دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
پیشگویی حوادث آخرالزمان؛
 چرا به ماهواره «دجال واره» می گویند؟!   

در پژوهش حاضر به بررسی یکی از حوادث آخر الزمان یعنی خروج دجال پرداخته می شود که در زمان فعلی از آن به عنوان دجال واره یاد می شود. در این مقاله از دیدگاه قرآن و روایات به ۴۰ اثر مخرب ماهواره نیز اشاره می کنیم

ندای اصفهان- گردآوری: سید حسن خلیلی حسین آبادی *

امروزه در میان رسانه‌های ارتباط جمعی ماهواره‌ها یکی از ابزراهای اصلی انتقال و گسترش ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی -اجتماعی است که بینش‌ها، گرایش‌ها، رفتار مردم و به طور کلی هویت ملی و ارزش های جوامع انسانی را تحت‌تأثیر قرارداده است. نکته مهم قابل توجه اینکه تأثیر ماهواره بر افکار، باورها و گرایش‌های انسان بسیار آرام و تدریجی است، به نحوی که خود فرد نیز متوجه این تأثیر و تغییراتی که در رفتار و شخصیت او صورت می‌گیرد نمی‌شود. از این رو در این مقاله به بررسی و تحلیل یکی از حوادث آخر الزمان یعنی خروج دجال و تشابه آن به ماهواره می پردازیم.

مقدمه

این روزها دغدغه شبکه های ماهواره ای تنها برای مسئولین نیست بلکه بسیاری از خانواده ها نیز از رسوخ این مار خوش خط و خال به درون خانه هایشان به شدت نگران هستند. شبکه هایی که هیچ یک از آداب اخلاقی جامعه را رعایت نمی کنند و با پوشش هرنوع صحنه ای به دنبال جذب مخاطب هستند.

به لحاظ فنی در ۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان، ۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد در ۸۰ مدار قابل دریافت در ایران، یکصد ماهواره تلویزیونی -یعنی نیمی از ماهواره های جهان- قرار دارد. این تعداد ماهواره ها، امکان تماشای حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد. با رسیورها و دیش های معمولی می توان تا نزدیک ۲۰۰۰ کانال ماهواره ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد. شبکه هایی که اکثر قریب به اتفاق برنامه های آنها با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضادند و اثرات مخرب روحی و روانی بر مخاطب ایرانی می گذارند و یکی از مهمترین تاکتیک های غرب در جنگ نرم علیه ارزش های اسلامی و ایرانی است.

ماهواره

در بین شبکه های ماهواره ای که به سهولت در ایران قابل دریافت است، بیش از ۳۸۰ کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ های درخواستی و کنسرت هستند. عموم این برنامه ها آکنده از حرکات ضداخلاقی و اروتیکال است. در حالی که علاوه بر این شبکه های اختصاصی موزیکال، حدود ۱۲۰۰ شبکه هم در خلال برنامه های خود کلیپ ها و شوهای موزیکال پخش می کنند. در حوزه کودک و نوجوان بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره ای قابل دریافت در ایران است ضمن آنکه بخش مهمی از برنامه های کانال های عمومی نیز به پخش برنامه های کودک و نوجوان اختصاص دارد.

این شبکه ها علاوه بر پخش کارتون هایی که عموما در تضاد با مبانی اخلاقی ماست، اقدام به فرهنگ سازی ارزش های لیبرالی و اومانیستی غرب در ذهنیت اطفال ایرانی می کنند و آنان را شیفته زندگی آمریکایی و غربی می نماید. در حوزه مصرف زدگی و فرهنگ سازی پوشش و مد، حدود ۸۰ شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد و لباس دارد، لباس هایی که رسما تبلیغ فرهنگ عریانی است.

راهبرد جدید رسانه ملی

اما به نظر می رسد که صداوسیما در تلاش است تا با افزودن بر کمیت و کیفیت شبکه های خویش مانع از جذب طیفی از جامعه به شبکه های ماهواره ای شود. رسانه ملی راهبرد جدیدی را برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در پیش گرفته است و آن افزایش شبکه های رسانه ملی و تخصصی کردن آنهاست. به گفته مسئولین، دوره جدید رسانه ملی بر ویژگی هایی چون، فراهم شدن راهنمای الکترونیک برنامه ها (EPG)، تهیه «متا دیتا» و پیوست های دیجیتال و مجازی، امکان ضبط برنامه ها؛ جستجوی دقیق و کارآمد تمامی برنامه ها و سیستم های هیبرید برودکست و باند پهن استوار شده است.

ارتقای کیفیت محتوا و افزایش جذابیت های گرافیکی، ذخیره سازی موثر اطلاعات و محتوای مفید جهت دسترسی آسان کاربران، ایجاد شبکه های تعاملی رادیو، تلویزیونی، بسترسازی برای تولید و عرضه محتوا توسط نیروها و جریان های سالم فرهنگی اجتماعی در کشور، بومی سازی فناوری های جدید، تربیت نیروی انسانی ماهر در فضای جدید و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و مراکز تولید از دیگر مشخصه هایی است که رسانه ملی به آنها توجه ویژه ای خواهد داشت.

در واقع مدیران صدا و سیما در تلاش هستند تا با ایجاد تنوع شبکه های رسانه ای و همچنین پاسخگویی به نیازهای مخاطبین مانعی را در برابر افزایش مخاطبین ماهواره ایجاد کنند. البته رایج شدن استفاده از مبدل های دیجیتال نیز تاثیر مهمی بر کاهش مخاطبان ماهواره دارد. چرا که در بسیاری از موارد استفاده از دیش های ماهواره ای تنها به بهانه کیفیت گیرنده های آنالوگ بود که با دستگاه های تلویزیونی جدید همخوانی نداشت اما با آمدن مبدل های دیجیتال، خانواده های ایرانی می توانند از برنامه های تلویزیون ایران با کیفیت بسیار بالا استفاده کنند.

آنان که از مبدّل دیجیتال استفاده می کنند، شبکه های آی فیلم، شبکه ی ۲۴ ساعته نمایش، نسیم، کودک، امید، مستند، شما، جام جم و شبکه های بین المللی العالم و پرس تی وی را هم در دسترس دارند. تب تلویزیون های ال ای دی که مبدّل دیجیتال را در خود دارند نیز به کمک این راهبرد سازمان صدا و سیما آمده است. امروز ما با غول پرنده افسانه‌ای ۱۷ هزار سر و دست و پایی روبه‌رو هستیم که همه دنیا را به هم می‌دوزد و مرتبط می‌کند، غولی که چنگال‌های نحس خود را در بدنه خانواده فرو می‌کند و نگوییم در یک آن بلکه با چند پرده نمایش، سفره ی خانه و خانواده را بر می‌چیند که اگر برای قدیمی‌ها از این غول می‌گفتی دهانشان از تعجب باز می‌ماند که مگر می‌شود؟!

ماهواره با هدف از بین بردن ایمان و یاد خدا و ایجاد انحراف در اعتقادات و شک و شبهه از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و این غول دجال واره (ماهواره) ابزار شیطان برای رسیدن به اهداف خود است.

معنی دجال چیست؟

در بعضی از روایات اشاره شده است که در آخرالزمان دجال خواهد آمد. منظور از دجال چیست؟ آیا در جامعه کنونی ما مصداق دارد؟

دجال از ریشه «دجل» به معنای دروغگوی حیله گر است. اصل داستان دجال در کتاب های مقدس مسیحیان است (رساله یوحنا، بابا ۲، آیه ۱۸و ۲۲). در انجیل این واژه بارها به کار رفته و از کسانی که منکر حضرت مسیح باشند و یا «پدر و پسر» را انکار کنند، به عنوان دجال یاد شده است. به همین جهت در ترجمه انگلیسی کتاب های مقدس مسیحی، واژه آنتی کریست [۱] یعنی ضد مسیح به کار رفته است.

آنتی کریست

در روایات زیادی از اهل سنت، خروج دجال از نشانه های برپایی قیامت دانسته شده است. (سنن ترمذی، ج ۴، ص ۵۰۷ – ۵۱۹) در کتاب های روایی شیعه، تنها دو روایت در مورد خروج دجال به عنوان یکی از علائم ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) آمده است (کمال الدین صدوق، ص ۵۲۵ و ۵۲۶) که هیچ یک از آن ها از نظر سند معتبر و قابل قبول نیست. بنابراین، از نظر منابع شیعی، دلیل معتبری بر اینکه خروج دجال یکی از علائم ظهور باشد، وجود ندارد؛ اما در عین حال با توجه به روایات زیادی که در منابع اهل سنت آمده است، احتمال اینکه اصل قضیه دجال به طور اجمال صحت داشته باشد، وجود دارد. البته حتی اگر اصل قضیه دجال صحت داشته باشد، بی تردید بسیاری از ویژگی هایی که برای آن بیان شده، افسانه به نظر می رسد.

احتمال های موجود درباره دجال

در مورد دجال چند احتمال وجود دارد:

الف. دجال، نام شخص معیّنى نیست. هر کسى که با ادعاهاى پوچ و بى اساس و با توسل به حیله گرى و نیرنگ، در صدد فریبِ مردم باشد، دجال است.

(دجال)، از ریشه (دجل) به معناى دروغگوى حیله گر است. در روایات، از این (دجال) ها و دروغگویان فراوان نام برده شده است. در برخى، دوازده و در برخى سى، شصت و هفتاد دجال آمده است. از میان این (دجال) ها، فردى که در دروغگویى و حیله گرى و مردم فریبى سرآمد همه دجالان و فتنه او از همه بزرگتر است، نشانه ظهور مهدى(ع) و یا بر پائى قیامت است. بر این اساس، باید گفت: ما دو نوع دجال داریم: یکى همان دجال حقیقى و واقعى است که پس از همه (دجال) ها مى آید و دیگرى گروهى شیاد و دروغگویند که دست به فریبکارى و تحمیق و گمراهى مردم مى زنند.

پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: پیش از خروج دجال، بیش از هفتاد دجال خروج خواهد کرد.

با توجه به معناى لغوى دجال و نیز فراوانى آنان در روایات، فرد خاصى منظور نیست، بلکه هر آدم حقه باز دروغگویى که با فریفتن مردم، به فتنه انگیزى بپردازد، دجال است، منتهى ممکن است یکى از آنان که تبلور این صفات در وى، از همه بیشتر است، نشانه ظهور باشد.

ب. احتمال دوّم آن است که فردى معین و مشخص، به عنوان (دجال) در دوره غیبت، با همان ویژگی هایى که براى وى بیان شده، خروج مى کند و مردم را به انحراف مى کشاند.

ظاهر بسیارى از روایات، بیانگر این احتمال است، ولى تقریباً هیچ کدام از این روایات، سند معتبرى که بشود بر آن اعتماد کرد، ندارند.

ج. این احتمال نیز وجود دارد که مراد از (دجّال)، همان سفیانى باشد که در کتابهاى عامه، بیشتر به عنوان (دجال) و در کتابهاى خاصه به عنوان (سفیانى) آمده است. گرچه از بعضى جهات، خروج دجال و سفیانى، یکسانند و هر دو دعوت به باطل مى کنند و با توسل به حیله گرى و تزویر، مردم را مى فریبند، به مبارزه با جناح حق بر مى خیزند و سرانجام به هلاکت مى رسند و… ولى با دقت در روایات خروج سفیانى و روایات مربوط به خروج دجّال، در مى یابیم که بین این دو فرقهاى زیادى وجود دارد و اگر اصل خروج دجّال را امرى مسلّم بدانیم، ناچار باید فردى غیر از سفیانى باشد. مثلاً، دجّال، ادعاى ربوبیّت مى کند و کافر است، ولى دلیلى بر کفر سفیانى نداریم.

د. دجال، کنایه از کفر جهانى و سیطره فرهنگ مادى بر همه جهان است.

استکبار، با ظاهرى فریبنده، مردم را، بویژه مسلمانان را مى فریبد و با قدرت مادى و صنعتى و فنى عظیمى که در اختیار دارد، آنان را به شدت مرعوب خویش مى سازد، به گونه اى که مسلمانان احساس خودباختگى مى کنند. قدرت مادى استکبار، بیش از آنچه که هست در نظر آنان بزرگ جلوه مى کند، تا آنجا که مى پندارند آب و نان آنها به دست اوست. پس بعید نیست که منظور از دجال، با آن شرایط و اوصاف، قدرتهاى بزرگ و اهریمنى باشند.

برخى از اهل نظر، این احتمال را تقویت کرده و همه ویژگی هایى که براى دجال بیان شده با ویژگی هاى استکبار برابر دانسته اند. مثلاً در اوصاف دجال گفته شده: «کوهى از طعام و شهرى از آب به همراه دارد» کنایه از امکانات عظیم و گسترده اى است که استکبار در اختیار دارد. گفته شده: «دجال، به همه جاى زمین سفر مى کند» که مى تواند اشاره به ابزار و وسایل پیچیده تبلیغاتى و مخابراتى و تجهیزات مدرن مبادله پیام ماهواره اى و نیز استفاده از ابزار پیشرفته حمل و نقل و هواپیماهاى مافوق صوت براى مسافرت از جایى، به جاى دیگر باشد. (مجله حوزه- ویژه نامه امام زمان (ع) – شماره ۷۰و ۷۱، ص ۲۶۳-۲۶۸ (با تلخیص)، رک: ابراهیم امینی، دادگستر جهان، قم، انتشارات شفق،۱۳۷۸، ص۲۲۳-۲۲۶)

خروج سفیانی

در روایت های متعددی یکی از نشانه های حتمی ظهور امام مهدی (عج)، خروج سفیانی ذکر شده است. (شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص۶۵۰٫)

اصل خروج سفیانی، صرف نظر از ویژگیها و قضایای جزئی، امری مسلّم است، ولی اینکه سفیانی کیست، چه ویژگی هایی دارد و چگونه شورش می کند؟ چندان روشن نیست. به نظر می رسد سفیانی فرد مشخصی نیست. بر اساس روایاتی که درباره سفیانی وارد شده، می توان حدس زد که سفیانی جریان باطلی است در بستر تاریخ و رو در رویی بین حق و باطل است. در روایتی از امام سجاد(ع) آمده که «در برابر هر قیام کننده و مصلحی، یک سفیانی وجود دارد».

سفیانی جریانی است که در برابر انقلاب بزرگ جهانی حضرت مهدی(عج) خروج می کند. پس در حقیقت، یک جریان است، نه یک شخص. (موعود نامه، مجتبی تونه ای، قم، انتشارات مشهور، ص ۴۰۵)

آخرالزمان

همچنین در بسیاری از روایتها از نبردی در مکانی میان مکه و مدینه بنام «بیداء» خبر داده شده است که سپاه سفیانی با امام مهدی (عج) و لشکریانِ آغازینِ ایشان در آن مکان رو در رو می شوند و سپاه دشمن در زمین فرو می رود. در روایتی آمده است که امیرالمؤمنین(ع) در تأویل آیه شریفه «ولَو تَری إذ فَزِعوا فَلافَوتَ» (سوره سبأ، آیه ۵۱) می فرمایند که لشکر سفیانی به مدینه می آیند تا به «بیداء» برسند، خدا آنها را در زمین فرو می برد. (سید محمد صدر، تاریخ غیبت کبری، ترجمه دکتر سید حسن افتخارزاده، تهران، معارف، ۱۳۷۱، ص ۶۴۸)

ماهواره چیست؟

یک ماهواره ارتباطی یک نقطه رله رادیویی در مدار بالای زمین است که سیگنال های آنالوگ و دیجیتال موجود روی یک فرکانس رادیویی را دریافت کرده، قدرت آن را افزایش می دهد و سپس به سوی زمین روانه می کند. ماهواره توسط موشک به سوی فضا پرتاب می شود و در مدار مخصوص خود قرار می گیرد. مزایای ماهواره سبب شده تا ماهواره به عنوان مناسب ترین بستر ارتباطی در نقاط خاص و یا دورافتاده که دسترسی به بسترهای زمینی سخت و یا غیر ممکن است تبدیل شود. (نوروزی، ۱۳۹۲)

اهداف ماهواره

۱- دعوت به نفاق و فسق

قال رسول الله (صلی الله علیه و آ له) و اما علامه الفاسق فاربعه الهو ولغو والعدوان والبهتان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: علامت فاسق چهار چیز است: ۱- لهو گرایی ۲- بیهوده گرایی ۳- دشمنی ۴-تهمت زدن (تحف العقول ص ۱۷)

۲- دعوت به کارهای پست

عن الصادق (علیه‌السلام) انه سئل عن السفله فقال من یشرب الخمر و یضرب الطنبور از امام صادق(علیه‌السلام) از کار پست سؤال شد، حضرت فرمود: کسی که مشروبات مست کننده بخورد ۲-کسی که طنبور بزند . (وسائل الشیعه ج ۱۲ ص ۲۳۴)

۳- دعوت به فساد قلب و نفاق

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) اربعه یفسدن القلب و ینبتن النفاق فی القلب کما ینبتن الماء الشجر: استماع الهو والبذاء واتیان باب السلطان وطلب الصید؛ رسول خدا فرمود: چهار چیز قلب را فاسد می‌کند و نفاق را در دل به وجود می‌آورد همچنان که آب درخت را رشد می‌دهد ۱-گوش دادن موسیقی ۲-قمار کردن ۳- توجه به حکمرانان ظالم ۴- شکار بی جهت.( خصال ص ۲۷۷)

۴- دعوت به بدی و فحشا و سخنان بی دلیل

انَّما یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَی اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ؛ او تنها شما را به بدی و فحشاء و گفتن سخنان بی دلیل و نسبت دادن آن به خدا وا می‌دارد (بقره / ۱۶۹)

۵- دعوت به نگاه آلوده و خیانت

ابی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا یَنْظُرُ إِلَی فَرْجِ امْرَأَهٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ فِی امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَی نَفْعِهِ فَسَأَلَهُمُ الرِّشْوَه ؛ امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آ له) لعن کرد مردی را که نگاه کند به فرج زنی که حلال او نمی‌باشد و مردی که خیانت کند به زن برادرش و مردی که مردم به او محتاج شوند و در مقابل از مردم رشوه بخواهد. (کافی ۵ ص ۵۵۴)

آسیب‌های ماهواره

در ادامه به بررسی ۴۰ مورد از فتنه ها و انحرافات و آسیب های ماهواره از نظر فردی و اجتماعی می پردازیم:
۱-روان پریشی

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ کَانَ جَالِساً فِی أَصْحَابِهِ إِذْ مَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَهٌ جَمِیلَهٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ فَقَالَ ع إِنَّ عُیُونَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ وَ إِنَّ ذَلِکَ سَبَبُ هِبَابِهَا فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُکُمْ إِلَی امْرَأَهٍ تُعْجِبُهُ فَلْیُلَامِسْ أَهْلَهُ فَإِنَّمَا هِیَ امْرَأَهٌ کَامْرَأَه

روایت شده از امام علی (علیه‌السلام) در میان یارانش نشسته بود که زنی زیبا از کنار آن‌ها عبور نمود و عده ای از آن‌ها به او خیره شدند پس امام (علیه‌السلام) فرمود: همانا دیدگان این بزرگان طمع کار است و این نگاه‌های خیره سبب ایجاد تصور ذهنی می‌شود بنابراین، هنگامی که یکی از شما به زنی نگاه کند که از او خوشش بیاید باید با همسر خود آمیزش کند، (و بداند) آن زن، زنی است همچو زن خودش. (وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۰۶)

أَبَا عَبْدِاللَّهِ علیه السلام یَقُولُ مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْیَا تَعَلَّقَ قَلْبُهُ به ثلاثِ خِصَالٍ هَمٍّ لَا یَفْنَی وَ أَمَلٍ لَا یُدْرَکُ وَ رَجَاءٍ لَا یُنَالُ (کافی ج ۲ ص ۳۲۰) ؛

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: هر کس قلبش به دنیا تعلق پیدا کند قلبش به سه خصلت تعلق پیدا کند. گرفتاری که تمام نمی‌شود، و آرزوی که درک نمی‌کند و امیدی که به آن نمی‌رسد.

وَ قَالَ ع مَنْ أَمَّلَ فَاجِراً کَانَ أَدْنَی عُقُوبَتِهِ الْحِرْمَانَ ؛ هر کس آرزوی گناه داشته باشد کمترین عقوبتش پشیمانی است. (بحارالانوار ج ۷۵ ص ۸۳(

شرح: مردی که همواره در ماهواره نامحرم را با آن بدن نیمه عریان و آرایش شده ببیند و نتواند به آرزوی خود برسد. به صورت عقده در خود ریخته و دچار بیماری روان پریشی خواهد شد.

۲- حسرت و پشیمانی

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَهٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَهً طَوِیلَهً ؛ امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: نگاه (حرام) تیری از تیرهای مسموم شیطان می‌باشد؛ و چه بسا نگاه حرامی که حسرت و پشیمانی (روانی) طولانی را به جای می‌گذارد. (کافی ۵ ص ۵۵۹)

۳- خود ارضایی

دیدن صحنه های محرک و شهوت انگیز در فیلم‌های ماهواره مخصوصاً برای جوانانی که توان اطفاء شهوت از راه شرعی را ندارند، موجب روی آوردن به دفع شهوت از راه استمناء می‌گردد.

۴- افسردگی شدید و گاه همراه با خودکشی

انحطاط و دور افتادگی از اصل خود با دیدن انواع و اقسام فیلم‌ها و به وجود آمدن احساس پوچی و بی هویتی و دور شدن از یاد خدا و هجوم تاریکی‌ها و بیماری‌های روانی انسان را به سمت خود کشی سوق می‌دهد.

۵- ایجاد روابط ناسالم

با به نمایش گذاشتن انواع فیلم‌های شهوت انگیز و روابط نامشروع کم کم روابط ناسالم بین زن و مرد نامحرم عادی شده و منجر به فساد خانواده و اجتماع می‌گردد.

۶- افزایش جرایم توسط نمایش تصاویر خشونت بار

سهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هر گونه جنایت با سلاح سرد و گرم ترس بیننده را فرو می‌ریزد و موجبات بالا رفتن آمار جرم و جنایت در جامعه را پدید می‌آورد.

۷- ترویج مدگرایی و ارائه مدهای آرایشی و پوشش زننده

امام صادق (علیه‌السلام): اوحی الله عز و جلالی النبی من الانبیاء قل للمؤمنین: لا تلبسوا لبس اعدائیو لا تطمعوا طعام اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدایی، فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی : خداوند بزرگ به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید، غذای آنان را نخورید و از راه آنان نروید (آنان را الگوی خود قرار ندهید) که در این صورت از دشمنان من محسوب می‌شوید، همان طور که آنان دشمنان من هستند. (علل شرایع ج ۲ ص ۳۴۸)

۸- ترویج عقاید و فرقه های نادرست و غیر اخلاقی مثل شیطان‌پرستی

۹- از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در بین مردم

قال الله تبارک وتعالی: ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم: برای کسانی که دوست دارند درباره مؤمنان تهمت زنا شایع شود ، در دنیاو آخرت عذابی دردآور مهیاست خدا می داند و شما نمی دانید. (نور / ۱۹)

۱۰- نابود کردن فرهنگ مردم جهان، اعم از سنت‌ها، آداب و رسوم
۱۱- تلاش بر ایجاد هیجانات، خوشی‌ها، تفریحات، سرگرمی‌های کاذب در بین مردم
۱۲- ایجاد فرهنگ مصرف و تبلیغ کالاهای غربی و دور نگه داشتن مردم از خودکفایی.
۱۳- سست شدن بنیان خانواده

اختلاف بین خانواده بین همسران – مرزها و حریم خانواده را می‌شکنند – طلاق و جدایی را فراهم می‌کنند. (قال الله تبارک تعالی: قوا انفسکم واهلیکم نارا: خود و خاندانتان را از (عذاب) آتش حفظ کنید. (تحریم/ ۶)

۱۴- الگوگیری غلط

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله): لا یتبه الزی بالزی حتی یشبه الخلق با لخلق، و من شبه به قوم فهو منهم: شکل‌ها به یکدیگر همانند نمی‌گردد، جز آنکه خلق و خوها به هم نزدیک گردد، و هرکس خود را شبیه گروهی سازد، از آنان به شمار می‌رود. (ره توشه، ص ۳۰۳)

۱۵- ایجاد فراموشی هدف

علی(علیه‌السلام): من کانت الدنیا اکبر همه طال شقاؤه و غمه : آن شخص که دنیا بزرگ‌ترین هدف وی باشد، همواره گرفتار بدبختی و اندوه خواهد شد. (میزان الحکمه، ج ۲ ص ۹۰۹)

۱۶- فراموشی معاد

إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِید به ما نَسُواْ یَوْمَ الحْسَابِ

کسانی که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدی به خاطر فراموش کردن روز حساب دارند! (ص / ۲۶)

شرح: با توجه دادن به دنیای محض و لذت‌های زود گذر و فانی کردن مردم در اینکه این است و جز این نیست مانع از توجه مردم به آخرت می‌شوند.

۱۷- تباهی خرد و اندیشه

قال علی (علیه‌السلام) : قد خرقت الشهوات عقله: شهوت‌ها خرد او را تباه کرده است. (نهج البلاغه، خ ۱۰۹، ص ۱۶۰)

 ۱۸- طغیان و سرکشی

قال الله تبارک وتعالی: کلا ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی : باز چرا انسان از کفر وطغیان باز نمی‌ایستد. با تماشای برنامه های مستهجن و محرک جنسی شهوت طغیان می‌کند و دست به کفر وعصیان وجرم می‌زند. (علق/ ۶)

۱۹- ایجاد پشیمانی

قال صادق (علیه السلام) : ان الحسره و الندامه والویل کله لمن لم ینتفع به ما ابصر ومن لم یدر الامرالذی هو علیه مقیم، انفع هو له ام ضر؟: حسرت و پشیمانی و نگون‌ساری برای کسی است که از آنچه بر آن بینایی دارد، بهره نگیرد ونداند کاری که می‌کند برای او سود دارد یا زیان. (بحار الانوار ج ۲ ص۳۰)

پس از صرف بیهوده عمر در تماشای فیلم‌های لغو و تأثیرپذیری و خلق وخوی حیوانی پیدا کردن در پایان چیزی جز حسرت واندوه بر جای نمی‌ماند.

۲۰- تزلزل اعتقادی

در شبکه‌های مختلف حتی با نام دین به راحتی ایجاد شبهات مختلف کرده و با مغلطه و سفسطه افکنی بدون اینکه مناظره ای یا جواب‌دهنده‌ای باشد، به مبانی وریشه های یک دین حمله می‌کنند و عده ای از مردم که متأسفانه دارای معلومات کافی در آن بحث نیستند فریب شیادهایی را می‌خورند که با شیطان قرینند.

۲۱- وارونه سازی و پایمالی فضیلت‌ها

در تحت لوای بیان تفسیر یا بیان دستورات الهی آن چنان ارزش‌ها و فضیلت‌های دینی را وارونه جلوه می‌دهند که هر بیننده‌ای فکر می‌کند فقط اوست که راست می‌گوید.

۲۲- فراموش کردن یاد خداوند

قال الله تبارک وتعالی: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً وَ نحَشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَمَهِ أَعْمَی

و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! (طه / ۱۲۴)

۲۳- تمسخر و استهزاء آیات الهی

قال الله تبارک وتعالی: ولئن سأ لتهم لیقولن انما کنا نخوض ونلعب قل اباالله و ایاته و رسوله کنتم تستهزؤن : واگر از آن‌ها بپرسند چرا سخریه و استهزاء می کنید پاسخ دهند که ما به مزاح ومطایبه سخن راندیم . ای رسول بگو به آن‌ها آیا با خدا وآیات خدا ورسول خدا تمسخر می‌کنید. (توبه /۶۵)

۲۴- پخش شایعات

خداوند متعال می‌فرمایید: وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِه وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلیَ الرَّسُولِ وَ إِلیَ أُوْلیِ الْأَمْرِ مِنهُْمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنهْم وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَنَ إِلَّا قَلِیلًا

و چون از ناحیه کفار خبری از امن و یا خوف به این سست ایمان‌ها برسد آن را منتشر سازند، در حالی که اگر قبل از انتشار، آن را به اطلاع رسول و کارداران خویش رسانده، درستی و نادرستی آن را از آنان بخواهند، ایشان که قدرت استنباط دارند، حقیقت مطلب را فهمیده، به ایشان می‌گویند و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود جز مواردی انگشت شمار هر لحظه شیطان را پیروی می‌کردید. (نساء / ۸۳)

۲۵- سخنان جذاب و نفاق انگیز در لوای دین

وَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُم وَ إِن یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلهِم کَأَنهَّمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَه یحَسَبُونَ کل صَیْحَهٍ عَلَیهْم هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُم قَاتَلَهُمُ اللَّه أَنیَ یُؤْفَکُونَ

ای رسول تو چون (از برون) کالبد جسمانی آن منافقان را مشاهده کنی (به آراستگی ظاهر) تو را به شگفت آرند و اگر سخن گویند (بس چرب زبانند) به سخن هایشان گوش فرا خواهی داد (ولی از درون) گویی که چوبی خشک بر دیوارند (و هیچ ایمان و معرفت ندارند و چون در باطن نادرست و بد اندیشند) هر صدایی بشنوند بر زبان خویش پندارند. ای رسول (بدانکه) دشمنان (دین و ایمان) به حقیقت اینان هستند از ایشان بر حذر باش، خدایشان بکشد چقدر (به مکر و دروغ) از حق باز می‌گردند.

۲۶- فتنه انگیزی و سخنان اراجیف

لَوْ خَرَجُواْ فِیکمُ مَّا زَادُوکُمْ إِلَّا خَبَالًا وَ لَأَوْضَعُواْ خِلَالَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَهَ وَ فِیکم سَمَّاعُونَ لهَُم وَ اللَّهُ عَلِیم بِالظَّلِمِینَ
اگر با شما بیرون شده بودند در کارتان جز فساد نمی‌افزودند و میان شما اراجیف انتشار داده ، فتنه‌جویی می‌کردند و (چون) در میان شما زود باوران (نیز) بودند (در نتیجه تحت تأثیر اراجیف آنان قرار می‌گرفتند) و خدا ستمکاران را خوب می‌شناسد. (توبه / ۴۷)

۲۷- ایجاد شک ودو دلی

إِنَّمَا یَسْتَئذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فیِ رَیْبِهِمْ یَترَدَّدُونَ
تنها کسانی که به خدا و روز جزا ایمان ندارند و دل هایشان به شک افتاده و در شک خویش سرگردانند از تو اجازه می‌خواهند. (توبه / ۴۵)

۲۸- تضعیف ایمان‌ها و دعوت به کفر

وَدَّ کَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُم مِّن بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَین لَهُمُ الْحَق فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتیَ یَأْتی اللَّهُ بِأَمْرِه إِنَّ اللَّهَ عَلیَ کُل شیَ‌ْءٍ قَدِیرٌ

بسیاری از اهل کتاب دوست می‌دارند و آرزو می‌کنند ای کاش می‌توانستند شما را بعد از آنکه ایمان آوردید به کفر برگردانند و این آرزو را از در حسد در دل می‌پرورند بعد از آنکه حق برای خود آنان نیز روشن گشته، پس فعلاً آنان را عفو کنید و نادیده بگیرید تا خدا امر خود را بفرستد که او بر هر چیز قادر است. (بقره/ ۱۰۹)

۲۹- ایجاد دهکده جهانی جهت اینکه همه را مطیع هوی و هوس خود کنند

وَ لَن تَرْضیَ عَنکَ الْیهَودُ وَ لَا النَّصَارَی حَتیَ تَتَّبِعَ مِلَّتهَم قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الهُْدَی وَ لَئن اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْم مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلی وَ لَا نَصِیرٍ

یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی‌شوند مگر وقتی که از کیش آنان پیروی کنی بگو تنها هدایت، هدایت خدا است و اگر هوی و هوس های آنان را پیروی کنی بعد از آن علمی که روزیت شد، آن وقت از ناحیه خدا نه سرپرستی خواهی داشت و نه یاوری. (بقره/ ۱۲۰)

۳۰- در حال کید و فریب

إِن تمَسَسْکُمْ حَسَنَهٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَهٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَ إِن تَصْبرِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْا إِنَّ اللَّهَ به ما یَعْمَلُونَ محُیط. : اگر خیری به شما برسد آن‌ها ناراحت می‌شوند و اگر مصیبتی برسد خوشحال می‌گردند و شما اگر صبر کنید و از خدا بترسید، کید آن‌ها هیچ ضرری به شما نمی‌زند که خدا به آنچه می‌کنید، احاطه دارد. (آل عمران / ۱۲۰)

۳۱- دعوت به تجمل گرایی

الشَّیطَانُ یعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یعِدُکُمْ مَغْفِرَهً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(البقره/۲۶۸)
شیطان شما را از تهیدستی بیم می‏دهد و شما را به زشتی وامی‏دارد؛ و(لی‏( خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش می‏دهد، و خداوند گشایشگر داناست‏.

شرح: در واقع شیطان با ایجاد ترس از مبتلا شدن به تهیدستی و فقر باعث فراموش شدن خداوند به عنوان روزی دهنده میشود و انسان به انجام هر عملی برای بدست آوردن پول و ثروت حاضر می شود این مطلب به وفور در فیلم ها و سریال های شبکه های ماهواره دیده می شود.

۳۲- ایجاد رعب و ترس کاذب از دشمنان اسلام

إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیطَانُ یخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ(آل عمران/۱۷۵)

در واقع این شیطان است که دوستانش را می‏ ترساند پس اگر مؤمنید از آنان مترسید و از من بترسید.
شرح: در برخی از فیلم ها و سریال ها و همچنین مستندهایی که در شبکه ماهواره و حتی در شبکه های فارسی زبان تلاش می شود تا چهره ی صهیونیسم جهانی را قدرتمند نشان دهد و همیشه بهترین تجهیزات جنگی و بهترین روحیه مبارزه را در سربازان آنها قرار دارد و کسانی که گوش دل به سخنان دجال واره (ماهواره) و صدای شیطان می دهند و حرف های آنان باور می کنند در واقع دست دوستی با شیطان داده و ترس از دشمنان خدا را در دل راه می دهند.

۳۳- ایجاد فراموشی یاد خدا

اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولَئِکَ حِزْبُ الشَّیطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ (المجادله/ ۱۹)
شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است آنان حزب شیطانند آگاه باش که حزب شیطان همان زیانکارانند.
وَمَنْ یعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ (الزخرف/۳۶)

و هر کس از یاد [خدای] رحمان دل بگرداند بر او شیطانی می‏ گماریم تا برای وی دمسازی باشد.

۳۴- دادن وعده های دروغین

قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُکُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا (الإسراء/۶۳)

فرمود برو که هر کس از آنان تو را پیروی کند مسلما جهنم سزایتان خواهد بود که کیفری تمام است.
وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیهِمْ بِخَیلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یعِدُهُمُ الشَّیطَانُ إِلَّا غُرُورًا (الإسراء/۶۴)

و از ایشان هر که را توانستی با آوای خود تحریک کن و با سواران و پیادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شرکت کن و به ایشان وعده بده و شیطان جز فریب به آنها وعده نمی‏ دهد.

۳۵- آراستن اعمال ناپسند به زیبایی (مثال: همجنس بازی ، خیانت و…)

تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَینَ لَهُمُ الشَّیطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِیهُمُ الْیوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (النحل/۶۳)
سوگند به خدا که به سوی امتهای پیش از تو [رسولانی] فرستادیم [اما] شیطان اعمالشان را برایشان آراست و امروز [هم] سرپرستشان هموست و برایشان عذابی دردناک است.

۳۶- ترویج شرابخواری و قمار

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (المائده/۹۰)
ای کسانی که ایمان آورده‏اید شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آنها دوری گزینید باشد که رستگار شوید.

۳۷- ایجاد آرزوهای دور و دراز و بعضا دست نیافتنی

إِنْ یدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِنَاثًا وَإِنْ یدْعُونَ إِلَّا شَیطَانًا مَرِیدًا (النساء/۱۱۷)

[مشرکان] به جای او جز بتهای مادینه را [به دعا] نمی‏ خوانند و جز شیطان سرکش را نمی‏ خوانند.
لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا (النساء/۱۱۸)

خدا لعنتش کند [وقتی که] گفت بی‏گمان از میان بندگانت نصیبی معین [برای خود] بر خواهم گرفت.
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّینَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیغَیرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یتَّخِذِ الشَّیطَانَ وَلِیا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا (النساء/۱۱۹)

و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهای دور و دراز خواهم کرد و وادارشان می‏ کنم تا گوش های دامها را شکاف دهند و وادارشان می ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند و[لی] هر کس به جای خدا شیطان را دوست [خدا] گیرد قطعا دستخوش زیان آشکاری شده است.

۳۸- ترویج فِرَق انحرافی و منافقین

وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِیاءَ حَتَّى یهَاجِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِیا وَلَا نَصِیرًا (النساء/۸۹)

همان گونه که خودشان کافر شده‏اند آرزو دارند [که شما نیز] کافر شوید تا با هم برابر باشید پس زنهار از میان ایشان برای خود دوستانی اختیار مکنید تا آنکه در راه خدا هجرت کنند پس اگر روی برتافتند هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان و از ایشان یار و یاوری برای خود مگیرید.

شرح: عموما مشاهده می شود فرقه هایی که تلاش در ایجاد تفرقه و ایجاد انحراف تلاش میکنند با حمایت انگلیس و صهیونیسم شبکه های ماهواره ای تاسیس کرده و انحراف و روح منافقانه خود را ترویج می کنند و در جهت تبلیغ این فرق که عقایدی آمیخته با کفر دارند تلاش می کنند.

۳۹- دنیا طلبی

زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَهِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّهِ وَالْخَیلِ الْمُسَوَّمَهِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (آل عمران/۱۴)

دوستی خواستنی ها[ی گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سیم و اسب‏ های نشاندار و دامها و کشتزار[ها] برای مردم آراسته شده [لیکن] این جمله مایه تمتع زندگی دنیاست و [حال آنکه] فرجام نیکو نزد خداست.
مَنْ کَانَ یرِیدُ الْحَیاهَ الدُّنْیا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَهُمْ فِیهَا لَا یبْخَسُونَ (هود/۱۵)

کسانی که زندگی دنیا و زیور آن را بخواهند [جزای] کارهایشان را در آنجا به طور کامل به آنان می‏ دهیم و به آنان در آنجا کم داده نخواهد شد. أُولَئِکَ الَّذِینَ لَیسَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِیهَا وَبَاطِلٌ مَا کَانُوا یعْمَلُونَ (هود/۱۶)
اینان کسانی هستند که در آخرت جز آتش برایشان نخواهد بود و آنچه در آنجا کرده ‏اند به هدر رفته و آنچه انجام می ‏داده‏ اند باطل گردیده است.

۴۰- فروگذار نشدن از هر راهی برای گمراهی بشر

قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ(ص/۸۲)  إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ (ص/۸۳)  قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ (ص/۸۴)  لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَمِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ (ص/۸۵)

[شیطان] گفت پس به عزت تو سوگند که همگی را جدا از راه به در می‏ برم مگر آن بندگان پاکدل تو رافرمود حق [از من] است و حق را می‏ گویم هرآینه جهنم را از تو و از هر کس از آنان که تو را پیروی کند از همگی‏شان خواهم انباشت.
چهار راهکار مهم و اساسی مبارزه با مفاسد ماهواره:

۱- آشنایی خانوادها با احکام شرعی درباره ماهواره (احکام نگاه)
۲- آگاهی دادن مردم به آسیب‌های ماهواره و اهداف آن
۳- جایگزین کردن برنامه‌های متنوع
۴- دعوت به تقوی و معنویات

هَذَا کِتَابُنَا ینْطِقُ عَلَیکُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا کُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (الجاثیه/۲۹)

این است کتاب ما که علیه شما به حق سخن می‏ گوید ما از آنچه می‏ کردید نسخه بر می‏ داشتیم.
أَلَمْ یأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ (الحدید/۱۶)

آیا برای کسانی که ایمان آورده ‏اند هنگام آن نرسیده که دلهایشان به یاد خدا و آن حقیقتی که نازل شده نرم [و فروتن] گردد و مانند کسانی نباشند که از پیش بدانها کتاب داده شد و [عمر و] انتظار بر آنان به درازا کشید و دلهایشان سخت گردید و بسیاری از آنها فاسق بودند.

همان طور که شیطان ملعون در گمراهی بشر از هیچ چیز کم نمی گذارد و لحظه ای غافل نمی شود در مقابل نیز خداوند متعال برای هدایت بشر و حجت تمام شدنش از هیچ کم نگذاشته و تمامی کدهای مقابله با فتنه ی شیطان و دجال و ابزارش را در کتاب شریف قرآن و همچنین از طریق اولیاء و حجت های خود داده است باشد که بشر با تفکر و تدبر در این آیات هدایت شود و از فتنه های آخرالزمان در امان باشد در رویارویی بزرگ حق و باطل مسیر درست را انتخاب کند.

علت تعبیر ماهواره به دجال واره

همانطور که گفته شد بر طبق نظر برخی از علماء و بزرگان، دجال اسم شخص خاصی نیست بلکه دجال شخصیتی است که دارای صفات مذموم همچون عصیان و نافرمانی، کفر، مکر و نیرنگ، تزویر و اشاعه دهنده فحشا و منکرات است. اکنون نیز ابزار ماهواره و دست اندرکاران آن همان دجال صفتانی هستند که به وسیله فیلمها، عکسها و برنامه های مبتذل و مستهجن و بهره گیری از دروغ و شایعه پراکنی به جنگ با دنیای اسلام برخاسته اند. (قهرمانی، تعبیر ماهواره به دجال واره؛ ص ۲)

سرسخت ترین دشمنان، یهود و مشرکان

دست اندرکاران شبکه های ماهواره ای صهیونیست ها، بهائیت خبیث و همجنس بازان کثیف هستند که در نجاست و پستی آنها هیچگونه تردیدی نیست و خداوند متعال نیز در قرآن سوره مائده آیه۸۲ فرموده است: لتجدن اشد الناس عداوه للذین آمنوا الیهود و الذین اشرکوا… یعنی سرسخت ترین دشمنان نسبت به مومنان را یهودیان (صهیونیسم) و مشرکان خواهی یافت.

اطلاع رسانی به مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر

وظیفه همگانی ما از باب امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند که اطلاع رسانی نموده و مردم را از این وضعیت و محتوای آلوده برنامه های ماهواره که مانند غذای مسموم افراد را به هلاکت می رساند، آگاه نمود. برخی می گویند از برنامه های ورزشی، آموزشی، کودک و نوجوان، تاریخی آن استفاده می کنیم، سوال می پرسیم: آیا شبکه های ماهواره ای با آن تعدد کانال عقلانی به نظر می رسد که کسی فقط از همین شبکه های خاص استفاده نماید؟ آیا خانواده، دوستان و آشنایان وی نیز این گونه فکر و عمل می کنند؟

علاوه بر این، اظهارنظر برخی از مسئولین که می گویند: ماهواره بر ایمان مردم اثری نگذاشته است، درست است، اثر مثبتی نگذاشته است اما اثرات منفی بالائی داشته که آمار فرهنگی، اجتماعی جامعه گویای پر کشیدن ایمان از خیلی از خانواده هاست مانند ازدیاد آمار طلاق، ارتباطات نامشروع، بی حیایی، بی عفتی، بی غیرتی و… (قهرمانی، تعبیر ماهواره به دجال واره؛ ص۳)

سید حسین خلیلی

* دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان- مدرس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی

منابع و مآخذ

  1. قرآن کریم
  2. نهج البلاغه، ترجمه دشتی
  3. الکلینی، ابوجعفر محمد، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، چاپ تهران، بی تا، ۱۳۷۵
  4. اب جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی، الخصال، بیروت، موسسه الاعلمی، الطبعه الاولی،۱۴۱۰ ق
  5. الحسن شعبه الحرانی، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، اسلامیه،۱۴۰۲ ق
  6. بابویه القمی ابو جعفر، علل الشرایع، بیروت، دار احیاء التراث، الطبعه الاولی،۱۴۰۸ ق صبحی الصالح، نهج البلاغه، قم، دار الهجره، بی تا
  7. ترمذی، محمدبن عیسی، سنن الترمذی، قاهره، جمعیه المکنز الاسلامی، ۱۳۸۰
  8. جمعی از نویسندگان، چشم به راه مهدی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات قم، ۱۳۹۱
  9. شیخ صدوق،کمال الدین، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، جلد ۱، انتشارات دارالحدیث ایران، ۱۳۸۲
  10. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ۱۳۸۸
  11. سید محمد صدر، تاریخ غیبت کبری، ترجمه دکتر سید حسن افتخارزاده، تهران، معارف، ۱۳۷۱
  12. عاملی، حر، وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه، چاپ تهران، مکتبه الاسلامیه، بی تا.
  13. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، انتشارات موسسه وفا، بیروت، سال انتشار ۱۴۰۴ ق
  14. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مؤسسه دار الحدیث الثقافیه، الطبعه الثانیه،۱۳۷۷ ش.
  15. مجله حوزه- ویژه نامه امام زمان (ع) – شماره ۷۰و۷۱، ص ۲۶۳-۲۶۸ )باتلخیص)، رک: ابراهیم امینی، داد گستر جهان، قم، انتشارات شفق،۱۳۷۸
  16. محسنی علی اکبر، ره توشه، قم، انتشارات رشید، چاپ اول، ۱۳۸۸٫
  17. مجتبی تونه ای، موعود نامه، قم، انتشارات مشهور، ۱۳۸۹
  18. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، جلد ۲ ، چاپ بیروت، ۱۹۸۳
  19. متقی، علی بن حسام الدین، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، موسسه الرساله، ۱۳۷۲
  20. یوحنا بن اسرائیل مصری، رساله یوحنا اسرائیلی، کتابخانه ملی، بی تا

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

    نظر شما
    نام :

    ایمیل :

    از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
    متن کامنت :
     


    ثبت نام حوزه دانشجویی
    ثبت نام حوزه دانشجویی
    پایگاه خبری رهیافته
    پایگاه خبری رهیافته
    پایگاه خبری چشمه سار
    پایگاه خبری چشمه سار
    اصفهان شرق
    اصفهان شرق
    گفتمان نیوز
    گفتمان نیوز
    وعده صادق
    وعده صادق