؟)

۱۲- بهره گیری از منابع و آثار معتبر مانند کتب شهید مطهری، علامه طباطبایی و… به عنوان منابع اصلی.

۱۳- ارائه ی معیارها و ملاک های ارزشیابی محتوایی کانون ها و مراکز توسط مراجع ذی صلاح.

۱۴- ارائه ی چهارچوبی غنی برای استفاده ی مربیان کارآزموده در مراکز فرهنگی، آموزشی.

۱۵- تکمیل فرآیند آموزش با رائه ی روش های اجرایی، ارزیابی و ارائه ی منابع.

۱۶- کمک به همسانی محتوایی مراکز فرهنگی و استفاده از امکانات و مربیان مشترک.

۱۷- استانداردسازی و ثبت تجارب و یافته های فرهنگی مراکز و کانون ها.

۱۸- فرهنگ سازی اُنس با طبیعت و بهره مندی از آیات الهی در آفاق.

۱۹- ارائه ی مجموعه ای جامع و غنی در ۴ مجلد با ۲۰۰ درسنامه.

۲۰- ارائه ی روش های ارزیابی و سنجش فعالیت های تربیتی.

مجموعه ی حاضر در چهار مجلد به شرح ذیل، تنظیم یافته است:

مجلد اول: مبانی مهندسی فرهنگی نسل جوان

بخش اول: مبانی مهندسی فرهنگی نسل جوان

در این بخش مطابق روش تحقیق به بیان موضوعاتی که در پژوهش به عنوان مبانی نظری و ترسیم جایگاه جوان در اسلام، روانشناسی، جامعه شناسی می باشد، پرداخته ایم. همچنین به چیستی و چرایی گروه های فرهنگی و ساز و کارهای اجرایی فعالیت های فرهنگی اشاره ای نموده ایم و در پایان به تشریح عناصر و بخش های در سنامه ی تربیتی جوانان پرداخته ایم.

بخش دوم: منشور تربیتی نسل جوان

در این بخش متن کامل منشور تربیتی نسل جوان شامل عرصه ها، اصول، اهداف تفصیلی و خط مشی اجرایی منشور ارائه شده است.

مجلد دوم:

در بردارنده ی قسمت اول درسنامه ی تربیتی جوانان و نوجوانان یعنی مقاطع اول (پنجم ابتدایی و اول راهنمایی)، دوم (دوم و سوم راهنمایی) و سوم (اول دبیرستان) می باشد.

مجلد سوم:

دربردارنده ی قسمت دوم درسنامه ی تربیتی جوانان و نوجوانان یعنی مقاطع چهارم (دوم دبیرستان) و پنجم (سوم دبیرستان) می باشد.

مجلد چهارم:

دربردارنده ی قسمت سوم درسنامه ی تربیتی جوانان و نوجوانان یعنی مقاطع ششم (پیش دانشگاهی) و هفتم (طلاب و دانشجویان) می باشد.

در مجلدات دوم، سوم و چهارم در مجموع دویست درس برای مقاطع هفتگانه ی فوق ارائه شده است. مجموعه ی مطالب این پژوهش، از یک سو مربیان را قادر می سازد تا از جایگاه فرهنگی و اجتماعی نسل جوان از منظر شریعت اسلام، روانشناسی و جامعه شناسی آگاهی یافته و بر اساس مفاد اصول منشور تربیتی نسل جوان نیازها و ساز وکارهای پاسخ گویی به آنها را پیش رو قرار دهد و از سوی دیگر می تواند به مثابه ی فرهنگ نامه و دایره المعارف جامعی در توسعه و تعمیق دانش و آگاهی کارشناسان امور فرهنگی و تربیتی، مدیران و مسئولین فرهنگی واقع شود.

امید است در پرتو عنایت حضرت رب العالمین و تفضلات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و همت مدیران و مربیان فرهنگی، هزاران گل امید و بهروزی در گلستان وجود نسل جوان بشکفد و به ساحت و فضای مقدس جامعه اسلامی، عطر دل انگیز کمال و معنویت ببخشد.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق