پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶

رمضان بهار قرآن؛

انس با کلام الله مجید در 57 تابلو از آیات و روایات

رمضان بهار قرآن است و بنا بر روایات ثواب قرائت یک آیه از آن معادل ثواب ختم قرآن است. ماه مبارک رمضان قبل از آنکه ماه روزه باشد ماه قرآن است؛ چه اینکه مهم ترین شب های این ماهِ رحمت، لیالی قدر است و لیله القدر شب نزول قرآن است...

ندای اصفهان- حجت الاسلام عبدالغفار امیدوار/ ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و بنا بر روایات ثواب قرائت یک آیه از آن معادل ثواب ختم قرآن است. ماه مبارک رمضان قبل از آنکه ماه روزه باشد ماه قرآن است؛ چه اینکه مهم ترین شب های این ماهِ رحمت، لیالی قدر است و لیله القدر شب نزول قرآن است (انا انزلناه فی لیله القدر)؛ شبی که از هزار ماه بالاتر است (لیله القدر خیر من الف شهر) محورش قرآن است.

مقدمه:

وَ قَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مهجورا (فرقان آیه ۳۰)

و پیامبرگفت: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند.

این آیه اشاره دارد به شکایت رسول اکرم صل الله علیه و آله از مهجوریت قرآن در امتش. و این در حالی است که قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) دو ثقل و سفارش شده رسول اکرم هستند:

إنِّي تارِكٌ فِيكُمْ ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدي، أَحَدُهُما أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ: كِتابُ اللهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرْضِ، وَعِتْرَتِي أهْلُبَيْتِي، وَلَنْ يَفْتَرِقَا حَتّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُوني فِيهِما:

بدرستى كه من بجا مى گذارم در بين شما چيزى كه اگر بدان چنگ بزنيد بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد، يكى از آن دو از ديگرى باعظمت تر است، كتاب خدا كه ريسمانى متّصل از آسمان به زمين است، و خاندان نبوّت، و اين دو هرگز از يكديگر جدا نمى شوند تا سر حوض كوثر بر من وارد شوند، پس دقّت نمائيد كه بعد از من در حقّ آن دو چگونه رفتار خواهيد داشت. (صحيح ترمذى: ج5/663، حديث 3788)

قرآن

این نوشتار در پی ایجاد ترغیب بیشتر خوانندگان در انس بیشتر با کتاب آسمانی قرآن است. رووس مطالب آن عبارتند از:

  • قرآن از نگاه قرآن
  • قرآن از نگاه اهل بیت(علیهم السلام)
  • قرآن از نگاه علما
  • قرآن در سیره علما
  • قرآن از نگاه دانشمندان و بزرگان

قرآن از نگاه قرآن:

1- قرآن کتاب حکمت:

يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ(یس 1-2) كتابي كه «حكيم» است، بطلان و خلاف در آن راه ندارد؛ سخنان سست و بي‌برهان و خيالبافي‌هاي شاعرانه در آن راه ندارد.

و نیز فرموده است: وَإِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقرآن مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ (نمل/6) به یقین این قرآن از سوی حکیم دانایی بر تو القا می شود.

2- قرآن کتابی برای بیان همه چیز:

وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ (نحل 89) و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيان گر همه چيز است

3- قرآن کتابی برای کرامت انسان:

الف) اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ (علق 1-5)

بخوان به نام پروردگارت كه آفريده ؛«همان كه انسان را از علق به وجود آورد بخوان در حالى كه پروردگارت كريم‏ترين [كريمان] است. همان كه به وسيله قلم آموخت به انسان آنچه را نمى‏دانست تعليم داد.

ب) فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَة در صحیفه هایی ارجمند (عبس 13)
ج) مَرْفُوعَة مُطَهَّرَة * بِأَيْدِي سَفَرَة * كِرامٍ بَرَرَة والا و پاک شده به دست فرشتگانی ارجمند و نیکوکار (عبس 14-16)

و) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ قرآن سخن فرشته بزرگواری است (االتکویر 19)

اِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ که این (پیام) قطعا قرآنی است ارجمنددر کتابی نهفته(الواقعه 77-78)

ی) و ان علیکم لحافظین* کرام کاتبین قطعا بر شما نگهبانانی گماشته اند فرشتگانی بزرگوار که نویسندگان اعمال شما هستند (الانفطار 9-10)

4) قرآن کتابی برای اندیشیدن:

الف) وأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ (بقره 44) و كتاب (خدا را) كه مي‌خوانيد، چرا در آن انديشه و تعقل نمي‌كنيد؟( تعقل اندیشه ای است که بعدش عمل باشد).

ب) اَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها(محمد 24) آیا به آیات قرآن نمی اندیشید یا بر دلهایشان قفل هایی نهاده شده است؟

5) قرآن کتابی برای رشد:

َیهْدِي إِلَى الرُّشْد(جن 2) به راه راست هدایت می کند

6) قرآن کتابی برای پیمودن راه راست:

إِنَّا سَمِعْنا كِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ گفتند ای قوم ما، ما کتابی را شنیدیم که بعد از موسی نازل شده است و تصدیق کننده کتابهای پیش از خود است و به سوی حق و به سوی راهی راست راهبری می کند (احقاف، 30)

7) قرآن کتاب هدایت:

الف) إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَم ُ… همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راه هدايت مي‌كند…(الاسراء 9)

ب) ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ (البقره 2) آن کتاب بدون هیچ شکی در آن هدایت کننده متقین است

8) قرآن کتابی بسوی نور:

الر كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ الی صراط العزیز کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی ها بسوی راه آن شکست ناپذیر ستوده (ابراهیم 1)

9) قرآن کتابی برای دفع اختلافات:

وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ…
و قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براي اين‌‌كه آنچه را در آن اختلاف دارند براي آنها تبيين كني… (النحل 64)

10) قرآن کتابی برای هر چه بیشتر خواندن:

الف) یَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلاً نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً ای جامه به خویشتن فرو پیچیده به پا خیز شب را مگر اندکی نیمی از شب یا اندکی از آن را بکاه یا بر آن نصف بیفزای و قرآن را شمرده شمرده بخوان(المزمل 1-4)

ب) فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ تا آنجا که می توانید قرآن بخوانید (مزمل/20 )

11) قرآن کتابی شنیدنی:

و اذا قری ء القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون (204 اعراف)

و هنگامی که قرآن خوانده می شود، به آن گوش فرا دهید و سکوت کنید باشد مورد رحمت قرار گیرید.

قرآن از نگاه روایات:

1) و حضرت امیر (علیه السلام) درخطبة المتقین فرموده: اَمَّا اللَّیْلُ فَصافّونَ اَقْدامَهُمْ تالینَ لِاَجْزاءِ الْقُرانِ یُرَتِّلُونَهُ تَرْتیلاً؛ چون شب
شود برپا می‌ایستند و آیات قرآن را با ترتیل می‌خوانند.

2) قال رسول الله (صل الله علیه و آله) : … ثم اَساَلُهم ما فَعَلتُم بِکتابِ الله وَ بِاهلِ بَیتی پس از شما سوال خواهد شد با قرآن و اهل بیتم چه کردید؟

3) پیامبر(صل الله علیه و آله): کسانی که قرآن را پیش رو گذاشتن قرآن رهبر آنان سوی بهشت است و آنان که پشت سر انداختن قرآن آنها را بسوی جهنم می راند.

4) قال رسول الله (صل الله علیه و آله): مَا مِن شَفیع اَفضَلَ مَنزله عندالله یوم القیامه مِن القرآن لا نبیِّ و و لا ملکِ و لا غیرِه

5) قال رسول الله(صل الله علیه و آله): انّ القلوبّ تَصدَءُ کما یَصدَءُ الحدید فقیل یا رسول الله ما جَلاءُها؟ فقال تلاوه القرآن و ذِکرُ الموت

این قلب ها را زنگار می گیرد همان گونه که آهن زنگ می زند پس کسی گفت: با چه چیز جلا داده می شود؟ فرمود: با قرائت قرآن و یاد مرگ.

6) قال رسول الله(صل الله علیه و آله): مَن خَتَمَ القرآنَ فَکانّما اُدرِجَتِ النبوّه بَینَ جَنبَیه و لکنّه لا یُوحَی اِلیه کسی که ختم قرآن کند گویا نبوت بین دو پهلوی او قرار داده شده است لکن بر او وحی نشده است.

7) قال رسول الله(صل الله علیه و آله): مَن اُوتِی القرآن فَظَنّ اَنّ احدا مِن الناس اُوتی افضل ممّا اُوتی فقد عظَّمَ ما حَقّر اللهُ و حَقّر ما عَظَّم اللهُ کسی که به او قرآن داده شده است و گمان کند به احدی از مردم چیزی بهتر از آن داده شده است پس آنچه را خدا بزرگ شمرده او کوچک دانسته و آنچه را خدا کوچک دانسته او بزرگ داشته است.(کافی ج 2 ص 604)

8) قال رسول الله (صل الله علیه و آله): افضلُ عبادهِ امّتی قِرآئهُ القرآن

9) قال رسول الله (صل الله علیه و آله):… خَیرُکم مَن تَعَلَّمَ القرآن و عَلَّمَه

10) قال الصادق (علیه السلام): کُلّ آیه یَقرَءُ ها عشرَ حسنات و یُمحَی عنه عشرَ سیئات

قرائت هر آیه از قرآن ده حسنه دارد و کفاره ده گناه است

11) حضرت موسي بن جعفر(عليه السلام) به شخصي فرمودند: أَتُحِبُ‏ الْبَقَاءَ فِي‏ الدُّنْيَا؟ مي‌خواهي در دنيا باقي باشي؟ «فقال نعم» عرض كرد بله، «فَقَالَ وَ لِمَ» حضرت فرمود: به چه اميدي و براي چه مي‌خواهي در دنيا بماني؟ «قَالَ لِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» دلم مي‌خواهد خدا به من مهلت بدهد، ولو يك دقيقه هم كه شده در دنيا بمانم و سورة توحيد را قرائت كنم.

«فَسَكَتَ عَنْهُ» حضرت ساكت شد و بعد از مدتي به حفص خطاب كردند و فرمودند: «يَا حَفْصُ، مَنْ مَاتَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا وَ شِيعَتِنَا وَ لَمْ يُحْسِنِ الْقُرْآنَ، عُلِّمَ فِي قَبْرِهِ لِيَرْفَعَ اللهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ» هر کس از مواليان و دوستان ما بميرد و قرآن را ياد نگرفته باشد، در عالم قبر قرآن را به او ياد مي‌دهند. تا به سبب آن خداوند درجات او را بالا ببرد. چون درجات بهشت به قدر آيات قرآن است به او گفته مي‌شود اقرا و رقَ (قرآن بخوان و بالا برو)

حفص مي‌گويد: «فَمَا رَأَيْتُ أَحَداً أَشَدَّ خَوْفاً عَلى‏ نَفْسِهِ مِنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(عليه السلام) وَ لَا أَرْجَى النَّاسِ مِنْهُ، وَ كَانَتْ قِرَاءَتُهُ حُزْناً، فَإِذَا قَرَأَ فَكَأَنَّهُ يُخَاطِبُ إِنْسَانا» كسي را مثل موسي بن جعفر(عليه السلام) در شدت خوف و رجا، اميد به رحمت خدا و خوف از عذاب نديدم، موسي بن جعفر(عليه السلام) قرآن را با حُزن مي‌خواند، گويا كسي را مورد خطاب قرار داده است.

12) حضرت زهراء (سلام الله علیها) : حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثٌ: تَلاوَةُ کِتابِ اللهِ وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ وَ الانفاقُ فی سَبیلِ اللهِ؛از دنیای شما سه چیز محبوب من است:

الف- تلاوت قرآن

ب- نگاه به چهره رسول خدا

ج- انفاق در راه خدا

13) امام علی (علیه السلام): اللّه اللّه في القران لايَسْبِقُكُم بالعَمَل به غَيرُكُم

خدا را، خدا را در نظر بگيريد در مورد قرآن! مبادا ديگران در عمل به آن از شما پيشي گيرند.

14) امام علي(علیه السلام) : لِقاحُ الايمانِ تَلاوَةُ القُرآنِ

ثمر دادن(و زياد شدن) ايمان، در خواندن قرآن است

15) قال على (عليه السلام): لايقرأ العبد القرآن اذا كان على غير طهور حتى يتطهر

هنگامى كه وضو نداريد قرآن نخوانيد

16) عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يَقُولُ نَزَلَ الْقُرْآنُ أَثْلَاثاً، ثُلُثٌ فِينَا وَ فِى عَدُوِّنَا وَ ثُلُثٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ ثُلُثٌ فَرَائِضُ وَ أَحْكَامٌ

اصبغ بن نباته گويد: شنيدم از اميرالمؤ منين عليه السلام كه مى فرمود: قرآن در سه بخش نازل شده؛ يك بخش آن درباره ما و دشمنان ما است، و بخش ‍ ديگر در سنتها و امثال است، و بخش سوم در واجبات و احكام است.

17) امام علی (عليه السلام): خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خداى عزوجل(و ياد او) در آن شود بركتش ‍بسيار گردد و فرشتگان در آن بيايند و شياطين از آن دور شوند و براى اهل آسمان مى درخشد چنان که ستارگان براى اهل زمين مى درخشدند و خانه اى كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خداى عزوجل در آن نشود بركتش كم شود و فرشتگان از آن دور شوند و شياطين در آن حاضر گردند.

18) قال الحسن (علیه السلام): ان القرآن ظاهره انيقو باطنه عميق

ظاهر قرآن زيبا و شگفت آور و باطن آن ژرف و پرمايه است، پس عموم و خواص مردم مي‏توانند بهترين و بيشترين بهره را از اين كتاب ببرند.

19) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: إذا أحَبَّ أحدُكُم أن‏يُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلْيَقرَأْ القرآنَ

هر گاه فردى از شما دوست داشته باشد كه با پروردگارش سخن بگويد، قرآن بخواند

20) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ

هركه خواهان علم پيشينيان و آيندگان، از اوّل تا به آخر دنياست، در قرآن كاوش و تأمل كند.

21) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: نگاه کردن به خطوط قرآن، بدون خواندن نیز عبادت است.

22) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: سخت ترین چیز، برای شیطان، قرائت قرآن است.

23) پيامبر خدا صلى الله عليه وآله: هر كس به مردى قرآن بياموزد، مولاى اوست و آن مرد نبايد او را تنها و بى‏ يار گذارد و خود را بر وى ترجيح دهد.

24) در حديث ثقلين و مانند آن آمده است كه: قرآن طناب خاص الهي است، يك طرف آن به دست شماست و طرف ديگر آن به دست خداي سبحان است.

25) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : إنّ الذي ليسَ في جَوفِهِ شي‏ءٌ من القرآنِ كالبَيتِ الخَرِبِ

كسى كه در اندرونش چيزى از قرآن نيست ، همانند خانه‏ اى ويران است

26) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: يا بُنَيَّ، لا تَغفُلْ عَن قِراءةِ القرآنِ؛ فإنَّ القرآنَ يُحيِي القَلبَ، ويَنهى‏ عنِ الفحشاءِ والمُنكَرِ والبَغيِ
فرزندم! از خواندن قرآن غافل مباش؛ زيرا كه قرآن ‏دل را زنده مى‏كند و از فحشا و زشتكارى و ستم و گناه باز می‏دارد.

27) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: رُبَّ تالِ القرآنِ والقرآنُ يَلعَنُهُ
اى بسا قرآن خوانى، كه قرآن لعنتش مى‏ كند
28) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : أنتَ تَقرَاُ القرآنَ ما نَهاكَ، فإذا لم يَنهَكَ فَلَستَ تَقرَؤهُ
تو تا آن زمان قرآن مى ‏خوانى، كه تو را (از گناهان) باز دارد. پس اگر باز نداشت، قرآن نخوانده اى
29) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : إنّ في جَهنَّمَ رَحاءً مِن حَديدٍ تُطحَنُ بها رُؤوسُ القُرّاءِ، والعُلَماءِ الُمجرمينَ.
در دوزخ آسيابى آهنى است، كه با آن سرهاى قاريان و عالمان گنهكار آرد می‏شود.

30) رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله: أشرافُ اُمّتي حَمَلَةُ القرآنِ وأصحابُ الليلِ
اشراف و بزرگان امّت من حاملان قرآن و شب زنده ‏دارانند.

31) امام صادق(علیه السلام): کسی که قرآن را از روی آن تلاوت کند، نور دیدگانش زیاد شده و بار گناه پدر و مادرش ـ هر چند هر دو کافر باشند ـ سبک می شود.

32) امام صادق(علیه السلام): هر کس حرفی از کتاب خدا را، بدون خواندن، بشنود، خدا برای او حسنه ای می نویسد و از او گناهی را محو می کند و درجه ای بر درجات او می افزاید

33) امام صادق(علیه السلام): هر که قرآن بخواند، در حالی که جوان و مؤمن باشد، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می شود و خدا او را با فرشتگان بزرگوار که نویسندگان و حاملان قرآنند، قرین می سازد و قرآن در روز قیامت، نگهبان او می شود.

34) حضرت رسول(صل الله علیه و آله): تلاوت کننده و گوش فرا دهنده به قرآن، در پاداش، مساوی هستند. سوگند به خدائی که جان محمد در دست قدرت اوست، پاداش شنونده قرآن که به آن معتقد باشد، از انفاق یک کوه طلا، در راه خدا بیشتر است.

35) حضرت رسول(صل الله علیه و آله): خالی ترین و فقیرترین خانه ها، خانه ای است که در آن قرآن نباشد.

36) حضرت رسول(صل الله علیه و آله): کسی که قرآن را از حفظ بخواند، ولی گمان برد که خداوند او را نمی آمرزد او از کسانی است که ایات الهی را به تمسخر گرفته است

37) امام علی(علیه السلام): قرآن را فرا گیرید؛ زیرا قرآن، بهار دل هاست

38) پيامبر خدا صلى الله عليه وآله: برترى قرآن بر ديگر سخنان، همچون برترى خدا است بر خلق خود

39) بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها: کتاب گویای الهی، قرآن صادق است که دارای نوری بلند، و شعاعی روشنگر، و دلایل واضح و لطایف آشکار، و ظواهری روشن است، و پیروان قرآن، همواره در مرتب های هستند که مورد آرزوی دیگران هستند. پیروی از قرآن به بهشت رهنمون می کند، و گوش دادن به ندای قرآن موجب نجات است. به وسیله قرآن به دلایل نورانی الهی، واجبات خدا، محرماتی که باید از آنها اجتناب شود، آیات قدرت و عظمت روشن الهی، براهین آشکار، فضایل انسانی، مواردی که اذن عطا شده و مقررات واجب گردیده می توان رسید.

40) امام حسن(عليه السّلام): در دنيا جز اين قرآن، چيزي باقي نمانده است. پس آن را امام خود قرار دهيد تا شما را به هدايت (فطرتتان) راهنمايي كند. سزاوارترين مردم به قرآن، كسي است كه به آن عمل مي‌كند؛ هر چند آن را حفظ نكرده باشد و دورترين مردم از قرآن، كسي است كه به آن عمل نمي‌كند؛ هر چند آن را بخواند.

41) امام حسن(عليه السّلام): اين قرآن در روز قيامت مي‌آيد، در حالي كه راهبر است و پيش برنده؛ مردمي را كه حلال خدا را حلال، و حرام خدا را حرام گرفته‌اند و به متشابهات قرآن، ايمان آورده‌اند، به بهشت رهنمون مي‌شوند و مردمي را كه حدود و احكام الهي را تباه كرده‌اند و حرام‌هاي خدا را حلال گرفته‌اند، به آتش مي‌راند.

42) امام حسن(عليه السّلام): هر كس درباره قرآن، با رأي و پيش داوري خود سخن گويد و تفسير كند، گر چه حق باشد، باز گناه كرده است.

43) امام حسن(عليه السّلام): من قرأ القرآن كان له دعوة مجابة امّا معجّلة و إمّا مؤجّلة

هر كس قرآن بخواند، يك دعاي مستجاب دارد؛ يا زود يا دير.

44) امام صادق(علیه السلام): علیکم بالقرآن! فما و جدتم آیه نجابها من کان قبلکم فاعملوابه، و ما وجدتموه هلک من کان قبلکم فاجتنبوه
برشماباد قرآن! هر آیه ای را که یافتید که گذشتگان، با عمل به محتوای آن آیه نجات یافتند، شماهم به آن عمل کنید و هر آیه رادیدید که بیانگر هلاکت پیشینیان است، شماهم از آن (عامل هلاکت) بپرهیزید.

45) امام صادق (علیه السلام): ینبغی للمؤمن ان لایموت حتی یتعلم القرآن او یکون فی تعلمه

سزاوار است که مؤمن نمیرد، تا آن که قرآن را آموخته باشد، یادر حال و مسیر فراگرفتن قرآن باشد.

46) امام صادق(علیه السلام): اذا قری ء عندک القرآن وجب علیک الانصات و الاستماع

هرگاه نزد تو قرآن تلاوت می شود، برتولازم است گوش بدهی و سکوت وتوجه داشته باشی.
47) رسول الله (صل الله علیه و آله): راه قرآن را نظیف و پاکیزه کنید. پرسیدند: راه قرآن چیست؟
فرمود: دهانهایتان. پرسیدند: چگونه؟ فرمود: بامسواک.

48) امام صادق(علیه السلام): کسی که قرآن بخواند، ولی قلبش رقت پیدا نکند و در برابر خداوند خاضع نشود و در درون، حالت حزن و خشیت و هراس نیابد، شان وجایگاه والای خدا را سبک شمرده است. بنگر که کتاب پروردگارت راچگونه می خوانی و با منشور ولایت خویش چه برخوردی داری و اوامر ونواهی آن را چگونه پاسخ می دهی و حدود و تکالیف آن را چگونه امتثال و فرمان برداری می کنی؟! در آیه های وعد و وعید، درنگ کن، در امثال و مواعظ قرآن اندیشه کن. مبادا اقامه حروف و قرائت ظاهر، تو را در تباه ساختن حدود آن بیندازد!…
49) امام صادق(علیه السلام): ان القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن

قرآن با حزن نازل شده پس شما هم با حزن آن را قرائت کنید.

50) امام صادق(علیه السلام): من قرئی القرآن و هو شاب مؤمن، اختلط القرآن بلحمه و دمه، وجعله الله مع السفره الکرام البرره و کان القرآن حجیزا عنه یوم القیامه

هرجوان مومنی که قرآن بخواند، قرآن باگوشت و خون او در می آمیزد و خداوند او را با فرشتگان بزرگوارهمراه می سازد و قرآن روز قیامت نگهدارنده او(از دوزخ) خواهدبود
51) امام صادق(علیه السلام): قرآن را دارای آیات ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه می داند و بهره گیری از قرآن را برای کسانی روا می شمرد که به این نکات توجه داشته باشند و گرنه گمراه می شوند و گمراه می کنند. وی برای فراگیری هر حرف از قرآن، پاداش ده حسنه بیان می کند و می فرماید: قرآنی که خوانده نمی شود و غبار بر آن می نشیند، روز قیامت به درگاه خدا شکایت می کند. تلاوت راستین را آن می داند که قرآن خوانان، وقتی به آیات بهشت و جهنم می رسند، می ایستند و تامل می کنند. اهل بیت علیهم السلام را وارثان کتاب خدا و برگزیدگان خلق می شمرد و از این خاندان به عنوان وجه الله،آیات، بینات و حدودالله یاد می کند و ولایت ائمه را قطب و محور قرآن و همه کتب آسمانی معرفی می کند و قرآن را «ثقل اکبر»می نامد و آن را چراغ هدایت و فروغ تاریکی و حیات بخش قلب بینا و گشاینده چشم و دل می شمارد از دیدگاه آن حضرت، قرآن «معیار» و ملاک درستی و حقانیت هر حرف و حدیث است و می فرماید هر چه که از ما برای شما نقل می شود، در صورتی که مخالف با قرآن باشد ما نگفته ایم و شما نپذیرید. او اهل بیت پیامبر(صل الله علیه و آله) را خزانه داران علم الهی و بازگوکنندگان وحی خدا می داند و از تفسیر به رای نهی می کند و از آن قاری که که به خاطر خود نمایی یا کسب درآمد، به قرائت می پردازد، نکوهش می کند.

52) امام صادق (عليه السلام): پاره اى از مردم قرآن تلاوت مى كنند كه گفته شود چه خوب مى خواند و برخى قرآن مى خوانند براى تامين معاش. در اين دو دسته خيرى نيست. ولى بعضى از مردم قرآن مى خوانند كه از راهنمايى هاى او بهره مند شوند و در نماز و در شب و روز از آيات الهام بخش قرآن بهره معنوى و فكرى بردارند.

53) امام صادق (عليه السلام): دفترها در روز قيامت سه دفتر است؛ دفترى كه نعمت ها در آن ثبت شده و دفترى كه كارهاى نيك در آن است و دفترى كه كارهاى بد در آن ثبت است؛ پس دفتر نعمت ها را با دفتر كارهاى نيك برابر كنند و نعمت ها همه كارهاى نيك را فراگيرد و در خود فرو برد و دفتر كارهاى بد بجا ماند پس مؤ من را براى حساب بخوانند و قرآن در بهترين صورتى پيش رويش در آيد و گويد: بار پروردگارا ! من قرآنم و اين بنده مؤ من تو است كه خود را براى خواندن من به تعب مى انداخت، و شب خود را با آهنگ خوش و هموار خواندن من دراز مى كرد و ديدگانش در هنگام نماز شب اشك ريزان بود، چنانچه مرا خشنود ساختى او را هم خشنود كن
امام فرمود: پس خداى عزيز جبار مي فرمايد: اى بنده من دست راستت را باز كن و خداوند آن را از رضوان خود و دست چپش را از رحمت خود پر كند سپس باو گفته شود: اين بهشت براى تو مباح است پس قرآن بخوان و بالا برو پس هرگاه يك آيه بخواند يك درجه بالا رود.

54) على بن ابى حمزه گويد: ابوبصير از امام صادق (عليه السلام) پرسيد و من نيز در خدمتش بودم و عرض كرد: قربانت شوم ! من قرآن را در يك شب بخوانم؟ فرمود: نه ، عرض كرد: در دو شب؟ فرمود: نه، تا رسيد به شش شب، با دست اشاره كرده فرمود: آرى بخوان. سپس حضرت صادق عليه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان كه پيش از شماها بودند از اصحاب محمد صلي الله عليه و آله قرآن را در يك ماه و كمتر مى خوانند، قرآن را بشتاب و سرعت نبايد خواند بلكه بايد هموار و شمرده خوانده شود، و هرگاه بآيه اى برخورد كردى كه در آن ذكر دوزخ است نزد آن بايستى و از دوزخ بخدا پناه ببرى، پس ابو بصير عرض كرد: در ماه رمضان قرآن را در يك شب بخوانم؟ فرمود: نه. عرض كرد: در دو شب بخوانم؟ فرمود: نه. عرض كرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان و با دست خود اشاره كرد آرى ماه رمضان ماهى است كه هيچكدام از ماه ها بدو نمانند؛ براى آن ماه حق و حرمتى است. (و در آن ماه )نماز هر چه توانى بخوان.

55) امام صادق (عليه السلام): كسي كه حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از گزند فتنه ها بر كنار نماند .

56) امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه الذین آتیناهم الکتاب یتلونه حق تلاوته در توضیح حق تلاوت فرمودند: آیاتش را شمرده و روشن می خوانند، سعی می کنند معنایش را بفهمند، احکام و فرمانیش را به کار می بندند و به وعده اش امیدوارند. از عذابش می ترسند، از داستان هایش سرمشق می گیرند. از مثال هایش پند می گیرند و امرهایش را بجا می آورند و از نهی هایش دوری می کنند. به خدا سوگند که حق تلاوت قرآن به حفظ آیات و پشت سر هم خواندن حروف و کلماتش و تلاوت سوره هایش و تکرار دو جزء و پنج جزء و آن نیست. برخی حروف کلماتش را حفظ کردند و حدود و معنایش را فرو گذاشتند بلکه به تدبر و تامل در آیات آن است. خداوند متعال فرموده است: کتاب انزلناه الیک مبارک لیدّبّروا آیاته

57) دعای امام صادق(علیه السلام) هنگام خواندن قرآن:

خداوندا ! من عهد و کتاب تو را گشودم. خدایا ! نگاهم را در این کتاب، عبادت قرار بده و قرائتم را تفکر، و تفکرم را عبرت آموزی. خدایا! مرا از آنان قرار بده که از مواعظ تو در این کتاب، پند می گیرند و از نافرمانی ات پرهیز می کنند. وقتی کتاب تورا می خوانم، بر دل و گوشم مهر مزن و بر دیدگانم پرده میفکن وقرائت مرا خالی از تدبر مگردان، بلکه مرا چنان قرار بده که درآیات و احکامش ژرف بنگرم، دستورهای دین تو را بگیرم و عمل کنم و نگاه مرا در این کتاب، غافلانه و قرائتم را بیهوده و بی ثمرمساز.

آری! در زندگي مسلمانان و خصوصاً شيعيان مؤمن بايد قرائت قرآن جزء برنامه‌هاي اصلي‌ باشد، همانطور كه نماز جزء برنامه‌هاي اصلي آنهاست. انشاء الله

(منبع احادیث: اصول کافی ج 2، میزان الحکمه آیت الله ری شهری و محجه البیضاء ج 2 فیض کاشانی)

(ادامه دارد…)

برچسب‌ها: , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


ثبت نام مدرسه علمیه مشکات ویژه دانشجویان تراز انقلاب 09133663084
ثبت نام مدرسه علمیه مشکات ویژه دانشجویان تراز انقلاب 09133663084
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
موسسه انشا؛ مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، طب اسلامی، تربیت فرزند 34468558
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715