شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
عالیا نراقی
با حضور آلیا نراقی مدیر وبلاگ خاطرات من و چادرم برگزار شد؛
 نگاه مردانه نگاه زنانه/ هم اندیشی اصحاب رسانه با موضوع عفاف و حجاب در فضای مجازی   

نراقی خبرنگاران را همسنگران ایمانی و دلسوز خود خطاب می کند اما می اندیشد که برخی فعالیت های بدون عمق موجب ضد تبلیغ است. در رسانه ای شکوائیه ای از یک خانم چادری منتشر شده بود که به دلیل انتخاب پوشش چادر دچار دردسر شده بود، او را استخدام نکرده بودند و مورد بی مهری اطرافیان قرار گرفته بود...

کار فرهنگی برای بعضی ها بهانه ای است تا با آن جلوی هر کار دیگری در حوزه عفاف و حجاب را بگیرند و نق بزنند، و برای برخی دیگر عرصه جهاد و مبارزه است. عرصه ای که باید از امکانات کوچک و بزرگ استفاده کرد و به هر مقدار که می توان این بار بر زمین مانده را برداشت. وبلاگ «من و چادرم، خاطره ها»(+) یکی از همین کارهاست. خانم آلیا نراقی با راه انداختن وبلاگی جمع و جور خاطرات افراد مختلف درباره چرایی چادری شدنشان را جمع و منتشر کرده است. این خاطرات تبدیل به نمایشگاه پوستر هم شده و به صورت کتاب هم به دست مخاطبان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، جلسه هم اندیشی اصحاب رسانه اصفهان با موضوع «عفاف و حجاب در فضای مجازی» صبح دیروز به همت بسیج ناحیه امام صادق (ع) برگزار شد.

میهمان ویژه جلسه خانم آلیا نراقی مدیر وبلاگ «من و چادرم» (خاطرات چه شد چادری شدم) بود. نراقی اصالتا اراکی است؛ متولد ۱۳۶۲، فارغ التحصیل مهندسی شیمی و دانشجوی فعلی جامعه الزهرا. از خانواده ای مذهبی، ابتدا محجبه اما بدون چادر، و امروز با انتخاب پوشش چادر با ایجاد کمپین ها و فراخوان های عمومی در فضای مجازی به نوعی خود را وقف ترویج پوشش برتر کرده است.

ندای اصفهان پیش از این نیز با نراقی گفتگویی خواندنی ترتیب داده بود (اینجا) و (اینجا). این بار نیز به سراغ او رفتیم تا ببینیم در دهه کرامت در اصفهان چه می کند و چه برنامه هایی دارد.

عالیا نراقی

جلسه با دعوت از حدود بیست رسانه و متاسفانه تنها با حضور نمایندگان ۵ سایت خبری تحلیلی برگزار شد. ابتدا خانم نراقی به معرفی وبلاگ (وبلاگ ها)یشان پرداختند و سپس پرسش و پاسخ کوتاهی در همین راستا صورت گرفت.

اولین سوالی که توسط جمع بیان شد این بود که برنامه های خود در مدت حضور در شهر اصفهان را بیان کنید؟

نراقی در پاسخ گفت: «برای آمدن به اصفهان شرط کرده ام که حتی ۵ دقیقه هم وقت خالی نداشته باشم». حضور در کتابخانه مرکزی شهرداری (جلسه فرهنگسرای رسانه)، سفر به شهرستان بِن، جلسه با مربیان مهدهای کودک، جلسات متعدد با برگزیدگان فعالین دانش آموزی و بانوان فرهنگی تاثیرگذار و همچنین جلسه با اتاق اصناف و اعضای صنف فروشندگان لوازم آرایشی گوشه ای از فعالیت های او بود.

بیان دغددغه ها/ ضد تبلیغ در فضای مجازی

نراقی در صحبت های خود از روانشناسی مخاطب سخن گفت و اینکه بسیاری از تولیداتی که در زمینه حجاب صورت گرفته است توسط آقایان طراحی شده که درصدد هستند مغز افراد را قانع کنند اما برای خانم ها بحث عاطفی شاید مهمتر باشد. این فعال فضای مجازی از اهمیت نقش خبرگزاری ها و رسانه ها در برجسته کردن فراخوان «خاطرات چادر» گفت و اینکه بعد از اولین مصاحبه ها با خبرگزاری ها ناگهان بازدید وبلاگش بالای ۱۰۰۰ نفر در روز رفت و دیگر کار زیر و رو شد و فرصتی هم برای تلفن جواب دادن نداشتم.

نراقی خبرنگاران را همسنگران ایمانی و دلسوز خود خطاب می کند اما می اندیشد که برخی فعالیت های بدون عمق موجب ضد تبلیغ است. در رسانه ای شکوائیه ای از یک خانم چادری منتشر شده بود که به دلیل انتخاب پوشش چادر دچار دردسر شده بود، او را استخدام نکرده بودند و مورد بی مهری اطرافیان قرار گرفته بود؛ عالیا نراقی گفت از انتشار این مطلب عصه خوردم که چرا باید این مطالب اینگونه منتشر شود که به نوعی غیرهنرمندانه و ضربه زننده است.

در اینجا خبرنگاری با نشان دادن تصویر روی جلد کتاب «چی شد چادری شدم» صحبت های نراقی را نقد کرد که شما از روانشناسی مخاطب سخن می گویید اما طرح جلد کتاب شما مناسب نیست و در این تصویر یک خانم چادری پشت به مخاطب کرده است؟!

نراقی ضمن بیان جمله ای از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زنان باید خودشان کارهای مربوط به خودشان را انجام دهند؛ در پاسخ گفت: این از جمله مواردی است که باید زنان خودشان نظر دهند، از نگاه ما این تصویر به سوی نور در حال حرکت است و از نگاه مردان پشت به مخاطب کرده است. از طرفی ما تمایل نداریم که در طرح مساله حجاب صورت فرد نشان داده شود لذا از میان تصاویر پیشنهادی این مورد را انتخاب کردیم.

چادر

نیروهای مخفی/ بچه مذهبی هایی که سانسور شده اند

مدیر وبلاگ «چه شد چادری شدم» از برخی خبرگزاری ها هم گله کرد که برخی مطالب تولیدی ما را بدون لینک و ذکر منبع می زنند این درحالی است که هدف فقط بازنشر برخی خاطرات نیست بلکه باید کمک کنند این فراخوان تقویت شود. ماجرا البته به اینجا ختم نمی شود چراکه بعضی هم سعی می کنند اصل فراخوان را به اسم خودشان منتشر کنند و مشکل آنجا است که آنها در انتخاب خاطرات دقت لازم را ندارند و فقط منتظر هستند مطلبی برسد و بدون بررسی زود منتشر کنند. نکته دیگر صداوسیما است که به عنوان پرمخاطب ترین رسانه، نگاه حداقلی خود را حفظ کرده است و برای امثال من آنتنی وجود ندارد که بخواهیم به معرفی طرح خود بپردازیم.

خبرنگاری سوال کرد: هم اندیشی که در عنوان جلسه آمده معنا و مفهوم اش چیست و چه انتظاری از آن دارید؟

جواب: انتظار ما تقویت طرح ها و وبلاگ های اثرگذار توسط رسانه ها است و به طور خاص طرح فراخوان خاطرات چادری شدن.

سوال خبرنگار: طرح شما چیست؟

– نشان دادن ارزشمندی حجاب برتر که همان چادر است و ما در وبلاگ خود این را دنبال می کنیم.

سوال: با توجه به مطالب مطرح شده ظاهرا مخاطب شما متدینین هستند اما شما برای کسانی که حجاب را قبول ندارند یا بدحجاب هستند چه برنامه های دارید؟

جواب: بله گروه هدف ما کسی است که اولا توحید را پذیرفته است و ثانیا به اهل بیت علیهم السلام حداقل ارادت و علاقه مندی را دارد؛ در غیر اینصورت صحبت کردن از حجاب بدون پرداختن به دو مطلب فوق بحث از میانه راه است و نمی تواند مفید باشد. ما در بحث حجاب «قله» را در نظر گرفته ایم و وقتی در سیستم آموزشی نمره ۱۰ را هم ملاک قبولی قرار دهند آن موقع احتمال نمره زیر ۱۰ و مردود شدن هم افزایش می یابد. می توان گفت مخاطبین طرح ما چند دسته هستند:

– چادری های که عاشق چادرشان نیستند

– محجبه های بی تفاوت نسبت به چادر

– محجبه های مشتاق به چادر با یک سری تردید

– افراد در خانواده های موافق با چادر

– افراد در خانواده های بی تفاوت یا مخالف با چادر

– بی حجاب های مشتاق چادر

– خانواده های مشتاق تربیت فرزندان با حجاب برتر

– فرزندان مشتاق به داشتن مادران و خواهران با حجاب برتر و…

عالیا نراقی

حاشیه هایی بر جلسه

«آرمانگرایی یعنی استفاده صحیح از واقعیات مثبت و مبارزه با واقعیات منفی در جهت رسیدن به اهداف بزرگ»؛ این ایده ای است که توسط مدیر وبلاگ «من و چادرم» معرفی می شود که درجای خود بحث صحیحی است. اما به نظر می رسد این فعال مجازی در عمل دچار نوعی بدگمانی و بی اعتمادی به رسانه ها شده است که شاید به خاطر بروز برخی رفتارهای ضدارزشی در رسانه ها به او حق هم بدهیم. در صحبت های خانم نراقی یک پارادوکس وجود دارد که از یک سو از خبرگزاری ها کمک می خواهد تا به دیده شدن طرح او کمک کنند و بازدید کار بالا برود و از سویی با صراحت می گوید به شما اعتماد کافی ندارم زیرا می ترسم برخلاف آنچه ما می خواهیم را منعکس کنید. نراقی از سویی می گوید ما بچه مذهبی ها سانسور شده و مظلوم واقع شده ایم و از سوی دیگر رسانه را برای انعکاس برخی جلسات سخنرانی خود محرم نمی داند و آنها را برای پوشش خبری به جلسات دعوت نمی کند.

پایان کلام: درجلسه ای به نام هم اندیشی عفاف و حجاب در فضای مجازی با حضور خانم عالیا نراقی و اصحاب رسانه، قصد بر آن بود که به درک چرایی تبلیغ، تقسیم بندی گروه های هدف و انتخاب روش های موثر متناسب با هر گروه پرداخته شود. فارغ از اینکه این جلسه با چه کیفیتی برگزار شد و چقدر به اهداف خود رسید، ما برای خانم نراقی و صدها نفر مانند او در این عرصه پرخطر آرزوی موفقیت می کنیم و این آیه قرآن به راستی زیبنده عرصه های جهادگونه است «قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِن کُنتُ عَلَىَ بَیِّنَهٍ مِّن رَّبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ (هود/ آیه ۸۸)»

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق