چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹

رمضان بهار قرآن؛

کلام الله مجید در سیره و نگاه 30 نفر از بزرگان دین

اگر براي انسان، روشن و واضح شد كه قرآن، هم كلام الهي و هم تكلم خداوند با بشر است، چرا به استقبال آن نمي‌شتابد! اگر كسي مزاج روحي خود را با گناه مسموم كند از شهد و شيريني قرآن لذّت نمي‌برد. انسان معتادي كه مزاجش را مسموم كرده است، نمي‌تواند از عسل لذّت ببرد...

ندای اصفهان- حجت الاسلام عبدالغفار امیدوار/ ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و بنا بر روایات ثواب قرائت یک آیه از آن معادل ثواب ختم قرآن است. ماه مبارک رمضان قبل از آنکه ماه روزه باشد ماه قرآن است؛ چه اینکه مهم ترین شب های این ماهِ رحمت، لیالی قدر است و لیله القدر شب نزول قرآن است (انا انزلناه فی لیله القدر)؛ شبی که از هزار ماه بالاتر است (لیله القدر خیر من الف شهر) محورش قرآن است.

در قسمت قبل (اینجا) از 57 تابلو ناب قرآنی (برگرفته از آیات و روایات) پرده برداری کردیم. اکنون قرآن را در سیره و کلام بزرگان دین بررسی می کنیم.

قرآن

سیره بزرگان و علماء در قرائت قرآن:

امام خمینی (رحمه الله) علی رغم مشغله های حکومتی، هر روز سه جزء قرآن مطالعه می کردند.

خواجه نصیرالدین طوسی (رحمه الله) که در تشیع ایرانیان نقش مهمی داشته است علی رغم سمت سنگین وزارت حکومت مغول و مشغله های فراوان علمی؛ طبیعی و دینی و دسیسه های فراوانی که علیه او بود بیش از چهل سال هر روز 15 جزء قرآن مطالعه می نمود.

آیت الله دکتر احمد عابدی در مورد خواجه نصیر می گوید: خواجه نصیر برای ما الگو است. او نخست وزیر مغول بود؛ رصدخانه مراغه را هم داشت. نجوم و ریاضیاتش که بی‌نظیر است، حتی الآن.

آمریکایی‌ها وقتی به کره ماه رفتند، اولین بار اسم یک قله را خواجه نصیر گذاشتند؛ گفتند اگر خواجه نصیر نبود، کسی کره ماه نمی‌توانست برود. خواجه نصیر فقهش این‌قدر بود که وقتی صاحب شرایع فتوایی داد، با یک جلسه بحث، فتوای صاحب شرایع را عوض کرد. با این‌که صاحب شرایع جزء افقه فقهاست. قطب شیرازی می‌گوید من پزشکم و خانوادتاً پزشک هستیم، ولی مشکلات پزشکی را از خواجه نصیر می‌پرسم. این شخصیت، با این جامعیت علمی، هر شبانه روز 15 جزء قرآن می‌خواند؛ یعنی هر دو روز یک ختم قرآن. این خواجه نصیر که این همه عظمت دارد، این‌طور با قرآن مأنوس بوده است.

–  از دیگر بزرگان مرحوم میرداماد (رحمه الله) است که به نقل از آیت الله دکتر احمد عابدی، آیت الله وحید خراسانی(حفظه الله) در مورد ایشان فرموده است: اگر عقل او را بین همه مردم تهران تقسیم می کردند همه فیلسوف می شدند. وی استاد ملاصدرا است و بیش از چهل سال با وضوی نماز عشا نماز صبح را می خوانده و هر شب 18 جزء قرآن می خوانده است.

سید عبدالاعلی سبزواری (۱۲۸۹-۱۳۷۲) صاحب تفسیر مواهب الرحمن از علمای صاحب کرامتی است که امام (ره) برخی از بیماری های خود را با میل نمودن سُور(باقی مانده غذا) او درمان نموده است. وی علی رغم اینکه هر روز سه درس خارج تدریس می کرده و 100 جلد کتاب نوشته است و هیچ روزی نماز جعفر طیّارش ترک نمی شده و حتی در صورت لزوم قضای آن را نیز بجا می آورده در عین حال در طول عمر شریفشان 2850 ختم قرآن داشته اند.

– علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی(حفظه الله) در کتاب 1001 کلمه نام 40 نفر از علما را می آورد که از مقطعی از زندگیشان حوزه مطالعاتی آنان منحصر در قرآن مجید می شود از جمله؛ ابن سینا، فخر رازی، نورالله شوشتری، میرحامد حسین هندی و علامه شهید مطهری و …

محافظین امام (ره) روزانه ده نوبت جلسه قرائت قرآن داشته اند.

شهيد صدوقي(رحمه الله): ارتباط عميق و نزديكي با قرآن داشتند و به شاگردان خود توصیه می کردند كوچك ترين فرصتي كه به دست مي‌آورید قرآن تلاوت ‌كنید.

قرآن از نگاه علمای دین:

مرحوم آیت الله بهجت (ره): “شرط انس با قرآن، محبت به قرآن است”؛ چون قرآن کتاب مهربانی و رحمت است و مدخلش حرف از رحمت است. واقعا اگر ده ها حدیث و آیه نتواند در ما نسبت به قرائت کلام خدا اعتقاد و محبت ایجاد کند پس چه چیزی می تواند ما را به حرکت درآورد.

مرحوم آیت الله بهجت (ره): اگر به دنبال امام زمان (عج) هستید سراغ حضرت را در قرآن بگیرید (در قرائت، تدبر و عمل به قرآن) چون پیامبر(صل الله علیه و آله) فرموده است : انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللهِ و عترتی اهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقاحَتّی‌ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ

مرحوم آیت الله بهجت (ره): اگر شما قرآن را ندیده بودید و به شما می گفتند کتابی وجود دارد منتسب به خداوند عالم که علم اولین و آخرین در آن است، شفای قلوب است، دوای دردهاست، بهار دلهاست، بیش از دو هزار قصص از انبیاء در آن است، بیش از هزار آیه در مورد خصوصیات جهان بعد در آن وارد شده است، هرگز کهنگی در آن راه نمی یابد، مایز حق از باطل و ملاک سعادت و شقاوت است، کتاب هدایت و نور، کتاب برهان و ریسمان آویخته بین آسمان و زمین است، پاک کننده زنگار دلهاست، قرائت هر آیه آن ده درجه بالا می برد و کفاره ده گناه است، زنده کننده دلها و … است، آیا حاضر نبودید که دار و ندارتان را بدهید تا این کتاب را بدست آورید؟ اکنون این کتاب به راحتی در اختیار شماست. (منبع: آیت الله دکتر احمد عابدی)

آیت الله جوادی آملی (حفظه الله): قرآن، حبل الهی است که انس با آن و تدبّر در آن و ایمان و عمل به آن، انسان را بالا می برد و به مقام صالحین ملحق می سازد تا مستقیماً تحت ولایت الله قرار گیرد.

امام خمینی (ره): قرآن، کتاب انسان سازی است. (قرآن باب معرفت الله/ص15)

مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی): این رسالت ماست که حجاب های افکنده بر چهره قرآن را کنار بزنیم و آن را از انزوا و غربت خارج سازیم. (قرآن در بیان/ص78)

علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی(حفظه الله): مدخل قرآن باب رحمت و بسم الله الرحمن الرحیم است.

امام خمینی (ره) : اگر قرآن نبود باب معرفت الله الی الابد بسته بود. (قرآن در بیان/ص ۷۳)

آیت الله سید جمال الدین اسد آبادی(رحمه الله) : دستور مقدسی که به نشانه ی حقانیت دین اسلام تا روز قیامت و ضامن سعادت بشری است قرآن است؛ همان قرآن مقدسی که در پرتو شعاع نورانی اش، دنیای دیروز و امروز را با آن انحطاط، به این درجه از تمدن رسانید.(روزنامه جمهوری اسلامی- ۱۸/۱۲/۱۳۷۳)

آیت‌الله‌ جوادی آملی(حفظه الله): اگر اهميت و فضيلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانيم كه قرآن تكلم و سخن گفتن خداوند با ما ‏است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشيم، هيچ گاه حاضر نمى‌شويم بين خود و قرآن ‏فاصله بيندازيم و هرگز از فيض عظيم آن، حداقل با تلاوت پنجاه آيه در شبانه‌روز، محروم نمى‌گرديم.

آیت الله بهجت (ره): خدا مي داند حفظ قرآن، چه قدر در استفاده از اين معدن و منبع رحمت الهي، مدخليت دارد … ما آن گونه که بايد و شايد از قرآن، استفاده نمي کنيم.

– آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله): نسل جوان هر گاه رابطه بيشتری با اين كتاب بزرگ آسمانی پيدا كند، در برابر هر گونه انحراف و خطا بيمه خواهد شد.

آيت الله فاضل لنكراني(رحمه الله): ارتباط عمیق و کامل با قرآن تمام مشکلات دنیوی انسان ها به ویژه جوانان را حل خواهد کرد. آشنایی کامل با مفاهیم قرآن مراتب علمی بالایی لازم دارد که باید از کتاب های غنی و معتبر اسلامی برای شروع این کار استفاده کرد.

آيت الله نوري همداني(حفظه الله): قرآن سرچشمه همه كمالات و سبب تعالي و ترقي افراد در جامعه است و از بركت قرآن كريم است كه انسان ها مدارج روحاني را طي مي كند.

آیت الله حاج میرزا جواد ملکی(رحمه الله): آن كه در قرآن به تدبر بنگرد، ناگزير به اندازه تدبر و تامل خويش ‍ شكوه و عظمت قرآن و آورنده قرآن و معاني و مفاهيم آن را در خواهد يافت، و همين درك و دريافت سبب خواهد شد تا به هنگام قرائت، ذهن و ضمير خويش را از پراكندگي دور دارد و بر تامل و تدبر خويش در فهم معاني و مقاصد قرآن بيفزايد، و از آنچه را فهم آن ها را مي بندد، بپرهيزد و هر امر و نهي و حكم و دستور و پند و موعظه اي مي بيند، همه را ويژه خود بپندارد، اينجاست كه قرائت و تدبّر در قرآن بر او اثر مي گذارد، و روح و جان او را بر مي انگيزد و از اين پس است كه به دنياهايي نيكو و نوراني راه مي يابد، و به مقام هايي بس والا و بالا فرا مي رسد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی(رحمه الله): ما هميشه به قرآن نياز داريم و بايد قرآن و عترت را هميشه با هم دانست؛ زيرا قرآن بدون عترت معنايي ندارد و بدون مراجعه به اهل بيت عليهم السلام كه مفسران راستين قرآن هستند، نمي‌توان قرآن را فهمید.

علامه طباطبایی (رحمه الله): كساني كه در قلوب‌شان مرضي وجود نداشه باشد، با شنيدن يك آيه از قرآن به خداوند ايمان مي‌آورند.

آیت الله قاضی (رحمه الله) : من هر چه دارم از قرآن و سيد الشهداء (عليه‌السلام) دارم.

علامه مجلسی(رحمه الله): قرآن در قیامت به صورت مثالی ظاهر می شود؛ و آن صورت، مثالِ حقیقتِ قرآن است و آن صورت مثالی با انسان تکلم می کند؛ پس سخنگو و متکلم، صورت مثالی مجسم شدۀ قرآن در آن عالَم است. همچنان که اگر انسان بخواهد در دنیا از قرآن استفاده کند و آن حقائق و معانی را در خود بگیرد، خداوند می تواند افرادی از روحانیون و فرشتگان را که دارای قرآن هستند به گمارد تا قرآن را به انسان تعلیم دهند.

شیخ جعفر کاشف الغطاء(رحمه الله): شکی نیست که قرآن، در پرتو حفظ و صیانت الهی، از هر کمبودی (و دگرگونی) محفوظ مانده است، چنانکه صریح قرآن و اتفاق نظر دانشمندان در همه عصرها بر ان گواهی می‌دهد. و مخالفت گروه اندکی، قابل اعتنا نمی‌باشد

علامه طبرسی(رحمه الله): قرآن کریم، علاوه بر این که سندی زنده بر حقانیت رسالت پیامبر اعظم(صل الله علیه و آله) می باشد، جنبه هدایتگری و تربیتی آن نیز دارای اهمیت و قابل توجه است، این کتاب آسمانی، با روح و روان انسان ها سر و کار دارد، افکار انسان ها را با بهترین و عالی ترین اندیشه های الهی تغذیه می نماید و به حق می توان قرآن کریم را کتاب هدایتگر و فرهنگ آفرین به حساب آورد.

شیخ حسنعلی اصفهانی(نخودکی): برخی از من دعای توفیق سحری و گشایش امور می خواهند، دستور می دهم که قرآن تلاوت کنند.

– علامه شهیر محمد تقی جعفری(رحمه الله): قرآن كتاب هدايت انسان است. كتابي است كه به بيان خود قرآن، هرگونه خشك و تري را مي توان در آن يافت.

استاد شهید علامه مرتضی مطهری(رحمه الله): قرآن را با تامّل و تدبیر بخوانید. آنجا که به شگفتی های قرآن می رسید، توقف کنید، زود رد نشوید. اگر به نکته ای برخورد کردید همان جا بایست و روی آن تامل کنید. دلها را به وسیله قرآن به حرکت درآورید.

شیخ مفید(رحمه الله): قرآن تمامش کلام خداوند است که نازل نموده است و کلام بشر در آن نیست.

آیت الله طالقانی(رحمه الله): خود را شاگرد قرآن و علم قرآن می‌خواند. قرآن در تمام شؤون زندگی و کار می‌دانست. تفسیر قرآن داشتند و همه را معمولا دعوت به تفکر قرآنی می‌کردند.و می فرمودند: قرآن راهنمای عمل در تمام شئون زندگی می باشد .. نه اینکه فقط در مسائل خاص مذهبی قرآن را در زندگی خود حاکم بدانیم.

امام خمینی(رحمه الله): ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن، مفتخر است که پیرو مذهبی است، که می خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می زند، (را) از مقبره ها و گورستان ها نجات داده، و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاند، نجات دهد. ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالی بود، و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگی هاست.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی): قرآن را زیاد بخوانیم و به برکت تلاوت های خوب، فرصت تأمل و تدبر پیدا کنیم. این تأمل و تدبر و این غور در آیات قرآنی، به تدریج فضای فرهنگی مطلوب را در جامعه ما به وجود خواهد آورد.

آیت الله بروجردی(رحمه الله) از مـراجع بزرگ شيعه و حافظ نصف قرآن بود و آيات احكام -كه سند احكام فقهى است و حدود پانصد آيه است – همه را در ذهن حاضر داشت. وى درباره ى حفظ قرآن چنين مى گويد: از حـفظ داشتن قرآن توشه يى براى انسان است .افسوس بركسى كه از دنيا برود و توشه يى نداشته باشد.

شهید اول (رحمه الله): آیاتی از قرآن را برگزین و وِرد خود ساز و اگر حفظ قرآن در توانت باشد، حتماً آن را از برنما و اگر آن توان را در خود ندیدی، هر مقدار از آیات را توانستی حفظ كن و در این امر كوتاهی مكن.

علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی: انسان كامل بايد در قرآن و انسان تعقل كند، قرآن را سفره پرنعمت رحمت رحيميه الهى و وقف خاص انسان يابد، هم آن را بى پايان يابد كه كتاب الله است؛چرا كه قرآن حروف آن اسرار، كلمات آن جوامع كلم، آيات آن خزائن، سوره هاى آن مدائن حكم، مدخل آن باب رحمت بسم الله الرحمن الرحيم وقف خاص مخلوق فى احسن تقويم واقف آن رحمن و موقوف عليه آن انسان است. قرآن حكيم است و آيات او حكمت و حكمت بهشت است و درجات بهشت به عدد آيات قرآنند و جايى كه حكمت اندوخته است شهر بهشت است و ولايت در اين شهر آرى ولايت بهشت است، ولايت زبان قرآن است، ولايت معيار و مكيال انسان سنج است و ميزان تقويم و تقدير ارزش انسانهاست. پس هر كس صحيفه وجود خود را مطالعه كند كه تا چه پايه قرآن است. يعنى مدينه حكمت و شهر بهشت است.

آیت الله بهجت(ره): قرآن، انسان را به غایت کمال انسانی می رساند. ما قدردان قرآن و عدیل آن؛ اهل بیت (ع) نیستیم. برنامه ی قرآن، آخرین برنامه‌ی انسان سازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانینمی‌کنیم! آیا هیچ می‌دانیم که قرآن، نظیر سایر مکتوبات نیست! گویی قرآن، موجودی ربوبی از عالم نور و روحانی است که در عالم اجسام و اعراض ظهور کرده است. به هیچ امت و ملتی چنین قرآنی داده نشده که این همه خواص و آثار داشته باشد! نعمت به این بزرگی به ما داده شده، ولی مثل این است که اصلاً نداده اند، و مثل این که این کتاب، مکمل انسان نیست! توسل به قرآن و حمل و فهم و قرائت آن، برای نجات عموم مردم ـ چه رسد به خواص ـ مفید است! جای تعجب است که به شخصیت‌ها و سخنان آنها اهمیت داده می شود و سخنرانی‌هایشان ضبط می‌شود، اما قرآن که در دست ما است، این طور نزد ما ارزش ندارد! همه می‌دانیم که درباره‌ی قرآن، مقصریم ! قرآن کتابی است که پیغمبر ساز است؛ زیرا پیغمبران دو گونه اند؛ قسم اول‌، پیامبرانی هستند که از جانب خداوند به پیامبری تعیین شده‌اند. قسم دوم، پیغمبران کمالی، که در اثر ایمان و عمل به دستورات قرآن، به کمالات پیامبر نایل می‌گردند. بنابراین قرآن، پیغمبران کمالی تربیت می‌کند و پیغمبرساز است. ما وظیفه داریم که در تعلیم، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنیم.

ملا حسينقلي همداني(ره): هر روز، هر قدر مي‌تواني، لااقل يک جزء قرآن، با احترام و وضو و خضوع و خشوع بخوان؛ و در بين خواندن حرف مزن مگر در مقام ضرورت و در وقت خواب «شهادت» را بخوان و «آيه الکرسي» و يک مرتبه «فاتحه» و چهار مرتبه «سوره توحيد» و پانزده مرتبه «سوره قدر» و آيه «شهدالله» را بخوان و استغفار هم مناسب است. اگر بعضي از اوقات بتواني سوره مبارکه «توحيد» را صد مرتبه بخواني بسيار خوب است.

علامه حلي(ره): فرزندم، تو را سفارش مي‌کنم به تلاوت قرآن عزيز، تفکر در معاني آن و اطاعت محض از دستوراتش؛ و دوري از آنچه قرآن نهي فرموده است.

علامه شعراني(ره): بر طالب علم واجب است که قرائت قرآن کريم را در طول شبانه روز ترک نگويد و آن قرائت را به اندازه توانايي خويش با تدبر و تامل در ريزه کاري‌ها و معاني آيات همراه سازد و در آياتي که به اشکال برمي‌خورد به تفسير مراجعه کند.

امام خمینی(ره): قرآن بزرگترين دستور زندگاني مادي و معنوي بوده و هست. قرآن، اي تحفه آسماني و اي هديه رحماني! تو را خداي جهان براي زنده كردن دل‏هاي ما و باز كردن گوش و چشم توده مردم فرستاد، تو نور هدايت و رهنماي سعادت ما هستي تو ما را از منزل حيواني مي‏خواهي به اوج انساني وجود رحماني برساني، فسوسا كه آدميزادگان قدر تو را ندانسته و پيروي تو را فرض خود نشمردند. اسفا كه قانون هاي تو در جهان عمل نشد تا همين ظلمت خانه و جايگاه مشتي وحشيان و درندگان كه خود را متمدنين جهان مي‏دانند، رشك بهشت برين شود و عروس سعادت در همين جهان در آغوش همه درآيد.
اسلام همه چيز براي مسلمين آورده است، همه چيز، قرآن در آن همه چيز است لكن مع‏الاسف ما استفاده از آن نكرده‏ايم و مسلمين مهجورش كردند يعني استفاده‏اي كه بايد از آن بكنند نكردند. قرآن یک سفره ای است که خدا پهن کرده برای همه بشر، یک سفره پهنی است که هر کس به اندازه اشتهایش از آن می تواند استفاده کند اگر مریض نباشد که بی اشتها شود. و در حديث است كه مؤمني كه قرائت قرآن كند در حال جواني، داخل شود قرآن به گوشت و خون او، و او را خداوند با سفراي كرام نيكوكار قرار دهد، و قرآن پناه اوست در قيامت و در محضر حق گويد: خداوندا هر عاملي اجر عملش را گرفت غير از عامل به من، پس بهترين عطاياي خود را به او برسان. پس خداي تعالي به او بپوشاند دو حله از حله‏هاي بهشتي و بر سر او تاج كرامت نهد. پس خطاب شود: آيا راضي شدي؟ قرآن عرض كند: من اميد بيشتر داشتم پس امن و امان را به دست راست او دهند و حذر را به چپ. پس داخل بهشت شود و به او گفته شود قرائت كند و بالا بيا درجه‏اي پس به قرآن خطاب شود: آيا او را به مقامات رساندم و تو راضي شدي؟ عرض كند آري.

– اگر براي انسان، روشن و واضح شد كه قرآن، هم كلام الهي و هم تكلم خداوند با بشر است، چرا به استقبال آن نمي‌شتابد!
اگر كسي مزاج روحي خود را با گناه مسموم كند از شهد و شيريني قرآن لذّت نمي‌برد. همان طور كه انسان معتادي كه مزاجش را مسموم كرده است، نمي‌تواند از عسل لذّت ببرد و فقط از آن سمّ، لذت مي‌برد لذا كسي هم كه مزاج روحي خود را مسموم كند از تلاوت قرآن لذّت نمي‌برد؛ چرا كه گناهان مانع مي‌شوند وي طعم گواراي كلام الهي را بچشد.

(ادامه دارد…)

برچسب‌ها: , , , , , , ,

مطالب مرتبط

  1. عبدالله گفت:

    سلام
    مطالب مفیدی بود ولی متاسفانه برای هیچ کدام سند ذکر نشده بود

  2. حسین گفت:

    چه زیبا اما بدون منبع؟؟؟؟؟

  3. حسین گفت:

    چه زیبا اما بدون منبع؟؟؟؟؟
    چه حیف

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شرکت قارچ یکتای سپاهان بزرگترین تولید کننده در صنعت قارچ ایران
شرکت قارچ یکتای سپاهان بزرگترین تولید کننده در صنعت قارچ ایران
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715