یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
صندلی-مجلس
 مجلس دهم را چگونه می بینیم و چگونه باید باشد؟   

مجلس دهم در موقعیت خطیری قرار گرفته است، از یکسو باید همّ و غمّ خود را متوجه تحقق اقتصاد مقاومتی و ریل گذاری برای آن و رفع مشکلات جدی مردم (تورم، رکود و بیکاری) نماید و یار و یاور دولت باشد و از سوی دیگر مراقب توطئه های دشمن و عهدشکنی های پسابرجامی او...

ندای اصفهان- محمد حسن ربانی (استاد دانشگاه)

زمان کوتاهی تا آغاز به کار مجلس دهم شورای اسلامی (۸ خرداد ۹۵) باقی مانده است. با برگزاری دور دوم انتخابات و انتخاب ۶۸ نماینده دیگر، گمانه زنی ها راجع به چگونگی مجلس دهم افزایش یافته است به ویژه آنکه ۲۱۷ نماینده جدید و بعضا ناشناخته هستند و ارزیابی جریان های سیاسی هم از اینکه کدام یک در اکثریت هستند در تعارض جدی با همدیگر است.

برای شناخت بیشتر مجلسی که با ۲۸۸ نماینده (یک نفر رد صلاحیت شده و یک نفر هم فوت کرده است) به زودی شکل خواهد گرفت و یکی از ارکان نظام و بازوی قانون گذاری و نظارت انقلاب شکوهمند اسلامی به مدت ۴ سال خواهد بود از دو روش می توان بهره گرفت:

۱- روش مقایسه ای و ارزیابی کلی:

در این روش با بررسی مجلس های نه گانه قبلی، فراز و نشیب، عملکرد و کارنامه مجالس و نمایندگان قبلی، مجلس جدید نیز در راستا و تداوم دهنده آنها دانسته شده – و به تعبیر زیبای امیرالمومنین علیه السلام: وکذالک الخلف بعقب السلف (آیندگان پیرو و ادامه دهنده راه گذشتگان هستند. نهج البلاغه) – و نهایتا مجلس آینده را با توجه به عدم اکثریت قاطع و تعیین کننده هیچکدام از جریان های سیاسی و تعداد گسترده نمایندگان مستقل تا حدودی نزدیک به مجلس پنجم دانسته و رفتار اصولگرایان را در دو قالب رهروان و پایداری مجلس نهم و رفتار اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را نیز نزدیک به عملکرد اصلاح طلبان مجلس نهم و در مواردی نزدیک به مجلس سوم و با تنش های کلامی می بیند.

۲- روش استقرائی و بررسی موردی:

در این روش چکیده وضعیت و عملکرد (رزومه) تک تک منتخبان از ۲۰۳ حوزه انتخاباتی بررسی و ارزیابی می شود. از این تعداد ۷۲ نفر از راه یاقتگان از مجلس نهم هستند و بقیه نیز بر دو دسته شناخته شده تر (دارای سابقه نمایندگی و یا سابقه اجرائی برجسته تر) و یا کمتر شناخته شده تقسیم می شوند. البته محدوده تغییرهای بعضا شگفتی ساز را هم لحاظ می کنند، چنانکه گفته شده جمعی از نمایندگان جبهه پایداری تلاش بر ریاست آقای عارف دارند (گرچه بعدا یکی از اعضای جبهه پایداری آن را تکذیب کرد) یا ۱۰ نفر از نامزدهای مستقل دور دوم به فهرست امید پیوسته و ۲ نفر هم در فهرست اصولگرایان قرار گرفته اند و آمار شرکت کنندگان در دو فراکسیون امید و فراگیر از تعداد کل نمایندگان بیشتر بود!؟

به نظر می رسد تغییر مواضع یا آشکار شدن موضع ادامه خواهد داشت چنانکه در دور اول انتخابات هم دو نفر از افراد شاخض اصولگرایان رهروان ولایت به اصلاح طلبان پیوستند. در این بررسی با لحاظ اینکه در عرصه سیاسی کشور تشکل های سیاسی موجود، فراگیر، دارای سازماندهی گسترده، انضباط تشکیلاتی، تعهد سازمانی، پویا و دارای مواضع کارشناسی شده به روز نیستند و جمعی از منتخبان هم دارای سابقه و تجربه کمتر هستند مجلس آینده را مجلسی در حال شدن، متغیر و متأثر از جریان های داخل و بیرون مجلس (طرح تشکیل پارلمان سایه توسط اصلاح طلبان) می بینند که به تدریج و در طول زمان شکل خواهد گرفت و به بلوغ فکری خواهد رسید.

مجلسی که باید باشد:

شکل گیری نهاد نوپا و بی سابقه مجلس شورای اسلامی و ۳۶ سال تجربه قانون گذاری، نظارت و مشارکت در شکل گیری قوه مجریه، تجربه های گرانسنگ و با ارزشی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ارمغان آورده است که اکنون فراروی منتخبان ملت می باشد. بازخوانی مکرر اصول گسترده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیرامون قوه مقننه به ویژه اختیارات مجلس و متن سوگند نمایندگان بایستی دغدغه دائمی نمایندگان باشد.

* رهنمودها، ارشادها و احکام ابلاغی رهبری معظم انقلاب در طول ۹ دوره قانون گذاری شامل پیام ها، دیدارها و نکته های اساسی که امام امت (ره) و رهبر معظم انقلاب در طول این سالها بیان فرموده و ویژگی های نمایندگان مطلوب و بایدها و نبایدهای نمایندگی و چارچوب های مجلس شورای اسلامی ایده آل و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کرده اند، گنجینه ای ارزشمند است که بایستی استخراج، دسته بندی و تبیین گردد و در اختیار نمایندگان، نخبگان و عموم ملت قرار گیرد و چراغ هدایت، مطالبه ای عمومی و معیاری روشن برای نظارت مستمر، دقیق و به روز باشد.

این رهنمودها تنها برای زمان انتخابات و رای دادن به فرد اصلح نمی باشد بلکه مهم بقای این مطالبه ها در طول دوران نمایندگی، به فراموشی سپرده نشدن آنها، ایجاد گفتمان ملی و روش جاری شدن دائمی است.

* امر ضروری دیگر، ارزیابی منصفانه و بدون حبّ و بغض نه دوره قانون گذاری و بررسی نقاط قوت و ضعف هر دوره و درس آموزی برای دوره جدید و عدم تداوم ضعف ها و اشکالات می باشد. مواردی همچون اشتغال بیش از حد نمایندگان به امور حوزه انتخابیه خود، نگاه بخشی و منطقه ای (و نه ملی)، وکیل الدوله شدن، عدم کارشناسی دقیق در قانون گذاری، تراکم قانون گذاری و تزاحم قوانین مصوب، ضعف و کمبود نظارت، اولویت یافتن مسائل جناحی، باندی و قبیله ای و عدم لحاظ مبانی انقلاب و منافع ملی و دشمن شاد کردن دشمنان (ر.ک. مجلس ششم) و…

***

مجلس دهم در موقعیت خطیری قرار گرفته است، از یکسو باید همّ و غم خود را متوجه تحقق اقتصاد مقاومتی و ریل گذاری برای آن و رفع مشکلات جدی مردم (تورم، رکود و بیکاری) نماید و یار و یاور دولت باشد و از سوی دیگر مراقب توطئه های دشمن و عهدشکنی های پسابرجامی او و دسیسه های مداوم دشمنان منطقه ای و… باشد و این درحالی است که فضای انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۶ و تلاش برخی جناح های سیاسی بر بهره برداری از مجلس نوپا در جهت اهداف خود نیز بر کارکرد مجلس تأثیرگذار است.

اکنون زمان کوتاهی تا آغاز مجلس دهم شورای اسلامی مانده است. آرزوی اخلاص، بصیرت، مجاهدت و تلاش مومنانه و انقلابی، ولائی بودن، خدمتگزاری برای ملت، دوری از تفرقه گرائی، دشمن ستیزی، عمل حکیمانه، نظارت هوشمندانه، وکیل الدوله و جناح های سیاسی نشدن را برای تمامی منتخبان ملت آرزومندیم و چشم انتظار پیام سکاندار و هدایتگر انقلاب به مناسبت افتتاح مجلس دهم و رهنمودهای ایشان در دیدار با نمایندگان هستیم.

بی تردید تک تک آحاد ملت با چشمانی باز، پشتیبان، همراه، یاور و ناظری بصیر بر عملکرد منتخبان خود می باشند.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ن می‌گه:

    اکثر نمایندگان مجلس تخصص لازم را ندارند و جذب و پیرو گروه های سیاسی می شوند
    کار خراب تر از این حرفها است

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق