چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
چطور جای شهید و جلاد عوض شد!
 بررسی علت تولیدات کم و حاشیه ای سینما و تلویزیون درباره سازمان منافقین   

اما چرا تعداد این آثار انقدر کم است؟ برای بررسی این موضوع بد نیست به یادداشت سید محمد رضوی تهیه کننده دو فیلم "سیانور" و "نیم روز" که مستقیما به بحث منافقین اشاره دارد رجوع کنیم.

ندای اصفهان – جمال طاهری /  

امکان مینا، نیم روز، سیانور، اخراجی‌ها (۲)، نفوذی، قلاده‌های طلا، اینها نام فیلمهایی هستند که در چند سال اخیر با موضوع منافقین در کشور ساخته شده‌اند. از سال گذشته که فیلم «نیم روز» روی پرده رفت بهانه‌ای شد تا برخی سایتها و رسانه‌ها تولیدات بعد از انقلاب در مورد سازمان منافقین را مرور کنند.

باور کردنش سخت است اما آنطور که این رسانه‌ها موضوع فوق را رصد و منتشر کردند سهم سینمای ایران از روشنگری در مورد فرقه ضاله و جنایتکار منافقین واقعا ناچیز به نظر می‌رسد. منافقین که ۱۷ هزار ایرانی را در طی این سالها به خاک و خون کشدند و از انجام هیچ جنایتی در قبال مردم ایران فروگذار نکردند در رسانه‌های ما آنچنان که شایسته است معرفی نشده‌اند. البته در طول چند سال گذشته کارهای خوبی در این موضوع صورت گرفته ولی این کارها هم با همان روند کند و احتیاطی قبل تفاوت زیادی ندارد.

در لیست این رسانه‌ها در کل بجز فیلمهایی که نام برده شد می‌توان این آثار را دید:

«توهم» اثر سعید حاجی میری-سال ۱۳۶۴

«بایکوت» محسن مخلباف – سال ۱۳۶۴

«دست نوشته» اثر فرزاد مینویی ۱۳۶۵

«پرواز پنجم ژوئن» اثر علی رضا سمیع آذر ۱۳۹۶۸

«تعقیب سایه ه» اثر  علی شاه حاتمی ۱۳۶۹

«پادزهر» اثر بهرام کاظمی ۱۳۷۲

ظاهرا اینها همه داشته‌های سینمای ایران در مورد سازمان تروریستی منافقین و جنایاتی است که علیه ملت ایران کرده‌اند. (فیلم ماهی سیاه کوچولو اثر مجید اسماعیلی و با بازی مریلا زارعی که درسال ۹۳ تولید شده در مقالات مربوطه قید نشده).

البته جنایات منافقین تنها و تنها به همین ماجرا ختم نمی‌شود و محصور در دهه شصت نیست؛ منافقین در جریان تحریکهای ایران نقش بسزایی داشته‌اند آنها در طول جنگ علاوه بر ترورهای شهری در نقش ستون پنجم صدام هم برای شنودهای رزمی و هم در میان صفوف جنگ حضور داشته و به دشمنان ملت ایران کمک کرده‌اند. آنها در عملیاتهای تروریستی بعداز جنگ هم نقش بازی کرده‌اند و البته ترورهای آنها فقط ترور جانی نبوده است منافقین همین الان هم غیر از جاسوسی و مزدوری برای غرب در سیاه‌نمایی چهره ایران و اسلام نقش بسزایی دارند.

هرچند در سریالها و فیلمهای مختلف به منافقین و عملیاتهای تروریستی شان اشاره شده ولی برای نسلی که تاریخ پر التهاب دهه شصت را تجربه نکرده فیلمهایی که مستقیما به این سازمان تروریستی بپردازد کم است.

فقط ۳۰ اثر در ۴۰ ساله عمر انقلاب

روح الله سهرابی، قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در تعداد آثار ساخته شده در مورد سازمان منافقین و شهدای ترور در سینمای ایران می‌گوید: تا به حال ۳۰ فیلم (شامل داستانی و مستند) درباره شهدای ترور ساخته شده است. سهرابی نیز بر این نکته تاکید دارد که: «تولید ۳۰ فیلم در مقایسه با عدد ۱۷۰۰۰شهدای ترور بسیار ناچیز و تأسف‌بار است».

چرا این تعداد کم؟

اما چرا تعداد این آثار انقدر کم است؟ برای بررسی این موضوع بد نیست به یادداشت سید محمد رضوی تهیه کننده دو فیلم «سیانور» و «نیم روز» که مستقیما به بحث منافقین اشاره دارد رجوع کنیم.

سید محمود رضوی تهیه کننده سیانور در پی مشکلاتی که برای اکران این فیلم به وجود آمده است یاداداشتی را منتشر می کند و در این یادداشت می نویسد:

«۴ _ ۵ سال پیش در موسسه سیمای مهر، مشغول تحقیقات و نگارش یک سریال باموضوع ریشه‌های  فرقه‌ضاله بهائیت بودیم، پیش از آن هم نگارش سریال ضلع سوم در مورد تاریخچه مجاهدین را به انجام رسانده بودیم که تا امروز به تولید نرسیده، بزرگی وقتی شنید بعد از ضلع سوم، سراغ یک سوژه جنجالی دیگر رفته‌ام، حقیر رو به یک جلسه دعوت کردند. بعد از کلی مقدمه و زمینه چینی به من گفتند: بهتر است که این کار را کنار بگذاری و وقتت را تلف نکنی، علت را جویا شدم، محکم گفتند: در مورد بهائیت و منافقین نمی شود کار کرد!
شاکی شدم!!! گفتم: ما کار نکنیم پس چه کسی قرار است کار کند؟
فرمودند: اول که نمی گذارند کار کنی، بگذارند کار کنی باید کار بی‌خاصیت بسازی، بی‌خاصیت نسازی حذفت می‌کنن!!!
گفتم: نگذاشتند کار کنیم که حجت از ما برداشته است، کار بی‌خاصیت هم ان‌شاء‌الله نمی‌کنیم، شهادت هم که آرزوی غائی ماست.
خنده‌ای کردند و گفتند: همیشه حذف، شهادت نیست، بی‌آبرویت می‌کنند، بی‌حیثیت می‌شوی یا بلایی به سرت می‌آورند که کارت دیده نشود و آخرین کار زندگی‌ات باشد و برای همیشه تمام شوی!!!
در جواب من هم خندیدم و گفتم: انجام می‌دهیم و به اذن خدا می‌شود!!
آن جلسه تمام شد و بعد از دو سال تلاش و تحقیقات بر روی متن، کار تاریخچه بهائیت هم مثل ضلع سوم به کناری گذاشته شد!
اما کوتاه نیامدم، سال گذشته عزم جزم کردیم که سیانور را بسازیم، هر کس به ما رسید گفت نمی‌شود ساخت، با اینکه حوزه هنری به عنوان سرمایه گذار اصلی با ما مذاکره کرده بود در آخرین روزهای پیش تولید پا پس کشید؛ به هر مسئول سینمائی متن را ارائه دادیم خواند و تعریف کرد، ولی پای کارش نیامد. حتی نهادهای امنیتی که بعدها نامشان به عنوان سرمایه گذار و حامی شنیده می‌شد هم ریالی در فیلم مشارکت نکردند و کار به لطف خدا و یاری چند نفر از رفقا تولید شد.
شکر خدا با تمام کارشکنی‌ها و بی‌مهری‌ها، سیانور آنطوری که آن بزرگوار پیش بینی کرده بودند بی‌خاصیت نشد، از روز شروع تولید منتظر حذف بودیم و تا آخر تولید اتفاقی حادث نشد، تا اینکه جشنواره فیلم فجر روی همه را برای حذف سفید کرد، در کمال ناباوری پس از دیده شدن و داوری، فیلم در هیچ رشته‌ای کاندید هم نشد!!!
خوبی ماجرا حمایت منتقدین و صاحب نظران از فیلم و نظر منفی آنها در مورد برخورد جشنواره بود، نحوه این حذف و جزییات ماجرای جشنواره جای بسی سخن دارد که فعلا بماند.
خوشحال بودیم کار خوب ساخته‌ایم که مردم، منتقدان، فعالان هر دو جریان سیاسی کشور و حتی مسئولین همه با هم آنرا پسندیده‌اند و متفق القول معتقدند که یک اثر تاریخی بی‌طرف، تاثیرگذار و ارزشمند تولید شده که بخشی از تاریخ معاصر را روایت می‌کند.اما همچنان چشم انتظار حذف بودیم.»

این متن را در اینستاگرام روضی (اینجا) ملاحظه کنید.

فضای ترسناکی که برای هنرمندان ساخته شده

سخنان رضوی را کارشناسان دیگر نیز تایید می کنند. دکتر رضا حسینی پژوهشگر تاریخ معصر که سالهاست در زمینه منافقین فعالیت داشته در گفتگو با ندای اصفهان با تایید این بحث که در ساخت آثار در مورد منافقین کارشکنی می‌شود به ما می‌گوید: علت اینکه چرا فیلم کم ساخته شده در این رابطه بصورت تیتروار و کوتاه آن است که:

اول اینکه: فضای محصور و انحصاری درست شده بود،

دوم: همه را ترسانده بودند که وارد این فضاها بشوید برایتان مشکل ایجاد می‌کنند،

سوم: انگیزه انقلابی کم بود،

چهارم: جا انداخته بودند که منافقین مرده‌اند و برای جریان مرده کار نکنید که البته این آخری علت العلل همه موارد بود و متاسفانه خود منافقین از این بهره بردند.

دکتر رضایی البته در مورد فضای ساخت مستند می‌گوید: «در چند سال اخیر در این رابطه کارهای بسیار خوب و اثرگذاری انجام شده که فضای مستندسازی را از فضای داستانی و فیلم سینمایی جدا کرده و از طرف دیگر چون مستند خود یک سند هست این بحث قابل تامل است در عین حال در آثار سینمایی کارگردانان به ناچار وارد فضای رمانتیک و عشقی می‌شوند که این خود باعث می‌گردد گاه ماجرا از حقیقت و اصل اتفاق دور شود و فیلم تنها به یک درگیری عشقی منجر شود. نمونه بارز این بحث هم سریال نفس است.»

سریال نفس و باز هم عشق و عاشقی

سریال «نفس» نیز همانظور که اشاره شد یکی از معدود آثار تلویزیونی درباره منافقین است که توسط کارگردان متعهد کشور «جلیل سامان» تولید شده است. جلیل سامان که پیش از این دو سریال «ارمغان تاریکی» و «پروانه» را روی آنتن برده بود، در ماه مبارک رمضان امسال با سریال «نفس» سه گانه خود را در این موضوع به اتمام رساند. سه گانه‌ای که البته آنطور که در قسمت آخر سریال نفس دیدیم با فصل بندی سریال «نفس» همچنان پخشش ادامه پیدا خواهد کرد. ولی او نیز همانطور که اشاره شد در این اثر بیش از پرداختن به جنایات منافقین و سنگدلی و انحرافشان موضوع را به سمت عشق و عاشقی برد.

ضرورتی که مدتی است جان گرفته است

در هرصورت به نظر می‌رسد پرداختن به بحث منافقین در سینمای ایران با توجه به نیروهای تازه نفسی که در این چند سال روی کار آمده‌اند جانی دوباره پیدا کرده است بحثی که با نگاه به ضربه‌های ممتد منافقین به کشور در زمانه حال و گذشته یک بحث مهم و کارساز به نظر می‌رسد. خصوصا که نیاز به پرداختن این ماجراها در انتخابات اخیر نیز به شدت احساس شد و کار را به جایی رساند که مقام معظم رهبری جمله مشهور «جای شهید و جلاد عوض نشود» را به کار بردند.

در کنار این بحث به این نکته نیز باید اشاره کرد که کار خوب هرچه باشد فروشش را نیز خواهد کرد چه این که کار خوب «ماجرای نیم روز» نیز توانست در اکران خود نزدیک به ۵ میلیارد تومان فروش کند و این درآمد خارج از درآمد فروش خانگی و فروش تلویزیونی این اثر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


پایگاه خبری چشمه سار
پایگاه خبری چشمه سار
اصفهان شرق
اصفهان شرق
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق