سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
عجب حلوای قندی تو، امیر بی‌گزندی تو...
 شرحی بر ترانه «امیر بی گزند» با صدای محسن چاوشی   

«امیر بی گزند» ترانه روز است و بالطبع خیلی از جوانها آن را گوش می دهند. شعر از مولانا است و مضامین بسیار زیبایی که منطبق بر مقامات مولا علی علیه السلام است

ندای اصفهان- مهران آدرویش/

محسن چاوشی (متولد ۱۳۵۸) زادهٔ خرمشهر است و اصالتی کردتبار دارد. وی فرزند پنجم خانواده و دارای دو خواهر و سه برادر است. چاوشی فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ موسیقی از سال ۱۳۸۲ با آلبوم نفرین آغاز کرد و پس از اخذ مجوز در سال ۱۳۸۷ آلبوم یه شاخه نیلوفر را منتشر کرد. از وی تا کنون بیش از ۱۵۰ قطعه موسیقی شنیده شده‌است، که شامل ۱۱ آلبوم و نیز چندین تک آهنگ است.

آلبوم امیر بی گزند (شعر از مولانا) هشتمین آلبوم رسمی محسن چاوشی است که دارای مضامین زیبایی منطبق بر مقامات مولا علی علیه السلام است و در ادامه به شرح آن می پردازیم.

دریافت آهنگ: دانلود

امیر بی گزند محسن چاوشی
متن: الله اکبر…
شرح: درود ما بر مردی که، آغاز کلام در مورد او مستحب است با تکبیر همراه باشد… الله اکبر؛ تا عظمت او، ما را در خداییش به اشتباه نیندازد.
مردی برای تمام زبانها و زمانها، مذاهب و اصناف و انواع از فرش تا عرش (اگر دقت کنید در این ترانه انواع الحان از بودایی و مسیحی و مسلمان و… با موسیقی که گاهی به سمت موسیقی محلی، گاهی به سمت موسیقی چینی و هندی و… سوق پیدا می کند، تا نشان دهد در مورد شخصیتی که گمشده همه انسان است صحبت می شود).

متن: عجب سروی، عجب ماهی، عجب یاقوت و مرجانی، عجب جسمی، عجب عقلی، عجب عشقی، عجب جانی
شرح: درود خدا بر او علیه السلام که گویی هم «لفظ» و هم «معنای» اعجاب برای او منظور شده و «عجب»، درباره اش تمامی ندارد… یا مظهر العجائب (نادِ عَلیاً مَظهَرَ العَجائِب تَجِدهُ عَوَناً لَکَ فِی النَوّائِب)
متن: عجب لطف بهاری تو / عجب میر شکاری تو
شرح: عجب از این همه جمع اضداد که هم لطف بهار را داری و هم شکار امیر را؛ مردی که نه زره اش پشت داشت و نه شمشیرش غلاف؛ شمشیرش در میان نیزه ها، باد بود در میان برگان خزان و زانوان سترگش کُنده بود در میان گلستان ایتام.
متن: در آن غمزه چه داری تو؟ / به زیر لب چه می‌خوانی؟
شرح: مولا جان! با ما چه کرده ای؟ با چشم و ابرو و اشارات و اوراد و کلامت و همه چیز و همه چیزت ما را عاشق خودت کرده ای.
متن: عجب حلوای قندی تو، امیر بی‌گزندی تو/ عجب ماه بلندی تو، که گردون را بگردانی…
شرح: مولاجان! تو چقدر شیرینی (اسماءکم احلی من العسل) و چه عجب که امیری اما گزندی و ظلم و بدی از تو به هیچ کس حتی آن مورچه نمی رسد گرچه عالم و عالم را به تو علیک السلام بدهند. تو ماهی، تو نوری، تو علی و عالی هستی مردی از جنس آسمان که گردش نظام هستی در کف با کفایت توست (إِرَادَهُ الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُم)

 

متن: به هر چیزی که آسیبی کنی، آن چیز جان گیرد / چنان گردد که از عشقش بخیزد صد پریشانی
شرح: نور و عشق تو پرش هر چیز و هر کسی را بگیرد (آسیبی کنی ظاهرا یعنی عنایتی بکنی چون آسیب زدنی است اما اینجا گفته آسیبی کنی یعنی اصابت کنی و ایصال و وصلی اتفاق بیفتد به عبارت دیگر توجهی بکنی) آن چیز حیات و زندگی می یابد بگونه ای که یک دل نه صد دل عاشق و پریشان و شیدا و دل باخته تو می شود.
متن: مروّح کن دل و جان را، دل تنگ پریشان را / گلستان ساز زندان را، برین ارواح زندانی
شرح: مولا جان! ما دلتنگ و پریشان توئیم و بدون تو جسم بی روح هستیم بیا و با عنایی به ما روح و جان ببخش.
ای مولا و آقای ما! با ولایت و عشق و عنایاتت زندان دنیا را بر ما گلستان کن (اشاره دارد به الدنیا سجن المؤمن)

 

متن: تویی کامل منم ناقص، تویی خالص منم مخلص / توی سور و منم راقص، من اسفل تو معلایی
شرح: در این بیت از سبک خود مولا در زیارت حضرت امیر در مسجد کوفه استفاده کرده «انت الحی و انا المیت و …»
تو در نشان دادن اوصاف و اسماء الهی انسان کاملی (و علّم آدم الاسماء کلها) و من انسان ناقص، پس لازم است که تو را ستایش و نیایش بکنم تا بلکه در پرتو عنایات حضرتت رشد کنم.
«سور»؛ تو غذای جانی، تو شادی و طراوت زندگی هستی و من از سرمستی عشق و ولایت تو علیک السلام به رقص و شادی و سیر و سلوک درآمده ام.
تو از همه زشتی ها و رجس ها خالص و پاکیزه هستی (انّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) و من مخلص شما هستم (ان شاء الله).

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

  1. محمد گفت:

    سلام
    در حقیقت شرحی بر شعر مولوی نوشته شده است نه ترانه چاوشی.




    0



    0
  2. صالحيان گفت:

    عالی و پر محتوی هم شهر هم نوع ترانه خوانی




    1



    0
  3. صالحيان گفت:

    عالی و پر محتوی هم شعر هم نوع ترانه خوانی




    1



    0
  4. سید امیر هاشمی نژاد گفت:

    سلام و درود
    همه میدانند مولانا عاشق فردی به نام شمس تبریزی شده بود و این شعر هم در وصف شمس هست….مثل شعر نور من هدای من فاش گویم این سخن شمس من و خدای من……
    ایشون در عرصه ی شعر بی نظیر بودند ولی این کجا و شهریار کجا…
    مولانا عمربن خطاب و ابابکر رو بالاتر از مولا علی ع میدانستند و در اشعارش هم توهین به نام مقدس امام حسین ع موجود هست مثل شعری ک گفته کور کورانه نرو به کربلا تا نیوفتی مثل حسین اندر بلا!!!!امام حسین ع کجا کور کورانه کجا؟ممنون از زحمات شما اقای جلوانی عزیز




    1



    0
    • سعید گفت:

      کاملا با شما موافقم دوست عزیز… خیلی مشخصه ک این شعر در وصف شمس تبریزیه و هیچ ارتباطی با مولایشان علی نداره! ولی انگاری جناب چاوشی این شعر را در خطاب به خدا خونده.. اونجوری ک از موسیقیش پدیدار میشه




      0



      0
    • ناشناس گفت:

      با اهدای سلام به همگی، سید امیر عزیز، شعری که در خصوص امام حسین (ع) از عارف بزرگ، پیامبر عاشق (مولانا) نقل کرده اید!! کاملاً اشتباه است.
      مولانا همچون نی که توخالی است و هیچ چیزی از خود ندارد و مرد نایی در آن می دمد و جان می گیرد، همه جان خود و انسان ها را از خداوند می داند و عاشق بازگشت با سوی خداوند است و از جدایی حکایت می کند (بشنو این نی چون شکایت می کند وز جدایی ها حکایت می کند) و به هیچ وجه این ابیات متناسب با احوال آن بزرگ نیست.

      پاره ای توضیحات در این لینک آورده شده است، مطالعه بفرمایید بد نیست. ممنون.

      http://hhnews.ir/fa/news/2104




      0



      1
  5. پیمان گفت:

    به نظر حقیر اینکه این شعر رو نسبت بدیم به حضرت علی کاملا اشتباهه،مخاطب این شعر خداست و اینکه هم میگه عجب جسمی،یا به زیر لب چه میخوانی برای تصویر سازی و راحت کردن مفهوم خداست




    0



    0
  6. ترانه گفت:

    به نظر من هم تبیین شعر مولانا بود نه تحلیل ترانه خوانی چاووشی اما نظرات خوانندگان برایم جالب تر بود چراکه خود این مباحثه روشنگری ایجاد می کند.




    0



    0
  7. مرجان گفت:

    عااااااالی .احسنت بر شما




    0



    0
  8. غزاله گفت:

    سلام
    خیلی کنجکاوم بفهمم اول آهنگ بعد متن الله و اکبر چی میگه
    فقط فهمیدم لحن مسیحی یا بودایی هست و لی اگه ترجمه ش بود
    عاااااااااااااااااااااااالی میشد.

    در به در دارم دنبال ترجمه ش میگردم.




    0



    0
  9. دوست گفت:

    با سلام و احترام خدمت همه دوستان . درست نیست اشعار رو به این صورت معنی کنیم این شعر حضرت مولانا هیچ ارتباطی به حضرت علی (ع) ندارد خواهشا نسبت به یعضی اشعار تعصبی نگاه نکنیم این شعر به احتمال خیلی قوی در وصف شمس تبریزی سرود شده چون حضرت مولانا از مریدان شمس بوده و وقتی شمس به خاطر آزار و اذیت مردم میره و از رفتن شمس حضرت مولانا آشفته حال میشه دیگه دلیلی نداره به امامان و پیامبران ربطش بدیم پس خواهشا اول یه مطالعه بفرمائید بعدا نظر بدید .




    0



    0
  10. سید محمد موسوی گفت:

    فقط میتوانم بگم در وصف خداست و چقدر این آهنگ به دلم نشست،صوت الله اکبر در اول آهنگ تصدیق ادعای من است




    0



    1
  11. ل گفت:

    حتما ادبیات نخوندی یا ادبیاتت ضعیفه ای کیو اینو مولانا برا شمس تبریزی خونده




    0



    0
  12. محمد گفت:

    دوستان عزیز اگر خوب دقت می کردید میدونستید که شعر و ترانه امیر بی گزند بگفته خود محسن چاووشی برای خداوند یکتا سروده شده است
    نه برای حضرت علی (ع) ودر ضمن محسن چاووشی خود اعلام کرده است که امیر بی گزند پیش کشی است از ما به خداوند یکتا که او خالص است ما مخلص




    0



    0
  13. علی گفت:

    با درود به احتمال قوی این شعر که سروده مولانا است در وصف شمس الحق تبریزی سروده شده و جناب چاووشی فقط در وصف مقصود خود از ان اسفاده کرده




    0



    0
  14. محمد گفت:

    با سلام
    به نظر در وصف عشقی زمینی که منتهای درک ماست سروده شده حضرت شمس الحق تبریزی. این داستانهای منتسب کردن به حضرت علی یا خدا شاید برای منبر یا دراویش مناسب باشه.




    0



    0
  15. من گفت:

    غزل شمارهٔ ۸۱۰

    باز شیری با شکر آمیختند

    عاشقان با همدگر آمیختند

    روز و شب را از میان برداشتند

    آفتابی با قمر آمیختند

    رنگ معشوقان و رنگ عاشقان

    جمله همچون سیم و زر آمیختند

    چون بهار سرمدی حق رسید

    شاخ خشک و شاخ تر آمیختند

    رافضی انگشت در دندان گرفت

    هم علی و هم عمر آمیختند

    بر یکی تختند این دم هر دو شاه

    بلک خود در یک کمر آمیختند

    هم شب قدر آشکارا شد چو عید

    هم فرشته با بشر آمیختند

    هم زبان همدگر آموختند

    بی نفور این دو نفر آمیختند

    نفس کل و هر چه زاد از نفس کل

    همچو طفلان با پدر آمیختند

    خیر و شر و خشک و تر زان هست شد

    کز طبیعت خیر و شر آمیختند

    من دهان بستم تو باقی را بدان

    کاین نظر با آن نظر آمیختند

    بهر نور شمس تبریزی تنم

    شمع وارش با شرر آمیختند
    این شعریه از مولوی…مولوی این رو درمورد حضرت امیر نخونده…چون که حضرت علی رو قبول نداشته
    یه شعری هم گفته:کورکورانه مرو به کربلا.. چون حسین افتی اندر بلا
    مولوی اینطور ادمی بوده.اصلن ائمه رو قبول نداشته




    0



    0
  16. مهران آدرویش گفت:

    الف) برای من مهم نیست که مولانا این شعر را در مورد چه کسی سروده اما کاملترین مصداق این شعر مظهر العجائب حضرت امیر ع است. مثلا آیا این بیت که می گوید “عجب ماه بلندی تو، که گردون را بگردانی” مصداقش شمس است یا امام معصوم؟ لااقل هر کسی می داند که گردون را شمس نمی چرخاند.
    ب) حجت‌الاسلام قادر فاضلی مفسر مثنوی: مخالفان عرفان بیت «کورکورانه نرو در کربلا/ تا نیفتی چون حسین اندر بلا» را به مولوی نسبت می‌دهند، در حالی که مثنوی را زیرو و رو کنید همچون بیتی ندارد. شعر اصلی این است: “هین مدو گستاخ در دشت بلا/ هین مران کورانه اندر کربلا”
    یعنی وقتی انسان می‌خواهد در یک وادی پر خطر قدم بگذارد، باید آگاهانه برود. اگر انسان بخواهد در وادی که سرتاسر بلاست و خطرش زیاد است، کورکورانه برود گرفتار می‌شود و اجرش نیز از بین می‌رود. در تاریخ داریم صدها نفر همراه امام حسین (ع) راه افتادند و به این خیال بودند که ایشان می‌خواهد حکومت کند و اینها هم دور و بر ایشان بپلکند و به چیزی برسند. بعد که آرام آرام دیدند نه اینجا بوی خون می‌آید، اکثریت برگشتند و اقلیت هفتاد و اندی نفر ماندند.
    اینهم اشعار معروف مولوی در وصف شهدای کربلا :
    کجایید ای شهیدان خدایی / بلاجویان دشت کربلایی
    کجایید ای سبک روحان عاشق / پرنده‌تر ز مرغان هوایی

    یا سروده: تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود/ سلطان سخا و کرم و جود علی بود
    ج) در شعر گفته عجب جسمی پس نمی شود به خدا نسبتش داد اما می شود به علی ع نسبتش داد چون علی ع هم جسم دارد و هم اوصاف خدا را (و علم آدم الاسماء کلها)
    ی) آنکه در مورد علی ع می گوید
    هم آدم و شیث هم ایوب و هم ادریس هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود

    هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم الیاس هم صالح پیغمبر و داود علی بود

    در ظلمت ظلمات به سرچشمه حیوان هم مرشد و هم راهبر خضر علی بود

    داود که می ساخت زره با سر انگشت استاد زره ساز به داود علی بود

    مسجود ملائک که شد آدم ز علی شد در قبله محمد بد و مقصود علی بود

    آن عارف سجاد که خاک درش از قدر بر کنگره عرش بیفزود علی بود

    هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن هم عابد و هم معبد و معبود علی بود
    هیچ بعید نیست که این شعر را هم در مورد علی ع گفته باشد و البته تمجید از یک مطلب مولانا دال بر تائید همه مطالب او نیست به هر حال او غیر معصوم است و ما بطور دربست فقط از معصوم ع قبول می کنیم و نه حتی بزرگان شیعه(زید عزهم) اما در باب اینکه آیا مولانا شیعه بوده یا سنی و یا تقیه می کرده و … بحث بسیار است و شاید به نتیجه هم نرسد اما در بذل و بخشش بزرگان و شیفت دادن آنان به سایر مذاهب بهتر است کنس باشیم تا دست و دل باز.




    3



    0
  17. رضا عندلیب طرقبه گفت:

    سلام شاید این موضوع که برات می‌نویسم تکراری باشد ولی دلم نمی اید نگویم من در خوشحالی وناراحتی با اهنگهایت حال میکنم به قول خانمم این فقط روضه میخواند ولی من وپسرام واقعا طرفدار پرپاقرصت هستیم




    0



    0
  18. اردشیر بهرامی مهر گفت:

    من فکر میکنم منظور ازماه بلند حضرت ابوافضل باشه قمربنی هاشم. شایدم اشتباه باشه ولی به هرحال خیلی زیبا بود.




    0



    0
  19. مسعود از بهشهر گفت:

    ما زیبایی خداوند را در علی جان می بینیم و مطلبی که ما را به یاد ایشان بی اندازد لذت میبریم




    1



    0
  20. فروغ گفت:

    به نظرم من خیلی فرقی نمیکنه که شعر منظورش خداس یا حضرت علی(ع).چون در نهایت از علی هم به خدا میرسیم.
    خیلی زیباس و بی نهایت دلنشین.




    0



    0
  21. مانی گفت:

    درود بر چاوشی عزیز که مفاخر ما و آثارشان را صدای خوش الحانش به ما بیشتر و بیشتر شناساند و ممنون از شما که چنین شرح زیبا و در عین حال مختصر و گویایی نوشتید.




    0



    0
  22. اردشیر- گفت:

    سلام – ممنون از توضیحات شما با توجه به این جمله خود شما :اگر دقت کنید در این ترانه انواع الحان از بودایی و مسیحی و مسلمان و… با موسیقی که گاهی به سمت موسیقی محلی، گاهی به سمت موسیقی چینی و هندی و… سوق پیدا می کند، تا نشان دهد در مورد شخصیتی که گمشده همه انسان است صحبت می شود)
    من فکر می کنم کاملا یک برداشت شخصی هست چه خدا چه علی چه شمس حتی شاید یک انسان عادی از نظر دیگران اما خاص برای یک فرد مثلا مادر پدر معشوق و …… به تفکر هر شخص بر می گردد




    0



    0
  23. م.امید گفت:

    عزیزم منظور مولانا از امیر بی گزند،خداست!
    این معنی رو از کجا دراوردی؟
    بهتره یکم تحقیق کنی




    0



    1
  24. م.امید گفت:

    عزیزم منظور مولانا از امیر بی گزند،خداست!




    0



    1
    • ناشناس گفت:

      حتما جنابعالی با مولانا همنشین بودید که با این اطمینان می فرمایید؟ شما فقط بفرمایید کدام خدا ؟؟؟ خدای محمد[ص] یا خدای مولانا یا خدای……؟؟




      1



      0
  25. پلیس سایبری گفت:

    هر کسی از ظن خود شد یار من
    از درون من نجست اسرار من




    1



    0
    • اردشیر گفت:

      احسنت – دقیقا همینه




      0



      0
      • علیرضا گفت:

        نیازی نیست برای علاقه ای که به مولی علی داریم از اشعار یا روایتی استفاده کنیم که هیچ ربطی به ایشان ندارد!این شعر در وصف شمس تبریزی است.اگر نگارنده مطلب لطف می کردند و کمی مطالعه و وقت صرف مولانا و احوالاتشان می کردند از نگارش این مطلب واهی خودداری می نمودند.یک عادت غلط ما متاسفانه همین است ربط بعضی چیزهای نامربوط به اشخاصی که برای ما عزیز هستند و ارج و قرب دارند.مولی علی به اندازه کافی برای ما مسلمانان عزیز و والا هستند واقعا نیازی به هیجانات و شور و شوق اضافی و این جور مطالب نیست!!خواهش میکنم تا بیشتر از این خواننده های سایت را گمراه و ناامید نکردید کمی تحقیق کنید و مطلب را ویرایش نمایید.




        0



        1
  26. سپیده ی صبح گفت:

    اول آهنگ با الله اکبر شروع میشه بعضیا برداشت میکنند چون با الله اکبر شروع میشه پس برای خداونده اما در آداب زیارت قبور اءمه علیهم السلام هست که قبل از هر چیز الله اکبر گفته بشه تا خدایی ناخواسته زیارت ما شکل پرستش نباشه و مقام الوهیت برای بزرگی که داره زیارت میشه قاءل نشیم این میتونه یه قرینه ای باشه بر اینکه برای یه فرد خونده شده البته مضامین شعر کاملا بر حضرت علی منطبق هست اگرچه برای شخصی به غیر از ایشان و فرزندانشون غلو محسوب میشه..




    1



    0
  27. سپیده ی صبح گفت:

    اول آهنگ با الله اکبر شروع میشه بعضیا برداشت میکنند چون با الله اکبر شروع میشه پس برای خداونده اما در آداب زیارت قبور اءمه علیهم السلام هست که قبل از هر چیز الله اکبر گفته بشه تا خدایی ناخواسته زیارت ما شکل پرستش نباشه و مقام الوهیت برای بزرگی که داره زیارت میشه قاءل نشیم این میتونه یه قرینه ای باشه بر اینکه برای یه فرد خونده شده البته مضامین شعر کاملا بر حضرت علی منطبق هست اگرچه برای شخصی به غیر از ایشان و فرزندانشون غلو محسوب میشه..




    0



    0
  28. هاست ارزان گفت:

    ممنونم بابت مطالب مفیدی که قرار میدید!




    0



    0
    • علیرضا گفت:

      نیازی نیست برای علاقه ای که به مولی علی داریم از اشعار یا روایتی استفاده کنیم که هیچ ربطی به ایشان ندارد!این شعر در وصف شمس تبریزی است.اگر نگارنده مطلب لطف می کردند و کمی مطالعه و وقت صرف مولانا و احوالاتشان می کردند از نگارش این مطلب واهی خودداری می نمودند.یک عادت غلط ما متاسفانه همین است ربط بعضی چیزهای نامربوط به اشخاصی که برای ما عزیز هستند و ارج و قرب دارند.مولی علی به اندازه کافی برای ما مسلمانان عزیز و والا هستند واقعا نیازی به هیجانات و شور و شوق اضافی و این جور مطالب نیست!!خواهش میکنم تا بیشتر از این خواننده های سایت را گمراه و ناامید نکردید کمی تحقیق کنید و مطلب را ویرایش نمایید.




      0



      1
  29. امین گفت:

    اقا واقعا چرا اشتباه اطلاع رسانی میکنید؟
    مولانا شاعر به این بزرگی میاد همچین شعر سنگینی در وصف علی ابن ابیطالب بگه؟وقتی میگیم دیوان شمس ینی چی؟ینی غزل هایی که درباب شمس گفته شمس مجاز از حقیقت و خوداگاهیه برای نسل بشر امروز شمس کجا و علی ابن ابیطالب؟توروبه خدا قسم این کژفهمی هارو نشر ندید برای عموم




    0



    0
  30. شاهین گفت:

    تورو خدا انقد بی آگاهی و از سر غرور و کورکورانه اطلاع رسانی نکنید.از شرحی که روی شعر گذاشتید متاسفم.علی یه انسان بوده نه خدا که کل هستی رو اداره کنه.یه کم فکر کنید هر چیزی رو هم برای نفع خودتون تفسیر و تشریح نکنید لطفا




    0



    1
    • مهران گفت:

      کسی نخواسته بگوید علی نستیعیذ بالله خداست بله قطعا علی ع انسان است اما انسانی که خلیفه الله است.؛ خلیفه الله دستش دست خداست. چشمش چشم خداست و کارهایش هم به همین تناسب کارهای خدایی است. واینطور نیست که در اداره هستی نقش نداشته باشد حتی ملائکه در اداره جهان نقش دارند والمدبرات امرا یعنی قسم به فرشتگانی که امور عالم را تدبیر می کنند تا چه برسد به امام که رییس ملایکه و صاحب الامر است منتهی شما دقت کن که اینها همه باذن الله و بحول و قوه الهی است پس نه او را از آنچه که هست بالاتر ببریم و نه پایین تر. این مطالب بلندی که گفته شد مولا را از آنچه که بود بالاتر نبرد اما شما حضرت را از آنچه که هست پائین تر آوردید. دوستانی هم که فکر می کنند این اشعار در مورد شمس است به همین شعری که مشرق گذاشته دقت کنند مولانا در این شعر شمس را نمودی و تجلی از حضرت امیر ع دانسته و مولا را سر عالم و آدم و حقیقت انبیا اعلان داشته آنوقت کسی که چنین نگاهی دارد چگونه این اشعار بلند را در وصف شمس سروده باشد و نه در مورد حضرت امیر ؟




      1



      0
  31. ناشناس گفت:

    گروه فرهنگی مشرق – جلال‌الدین محمد بلخی، مشهور به مولوی، شاعر پرآوازه ایران‌زمین، غزل‌ها و اشعار متعددی در مدح مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه السلام دارد که در ادامه به مناسبت فرارسیدن بزرگترین عید خدا، یکی از مشهورترین این غزلیات، به شما مخاطبان فرهیخته مشرق، تقدیم می‌شود.

    تا صورت پیوند جهـــــــــــــــان بود علی بود
    تا نقش زمین بود و زمــــــــان بود علی بود

    آن قلعه گشایی که در قلعـــــــــه ی خیبر
    برکند به یک حملــــــــه و بگشود علی بود

    آن گُرد سرافراز که انـــــــــــــــدر ره اسلام
    تا کـــــــــار نشد راست نیاسود، علی بود

    آن شیــــر دلاور که برای طمـــــــــــع نفس
    بر خوان جهـــــــــــــان پنجه نیالود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصــــی بود علی بود
    سلطان سخــــــــــــــا و کرم و جود علی بود

    هم آدم وهم شیث و هم ادریس و هم الیاس
    هم صالــــــــــح پیغمبــــــــر و داوود علی بود

    هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم ایوب
    هم یوسف و هم یونس و هم هــود علی بود

    مسجـــــود ملایک که شد آدم، ز علی شد
    آدم چو یکی قبلـــــــــــه و مسجود علی بود

    آن عارف سجّاد ، که خاک درش از قــــــــدر
    بر کنگــــــره عرش بیفـــــــــــــــزود علی بود

    هم اول و هم آخـــــر و هم ظاهـــــر و باطن
    هم عابـــــــد و هم معبد و معبود ، علی بود

    آن لحمک لحمـــــی ، بشنو تــــــا که بدانی
    آن یـــــــــــــار که او نفس نبی بود علی بود

    موسی و عصــــا و یــــــــد بیضــــــــا و نبوت
    در مصــــــــــر به فرعون که بنمود ، علی بود

    عیسی به وجود آمدو فی الحال سخن گفت
    آن نطق و فصـــــــاحت که در او بود علی بود

    خاتم که در انگشت سلیمان نبی بود علی بود
    آن نور خدایــــی که بر او بــــــــــــود علی بود

    آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معــــــراج
    با احمــــــــــد مختــــــــــار یکی بود علی بود

    آن کاشف قرآن که خــــــــــــدا در همه قرآن
    کردش صفت عصمت و بستــــــــود علی بود

    آن شیـــــــــر دلاور که ز بهر طمــــــــع نفس
    بر خوان جهـــان پنجه نیالـــــــــــود علی بود

    چندان که در آفـــــــــــــاق نظر کردم و دیدم
    از روی یقین در همه موجــــــــــود ، علی بود

    این کفر نباشد، سخـــــــن کفر نه این است
    تا هست علی باشد و تابــــــــــود علی بود

    سرّ دو جهــــــــــــــان جمله ز پیدا و ز پنهان
    شمس الحق تبریز که بنمـــــــود، علی بود




    0



    0
  32. ناشناس گفت:

    وقتی میگه تویی خالق یعنی خدا ن حضرت علی(ع)




    0



    0
    • مهران گفت:

      به غیر از خدا باز هم خالق داریم نمونه اش اینکه فرمود انی اخلق لکم من الطین کهیئه الطیر فانفخ فیه یکون طیرا باذن الله مسیح خالق بودن را به خودش نسبت داده و همه را با ضمیر متکلم وحده آورده و نیز خداوند فرموده فتبارک الله احسن الخالقین مشاهده می فرمایید که خالقین گفته و نیز فرموده همه اسماء الله به آدم داده شد و علم آدم الاسماء کلها و امام زمان صراحتا فرموده نحن صنایع ربنا و الخلق بعد صنایعنا همه چیز مخلوقات ما هستند. بنابراین خالق ائمه هستند اما باذن الله یعنی امور مختلف را در مراتب مختلف می شود به خدا و همچنین واسطه ها نسبت داد. کسی که خالق نیست، در تدبیر امور عالم نقشی ندارد و … ان دیگر خلیفه الله نیست. جانشین خدا کار خدایی می کند باذن الله اما خدا نیست. خدا نیست یعنی مستقل نیست اما مظهر اسماء و صفات خداست و الا خلیفه الله معنا ندارد




      1



      0
نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق