جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸

دکتر داوری اردکانی در خانه مشروطیت اصفهان:

همواره در تاریخ صورتی از عقل وجود دارد/ با فشار و جنگ نمی توان عقل را از بین برد

پیش از ظهر امروز (پنج شنبه) دکتر داوری اردکانی، میهمان خانه مشروطه اصفهان در جلسه ای با عنوان خرد سیاسی در عصر مشروطه بود که به بیان جریان عقل در نهضت مشروطه و تبیین آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، پیش از ظهر امروز (پنج شنبه) دکتر داوری اردکانی، میهمان خانه مشروطه اصفهان در جلسه ای با عنوان خرد سیاسی در عصر مشروطه بود.

دکتر داوری اردکانی ابتدا در رابطه با نوشته های خود بیان داشت: بنده وقتی چیزی را می نویسم به دنبال اثبات یا رد چیزی نیستم و فارغ از مخالفت و موافقت ها می نویسم لذا در نوشته هایم قصد سیاسی ندارم اگرچه در این زمان نمی توان سیاسی نبود و بنده هم فارغ از سیاست نیستم لکن آنچه می نویسم برای سیاست نیست همچنین به رسم بزرگان گاهی طرح مطلب نکرده شروع می کنم.

وی در رابطه اصالت وجود و ماهیت در فلسفه بیان داشت: من اصالت و ماهیت را در مقابل یکدیگر می دانم، اما شاید بپرسید چرا با وجود اینکه ارسطو ایندو را با هم می داند، من آن ها را مقابل یکدیگر می دانم؟! اینجا لازم است یادآوری کنم که باز به دنبال اثبات و رد شیء نیستم لذا بهترین دلیل اصالت وجودی ملاصدرا است که می گوید: لانه مبدا کل شی.

دکتر داوری در رابطه خرد سیاسی بیان داشت: بنده این کلمه را اولین بار از زبان امام خمینی (ره) شنیدم و این خرد باید به خرد معمولی نزدیک باشد و خرد اهل فلسفه نمی باشد، گفتنی است خرد دو نوع می باشد اول.خرد بسیط و دوم.خرد تفصیلی که خرد بسیط خود به دو بخش صورت عملی و صورت نظری تقسیم بندی می شود، به عبارت دیگر خرد بسیط، تفصیلی پیدا می کند در خرد نظری و عملی که اساتید فلسفه به تبعیت از ارسطو ترتیب خرد را به نظری، عقلی(سیاسی) و عملی بیان می کنند و به دنبال آن فضیلت اخلاقی (بایدها و نبایدها) را آورده اند.

وی در ادامه افزود: خرد عملی تابعی است از خرد نظری لذا باید معلوم شود که چگونه خرد عملی از خرد نظری استخراج می شود که در این رابطه به بیان موضوع ذیل می پردازم:

IQ مربوط به شخص می باشد و زمانی که هر فرد به دنیا می آید دارای IQ مشخصی است و البته می تواند آنرا حتی در جهت شیطنت و منفی به کار ببرد و باید توجه داشت که IQ ژنتیکی است و IQ فرزندانی که پدر و مادر با هوش دارند بالا می باشد اما آیا هر کس دارای IQ بالاست عاقل نیز هست؟!

در این رابطه باید عرض کنم که ارسطو فضیلت را حد وسط می داند که خواجه نصیر در مواجهه با این نظر به مشکل بر می خورد و طرح سوال می کند که حد وسط چیست؟ اگر فضیلت حد وسط علم و جهل باشد که چنین نیست زیرا علم و جهل هر دو یک طرف می باشد پس اینجا معلوم می شود فضیلت حد وسط جهل و جربزه است یعنی هوش شیطانی در طریق صید و صیادی و رسیدن به هدف و انتفاع به کار برده می شود اما در مقابل جهل، عقل قرار دارد اما این عقل کجاست؟

رئیس فرهنگستان علوم ایران در رابطه با عقل نظری و عملی بیان داشت: این عقل، عقل تاریخی است و در تاریخ یافت می شود، بر خلاف جامع شناسان که عقل را در جامعه دنبال می کنند باید بگویم جامعه ای که روابطی میان آن ها وجود ندارد و متراکم است عقل در آن پنهان است فلذا در هر تاریخی صورتی از عقل وجود دارد و در یک جمله می توان گفت: عقل زبان زمان است، لازم به ذکر است که این عقل را نبادی با عقل مصلحت اندیش و اعداد اشتباه گرفت.

وی در ادامه افزود: در هر زمان از تاریخ که سامانی و حوادث مهم رخ داده خرد وجود داشته و هر برحه ای که بی سامانی به وجود آمده ریشه در کم خردی (نه بی خردی) جامعه داشته است.

دکتر داوری اردکانی در رابطه غرب بیان داشت: غرب با تفکر جهان را گرفته است اما این تفکر، هزاران مشکل برای جهان ایجاد کرده است در حالیکه با عقل طرحی درانداخته می شود و آدم روح و قلب پیدا می کند در نتیجه آدمیان به هم متصل می شوند فلذا وقتی عقل در جامعه پنهان است بی خردی رخ می دهد و مردم از یکدیگر فاصله می گیرند اما وقتی عقل باشد، خرد به وجود می آید و مردم یک مقصد را می بینند و همه با هم به سوی آن مقصد حرکت می کنند.

وی ادامه داد: اروپایی ها قرن پنجم پیش از میلاد مسیح را مبدا تاریخ خود می دانند و بدان غبطه می خورند زیرا در آن زمان حوادث مهمی رخ داده، در آن زمان علم طب بنیان گذاری شده ولی نجوم و ریاضیات در آن زمان پیدا نشد اما در بطلمیوس صورتی پیدا کرد که در چین و هند و ایران پیدا نشد و فلسفه به معنی ماورا طبیعه یونان بنیان گذاری شد.

رئیس فرهنگستان علوم ایران افزود: عقل را نمی توان با فشار و زور و جنگ از بین برد فلذا می بینیم خشایارشاه به گفته اروپایی ها با 400 هزار سرباز (که البته غلو هم هست، ولی چون خشایار شاه حکومتی از سند تا مدیترانه دارد قاعدتا سربازان زیادی در اختیار داشته که) به جنگ با آتن می رود ولی در برابر آتن که سربازان آن به 100 هزار نفر نمی رسید شکست می خورد و سربازی در ماراتن 40 کیلومتر پیاده می دود تا خبر شکست خشایار شاه را برساند( علت اینکه دوی ماراتن امروز معروف شده همین امر می باشد) لذا باید توجه کرد که چرا خشایار شاه شکست می خورد و این حادثه اگرچه تلخ است اما به وحود عقل و خرد در آتن ما را یادآور می شود.

وی در ادامه افزود: در برحه ای از تاریخ عقل پنهان است و در برحه ای عقل آشکار است و همه از آن بهره مند می شود و جا دارد انسان از خدا بخواهد که او را در زمانی قرار دهد که عقل و خرد وجود داشته باشد و این موجب خوشبختی است.

وی ادامه داد: در زمان حمله مغول آنچه نقل شده است، این است که حتی ریشه گیاهان را از زمین درآوردند و سوزاندند که هیچ جنبده ای دیگر وجود نداشته باشد اما عقل با همین مغول ها کاری کرد که خود شیعه را پذیرفتند و مرکز تفکر را که آن زمان خراسان بود از شرق ایران به غرب ایران منتقل کردند.

رئیس فرهنگستان علوم ایران در رابطه مشروطیت بیان داشت: مشروطیت حادثه ای است که زمانی در آن فکر کردیم و بعد این فکر متوقف شد، باید گفت بهترین آثار در زمینه مشروطه در زمان خود مشروطه نوشته شده و بعد از مشروطه مشکلی پیش امد که فکر تقریبا کنار گذاشته شد و بیشتر به عمل پرداختند.

وی در رابطه با حوادث مشروطه بیان داشت: مشروطه از این نظر حادثه بود که مسئله قانون و آزادی در آن مطرح شد و باید گفت آزادی که امروز از آن یاد می کنیم تا قرن 18 هیچ صحبتی از آن نبود و فکر آزادی را مشروطیت برای ما آورد که یک راه رسیدن به آزادی این بود که ببینند آنچه در قرن 18 مطرح شده چه هست و ما را به کجا می رساند که این امر ممکن نبود و انجام نشد، یک جریان دیگر با فکر آزادی آشنا شده که البته با زحمت و مشقت فراوانی همراه بود و در اولین سفرنامه ها نیز دموکراسی را یک غول بی شاخ و دم توصیف می کند و نهایتا جامعه کم کم رنگ آزادی گرفت که البته باید گفت آنچه موجب تحقق این امر گردید پشتیبانی علما و نمایندگان مردم از این امر بود لذا حوزه نجف و سامرا از این حرکت پشتیبانی نمود اما بعد همین بزرگان از جریان مشروطه جدا شدند.

وی در رابطه علت جدا شدن بزرگان مشروطه اذعان داشت: طرح استبداد مترقی و استبداد منورالفکری در کنار مشروطیت به وجود آمد که آمدن حکومت دینی در مشروطه سبب ایجاد مخالفت با استبداد گردید و در نهایت بزرگان مشروطه را از آن جریان جدا ساخت.

وی اظهار داشت: بعد از مشروطه سیاست ایران با اروپا ارتباط گرفت و روابط به گونه ای دیگر رقم خورد به نحوی که تا سال 1302 مجله ای به نام فرنگستان منتشر می شد و خاطرات این افراد را منعکس می کرد ولی در 12 ماهی که رضاخان سردار سپه بود و به نخست وزیری نرسیده بود، همه استبداد منورالفکری را مطرح کردند و کسانی که برای رضاخان تلاش می‌کردند مزدشان را از رضاشاه نگرفتند و رضاخان به این گشایندگان راه سلطنتش محلی نگذاشت و اعتنایی نکرد و بعد از این دوران، با استقلال کشورها و ظهور نهضت‌های ناسیونال و ناسیونالیست بود ایران در آستانه مرداد سال 1332 قرار گرفت.

دکتر اردکانی وقعه 28 مرداد را به مرگ کودک علیلی تشبیه کرد که مرگ را خیلی زود تجربه کرده و طعمی از زندگی نبرده و در ادامه در رابطه با این حادثه بیان داشت: در28 مرداد، مبارزه ضد استعماری که می‌خواست به اروپا تشبه پیدا کند پایان یافت و در تمام دنیا نهضت‌های ضد استکباری یکی پس از دیگری پایان می‌یافت فلذا 28 مرداد پایان نهضت‌های آزادی‌خواه و آزادی‌طلب بود اما از 28 مرداد به بعد مبارزات ضد استعماری تعطیل نشد و شکل تازه ای به خود گرفت و دیگر کمتر با نام استقلال ملی خوانده میشد.

دکتر اردکانی در ادامه بیان داشت: در تمام این جریان ها نشان از عقل و تفکر یافت می شود و اگرچه نظر علما در برهه های مختلف با یکدیگر تفاوت داشت اما بین همه آن ها یک درک مشترک وجود داشت.

رئیس فرهنگستان علوم ایرانافزود: محمود محمود در نوشته های خود آورده بود که مشروطه از دیگ پلوی سفارت انگلستان بیرون آمده و با توجه به تحصن مشروطه خواهان در سفارت انگلیس خواستگاه مشروطه را انگلیس معرفی می کرد اما من معتقدم تا مردم چیزی را قبول نکنند آمریکا و انگلستان هیچ کاری را نمی توانند بکنند و آن ها از فرصت هایی که خود مردم برایشان به وجود می آورند استفاده می کنند.

وی در پایان اذعان داشت: من مشروطه را آغاز نهضت می دانم و ظهور عقل در مشروطه را هم در نظر و هم در عمل می توان یافت و مورخان می توانند برای ما روشن کنند که این عقل به چه اندازه بود و آثار و نتایج آن به کجا رسید.

برای مشاهده عکس ها روی آن کلیک کنید

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715