پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
طلاب
مهم بودن یا مفید بودن؟!
 طلبگی تاثیرگذارترین است اما…   

با تمام این اوصاف اما باز فرموده مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اثرگذار بودن مسیر روحانیت به این معنا نیست که حالا همه جوان ها مسیر صحیح را در طلبه شدن بیابند همانطور که در خود عالم طلبگی هم قرار نیست که همه مرجع تقلید شوند

ندای اصفهان- توضیح: متن زیر به قلم آقای محمود فروزبخش از فعالین فرهنگی و رسانه ای شهر اصفهان است که برای ما ارسال شده است. پایگاه تحلیلی خبری ندای اصفهان که از آغاز یکی از پرونده های مفتوح خود را به بحث و نظر پیرامون حوزه های علمیه اختصاص داده است، هم اکنون نیز در راستای محاسنی که در تضارب آرا نهفته است؛ از نقد و تبادل آراء پیرامون این متن استقبال می کند.

***

محمود فروزبخش: انتخاب مسیر طلبگی و تحصیل علوم دینی از میان مشاغل و حرفه ها تاثیرگذارترین مسیر است اما این به آن معنا نیست که تمامی استعدادها به سمت طلبگی بروند. این لبّ حرف این مقاله است و در ادامه در این باره توضیحاتی را عرض می کنم.

در این باره که طلبگی بهترین و مهم ترین مسیرهاست شکی وجود ندارد اما اشکال بسیاری از مردمان آن است که هنگام انتخاب رشته و راه خود در زندگانی به دنبال آن هستند که مهم باشند، این در حالی است که راه صحیح آن است که به جای «مهم بودن» به «مفید بودن» فکر کنیم. بنا نیست که آدم ها همگی مهم باشند اما هر انسانی موظف است که در جایگاه خود مفید باشد.

طلبگی تاثیرگذارترین مسیرهاست زیرا پرداختن به انسان مهم ترین از پرداختن به ابزارآلات، ماشین ها و ساختمان هاست و همه می دانیم که راه اصلاح جوامع نیز از اصلاح آدم ها می گذرد. و در این زمینه کسی که به روح انسان ها می پردازد به مراتب شغلش حیاتی تر است (مثلا نسبت به پزشکی که به تن آدمی می پردازد). در این میان دین مهم ترین رکن حیات بخش به روح آدم هاست و منظور از دین، همان دین حق است و طلبه ای که قصد و طلب معرفت در این حوزه را می کند، ارزشمندترین انسان هاست.

این را نیز می پذیریم که در دهه های اخیر حوزه های علمیه مورد بی مهری قرار گرفتند و با هجوم استعدادهای اصلی به رشته های مهندسی، حوزه ها از لحاظ بنیه اولیه انسانی دچار کمبود شدند. پس بدیهی است که باید تبلیغات فراوان و اساسی برای جوانان در جریان باشد تا این خلأ پر شود و تا این میزان میان حوزه های علمیه و دانشکده های فنی از لحاظ سطح هوش و گیرایی تفاوت وجود نداشته باشد.

با تمام این اوصاف اما باز فرموده مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اثرگذار بودن مسیر روحانیت(+) به این معنا نیست که حالا همه جوان ها مسیر صحیح را در طلبه شدن بیابند همانطور که در خود عالم طلبگی هم مرجع تقلید شدن از هم مهم تر و بالاتر است اما قرار نیست که همه مرجع تقلید شوند. حتی قرار هم نیست همه مجتهد شوند. چه بسیار از روحانیون محترمی که استعداد ایشان نه در تحصیل طولانی مدت بلکه در زمینه ترویج و تبلیغ دین است و همواره باید روحانیون حاضر در صحنه ای باشند که به بطن مردم و به خصوص در میان جوانان روند و وظیفه خطیر تبلیغ دین را برعهده گیرند.

لازم نیست که همه آقایان به قم روند و مدارج علمی بالا را کسب کنند بلکه برعکس لازم است که بسیاری از آقایان به شهرهای کوچک در اقصی نقاط کشور و بلکه جهان بروند و تبلیغ دین را پیگیری نمایند.

پس ملاحظه می فرمایید که حتی در خود حوزه هم این تفاوت ها وجود دارد و همه در حوزه های علمیه یک مسیر را طی نمی کنند پس به همین ترتیب کسانی که قصد خدمت به اسلام و مسلمین را دارند، مسیر مشابهی ندارند. این قلم معتقد است بنا بر علایق و استعدادها، مسیر تحصیلی افراد مشخص می شود و چه بسا جوانان و نوجوانانی که راه خدمتشان از مسیری غیر از انتخاب حوزه بگذرد. در ثانی همه می دانیم که یک معلم یا یک مدیر خوب مناسب تر است از یک روحانی متوسط. پس چه بسا جوان در انتخاب مسیر خود باید دقت کند که در کدامین مسیر بیشترین بازدهی را خواهد داشت. در این باره توجه به تیپ های شخصیتی و گزینش مسیر شغلی متناسب با تیپ شخصیتی فرد می تواند راهگشا باشد. برای رسیدن به بهترین کارایی، جوان باید رشته ای را انتخاب کند که آن رشته و مشاغل مرتبط با آن، بیشترین تشابه و همخوانی را با فرم شخصیتی شخص داشته باشد.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. یک طلبه می‌گه:

    برادر عزیز ، جناب فروزبخش
    از اینکه به نقد و نظر پیرامون حوزه پرداختید متشکریم؛
    اما معلوم است که جنابعالی هم حوزه و وظایف حوزه و روحانیت را به درستی نشناخته اید…!!!
    آن کس که انقلاب کرد یک روحانی بود و تفاوت انقلاب ما با دیگر نظامها در حاکمیت ولی فقیه است نه …!!!
    باز هم تکرار می کنم …!!! حضرتعالی روحانیت و تأثیر آن در جامعه را نشناخته اید…!!!

  2. بی نام می‌گه:

    متاسفم که به طلبگی را رشته میدانید و با یک دید به همه چیز می نگرید.
    این که با این سخن آقا راه خود را رها کنیم و به دنبال طلبگی برویم برداشتی کودکانه است اصلا نیاز به توضیح شما نبود.
    ضمنا شما خیل نخبگان دانشگاهی که به حوزه می پیوندند را در نظر نگرفته اید و در آخر میتوان طلبگی را با دانشگاه و رشته های دیگر جمع کرد و خیلی هم تاثیرگذارتر بود

    • با نام می‌گه:

      در حالی که از دروس حوزه عیوب زیادی میتوان گرفت تکیه بر دانشگاه هم کار صحیحی نیست. علم نه در حوزه است و نه درز دانشگاه . علم در تقواست و احساس مسئولیت. برای هدایت انسان ها حتما لازم نیست حوزوی باشیم . حوزه نزدیک است که کهنه شود. قشنگ است، خوب است، تاثیر گذار است ولی کهنه. بسیار کهنه.

  3. مردانگی می‌گه:

    هنگامی که یک نوجوان می خواهد انتخاب مسیر کند باید به همه گزینه ها به چشم یک انتخاب بنگرد و فرقی میان تکنسینی و مهندسی و حوزه و … ندارد
    همه را باید سبک سنگین کند و انتخاب درست و متناسب با خود را داشته باشد و دچار احساسات نشود

  4. محمد وحیدی نژاد می‌گه:

    من با نظر آقای فروزبخش موافق هستم
    مخصوصااین قسمتش:
    برای رسیدن به بهترین کارایی، جوان باید رشته ای را انتخاب کند که آن رشته و مشاغل مرتبط با آن، بیشترین تشابه و همخوانی را با فرم شخصیتی شخص داشته باشد.
    به نظر من هم یکی از مشکلات اساسی حوزه مناسب نبودن شخصیت و استعداد ورودی های حوزه است، ورود چنین افرادی به حوزه هم ظرفیت های خودشان را می سوزاند و هم باری بر مجموعه حوزه می شود؛ و در آخر برای شخص سرخوردگی می ماند و برای مجموعه عدم بازدهی مناسب نسبت به هزینه ها.
    شاید نگرانی منتقدین به این متن این باشد که با این توصیف نیروهای حوزه تحلیل خواهد رفت و ما از انجام رسالت های حوزه باز خواهیم ماند.
    اما به نظر من مشکل حوزه امروز نداشتن نیرو نیست، بلکه نشناختن نیازها و ارتباط صحیح برقرار نکردن با آنها است، با چنین وضعی تکثر نیروها دردی را دوا نمی کند. اگر حوزه نیازها را درست بشناسد، و شیوه اجتهاد را اصلاح کند، با کمترین نیروها هم می شود به هدف مناسب رسید ان شاء الله.
    وضعیت موجود حوزه گویای همه چیز است، حوزه بدون استعداد یابی هدف مشترک همه طلاب را رسیدن به اجتهاد قرار داده است، از این تعداد اکثر افراد به اجتهاد نمی رسند و در نیمه راه به یک باره وارد فضای تبلیغ می شوند یا مسئولیت های اجرایی را به عهده می گیرند، بدون اینکه استعدادیابی شده باشند و آموزش لازم را دیده باشند. بگذریم از این که عده زیادی تا آخر عمر سرگردانند. از آن تعداد هم که مجتهد شده اند به خاطر عقیم بودن اجتهاد موجود، ابدا توانایی ایجاد یک تمدن با هویت اسلامی و رو به رشد را ندارد.
    برای پیاده شدن اسلام در جامعه لازم نیست همه طلبه باشند، بلکه باید اسلام را درست شناخت و شناساند و در روح جامعه جاری کرد، آن وقت افراد موفق، متعهد و با نشاط جامعه در هر نقشی که هستند بهترین مبلغ برای اسلام خواهند بود؛ و اساسا خوشبختی سرشار جامعه ایرانی زبان گویای اسلام در تمام دنیا خواهد بود ان شاء الله.
    خلاصه: ما جامعه ای پر از طلبه نمی خواهیم، طلبه هایی خوب می خواهیم که جامعه را پر از افراد آگاه، مومن و موفق کنند. که همین افراد خود مبلغ اسلام در کسوت خود باشند.

  5. روزی روزگاری می‌گه:

    زمانی در انتخاب دانشگاه و حوزه مردد بودم نزد مدیر مدرسه صاحب الزمان رفتم ایشان گفتند که حوزه برای شما مناسب نیست. در جواب دوستی که می فرمایند:
    متاسفم که به طلبگی را رشته میدانید و با یک دید به همه چیز می نگرید.

  6. هاشمی می‌گه:

    سلام
    همه می دانیم که حوزه کمبود نیرو دارد و همه جای دنیا به روحانی نیاز دارند
    مهندس و پزشک و…هم نیاز جامعه ماست
    همه هم خواهی نخواهی به یک رشته نمی روند و استعدادها و انتخابها مختلف است
    مهمترین کار این است که ما بتوانیم همه را عاشق اسلام و انقلاب کنیم
    مثل الان که آمریکا همه را عاشق خودش کرده و همه برای کار به آنجا می روند
    برای این کار هم دانشجو می خواهیم و هم طلبه
    دعوا نکنید.

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق