دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
راه تدین مردم از دلسوزی مسئولین می گذرد!
 نگاهی به مهمترین موضوعات مبعث   

باید از خود بپرسیم آیا تا به حال شده کسی به ما بگوید: «کمی هم به فکر خودت باش. چقدر برای مردم می دوی و کار می کنی؟!» اگر نشده پس از پیامبر اکرم(ص) خیلی فاصله داریم. پیامبری که فرمود: کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته...

ندای اصفهان- عبدالغفار امیدوار

دین مبین اسلام با مبعث رسول اکرم (صل الله علیه و آله) و در دنیایی پر از جهل و ضلالت و ظلم آغاز گردید. علی علیه السلام در این باره می فرماید:

«خداوند پیامبر را در زمانى فرستاد که رشته رسالت منقطع، و خواب غفلت ملّتها طولانى، و فتنه‏ ها جدّى، و امور حیات از هم گسیخته، و آتش جنگ ها شعله ‏ور بود. نور دنیا در کسوف، و دنیا با ظهور چهره فریبنده در حال خودنمایى، برگهاى درخت زندگى زرد، نومیدى از بارور شدن شجره حیات بر دلها چیره، و آب زندگى فروکش کرده بود. زمانى که نشانه‏ هاى هدایت کهنه، علائم گمراهى نمایان بود. دنیا به اهلش روى زشت نموده، و نسبت به خواهنده‏ اش عبوس بود. میوه ‏اش فتنه، غذایش مردار، جامه زیرش ترس، و جامه رویش شمشیر بود.»

کلیات پیام بعثت:

پیام کلی رسول اکرم سه عنوان کلی است: عقلانیت، معنویت و عدالت. منظور از عقلانیت این است که هر چیزی که در پارادیم ابدیت سودش بر ضررش بچربد معقول و جایز است و هر چیزی که ضررش بر سودش بچربد نامعقول و غیر مجاز است.

و منظور از معنویت عقل گریزی (و نه عقل ستیزی) است؛ یعنی قبول هر خبری که عقل در مورد آن سکوت می کند ولی مرجع و ماخذ آن خبر موثق باشد. در دین اسلام خط رمز معنویت قبول ماوراء طبیعت و عالم مجردات است. و منظور از عدالت پرهیز از هرگونه افراط و تفریط و ایستادن در نقطه تعادل و گرانینگاه هر حوزه است.

دیدگاه های پیامبر اکرم در سه حوزه اندیشه، اخلاق و عمل:

اُسّ و اساس و جانمایه آدمی بر پایه اندیشه، خلقیات و عملکرد پی ریزی شده است و به قول مولانا؛ «ای برادر تو همه اندیشه ای/ مابقی خود استخوان و ریشه ای» لذا ناظر بر این سه حوزه دین نیز از سه بخش اصلی عقائد، اخلاق و احکام تشکیل یافته است.

پیامبر اکرم در حوزه اندیشه و نظر حقیقت جو، در حوزه اخلاق فضیلت مدار و در حوزه عمل عدالت خواهی را مطرح کرده است. منابع حقیقت در نگاه او عبارتند از: وحی، عقل، شهود و علوم تجربی (یعنی اصالت الحقیقه در برابر اصالت العلم لیبرالیسم) و در حوزه اخلاق معیار بر فضیلت و برتری است یعنی به عنوان نمونه چون ایثار بر اخذ حق خویش برتری و فضیلت دارد پس ایثار در دایره اخلاق تعریف و پذیرفته می شود.

بالعکس لیبرالیسم که فردگرائی و لذت طلبی و راحت طلبی فرد را مطرح می کند و مسائلی مثل ایثار را بر نمی تابد (اصالت فضیلت در برابر اصالت لذت). و در حوزه عمل اصالت عدالت در مقابل اصالت سود لیبرالیسم مطرح است.

پایه های تمدن اسلامی:

پیامبر اکرم پایه های تمدن اسلامی را بر سه اصل «انسان، علم و دین» بنا گذاشت. او در دین، خداشناسی و خداپرستی و زیرشاخه های آن یعنی انسان کامل (نبوت و امامت) و معاد و عدالت و مکارم اخلاقی و احکام الهی در تمام حوزه های بشری (سیاسی، اجتماعی،…) را تبیین نمود.

و در مورد علم و تفکر در طبیعت امت اسلامی را تا آموختن و فراگیری علم ولو در چین تشویق کرد اما در ضمن از همگان خواست تا طبیعت را آیت خداوند ببینند و نظام هستی را همچون کتابی که صفحه اول و آخر آن افتاده (از میانه) مطالعه نکنند و در مطالعات طبیعی خود از خویش بپرسند که کرد؟ و برای چه کرد؟ تا علم و دانشگاه آنها اسلامی باشد و از دل آن بمب اتم و… بیرون نیاید.

و در باب انسان عمیق ترین سخنان را تحت عنوان خودشناسی و خودسازی بیان کرد. او حقیقت انسان را فقر ذاتی و استعداد آدمی را نمایش تمام اسماءالله و جغرافیا و وسعت گستره پرواز آدمی را از فرش تا عرش معرفی کرد.

شیوه های مشرکان در مبارزه با پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله):

۱- شیوه های مسالمت آمیز:

الف) درخواست از ابوطالب علیه السلام برای اقناع پیامبر در دست برداشتن از دعوت خویش و کناره گیری از حمایت او.

ب) طرح گفتگوی مستقیم؛ توصیه به پیامبر در برهم نزدن وحدت و نظم جامعه و پیشنهاد قدرت (ریاست قوم) و تطمیع پیامبر به ثروت و زیبائیهای زندگی. (که با پاسخ دندان شکن پیامبر ختمی مرتبت مواجه شدند؛ لَوْ وَضَعُوا الشَّمْسَ فِى یَمِیْنِى وَ الْقَمَرَ فِى یَسارِى ما أَرَدْتُهُ، وَ لکِنْ یُعْطُونِى کَلِمَهً یَمْلِکُونَ بِهَا الْعَرَبَ وَ تَدِیْنُ لَهُمْ بِهَا الْعَجَمُ وَ یَکُونُونَ مُلُوکاً فِى الْجَنَّهِ.)

۲- حیله های عوام فریبانه و تهمت های ناجوانمردانه و اقدامات روانی و آزارهای جسمانی:

الف) تمهید جوخه تلخ استهزاء (از طریق دعوت دیگران به استهزاء «و‌اِذا رَاَوا ءایهً یستَسخِرون. صافات/ ۱۴»، خندیدن، چشمک زدن، شکلک و ادا درآوردن پشت سر او، نسبت دادن القاب ناروا مثل مذمّم نامیدن پیامبر در مقابل محمد، مجنون و…)

ب) تهمت سحر و جنون و شاعری و دروغگویی (یـاَیهَا الَّذی نُزِّلَ عَلَیهِ الذِّکرُ اِنَّک لَمَجنون. حجر/ ۶)

ج) درخواستهای بی جا (مثل درخواست کوه طلا و جاری شدن چشمه ها و رودخانه ها و نزول خدا و فرشتگان بر آنان و…)

و) شکنجه جسمی و روانی (مثل فحش های رکیک، خار بر سر راه پیامبر ریختن و سنگ زدن پیامبر توسط ابولهب و زن عمویش، شکمبه و رحم گوسفند بر سر او خالی کردن، پیچاندن عبا به دور گردن پیامبر و کشیدن او و …)

۳- اقدام علیه بنیان فکری نهضت (قرآن کریم):

الف) تحریم شنیدن قرآن

ب) ایجاد هیاهو و جنجال هنگام شنیدن قرآن (وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ. فصلت/ ۲۶)

ج) اسطوره، شعر و افسانه خواندن قرآن (فرقان ۵-۶)

و) سرگرم کردن مردم بوسیله معرکه گیری با نقل داستانهای عوام پسندانه

ی) ایجاد تردید در وحیانی بودن قرآن (نحل، ۱۰۳)

۴- اقدام علیه حامیان نهضت:

سخت کردن شرایط زندگی اسلام آورندگان و آزار آنان و سلب آزادی آنان در انجام فرایض دینی به منظور بازگشت به دامن کفر و کاهش گرایش به پیامبر اکرم در مردم عوام.

برای طبقات پائین (مثل بلال حبشی): تفتیش عقائد و شکنجه، برای طبقات بالا و صاحب حامی: سرزنش، و برای بازرگانان و تجار: تحریم اقتصادی و به ورشکستگی کشاندن و تهدید به تاراج اموال. تا جائی که مسلمانان مجبور به هجرت به حبشه شدند و آوارگی را بر از دست دادن آزادگی ترجیح دادند.

۵- انزوای سیاسی و اجتماعی و محاصره اقتصادی:

تصویب عهدنامه ای برای توقف خرید و فروش، معاشرت و ازدواج با مسلمانان که منجر به سه سال زندگی در شعب ابیطالب گردید.

۶- تصمیم بر قتل رسول خدا (صل الله علیه و آله)

بوسیله نمایندگان کارآزموده هر قبیله صورت گرفت.

اقدامات پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) جهت تاسیس ملت و گسترش اسلام در مدینه:

در مقابل پیامبر اکرم نیز با اندیشه قوی، ایدئولوژی غنی، پشت کار، خلق عظیم، کادرسازی نیروها، دعوت پنهان و آشکار؛ اعزام مبلغ، نامه نگاری و در نهایت هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، پایان بخشی به جنگهای چندساله و خونین اوس و خزرج در مدینه، تاسیس مسجد، تعلیم و تربیت، اقامه نماز جماعت، ساخت مسکن برای بینوایان، انتخاب معلم برای آموزش خواندن و نوشتن، ایجاد وحدت و اخوت اسلامی، عقد قرارداد عدم تعرض بین مسلمانان و یهود و… به مبارزه با جاهلیت و تاسیس ملت اسلامی و گسترش فرهنگ اسلامی پرداخت.

مشکلات خارجی جامعه نوپای اسلامی:

۱- جنگهای قریش و بت پرستان بادیه نشین علیه مسلمانان (قریب به هشتاد جنگ از جمله؛ جنگ بدر، احد، احزاب، خندق و…)

۲- نقشه ها و خیانت های یهودیان به مسلمانان بواسطه روح حاکم بر کیش یهود (نژاد و قومیت)؛ مثل تحریک کفار به جنگ علیه مسلمانان، نقض پیمان و…

۳- واکنش های تند مسیحیان علیه مسلمانان؛ از جمله جنگ تبوک و مباهله نجران

۴- خیانتهای منافقان به مسلمانان: از جمله شایعه پراکنی، جاسوسی برای کفار، ایجاد رعب و نا امیدی در مسلمانان، توطئه برای کشتن پیامبر، خالی کردن ناگهانی میدان و…

با این حال تمام کشته های جنگهای زمان رسول خدا ۱۲۹۸ نفر است که قابل مقایسه با کشته شدگان جنگهای صلیبی نیست لذا نمی توان گفت گسترش اسلام با شمشیر به وقوع پیوسته است.

دو حادثه مهم در اواخر عمر پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله):

فتح مکه و عفو عمومی در سال ۸ هجری و اعلام جانشینی علی علیه السلام در واپسین روزهای حج.

اصول، شیوه ها و اهداف حکومت حضرت محمد(صل الله علیه و آله):

الف) مبارزه با نظام جاهلی و استقرار نظام توحیدی

ب) شکل گیری امت و حکومت اسلامی

ج) ایجاد عدل و قسط

 شیوه ها عبارتند از: ایجاد روحیه اخوت میان مسلمانان، مبارزه با تعصبات قبیله ای، تبعیض نژادی، تقلید کورکورانه، هجرت از مکه به مدینه، تعلیم و تزکیه، مرجع بودن خدا و رسول خدا و قرآن و اهل بیت علیهم السلام، اصل مشورت و مشارکت مردم در امور سیاسی و اجتماعی و نظامی و فرهنگی، محترم شمردن قانون و اخلاق، دفاع از ستمدیدگان، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر و…

انقلاب اخلاقی پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله):

مهمترین ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم دلسوزی برای خلق و درد بشریت داشتن بود. ویژگی پیامبر اکرم به فکر دیگران بودن بود. خودخواه نبودن، فقط خود را ندیدن. سرنوشت و سعادتِ دیگران برای آن حضرت همچون دلسوزی پدر برای فرزندانش مهم بود. او خود را به اصطلاح به هر آب و آتشی می زد تا بتواند مردم را به راه راست هدایت کند.

او درد بشریت داشت. درد مردم، درد او بود. خود را تافته جدا بافته از مردم نمی دید و شواهد زیادی بر این ادعا وجود دارد از جمله؛ «طهمَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى. إِلَّا تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشَى».

اکنون نوبت این است که از خود بپرسیم آیا تا به حال شده کسی به شما بگوید: «یک کم هم به فکر خودت باش. چقدر برای مردم می دوی و کار می کنی؟!» اگر نشده پس از پیامبر اکرم خیلی فاصله داریم. پیامبری که فرمود: کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته. ما در همه زمینه ها مسئولیم (اقتصادی، سیاسی و…) اگر هیأت و مسجد و دین از ما انسانی مسئول نسازد مسلم نیستیم.

پیامبر فرمود: «اگر صبح کنید و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشید مسلم نیستید». لذا باید ببینیم در هر زمینه ای چه کاری از دستمان بر می آید و انجامش بدهیم. در همه حوزه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی… و الا سکولار هستیم؛ یعنی جامعه و سیاست را از دین خود جدا کرده ایم آن وقت اسلام شما امریکایی است؛ شیعه انگلیسی هستید؛ چون ضرری برای دشمن و شیطان ندارید.

اگر مردم و جوانان دیدند شما به فکر آنها هستید، درد دارید، این دین شما از شما یک آدم به درد بخور ساخته و بالطبع عاشق شما و بعد هم عاشق دین شما می شوند. اما اگر خودخواه باشی سکولار هستی؛ فردگرا هستی؛ مع الجماعه نیستی. چه داده ای که حالا می خواهی جوانها عاشق تو و دینت بشوند؟

امروز نظام جمهوری اسلامی امنیت مردم ایران را تامین کرده است، خوب مردم نظام را دوست دارند. حالا اگر هزینه کند و اقتصاد مردم را از حلقوم دزدها بیرون بکشد، مسئولین ساده زندگی کنند و به مردم بیشتر برسند آیا مردم متدین تر می شوند یا نه؟ راه تدین مردم از دلسوزی مسئولین می گذرد.

وجه مشترک محبوبان همیشگی عالم کسانی هستند که درد مردم درد آنهاست. آنها از همه چیزشان برای دوای درد مردم و حمایت از مردم گذشتند فلذا محبوب خدا و خلق هستند. هیات و مسجدی و متدینی که فقط گریه می کند و تسبیحی می چرخاند و به فکر خدمت فرهنگی و اقتصادی و… به خلق نیست سبک زندگیش فرسخ ها با سبک زندگی پیامبر فاصله دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


راهی که از سر گرفتیم!
راهی که از سر گرفتیم!
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری چشمه سار
پایگاه خبری چشمه سار
اصفهان شرق
اصفهان شرق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق