پنج شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
گفت‌وگوي با خالق اثر صداقت امريكايي
 «صداقت امریکایی» بازتاب جهانی داشت اما در دولت یازدهم فیلتر شد   

دبيرستان هاتف تـهـران درس مـي‌خواندم، آنجا فضاي علم و دانش و المپيادهاي علمي و كسب رتبه‌هاي تك رقمي كنكور رياضي فيزيك بود. تا اينكه اوايل سال سوم متوسطه تصميم گرفتم در آن دبيرستان نمانم!

 به گزارش ندای اصفهان به نقل از روزنامه جوان، گفتگو از معصومه طاهری/ محمدصابر شیخ رضایی، ایده‌پرداز، طـراح گرافیک، تصویرگر و عکاس تهرانی است. وی فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران و کارشناسی ارتباط تصویری از دانشکده هنر دانشگاه شاهد و از فعالان جوان طراحی گرافیک، تصویرسازی و عکاسی است. کسب عناوین برتر بیش از ۴۰ رقابت هنری ملی و بین‌المللی از افتخارات اوست.
 سال٨٧ در جشنواره قابی برای جوانی، به عنوان یکی از ۲۵ جوان موفق استان تهران در شاخه هنر، انتخاب و معرفی شد. از سال ٨٢ تاکنون، در بیش از یکصد نمایشگاه به صورت رقابتی یا مدعو، صاحب آثار بوده است. طراحی گرافیک و مدیریت هنری دهها کمپین و پروژه تبلیغات فرهنگی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تدریس هنر، حضور در هیئت‌های داوری مسابقات پوستر، همکاری با ناشران و رسانه‌های مطبوعاتی چاپی و الکترونیکی از دیگر فعالیت‌های او است. در این سال‌ها آثار فراوانی از رضایی منتشر شده همچون پوسترهای عاشورایی، مجموعه پوستر تحریف امام، پوستر حقوق‌های نجومی، پوسترهای کتاب و کتابخوانی، آتش‌نشانان فداکار و مجموعه عکس‌های مراسم اربعین که مورد اقبال فراوان قرار گرفته است.
 
 چه شد که وارد عرصه هنر طراحی گرافیک شدید؟
دبیرستان هاتف تـهـران درس مـی‌خواندم، آنجا فضای علم و دانش و المپیادهای علمی و کسب رتبه‌های تک رقمی کنکور ریاضی فیزیک بود. تا اینکه اوایل سال سوم متوسطه تصمیم گرفتم در آن دبیرستان نمانم! و دنبال ادامه تحصیل در رشته ریاضی به سایر مراکز آموزشی بروم. چون پایه علمی و آموزشی خوبی داشتم خوشبین بودم ولی وسط سال بود و هیچ دبیرستانی در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی را برای ادامه تحصیل نیافتم، در اوج ناامیدی روزی که رفتم پرونده آموزشی‌ام را از آنجا بگیرم و قید تحصیل در آن سال تحصیلی را بزنم، دیدم هنرستانی در آن محدوده هست، گفتم چرا به رشته تحصیلی هنر فکر نکنم؟!
متولد خیابان ایران هستید، این خیابان را معمولاً با رجال سیاسی می‌شناسند، شغل پدرتان چیست؟
پدر من آهنگر است و کار تخصصی تأسیسات گرمایشی ساختمان انجام می‌دهد و خدا را شاکرم که یک عمر با کار طاقت فرسا، روزی حلال سر سفره خانواده آورده‌ است.
نگاه مذهبی شما متأثر از فضای خیابان ایران بوده است؟
خانواده مادری‌ام دهه‌ها قبل از انقلاب در این محله سکونت داشتند و پدربزرگم از مریدان مرحوم آیت‌الله طالقانی بوده و در همسایگی منزل شهید رجایی بودند، ولی دهه‌ها گذشته و اوضاع خیلی تغییر کرده است! این فضا تا اواخر دهه ۷۰ حفظ شده بود که ساکنین بومی بودند، الان غلبه کمیتی مغازه‌های فروش لوازم خانگی و پز خیابان ایران‌نشینی در مسئولان کشور، در تغییر فضای سابق این محله بی‌تأثیر نبوده است، ولی خانواده ما، خانواده دوستان و فضای مدرسه، با الگوهای مذهبی اداره می‌شدند.
فضای هنری را به عنوان یک فضای سکولار می‌شناسیم که خیلی‌ها خواه ناخواه درگیر آن می‌شوند و تفکراتشان در این فضا شکل می‌گیرد، چرا؟
یکی از الزامات هنر بحث سرمایه‌گذاری و سفارش دهنده است و چون سرمایه‌گذاری‌های کلان هنری هم با همان دیدگاه لیبرال و غیرتوحیدی صورت می‌پذیرد خروجی‌ها همان معضلات را دارند، خیلی از هنرمندان اوایل انقلاب بودند که آثار مذهبی شاخصی داشتند ولی الان در رسانه‌های دشمن، ضد اندیشه‌های سابق خود صحبت می‌کنند و بسیار پشیمان هستند، زیرا الان سفارش دهنده‌ها عوض شدند! کم نیستند هنرمندانی که آثار مذهبی یا انقلابی و ارزشی تولید می‌کنند، ولی خودشان به آثارشان تعلق عقیدتی و ذهنی ندارند چون صرفاً بحث مادی و سود محور در خلق آثار داشته‌اند.
چطور سبک زندگی خودتان را محافظت کردید؟
خدا فکر، گفتار، رفتار، عمل، باور و زندگی ما را محافظت کند. به خود ما بود، نصیبمان فقط شکست بود و بس. من فقط سعی می‌کنم فریفته این عبارت رایج هنرت قیمت ندارد! نشوم، خدمات هنری در جهان امروز معادل مالی نسبی دارند که کیفیت اثر و تجربه هنرمند در میزان ارزش مالی آن دخیل است، قطعاً از نظرگاه معنایی، هیچ ثروتی معادل با تأثیر مثبت ارائه یک اثر هنری اندیشه‌ورز یا فرح بخش نیست، ولی در نظام مادی، طمع باعث می‌شود هنرمندان برای دریافت هرچه بیشتر پول و مادیات رفاهی در ازای اثر هنری تقلا کنند اما من هیچ وقت نابجا ریالی را در عوض اثر هنری‌ام نگرفتم و سعی‌ام این بوده که بیشتر از ارزش گذاری مادی در کار، همت و تلاش به کاربندم تا از نظر معنوی هم مدیون سفارش نشوم. گاه خیلی بیشتر از میزان مبلغی که دریافت کردم، خدمات و راهکارهایی ارائه دادم مثل همان کار صداقت امریکایی و بعضی دیگر کارهای تولیدی خانه طراحان انقلاب و به قول عوام کولی مفت دادم برای ارزش‌های والاتر که پاداش آنها را باید از خدا خواست و نه از بنده‌هایش.
همین دیدگاه که کار باخلوص رایگان است، باعث فراری دادن بسیاری از هنرمندان مخصوصاً آنهایی شده که امرار معاششان از مسیر هنری است، مسئله‌ای که بارها رهبری در رد آن سخن گفته‌اند، ولی بازهم آن را در سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌بینیم. به نظرتان در مقابله با این نگاه غلط چه باید کرد؟
بله هر اثر هنری به میزان کیفیت و نظر کارشناس مورد وثوق هنری، معادل مالی خود را دارد و جنبه دوم که شامل نیت، اخلاص و صداقت در ارائه کار با کیفیت است، به خود و درون هنرمند ارتباط دارد و نه مطالبه‌گری سفارش دهنده و باید قواعدی دوسویه تنظیم شود. مسئله اساسی تقابل اخلاص با ریاکاری منافقانه است. برخی هنرمندان با سیاست روشی برای فرار از حذف و دیده نشدن یا نبودن سر سفره! در این بازی پوچ به ریاکاری پناه می‌برند و به نمایش آنچه در واقع نیستند می‌پردازند.
در طول انقلاب ساختارهای زیادی برای حفظ و تولید هنرمند متعهد انقلابی شکل گرفته ولی در عمل خروجی دلخواه را نداشته‌اند مثل حوزه هنری، دلیل این امر را چه می‌دانید؟
هر گاه دیدیم یک درخت میوه ده به‌جای ثمردهی، دائم در حال اضافه کردن شاخ و برگ است منتظر شکستن این درخت هر چند تنومند باید بود. من درباره این حوزه نظری ندارم چون در آن مجموعه شاغل نبودم، دوستی‌های شخصی با برخی بزرگواران آن مجموعه داشتم و ارتباطاتی دورادور. در پیام رهبر به ریاست جدید سازمان صدا وسیما ایشان گفتند: «. . . مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد.» هر جا ضعفی بوده، ناشی از توجه نکردن به این سه توصیه کاربردی رهبری است.
راجع به سازمان اوج چطور؟
صدالبته من از عملکرد همه خانه‌های سازمان اوج خبر ندارم، ولی در خانه طراحان در دوسال ابتدای تأسیس که بنده با آن همکاری داشتم، ابتدا تعاملات بر مبنای برادری و رفاقت بود و در انتها به انتظار برای تعیین وقت دیدار با مدیر و تحمل نگاه‌های از بالا به پایین منجر شد! البته توفیقاتی هم بوده که حاصل تلاش جمعی بوده است، متأسفانه جا افتاده است مدیران خود را «شمشیرزن یک دست!» معرفی کنند، گویی به تنهایی کارها را به ثمر رسانده‌اند، برخلاف روحیه سرداران شهید که همه موفقیت‌ها را به خدا، اخلاص و همت بسیجیان ارجاع می‌دادند. احیای حقوق مادی و معنوی هنرمندان در جبهه انقلاب از آن شعارهایی بود که سال‌ها شاید برای تحققش وقت لازم باشد.
یکی از مشهورترین کارهای شما مجموعه «صداقت امریکایی» است که هم خلاق بود و هم حرف‌های این اثر از سوی سیاسیون داخلی بازتاب‌های مختلفی داشت. از بازتاب‌های خارجی آن و میزان اثرگذاری‌اش اطلاعی دارید؟
آثار خبرساز دیگری هم تولید کردیم مثل «شهید اقتدار»، «شمر زمانه‌‌ات را بشناس»، «با یک گل بهار نمی‌شه»، «مجموعه فلسطین»، «اگر غلطی از آنها سر بزند» و… ولی طرح‌های «صداقت امریکایی» به شکل ویژه، در رسانه‌های تلویزیونی همچون بی.‌بی.‌سی فارسی، من وتو و در شبکه‌های مجازی مثل النهار، گاردین و دویچه وله بازتاب داشتند. نهادهای تولیدکننده میزان اثرگذاری را باید به شیوه‌های علمی در اقشار مختلف بسنجند، وگرنه صرف اینکه من طراح بگویم خیلی عالی بوده و آن مدیر هم پزش را بدهد و دیگری هم جایی چند پله ارتقای شغلی و رسانه‌ای پیدا کند به خاطر حمایت شعاری از این طرح‌ها، فایده ندارد. با گذشت زمان و بدعهدی امریکایی‌ها پس از توافق برجام مشخص شد طرح‌ها باصداقت بودند. جالب اینکه مثلاً دولت تدبیر و امید، پست‌های اینستاگرامی من هنرمند را با این موضوع فیلتر می‌کند! یعنی هنوز امید به تغییر رفتار از طرف امریکایی‌ها در مسئولان اجرایی کشور هست!
حرف از خانه طراحان شد فکر می‌کنید مهم‌ترین مشکل این خانه چیست و در عین حال دستاوردهای آن را چطور می‌بینید؟
نداشتن نقشه راه واقعی، مدیریت هیجانی و بدون پشتوانه علمی و تخصصی، نبود ارتباط دو جانبه با هنرمندان مؤمن و انقلابی در سرتاسر کشور، قبیله گرایی و پیوست روابط بیرون از مجموعه به داخل مجموعه تولید، الگوی‌های خودساخته و پراشتباه سازمانی، ‌استفاده نکردن مداوم از بضاعت علمی و هنری اساتید و در یک کلام موفقیت نداشتن در جذب، حفظ و تربیت هنرمندان توانمند و معتقد، از مهم‌ترین مشکلات است.
مدیریت این مجموعه‌ها صرفاً مدیریت بودجه نیست! مدیریت نفوس خالص و کارآمد در مسیر رشد و تعالی مادی و معنوی است. روحیه رحمت و بزرگواری و به لطف و حُسن برخورد کردن و داشتن سعه صدر، که از شاخصه‌های رفتار پیامبر بزرگ ماست متأسفانه حلقه گمشده رفتارهای اکثر بانیان این فعالیت‌هاست.
خانه طراحان؛ اتفاقات خوبی را رقم زد و انگیزه و انرژی خوبی را به تمام هنرمندان متعهد کشور بخشید و با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و الان به نظرم در افول به سر می‌برد و صرفاً نقش واسطه‌گری تولید هنری را ایفا می‌کند، یعنی آن زیر عنوان لوگو خانه یعنی  طراحان انقلاب اسلامی فقط محدود شده به زید و عمر. از دستاوردهای مثبت در تریبون‌های مختلف زیاد گفته شده، ازنظر شخصی مهم‌ترین دستاوردهای منفی را بخواهم اشاره کنم به عنوان فردی که با آنجا در جایگاه ایده پرداز و مدیرهنری و مدیرپروژه، طراح، تصویرگر و عکاس فعالیت داشتم و همکاری خارج از قواعد مرسوم اداری و به اصلاح خودشان شب عملیاتی!
با کار و فعالیت حتی در روزهای تعطیل و شب عید و گاهی کارشبانه روزی؛ بدون تمتع از امتیازات عرف کارمندی و حتی مبلغ مالی متوازن با حجم فعالیت‌ها چنانچه در قوانین اداری کارگری کشور رایج است، همچون قرارداد، بیمه، اضافه کاری و… پس از دوسال فعالیت و حجم بالای تولیدات با کیفیت محتوایی و هنری، در نهایت با کمال بی‌ادبی و بی‌انصافی با من، یکسویه و تحکمی قطع همکاری شد! و از بعد غیرشخصی می‌توانم به جدایی بیش از ۲۰ نفر با تخصص‌های متفاوت در طول این سال‌ها شبیه وضعیت خودم، از آن مجموعه اشاره کنم. ذهنیت‌های تخریب شده و از دست دادن نفوس مستعد و افراد کارآمد، بالاترین خسارت برای هر مجموعه مدعی هنر متعهد است.
 
به‌نظرتان اوج توانسته است این فضای خالی را پرکند؟
جای این فضا واقعاً خالی بود و مدیریت این مجموعه هم کاری است بسیار دشوار، که باید به آقای احسان محمد حسنی برای این ثبات و استقامت خداقوت بگویم. علاوه بر فعالیت‌های داخلی، اتفاقاتی در خارج از ایران شکل گرفته است مثل اجرای موفق نمایش نجم الثاقب در مسیر زیارت اربعین و با میلیون‌ها مخاطب مسلمان. البته که صرفاً پرکردن یک فضا کمال یک اتفاق نیست، متقن و کامل در مسیر بودن ارزش دارد.
به نظرتان هنرمندان شاخص انقلابی در عرصه گرافیک به صورت مصداقی چه کسانی هستند؟
اشخاصی را که حتی با عنوان هنرمند انقلابی شهره شده‌اند، ولی روحیه ویژه خواری دارند از طریق رانت‌ها و لابی‌های غیر شرعی، غیرعرفی و غیراخلاقی یا با معاندین انقلاب سر و سر دارند یا از بدنه مردم متوسط و ضعیف روی گردان هستند و درگیر مانور اشرافیت قارونی با سبک زندگی دینی هستند هنرمند انقلابی نمی‌دانم! من از اشخاصی همچون سید حمید شریفی به عنوان مصداق هنرمند انقلابی نام می‌برم که خیلی جاها هم در حق ایشان کم لطفی شده، ولی در کمال خلوص و اوج توانمندی و علم و دانش هنری، مشغول تولید آثار هنری و تربیت نسل نوی هنرمندان متعهد است.

برچسب‌ها: , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


پایگاه خبری چشمه سار
پایگاه خبری چشمه سار
اصفهان شرق
اصفهان شرق
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق