سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
شایعه
 یک فنجان چای سرد یک عالمه خبر داغ؛ مقاله ای علمی آموزشی در مورد شایعه (طنز)   

امروزه شايعه نقش مهمي در انتقال صحيح يا حتی ناصحيح اخبار دارد به همين دليل در مقابل اين معضل هيجان انگيز و رايج احساس مسئوليت كرده و می خواهم مقاله ای علمي، آموزشي در مورد شايعه و شايعه پراكنی ارائه دهم تا چراغ قوه ی راه معاصران و آيندگان باشد...

 ندای اصفهان- ملوک عابدی/

اگر شما هم مثل من کارمند هستید احتمالا هر روز با یک فنجان چای سرد و یک عالمه خبر داغ در اداره پذیرایی می شوید. امروزه شایعه نقش مهمی در انتقال صحیح یا حتی ناصحیح اخبار دارد به همین دلیل مدتی است پروفسور درونم (همان کودک درون که حالا طی تحصیلات دانشگاهی البته در دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی با اتکا به جیب پر پول پدر به پروفسور تبدیل شده) در مقابل این معضل هیجان انگیز و رایج احساس مسئولیت کرده و می خواهم مقاله ای علمی، آموزشی در مورد شایعه و شایعه پراکنی ارائه دهم تا چراغ قوه ی راه معاصران و آیندگان باشد.

به نام خداوند جان آ‏فرین            حکیم زبان در دهان آفرین

شایعه را باید به حق یکی از راه های میانبر غیر دقیق یا حتی دقیق در اطلاع رسانی دانست!!!! باور کنید. (خودم)

تعریف علمی شایعه: شایعه در لغت به معنای شایعه است و از ریشه «شیع» به معنای پیروی کردن گرفته شده. پروفسور جوگیر اصفهانی شیع را مخفف جمله «شالا یخده عقل داشتند» دانسته و اشاره به این نکته ی ضخیم دارد که هنگام مواجهه با شایعه حتما از عقل خویش کمک بگیرید ان شاالله. هر چند در برخی موارد شایعات از اخبار، دقیق تر و صحیح تر می باشند اما در برخی موارد دیگر اخبار، دقیق تر و صحیح تر از شایعات می باشند.

تعریف عملی شایعه: شایعه پیامی است که معمولا از دهان به گوش، از گوش به لب و از لب دوباره به گوش از گوش به لب و…. این تسلسل به صورت بیمارگونه ادامه داشته و به شدت واگیردار است، در این رابطه یک ضرب المثل نه چندان قدیمی می گوید: «در دهان کارمند رو می تونی ببندی در تلفن همراهشو نمی تونی» (خیلی راحت خبرها رو sms میکنه!)

***

در کتاب «الاخبار الصحیح من الافراد سفیه» آمده است که:

«ان الاخبار الحار فی نوک اللسان الجار»

(بدرستی که خبرهای داغ در مورد تو نوک زبان اطرافیانت  است.)شایعه

بازتاب های شایعه در شخص شنونده از دیدگاه روان نشناختی

وقتی شخص شایعه پراکن دهان خود را به گوش همکاران (هرچه همکار زودباورتر و ساده تر باشد کارتان زودتر حل می شود) نزدیک کرده و یک واقعه کاملا صحیح یا کاملا غلط یا نصفه صحیح نصفه غلط را در گوش شما می گوید بازتاب های مختلفی از جانب شما به وجود می آید که این بازتاب ها کاملا به شخصیت شما بستگی دارد، گاه شنیدن شایعه منجر به گزیدن لب توسط دندان می شود که این مورد اغلب با لفظ «خاک تو سرم! راست میگی؟» همراه است که در اصطلاح روان نشناسان این افراد را «پارانوئید مهیج» می گویند، گاه شنیدن شایعه منجر به خنده ی شیطنت آمیز و نخودی می شود و با لفظ «نگو تو رو خدا!!! جدی؟؟؟؟ هه هه هه!!!!» این افراد تا ۷۰ درصد سالم اند و ۳۰ درصد بقیه دچار «پارانوئید مهیج رایج» هستند و گاه شنیدن شایعه منجر به یک کشیده ی آبدار از طرف شنونده به گوینده می شود این افراد دچار بیماری «پارانوئید عصبی» هستند و اصطلاحا خشم نامتناهی دارند که در میان عامه به اعصاب خوردها معروفند.

تذکر مهم: به شنونده هایی که اعصاب خورد هستند لطفا و خواهشا هیچ شایعه ای را انتقال ندهید، از ما گفتن خود دانید.

برای ایجاد شایعه و شایعه پراکنی هرچه بهتر به نکات زیر اول دقت نموده و دوم عمل کنید:

یک راهکار مهم در جلوگیری از عدم انتشار شایعه

استفاده از جملات طلائی در روند تسریع شایعه نقش به سزایی دارد در این رابطه چهار جمله به عنوان چهار راهکار خیلی مهم خدمتتان ارائه می شود:

۱- «بین خودمون بمونه تو رو خدا»

۲- «به کسی نگیا»

۳- «حرف از بین خودمون در نره»

۴- «اینا که گفتم هیشکی نمیدونه»

با استفاده از همین چند جمله ی ساده به موفقیت های عظیمی دست پیدا می کنید که نگو و نپرس!

نکته خیلی مهم: در هنگام ساخت و انتشار شایعه دقت فرمائید هرچه شایعه به دروغ نزدیکتر باشد جذابتر است. ما که کلا مشکلی در دروغ گفتن و شاخ و برگ دادن به اخبار نداریم. پس راحت باشید.

بار الها تو را سپاس که ما را از گل آفریدی و نه از چوب تا هنگام دروغ گفتن مثل پینوکیو لو نرویم.

یک توصیه مهم: در ادارات و سازمان های دولتی (غیر از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان که از این قاعده مستثنا است) معمولا شایعاتی که درباره ی مدیرعامل، مدیران ارشد و کلا مسئولین ساخته می شود بازار داغ تری دارد پس اگر در امر شایعه پراکنی تازه کار هستید اول از مدیرعامل و اطرافیانش شروع کنید تا کم کم در این کار خبره شده و نشان ایزو ۹۰۰۲ دریافت کنید ان شاالله….

بازار شایعاتتان داغ تر و باغ دلتان پرکلاغ تر

لطفا به پرسشنامه ی زیر با دقت پاسخ دهید:

بازار شایعه چه وقت هایی داغ تر است؟

الف- زمانی که شما بیکارتر هستید؟

ب- زمانی که شما تب اخباری واگیردار گرفته اید؟

ج- زمانی که موضوع مهم و مبهم است؟

د- همه ی موارد

لطفا گزینه صحیح را به شماره همراه خودتان اس ام اس کنید. (آآآی کیف داره)

شایعه

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. و می‌گه:

    اگه با شایعه پراکن برخورد قاطع قضایی میشد دیگه کسی جرات این کار را نداشت

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق