یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
قورباغه
چاره بی حوصلگی چیست؟
 ۲۰ روش برای اصلاح سبک زندگی   

عوامل مختلفی همچون: نداشتن هدف، نداشتن برنامه صحیح، ضعف و سستی اراده، داشتن افکار منفی، عدم توجه کافی به توانایی‌ها و استعدادهای خویش و... در ایجاد کم حوصلگی نقش دارند. برای مبارزه با این روحیه باید باتوجه به هر یک از عوامل تاثیرگذار، راه و روش مناسب و راهکار عملی خاصی را انتخاب کرد...

ندای اصفهان- امیرحسین هراتیان/

گاهی در زندگی روزمره پیش می آید که شما به قدری بی حوصله می شوید که علاقه به انجام هیچ کاری ندارید، نه داخل منزل و نه بیرون از آن. نگران نباشید، شما افسرده نشده اید و به داروی خاصی هم نیاز ندارید. از این نوع موقعیت ها برای همه پیش می آید و هرکسی در زندگی خود چنین تجربیاتی دارد. اما مساله اصلی اینجاست که شما در این مواقع چه عکس العملی نشان خواهید داد و اینجاست که افراد به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- افرادی که می دانند در چنین مواردی برای غلبه به این احساس چه کاری باید انجام بدهند.

۲- کسانی که نمی دانند چه کار کنند، دچار سردرگمی می شوند و یا قادر به غلبه کردن به این احساس نیستند.

اگر شما هم در چنین موقعیتی قرار گرفته اید می توانید با استفاده از روش های زیر بر بی حوصلگی خود غلبه کنید و به تلاش خود برای رسیدن به هدفتان ادامه دهید. (ر. ک. کتاب نمره مفت (همیشه تقلب کنید) اثر نگارنده)

قورباغهروش انجام حداقل کار

در این روش شما برای کاری که می خواهید انجام بدهید صرفاً یک قدم کوچک برمی دارید مثلاً برای خواندن کتاب، صفحات مورد نظر را انتخاب و علامت گذاری می کنید. یا برای نوشتن یک متن قلم و کاغذ را آماده می کنید. آن وقت خواهید دید که به طور ناخودآگاه در بسیاری از موارد کار را تمام می کنید. اگر هم این اتفاق نیافتاد چیزی را ازدست نداده اید بلکه برعکس، وقتی در آینده با یک میز آماده برای کار روبرو می شوید خیلی راحت تر دست به کار می شوید. حتماً این راه حل را امتحان کنید.

روش پنج دقیقه ای

در این روش برای اینکه با بی حوصلگی مقابله کنید کافی است که خودتان را راضی کنید تا فقط ۵ دقیقه از آن کاری که مد نظر دارید را انجام دهید. فرض کنید می خواهید برای امتحان مطالعه کنید، به خودتان بگویید من فقط ۵ دقیقه درس می خوانم و بعد کتاب را کنار می گذارم. با این کار در اغلب اوقات وقتی شروع کردید تا پایان ادامه خواهید داد. و البته اگر هم نتوانستید ادامه دهید و کتاب را کنار گذاشتید، حداقل پنج دقیقه تلاش کرده اید. به هر حال پنج دقیقه هم بهتر از هیچ است.

روش خرد کردن کار

کسی که می خواهد به شیراز سفر کند را در نظر بگیرید. این شخص هنگام خستگی، در ذهنش مسافرت را خیلی بزرگ و نشدنی می بیند و با خود می گوید از اینجا تا شیراز کلی راه است و اتوبوس یا قطار سوار شدن هم کلی دردسر دارد، تازه هوا هم خیلی سرد است و… پس مسافرت باشد برای بعد! اما اگر این شخص این سفر را بخش بخش ببیند قطعاً بهتر می تواند بر خستگی، تنبلی و یا بی حوصلگی خودش غلبه کند. به جای اینکه فاصله تا شیراز را ببینید، باید فاصله تا پایانه شهر خودتان را تصور کنید و در قدم بعدی تهیه بلیط و همین طور تا پایان کار.

شما نیز وقتی قصد دارید کتابی را مطالعه کنید آن را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و به صورت بخش بخش یا فصل فصل در نظر بگیرید. خواهید دید که به مرور ضمیر ناخودآگاه شما کارها را خیلی راحت تر مدیریت می کند و شما نیز با ترس و واهمه درونی کمتری مسئولیت ها را قبول می کنید.

اما گاهی اوقات بی حوصلگی ریشه در سبک زندگی ما و اشتباهاتی است که به طور روتین و همیشگی مشغول تکرار آن هستیم. برای حل این مشکل چه باید کرد؟ چگونه زندگی کنیم تا کمتر دچار بی حوصلگی شویم؟

روش های مقابله با بی حوصلگی در سبک زندگی

عوامل مختلفی همچون: نداشتن هدف، نداشتن برنامه صحیح، ضعف و سستی اراده، داشتن افکار منفی، عدم توجه کافی به توانایی‌ها و استعدادهای خویش و… در ایجاد کم حوصلگی نقش دارند. بنابراین برای مبارزه با این روحیه و کاهش یا از بین بردن آن باید با توجه به هر یک از عوامل تاثیرگذار، راه و روش مناسب و راه کار عملی خاصی را انتخاب کرد. شما می توانید راه حل مشکل خود را بین پیشنهادات زیر بیرون بکشید. در ادامه فهرستی از روش ها را به نقل از خبرگزاری برنا می خوانیم.

۱- قبل از هر چیز با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خویش هدفی معقول و قابل دسترس و مطابق با شرایط و امکانات موجود برای خود ترسیم کنید. هدف مشخص و انگیزه دهنده ای داشته باشید.

۲- به منظور رسیدن به هدف مورد نظر از یک برنامه مدون و جدول زمان بندی شده‌ای استفاده کنید و خود را مقید به انجام آن کنید. تعیین هدف های کوچکتر، روزانه و هفتگی.

۳- اگر افکار منفی و احساس ضعف و خودکم بینی باعث کم حوصلگی شما شده است، با به خاطر آوردن توانایی‌ها و استعدادها و موفقیت‌های گذشته خویش و توجه به نقاط قوت زندگی، یأس و نا امیدی نسبت به آینده را به امیدواری و خوشبینی نسبت به آینده تبدیل کنید، مشورت و مشاوره هم می تواند کارساز باشد.

۴- یاد خدا، توجه و توکل به ذات مقدس لایزال الهی و طلب کمک و یاری از او نقش موثری در ایجاد آرامش و امید به آینده دارد، بنابراین یاد و توجه و توکل به خداوند را در انجام کارها به هیچ وجه فراموش نکنید.

۵- باید علل و عوامل ضعف اراده خویش را بشناسید. توجّه کنید ضعف اراده غالباً در عدم اعتماد به بینش و تفکر، احساس گناه، احساس بی لیاقتی، عدم شناخت خویش، با ارزش تلقى نکردن خود، عدم امنیت روانى، عدم تدبیر عقلانى در تشخیص امور و تمیز دادن امور از هم، شکست‏ هاى گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محرومیت، سرزنش و رنج‏ هاى مستمر ریشه دارد. زدودن هر یک از این عوامل در با برنامه ریزى و شروع موفقیت های کوچک نقش مهمی ایفا می کند.

۶- باید باور کنید که مثل هزاران انسان موفق شما هم از توانمندى‏ هاى بسیاری برخوردارید. فراموش نکنید نقاط قوت همه انسان ها از نقاط ضعفشان بیش‏تر است. یک تصمیمگری خوب در پرتو تکیه بر نقاط قوت‏، جبران ضعف‏ های گذشته و احساس توانمندى امروز شما، شکل مى‏ گیرد.

۷- بکوشید براى هر رفتارى انگیزه‏ اى قوى بیابید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم‏گیرى‏ ها و رفتارهاى خاص خویش به طور کامل آگاه شوید. به طور مثال به یاد بیاورید که با پشتکار به خرج دادن برای بدست آوردن نمره خوب در فلان درس یا یکی از اهداف گذشته چقدر خوشحال بودید. اگر این مطالب را روی کاغذ بیاورید نتیجه بهتری می گیرید.

۸- سعی کنید در موقعیتى که به سرزنش می شوید و به ناتوانى و ناپختگى متهم می شوید قرار نگیرید. براى تصمیم‏گیرى‏ ها و اقدامات خودتان امنیت روانى فراهم آورید تا بتوانید به آرامى در برابر دیگران یا همراه آنان ابراز وجود کنید و برجستگى فکرى خود و انجام امور در وقت مقتضی را از طریق مشورت قبل از تصمیم‌گیری، آشکار سازید.

۹- در برابر اراده فولادین انسان همه سختى‏ ها آسان مى‏ شوند. به استقبال کارهاى به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید مى‏ توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن‏ها را به دست آورید. موفق شدن در کارهایی را که به ظاهر سخت به نظر می رسند را تمرین کنید.

۱۰- از خواب زیاد، پرخورى و دیگر اسباب تنبلى و سستى اراده بپرهیزید. حتی اگر شده بی دلیل شروع به دویدن کنید… مهم نیست فقط تنبل نباشید.

۱۱- تردید در تصمیم‏گیرى و تاخیر در عمل سبب از دست رفتن منافع معنوى و مادى فراوانی مى‏ شود و زیان‏ هاى بسیار را در پی دارد. پس به اندازه کافی فکر کنید و به موقع تصمیم بگیرید.

۱۲- تصمیمات بجا و پر ارزش گذشته‏ خود را به یاد ‌آورید و توجه کنید که فقط برداشت های مثبت از بانک حافظه خود داشته باشید.

۱۳- در تصمیم‏ ها و فعالیت‏ هاى الگو ‏های خودتان دقت کنید، در همسان‌سازى و الگوپذیرى جدى باشید تا جرأت انجام کار را بدست بیاورید و توان تصمیم‏ گیرى و اجرا در شما تقویت شود.

۱۴- ورزش مستمر و منظم در تقویت اراده بسیار موثر است، پس فعالیت بدنی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

۱۵- با تصمیم‏ هاى آسان در کارهاى ساده، به تدریج خود باورى و توانمندى را در خویش پدید آورید و راه را براى تصمیم‏گیرى در امور مشکل و پیچیده هموار سازید.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. admin-bitab می‌گه:

    عکس پروفایل…

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق