دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
لوازم آرايشي
فاجعه‌ای به نام مصرف لوازم آرایشی
 پوست بانوان ایرانی بازیچه محصولات بنجل خارجی ‬/ ایران بهشت قاچاقچیان لوازم آرایشی   

۱۷میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند.

ندای اصفهان – سرویس اجتماعی/ در سال های اخیر طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است همواره ایرانی ها جزء پرمصرف ترین های جهان بوده اند.از پرمصرف بودن در خوراکی های نسبتا مضر گرفته تا پرمصرف بودن در لوازم آرایشی.

آمارهای تعجب برانگیز و تلخ، اما واقعی

دیگر می توان گفت ایرانی ها در استفاده از وسایل شیمیایی نظیر لوازم آرایشی تجربه زیادی دارند طوری که ایران جزء دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان لقب گرفته است.

از طرفی دیگر آمارها نشان دهنده آن است که ایرانی ها سه برابر میانگین دنیا شکر مصرف می کنند.طوری که هر ایرانی سالانه ۳۰ کیلوگرم شکر مصرف می‌کند که این میزان با احتساب حدود ۷۷  میلیون نفر ایرانی، سالانه معادل دو میلیارد ۳۱۰ میلیون کیلوگرم (دو میلیون و ۳۱۰ هزار تن) می‌شود.

مهم‌ترین بخش مصرف قند و شکر در کشور ما مربوط به مصرف چای است. چای در کشور ما نوشیدنی بسیار رایجی است که در کنار آن قند یا شکر خورده می‌شود بنابراین مقدار مصرف این مواد در کشور ما تقریباً منحصر به فرد است. نتیجه این امر آن است که هم کالری اضافه وارد بدن می‌شود و هم دندان‌ها آسیب می‌بینند.

 البته مقدار مصرف قند به چند عامل بستگی دارد؛ یکی از این عوامل مقدار و حجم مصرف چای است؛ کسانی که دفعات بیشتری چای می‌نوشند یا چای را در لیوان و در حجم زیادی می‌خورند، طبیعتاً قند بیشتری هم مصرف می‌کنند. عامل دیگر، خوردن چای داغ است. هر چه چای داغ‌تر باشد، قند سریع‌تر در دهان حل می‌شود بنابراین ممکن است فرد با یک فنجان چای کوچک اما داغ ۵-۴ حبه قند بخورد. همه این‌ها در کنار استفاده زیاد از مواد قندی دیگر مانند نوشابه باعث می‌شود آمار مصرف بالا برود.

پول های کلانی که خرج جنس های بنجل و تقلبی می شود

 آمارهای دیگر حاکی از آن است که تنها ده درصد ایرانی ها به اندازه کافی سبزی مصرف می کنند و مصرف ماهی و گوشت آنها هم از میانگین جهانی پایین تر است.با نگاه به این شرایط می توان گفت عملا در بحث تغذیه و استفده از لوازم آرایشی ایرانی ها اهل افراط و تفریط هستند و شرایطی را برای خود رقم می زنند که شرایط مناسبی برای حال و مخصوصا آینده اشان نیست.

۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند. این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند.

در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله ۸۵۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها ۱۵۰ میلیون دلار است!

در این بین  برخی از بانوان ایرانی به دلیل علاقه زیاد به لوازم آرایشی و ارزان از نسخه تقلبی برندها استقبال می‌کنند و همین مساله باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شده است؛ طوری که هر ساله هزاران حیوان آزمایشگاهی در اثر آزمایش مواد بهداشتی آرایشی دچار بیماری‌های پوستی مزمن شده و حتی در درازمدت از بین رفته‌اند.

از توجه به سلامتی بانوان تا آرایش عروس ملکه انگلیس

بانوان ایرانی باید توجه داشته باشند که مصرف لوازم آرایشی چه کم چه زیاد، باید از محصولات اصلی استفاده شود چرا که در هر صورتی سلامتی انسان مهمتر از هر مسئله دیگری است.چرا که همانطور که اشاره شد استفاده از جنس های قلابی آرایشی و شیمیایی سبب بیماری های مختلف در انسان می شود.

عروسی چهار سال قبل عروس ملکه انگلیس با همه حواشی و هیاهویی که داشت نکته ای قابل تامل برای ایرانی ها وجود داشت که البته از از چشم مردم پنهان نماند و آن نحوه آرایش عروس ملکه بود که ظاهرش با اینکه عروس بود عادی تر از برخی از زنان ایرانی بود که در کوچه و بازار حاضر می شوند.از این رو به نظر می رسد باید جامعه را به سمتی سوق داد تا از هزینه های هنگفت آرایش عروسی که بعضا مشکلات زیادی را در همان آغاز زندگی جوانان به وجود می آورد، دور شود.مسئله ای که در سال های اخیر خانواده ها بیشتر درگیر آن شده اند.

با ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد چه کارهایی می توان انجام داد؟

با توجه به کاهش شدید سن بانوان ایرانی در مصرف لوازم آرایشی و رسیدن آن به ۱۴ سال، ذکر این نکته ضروری است که زنان غربی اغلب آنها در سنین بالا از این لوازم استفاده می کنند چرا که در این سنین با چروک شدن پوست آنها به دنبال ابزاری هستند که بتواند به زیبایی آنها کمک کند.آن هم لوازمی که حداکثر کیفیت را دارا باشد.

این در حالی است که در ایران دختران از همان سنین نوجوانی و نهایتا جوانی به استفاده از لوازم آرایشی آن هم از نوع بی کیفیتش اقدام می کنند.

آمار و ارقامی که در رابطه با هزینه های بانوان برای تهیه لوازم آرایشی به دست آمده، رقم بالایی است و می توان با کاهش مصرف از این لوازم کارهای مفید و بهتری صورت داد.به گونه ای که با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که با مبلغ ۱۰ تریلیون و دویست میلیارد تومان یارانه چندین ماه مردم می تواند پرداخت شود.

مهدی مهدیان/

منبع: فرهنگ نیوز

برچسب‌ها: , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق