یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
محمد حسین اریسیان
شاید اشکال جای دیگری است؛
 واقعیت های کمپین نخریدن خودرو!   

اگر زمانی در خانواده ای دو یا چند ماشین در پارکینگ خانه بود آیا الآن همان خانواده می تواند دوباره چند ماشین بخرد تا انبار شرکت های خودروساز وطنی کمی تخلیه شود؟ آیا طلبکاری خودروسازان داخلی از دولت و ملت و تحریم و توافق و... تمامی دارد تا مردم بتوانند خودرو داخلی را در لیست خرید خود قرار دهند؟

ندای اصفهان- محمد حسین اریسیان/

مدتی است که صداهای متفاوتی در جامعه بر اثر رکود خرید و فروش خودرو بلند شده و با توجه به رکود این صنعت، حمله ها یا بهتر بگویم توجهات به سمت کمپینی به نام «نخریدن خودرو» معطوف گردیده است.

سوال بنده این است که واقعیت نخریدن خودرو بر اثر چیست؟

به خاطر دارم در زمان های گوناگون؛ مثلا برای گران شدن گوشت و یا مرغ و… بین مردم شایع شد که از خرید کالای گران شده خودداری کنند اما همانطور که باید در یاد داشته باشید، معمولا این کار ثمر نداشت. صف های طولانی در زمان گران شدن بنزین در پمپ ها یک نمونه عینی کاملا بارز و صف های طولانی در اغذیه فروشی ها و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در زمان عرضه اجناسی که چندین برابر قیمت گران شده و با اعتراض جامعه، منت گذاشته شده و مقداری قیمت را پایین آورده بودند؛ نشان داده که این به اصطلاح کمپین ها چندان هم مورد استقبال مردم نیست.

کمپین نخریدن خودرو

مقصود ما بحث اخلاقی بر توکل و قناعت و دستور به همراهی مردم با همدیگر نیست… . مسأله این است که برای صنعت خودرو فریاد واویلا بلند شده و گاهی با تحریک روحیه انقلابی عده ای از مردم و یا با تحلیل و بحث هایی بر عدم فایده داشتن این کمپین؛ سعی در تشویق مردم برای خرید خودرو می شود.

جالب اینکه صدا و سیما که زمانی دنبال بحث کیفیت خودروهای داخلی بود در خبری به دنبال اثبات این موضوع است که به مردم بگوید: خودرو های وطنی در خارج گران تر از آنچه در داخل است به فروش می رسد و مردم ناراحت نباشند.

اجازه بدهید با یک مثال اینکه چه می خواهم در این مختصر بگویم را واضح کنم.

زمانی خودرویی مثل پراید شش میلیون تومان قیمت داشت. یک کارمند ساده با پس انداز اندک می توانست این خودرو را بخرد و یا حتی برای همسرش تهیه کند تا مثلا با کار در سرویس مدرسه کمک خرج خانواده باشد.

با فروش خودروی کارکرده مثل پژو و تهیه کمی پول، خریدن یک خودروی نو آرزوی دست یافتنی نبود. اما در این چند سال اخیر ناگهان قیمت خودرو دو یا سه برابر شد و اصلا کسی که مبلغی برای خرید اتومبیل کنار گذاشته بود طرف خرید نتوانست برود.

ابتدای کار عده ای با فروش خودروهای نیمه نو خود سراغ نمونه بهتر و به روزتر رفتند اما هرچه جلوتر رفتیم با وجود رکود و تورم کم کم به این نتیجه رسیدند که خودروهای خود را نگه دارند و البته کسانی هم که نیاز به خودروی جدید داشتند؛ مجبور به تهیه ماشین دست دوم شدند.

از طرفی خودروهای خارجی واردتی هم مشتری های خود را پیدا کرد. نه اینکه آنها گران نشده بود؛ نه! بلکه با وجود اینکه در اینجا هم صدا و سیما وارد شد و از عیوب خودروهای چینی گزارش های متعدد پخش کرد، اما قیافه های جدید و آپشن های موجود در این خودروها با توجه به قیمت آنها، مشتری های خود را جذب کرد. با سرزدن به خیابان ها و نگاه به اتومبیل های در حال تردد و سوال از مالکین این خودروها می شود نظرات آنان را فهمید.

از طرفی وقتی که کسی توانسته بود قبل از این وضعیت خودرویی بخرد که الآن دو یا سه برابر قیمت شده و تصمیم به تعویض دارد، با توجه به مقایسه کیفیت محصول داخل و خارج، و افت قیمتی که خودروهای خارجی باکیفیت – به عنوان مثال اتومبیل های کره ای – بعد از دو سه سال پیدا می کنند، به دنبال تهیه پول و خرید ماشین دست دوم خارجی می رود تا حداقل گرچه اتومبیل دست دوم ولی با کیفیت خریده باشد.

اگر زمانی در خانواده ای دو یا چند ماشین در پارکینگ خانه بود آیا الآن همان خانواده یا مانند آن می تواند دوباره چند ماشین بخرد تا انبار شرکت های خودروساز وطنی کمی تخلیه شود؟ آیا طلبکاری خودروسازان داخلی از دولت و ملت و تحریم و توافق و… تمامی دارد تا مردم بتوانند خودرو داخلی را در لیست خرید خود قرار دهند؟

به نظر می رسد تنها نخواستن مردم فقط بخاطر عدم تمایل به خودروی وطنی نیست! بلکه عدم قدرت بر خرید خودروی بی کیفیت داخلی مهمترین دلیل مغفول مانده از دید تولید کنندگان و مسؤلین و حتی تحلیل گرانی است که دست بیگانگان را در نخریدن خودرو دخیل می دانند و فایده نداشتن این کار بر قیمت خودرو را جهت ترغیب مردم به خرید خودرو فریاد می کنند.

سالن مونتاژ ایران خودرو

برچسب‌ها: , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. قیمت می‌گه:

    مگه شرکت های خودرو سازی تا الان چند جایزه بابت تولید خودرو ملی داخلی دریافت نکردند؟ پس چرا قیمت خودرو متناسب با قیمت دلار بالا رفت؟ مگه خودرو داخلی را از خارج وارد میکنند؟

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق