شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگی
چاپ خبر
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴

عبرتهای خلقت با رویکرد فیزیولوژیک (قسمت پنجم)

فیزیولوژی گوارش و لقمه های حلال و حرام

عبرت های خلقت با رویکرد فیزیولوژیک اثر «قاسم زارعی» کتابی است در حدود ۹۰۰ صفحه که با روشی جدید و سبکی تمثیلی به بیان پدیده های فیزیولوژیک بدن انسان و موضوعات معنوی دین اسلام پرداخته است.

به گزارش ندای اصفهان، این کتاب که به همت نشر «آسمان نگار» به چاپ رسیده است، برای استفاده عموم مردم علی الخصوص دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی مورد بهره خواهد بود.

شماره تماس جهت تهیه کتاب ۰۹۱۳۲۲۴۴۸۳۶

در ادامه، قسمتی از فصل چهارم این کتاب را که در اختیار پایگاه خبری تحلیلی رویش قرار گرفته است با هم می خوانیم.

4-1. لایههای دستگاه گوارش:

4-1-1. مخاط:

مخاط داخلیترین لایه دستگاه گوارش است؛ (برای درک مطلب و اطلاعات بیشتر به شکل مراجعه کنید) که خود از 3 قسمت تشکیل شده است:

%image_alt%

4-1-1-1. اپی تلیوم:

یک لایهی سلول تخصص یافته است؛ که مجرای دستگاه گوارش را میپوشاند. در روده به آنها انتروسیت گفته میشود. ولی علاوه بر انتروسیتها سلولهای انترواندوکرین (EEC) هم یافت میشوند که وظیفه ترشح دارند. همچنین سلولهای تولیدکننده موسین که سلولهای گابلت یا جامی شکل نام دارند و در سراسر دستگاه گوارش هستند. موسین گلیکو پروتئینی است که اگر با آب مخلوط شود موکوس را به وجود میآورد.

 

%image_alt%

سلولهای اپی تلیال توسط اتصالات محکم در غشاء رأسی به یکدیگر متصل هستند و جالب اینکه در زمان جذب غذا نفوذپذیری از این اتصالات محکم قابل تغییراست. در روده سطح اپی تلیوم به 2 قسمت پرزها (villi) و قارها (crypts) دیدهمیشود. در روده کوچک هم پرزها و هم قارها وجود دارد ولی در روده بزرگ فقط قارها هستند

اپی تلیوم پوشاننده مخاط دستگاه گوارش به طور مداوم جایگزین میشود. این فرآیند در روده انسان به طور متوسط حدود 3 روز طول میکشد. (سلولهای بنیادی در قارها قرار دارند و سلول‌های جدید را میسازند.)

4-1-1-2. بستر مخاطی یا آستر مخاطی یا Lamina propria:

بستر مخاطی بلافاصله زیر اپی تلیوم است از جنس بافت همبند و خصوصاً الیاف کلاژن و الاستین میباشد و برخی غدد، گرههای لنفاوی، مویرگها و فیبرهای عصبی در آن قرار دارند.

4-1-1-3. عضله مخاطی:

عضله کوچکی از جنس عضله صاف که با تغییر شکل خود سبب جابه جایی پرزها میشود و به جذب کمک میکند.

4-1-2. زیر مخاط:

زیر مخاط بافت همبند از جنس کلاژن و الاستین است. عروق خونی و عروق لنفاوی و تنه‌های بزرگ فیبرعصبی در این لایه قرار دارند. همچنین شبکه عصبی زیر مخاطی (مایسنر) در اینجا وجود دارد.

4-1-3. لایههای عضلانی:

شامل 2 لایه است:

الف) عضلات حلقوی در داخل

ب) عضلات طولی در خارج

انقباض عضله طولی سبب کوتاه شدن قسمتی از روده میشود. در صورتی که انقباض عضله حلقوی قطر لوله گوارش را کم میکند. بین لایههای حلقوی و طولی شبه میانتریک قرار گرفته است.

4-1-4. سروز:

خارجیترین لایه دستگاه گوارش است که اندامهای شکمی را لغزنده و به حرکت آنها کمک کند.

استفاده معنوی:

با توجه نمودن به این دستگاه پیچیده میفهمیم که خداوند مهربان چنین سیستمی را بیهوده نیافریده و هدفی داشته است. هدف دستگاه گوارش هدف از خلقت دستگاه گوارشانسان این است که نیازهای جسم انسان را که از راه خوراک و خوردن آنها به دست میآیند را، جذب کند و موجبات سلامتی جسم انسان را برآورد و از طرفی چون غذا خوردن که نیازهای جسم و به خصوص مغز را تأمین میکند، میتواند در رشد و تعالی روح آدمی اثرگذار باشد. در طب اسلام نکات قابل توجه فراوانی وجود دارد.

به آیات و روایات زیر دربارهی دستگاه گوارش و غذا خوردن و… توجه فرمائید:

Pيَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (و بخورید و بیاشامید و زیادهروی نکنید که او اسرافکاران را دوست ندارد).

توجه به حلال و حرام بودن لقمه

و امّا حق شکم تو این است که آن را ظرفی برای پر کردن کم و زیاد از حرام قرارش ندهی و به اندازهی حلال در آن جای دهی و مراقب باشی شکم را از حدّ تقویت، به مرحلهی شکم بارگی و بیمرّوتی نرسانی و هنگام گرسنگی و تشنگی، مهارش را در دست گیری، زیرا سیری بی‌اندازه و پرخوری، موجب ناراحتی جسمی و تنبلی و باز ماندن از هر کار نیکی میگردد. و نوشیدنی که موجب مستی شود، سبک سری و نادانی و بیمرّوتی را به دنبال آورد.

امام صادق فرمودند: (خطاب به مفضَّل): ای مفضَّل، در همهی اندامهای بدن و در این حقیقت بیاندیش که چگونه هر کدام از آنها برای هدفی سامان یافتهاند. دهان برای غذا خوردن، معده برای هضم کردن، جگر برای افشُره ساختن، گذرها برای برون شدِ پسماندهها و رودهها برای انتقال آنها. چه کسی معده را درشت و سفت قرار داده و آن را برای گوارش غذاهای دیر هضم، توانمند ساخته است؟ و چه کسی جگر را نازک و نرم قرار داده است تا غذای ناب و نرم را پذیرا شود و گوارشی که دقیقتر و حساستر از کار معده است، انجام دهد؟ آیا به گمان تو در هیچ یک از این‌ها، اهمال و به خود واگذاشتگی پذیرفته است؟ نه، هرگز! بلکه اینها همه تدبیری است از سوی مدبّری حکیم و توانا و آگاه به همه چیز…

بدان که در بدن انسان، چهار نیرو وجود دارد: نیروی جذبکننده که غذا را میپذیرد و به معده میرساند، نیروی نگهدارنده که غذا را حبس میکند تا طبیعت، اثر خود را در آن بگذارد، نیروی گوارش که غذا را میپرورد و افشُره آن را بیرون میکشد و در بدن میپراکند و نیروی دفعکننده که کُنجاره پسمانده را پس از این که نیروی گوارشکننده، نیاز خود را از آنها برمی‌گیرد، از بدن بیرون میراند.

در سامان یافتگی این نیروهای چهارگانه در بدن، در عملکرد آنها و به اندازه بودن آنها با نیازی که به آنها هست و هدفی که از وجودشان هست و سرانجام، در تدبیر و حکمتی که در این همه هست، بیاندیش، اگر آن نیروی جذبکننده نبود، چگونه انسان در جستجوی غذایی که مایه‌ی برپایی جسم است، به راه میافتد؟ اگر نیروی نگهدارنده نبود، چگونه غذا در درون میماند تا معده، آن را هضم کند؟ اگر نیروی گوارش نبود، چگونه غذا پخته میشد تا افشرهای که خوراک بدن را تأمین میکند و رخنه گاههای آن را پُر میکند، از آن بیرون کشیده شود؟ و اگر آن نیروی دفعکننده نبود، چگونه کُنجارهای که هاضمه بر جای میگذارد، یک به یک، از بدن رانده و بیرون فرستاده میشد؟

رسول خدا(ص) فرمودند: نمیرانید دلها را به زیاد خوردن و آشامیدن، زیرا دلها می‌میرد، به مانند زراعتی که بیش از حد آبش دهند.

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: بپرهیزید از پرخوری که آن سبب قساوت دل و کسلکننده از نماز و خرابکنندهی بدن است.

رسول خدا(ص) فرمودند: قناعت در دنیا، بهتر از زیادی و هوسرانی است.

4-2. مکانیسمهای تنظیمی:

برخلاف قلب و تنفس، گوارش دارای دورههای نسبتاً بدون فعالیت (Intermeal period) و دورههای فعالیت تقریباً شدید(Post prandial period) میباشد. پس باید غذا خوردن را دستگاه گوارش، تشخیص دهد و به آن پاسخ دهد و همچنین محتویات غذا هم باید شناسایی شوند. از طرفی به خاطر طولانی بودن دستگاه گوارش باید هماهنگی و تنظیم دقیقی بین ابتدا و انتها و میان آن وجود داشته باشد. پس همهی اینها ضرورت وجود مکانیسمهای تنظیمی در گوارش خواهند بود. سه مکانیسم مهم تنظیمی در گوارش (Gastro Intestinal یا GI) وجود دارد:

4-2-1. تنظیم اندوکرینال:

در این فرآیند سلولهای انترواندوکرین ها به عنوان سنسور عمل میکنند و در پاسخ به محرک، یک هورمون یا یک پلی پپتید خاص ترشح میکنند:

الف) Open type یعنی دهانهی آنها به سمت محتویات مجرا باز است و طبق محتویات موجود که به این سلولها میرسد (از طریق مجرا)، ترشح هورمون یا مادهی مشخصی از طریق غشاء قاعدهای جانبی انجام میگیرد. مثلاً ترشح گاسترین از سلولهای G در معده که به خون ریخته میشود و توسط خون به سلولهای اصلی در معده میآیند.

ب) Closed type: اینها به مجرای GI باز نمیشوند. مثل سلولهای (Entrochromaffin like cell یا ECL) در معده هستند که هیستامین ترشح میکنند.

4-2-2. تنظیم پاراکرینال:

در این تنظیم مادهی شیمیائی که از یک سلول رها میشود بر سلول های مجاور اثر میکند. مثل برخی هورمونهای گوارشی مثل CCK–سکرتین–پپتیدyy و هیستامین (توسط ECL) یا سروتونین (توسط ECL).

4-2-3. تنظیم عصبی:

(برای درک مطلب و اطلاعات بیشتر به شکل مراجعه کنید).

بر 2 نوع است:

الف) عصبدهی خارجی: توسط اعصاب اتونوم یعنی سمپاتیک و پاراسمپاتیک

 

%image_alt%

ب) عصبدهی داخلی

عصبدهی پاراسمپاتیکی GI از طریق واگ و اعصاب لگنی که از نخاع میآیند انجام می‌شود. واگ به مری، معده، کیسه صفرا، پانکراس، روده کوچک، قسمت اول روده بزرگ و سکوم میروند.

اعصاب لگنی به قسمت دیستال کولون و ناحیهی مقعدی عصبدهی می‌کنند، عصبدهی پاراسمپاتیکی در دهان و مقعد تراکم بیشتری از دیگر قسمتها دارند. عصبدهی سمپاتیک در دستگاه گوارش از قطعات T5 تا L2 نخاع منشاء میگیرند و ممکن است برخی الیاف سمپاتیکی به طور مستقیم وارد عروق خونی دستگاه گوارش شوند و نیز برخلاف پاراسمپاتیک، توزیع اعصاب سمپاتیک در همه جای GI تقریباً یکنواخت است. پاراسمپاتیک برخلاف سمپاتیک بر GI تحریکی عمل میکند و هم ترشح و هم حرکت را افزایش میدهد.

عصبرسانی سمپاتیک دو استثناء دارد: در غدد بزاقی تحریک سمپاتیک افزایش ترشح میدهد. و همچنین تحریک سمپاتیک عضله مخاطی را منقبض و اسفنگترها را نیز منقبض میکند.

4-2-3-1. عصبدهی داخلی:

دستگاه گوارش دارای یک سیستم عصبی مخصوص به خود میباشد که (Entric Nervous System) ENS نام دارد و شامل 2 شبکه‌ی عصبی میباشد:

4-2-3-1-1. شبکه میانتریک یا ائورباخ:

شبکه میانتریک که بین عضلات طولی و حلقوی قرار گرفته است و عمدتاً با کنترل حرکات دستگاه گوارش در ارتباط میباشد.

4-2-3-1-2. شبکه زیر مخاطی یا مایسنر:

شبکه زیر مخاطی که در زیر مخاط است و عمدتاً با کنترل ترشح در ارتباط میباشد. گفته میشود این دو شبکه روی هم به اندازهی نخاع یعنی حدود 100 میلیون نورون دارند. هر 3 نوع نورون حرکتی و حسی و واسطه‌ در ENS هست. در غیاب عصبدهی خارجی، اعمال منسجم‌کننده (Integrative) انجام می دهد. به همین دلیل گاهی به ENS مغز کوچک دستگاه گوارش گفته میشود. این سیستم از مری تا مقعد وجود دارد و حتی در قسمت فوقانی مری که از جنس عضله مخطط است وجود دارد.

عصبگیری دوگانه‌ی رگهای بستر اسپلانکنیک (شامل عروق کبد و طحال و پانکراس و معده و روده کوچک و بزرگ است و وظیفه‌ی انتقال مواد جذب شده به کبد و از آنجا به گردش سیستمیک و نیز در دسترس قرار دادن خون به گردش عمومی در زمان مورد نیاز است) از سمپاتیک جهت ایجاد تنگکنندگی در عروق و از ENS با میانجیهای VIP, NO جهت ایجاد حالت گشادی در رگها میباشد. افزایش جریان خون بعد از صرف غذا از طریق عصب‌گیری داخلی (ENS) انجام میشود. انقباضات مخلوطکننده و پریستالسیسم و آغاز و انتشار امواج MMC همگی وابسته به ENS هستند.

استفاده معنوی:

الف) وقتی به مکانیسمهای تنظیمی در دستگاه گوارش دقت میکنیم به یادِ این مطلب می‌افتیم که یک انسان با کمالات باید به آنچه که میخورد هم توجه و دقت داشته باشد. باید در لقمه‌هایش دقت کند و آنها را از راه حلال به دست آورد و پاک و پاکیزه بخورد از اسراف و شکم‌پروری دوری کند. از شکم‌پرستیها و سستیها و تن‌پروریها دوری کند در کیفیت و کمیت غذاخوردن توجه کند و با تنظیمهایی که بر آن دارد، از آسیبهای جسمی و همچنین قساوت دل به شدت جلوگیری کند.

آیات و روایاتی درباره لزوم توجه انسان به غذا و لقمه‌اش:

رسول خدا(ص) فرمودند: کسی که لقمه‌ی حرامی بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمیشود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمیشود و هر گوشتی که در بدن از حرام روییده شود پس آتش به آن سزاوارتر است.

Pإِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا O(به درستی که آنان که با جرأت میخورند و امول یتیمان را تلف مینمایند، از روی بیدادگری و ستم، جز این نیست که در شکمهای خویش آتشی را فرو میبرند، و به زودی در آتشی افروخته وارد خواهند شد).

امام صادق(ع) فرمودند: کسی که یک جرعه شراب بیاشامد، خدا و پیغمبران و مؤمنین او را لعنت میکنند. اگر به مقداری بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور می‌شود و به جایش روح کثیف شیطانی جایگزین میگردد…

پیامبر خدا(ص) فرمودند: از پرخوری بپرهیزید که دل را سخت میکند، و اعضای بدن را در اطاعت خدا تنبل میسازد، و همتها را از شنیدن پند و اندرز کر میکند.

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: تیزهوشی و پرخوری با هم جمع نمیشوند.

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هر که خوراکش زیاد باشد، سلامتیش کم باشد و بار زندگی بر دوش او سنگین شود.

علامه مجلسی در کتاب حلیه المتقین اینگونه می‌نویسد: بدان که، از احادیث اهل بیت ظاهر می‌شود که، طعامهای لذیذ خوردن و به مردم خورانیدن و تکلّف در خوبی و پاکیزگی اینها خوب است. طعامهای لذیذ را بر خود حرام نمودن خوب نیست، اما باید از حلال باشد و آن قدر نخورد که او را از عبادت الهی باز دارد و مانند حیوانات پیوسته همّتش صرف به دست آوردن غذا و خوردن و آشامیدن آنها نباشد. بلکه باید منظور و مقصود او از خوردن و آشامیدن تحصیل قوّت عبادت باشد و باید آن قدر مصرف کند که، نسبت به حال او اسراف نباشد، که خدا مسرفان را دوست ندارد.

شخصی از درد و فساد معده نزد امام جعفر صادق (ع) شکایت برد. حضرت فرمودند: صبحانه و شام بخور و در میان دیگر چیزی نخور… [سنّت است از ائمه‌ی معصومین که صبحانه را بامداد خوردن و در میان روز دیگر چیزی نخوردن و بعد از نماز عشاء (شام) خوردن و ترک شام همه منع شده است.]

Pيَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ  قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ  وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّـهُ  فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّـهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّـهَ  إِنَّ اللَّـهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ O(از تو می‌پرسند که چه چیزهایی برایشان حلال شده است بگو: چیزهای پاکیزه بر شما حلال شده است…).

Pيَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ O(ای مردم، از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید و به دنبال شیطان نروید که او دشمن آشکار شماست).

Pفَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِO(پس انسان باید در غذای خود بنگرد. (هم به غذای ظاهری و فوائد و پاکیزگیاش توجه کند و هم به حلال بودنش و هم به غذای روحی و علومی که می‌آموزد).

روزی در مجلس هارون الرشید که جمعی از اشراف حاضر بودند، صحبت از بهلول و دیوانگی او شد. هنگام خوردن غذا، سفره‌ای سلطنتی گسترده شد، یک ظرف غذای مخصوصی جلوی هارون گذاشتند. هارون غذای خود را به یکی از غلامان داد و گفت: این غذا را برای بهلول ببر تا شاید بهلول را جذب خود کند. وقتی غلام غذا را نزد بهلول که در خرابه‌ای نشسته بود گذاشت، دید چند سگ دارند لاشه‌ی الاغی را میدرند و میخورند. بهلول غذا را قبول نکرد و به غلام گفت: این غذا را نزد آن سگ‌ها بگذار. غلام با ناراحتی گفت: این غذای مخصوص خلیفه است و به احترام او، برایت فرستاده شده است. به مقام خلیفه توهین نکن. بهلول گفت: آهسته سخن بگو، که اگر سگها هم بفهمند، این غذا از طرف خلیفه است از این غذا نمیخورند. [زیرا اموال خلیفه، حلال و حرامش معلوم نیست]

ب) همانطور که گفته شد انسان باید ببیند چه میخورد. دنبال حلالها و پاکیزهها برود و تلاش کند که حرام‌ها و کثافتها را از خود دور کند.

یکی از نجاسات شراب است. حرمت و نجاست شراب و مسکرات از چند جهت قابل بررسی است. ضررهای معنوی، اجتماعی و بهداشتی آن به طور خلاصه اشاره میکنیم:

الف: آثار شرابخواری در روایات:

از رسول الله(ص) نقل شده :«خمر ریشه زشتیها و جنایات و امور پلید است.»

امام باقر (ع) فرمودند: دائم الخمر مانند بتپرست است، شراب برایش رعشه بدن پدید می‌آورد، مردانگی و انصاف و مروتش را نابود میکند، شراب است که شراب خوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خونریزی و زنا مینماید. و شراب، وادارکننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانی است.

ب: آثار معنوی و اجتماعی:

در آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام به این آثار اشاره شده است که در مباحث گذشته بدان‌ها اشاره کردیم و اکنون نگاهی فهرستوار بدانها میکنیم:

خروج شرابخوار از حوزه انسانیت: شراب عقل را زایل میکند و بیان شد که «خمر» به معنای پوشش است و از آن جهت بدین نام نامیده شده است که عقل فرد مست شده را می‌پوشاند و از کار میاندازد. عقل عالیترین موهبت الهی به انسان است. اندیشه، امتیاز انسان است که او را از حیوانات جدا میسازد، پس هنگامی که شراب انسان را مست میکند و عقل را زایل میسازد او را از حوزه انسانیت خارج و به یک حیوان تبدیل میکند.

ضررهای اجتماعی شراب خواری:

Pيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ  إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّـهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ  فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَO(شرابخواری از اعمال شیطانی است که شیطان می‌خواهد با آن بین انسانها دشمنی ایجاد کند).

تذکر: کلمه شیطان در تعالیم اسلامی و قرآن اعم از «ابلیس» معروف است بلکه به هر موجود خبیث و حیله‌گر شیطان گفته میشود.

شرابخواران به خاطر روحیه درندهخویی و شرارت که در حال مستی غالباً پیدا میشود، دست به اعمال جنایتآمیز میزنند، به طوری که آمار زیادی از تصادفات و قتل و خودکشی و درگیری با پلیس، مربوط به افرادی است که از مشروبات الکلی استفاده میکنند. طبق آماری که برخی مؤسسات تحقیقاتی در غرب منتشر کردهاند، جرائم اجتماعی الکلیستها از این قرار است:

مرتکبین قتلهای عمومی 50%

ضرب و جرح در اثر نوشیدن شراب 8/77%

سرقت های مربوط به الکلیستها 5/88%

جرائم جنسی مربوط به الکلیستها 8/88%

یکی از صاحبنظران مینویسد: یکی از ضررهای مسکرات مردم آزاری است. شخص شراب‌خوار، مردم، همسایگان، پدر و مادر، خانواده و فرزندان خود را اذیت میکند.

زیان های اقتصادی شراب خواری:

یکی از دانشمندان می گوید:«اگر دولتها ضمانت کنند که درب نیمی از میخانهها را ببندند میتوان ضمانت کرد که از نیمی از بیمارستانها و تیمارستانها بینیاز میشویم.»

پس اگر تجارت مشروبات الکلی سودی زودگذر (مثل مالیات برای دولتها) دارد امّا ضررهای آن بیشتر از نفع آن است. و این حقیقتی است که قرآن قرنها قبل بیان داشت: (وَ إِثمُهُما أَکبَرُ مِن نَفعِهِما)

ضررهای معنوی شرابخواری:

Pإِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّـهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ  فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَO(شيطان مي‏خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و کينه ايجاد کند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا (با اين همه زيان و فساد، و با اين نه يا کيد،) خودداري خواهيد کرد؟!)

مصرف مسکرات به صورت کلی انسان را از دین دور میکند. ولی به صورت خاص قرآن کریم میفرماید: مانع یاد خدا و نماز است.

یکی دیگر از ضررهای الکل در حوزه اخلاق است: در شخص الکلی عاطفه خانوادگی و محبت نسبت به زن و فرزند ضعیف میشود به طوری که مکرر دیده شده است که پدرانی فرزندان خود را با دست خود کشتهاند.

پ: آثار زیان‌بار خمر از نظر علوم پزشکی:

در این مورد بسیاری از صاحبنظران، پزشکان و مفسران، مطلب و کتاب نوشتهاند. که به پاره‌ای از آنها اشاره میکنیم…

انتهای پیام/

منبع: رویش نیوز

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
مسابقه کاریزمن11: هدایت روابط دختر و پسر به ازدواج (کلیک کنید)
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715