دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
رامبد جوان
کمدی سیاسی؛
 طناب کشی سیاسی در برنامه خندوانه/ پایان نظرسنجی   

با نزدیک شدن انتخابات، داغ شدن این دعواها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاید برای چند منظور باشد: ابراز وجود یا رجزخوانی برای طرف مقابل که «هل من مبارز»؟! برای امتحان کردن میزان مشارکت طرفداران و رأی دهندگان احتمالی به حزب مطبوع...

ندای اصفهان- محمدحسین اریسیان (پژوهشگر)/

دعوت برای رأی دادن به کمدین های دعوت شده در برنامه خندوانه به جنگ و دعوای سیاسی تبدیل شد و جنگ های لفظی در شبکه های اجتماعی بالا گرفت. ابتدا باید دانست همانطور که در دعوا گفته اند «حلوا قسمت نمی کنند»؛ در مسابقه هم همینگونه است. حالا بگذریم از بحث اخلاقی که نباید چه باشد و چه باشیم و… .

در مسابقه خندوانه هم بعد از شروع مرحله دوم این موضوع دور از ذهن نبوده و نیست. با شروع اولین روز مسابقه کمدین ها در مرحله دوم؛ هجمه ها از یک طرف به طرف دیگر شروع شد. عنوان حمله هم جنگ و دعوای بین زنان و مردان و حواشی اطراف این بحث تاریخی بود. در طرف مقابل نقد به اینکه «استند آپ کمدی» چیزی غیر از «تعریف خاطرات» است.

شاید توقع این بود که این دعوا بین طرفداران مدتی ادامه پیدا کند اما فردای آن شب با ورود یک بازیگر (امین حیایی) و یک نویسنده (امیرمهدی ژوله)، کلا بحث به سمت دعواهای دیگری رفت. ابتدا با مطرح شدن نام دو خواننده توسط یکی از طرفین، حمله شروع شد و طرفداران دو خواننده دعوت به رأی دادن به رقیب کردند. هجوم به این نویسنده زیاد و آرای بازیگر مقابل به طور چشمگیری بالا رفت.

دوست داران نویسنده محکوم شده وقتی با این موضوع روبرو شدند، به بازیگری و نحوه اجرای رقیب ایراد گرفتند و در این بین نظری برای بالا رفتن آراء منتشر شد که: «بازیگر رقیب در فیلم سفارشی بازی کرده و عنصر دست نشانده و چه و چه است» تا آراء خود را بالا ببرند.

امین حیایی امیرمهدی ژوله

بله در حقیقت دعوا برای بالا بردن رأی و جایگاه نامزد محبوب بود اما چرا به اینجا کشیده شد که جنگ و دعوای حزبی در سایت ها به راه افتاد؟!

یاد ضرب المثلی معروف افتادم! مادری داشت قربان صدقه کودکش می رفت تا اینکه گفت: قربان چشمان بادامی ات بروم. کودک بلافاصله بهانه گرفت که من بادام می خواهم.

در جریان رأی به کمدین های خندوانه هم همین اتفاق افتاد. اما با یک تفاوت! مردم شاید برای جانبداری از کمدین مشهور خود اشاره ای به یک موضوع سیاسی یا چیزی مانند آن بکنند و بعد هم مقداری این ستیز رنگ و بوی سیاسی بگیرد، اما نکته در ورود منتسبین هر جناح در این دعوا است. اگرچه دعوا در بین طرفداران دو طرف در شبکه های اجتماعی بالا و رنگ و بوی سیاسی هم گرفت، اما در این چند روز افراد و سایت های منتسب به جناح های سیاسی خود را به این ستیز دعوت کرده و روی این موضوع مانور دادند و ماجرا کش دار شد.

به نظر راقم این سطور، ورود افراد و سایت هایی از هر دو جناح رقیب به این درگیری کاری بچه گانه و عوامانه نیست، گرچه در نگاه اول شاید تمسخرآمیز باشد. همانطور که در سال های قبل به یاد دارم در جریان نظرسنجی برنامه نود هم این اتفاق افتاد. در آن زمان، یک حزب دعوت به شرکت در نظرسنجی می داد و طرف دیگر به طرفداران خود اعلام خطر می کرد.

با نزدیک شدن انتخابات، داغ شدن این دعواها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاید برای چند منظور باشد:

– ابراز وجود یا رجزخوانی برای طرف مقابل که «هل من مبارز»؟! برای امتحان کردن میزان مشارکت طرفداران و رأی دهندگان احتمالی به حزب مطبوع در انتخابات پیش رو. به عبارتی لشکرکشی های مجازی و راهپیمایی های اینترنتی.

– تحریک طرف مقابل به ورود در این کارزار و بهره بردن جهت ابراز قدرت و قوت و نشان دادن توانایی یارکشی از بین مردم.

– استفاده از امکانات و توانایی های شبکه های ارتباط جمعی برای جهت دادن افکار و امیال مردم از الآن تا زمان انتخابات.

با سابقه ی اثرگذاری این جریانات که در مورد دعوت های اینترنتی و موبایلی مانند جریان اسیدپاشی، تشییع یک خواننده و یا دعوت به تشییع شهدای غواص در ذهن داریم به نظر می رسد ورود در این دعوا گرچه در ابتدا یک یارکشی ساده جهت رأی آوری بود اما بعد از یک روز، بله یک روز! هر دو جناح رقیب با توجه به درک اهمیت و تأثیرگذاری این فعالیت ها، در سایت ها و شبکه های اجتماعی از طرق گوناگون مانند گذاشتن خبر و تحلیل و نظرات مردم و خود کمدین ها به این دعوا به شدت رنگ و بوی سیاسی داده اند و هر طرف به دنبال دوختن کلاهی برای خود یا رقیب است!

شاید این ورود در شبکه های اجتماعی در نگاه اول بیهوده یا کم فایده باشد اما با جلوتر رفتن زمان و تأثیراتی که تکنولوژی در زندگی مردم دارد، باید نگاهی نو به این پدیده اجتماعی داشت.

خوانندگان محترم چه بسا تفسیر و نگاه دیگری نسبت به این پدیده داشته باشند اما آنچه قابل پیگیری است اینکه به چه راحتی یک شوخی و تفریح ساده تبدیل به یک کمپین گسترده اجتماعی خواهد شد.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق