دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
13950206000516_PhotoA
 بی‌مهری به یکی از محورهای توسعه اقتصاد مقاومتی / لزوم تعجیل در نجات صنایع مقاوم اقتصاد   

یکی از صنایع مهم و محورهای اصلی ارتقای اقتصاد مقاومتی در ایران، فولاد است که توانسته در سال‌های سخت تحریم از خود ایستادگی نشان داده و طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

به گزارش ندای اصفهان ، سال ۹۵ در حالی از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری شد که بسیاری از صنایع کشور درگیر رکود پیچیده کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستند که به‌زعم برخی کارشناسان اقتصادی، عمیق‌ترین رکود تاریخ اقتصاد ایران پس از ملی شدن صنعت نفت است. از یک‌سو اقتصاد به دلیل وضعیت نامطلوب متغیرهای اقتصاد کلانی با رکود سمت عرضه درگیر شده و از دیگر سو، کاهش شدید قیمت نفت و ثلث شدن درآمدهای نفتی، تقاضای کل اقتصاد را به‌شدت نزولی کرده است. در چنین شرایطی رها شدن از رکود تنها با اتکا به درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است و دولت برای بهبود وضع موجود چاره‌ای جز توسعه صنایع مزیت‌دار، تقویت بنیه صنایع صادراتی و البته جلوگیری از واردات نمونه‌های مشابه ندارد.

یکی از صنایع مهم و محورهای اصلی ارتقای اقتصاد مقاومتی در ایران، فولاد است که توانسته در سال‌های سخت تحریم از خود ایستادگی نشان داده و طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی در کشور باشد. ایران حدود یک درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارد که این میزان تولید موجب کسب رتبه ۱۵ جهانی در تولید فولاد شده که با توجه به ذخایر عظیم سنگ‌آهن و سابقه ۵۰ ساله تولید فولاد در ایران، این عدد قابل‌قبول نیست. بدون شک توسعه این صنعت استراتژیک و تلاش برای رسیدن به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی افق ۱۴۰۴، باعث بهبود جایگاه اقتصاد ایران در سطح جهانی و قیمت‌گذار شدن فولاد سازان ایرانی در منطقه و آسیا خواهد شد.

*سابقه فولاد در اقتصاد ایران

وجود منابع عظیم سنگ‌آهن، انرژی ارزان، نیروی کار قابل‌دسترس و دانش فنی قابل‌قبول، فولاد را در ایران در طی دهه‌های اخیر در زمره صنایع مزیت‌دار قرار داده است. در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و یکی از قطب‌های مهم تولید انواع اقلام فلزی در آسیا است که ۷۰ درصد این محصولات در استان اصفهان تولید می‌شود.

در حال حاضر صنعت فولاد به دلیل نقش واسطه‌گری میان صنایع بالادستی همچون معدن و پایین‌دستی همچون خودروسازی و ساختمان، از نقش عمده‌ای در اقتصاد ایران برخوردار است و نقش شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه به دلیل در اختیار داشتن سهم بالایی از بازار مصارف صنعتی در حرکت روبه‌جلوی اقتصاد ایران بسیار حائز اهمیت است.

صنایعی همچون خودرو، لوله، تجهیزات نفت و گاز و لوازم‌خانگی عمده صنایعی هستند که مواد اولیه خود را به‌طور مستقیم از ورق سازان تأمین کرده و از همین رو اثرگذاری فولادی‌های تولیدکننده ورق در حیات اقتصاد و ایجاد رونق اقتصادی بیش از سایر تولیدکنندگان این محصول است و در اقتصاد مقاومتی باید نگاه ویژه‌ای به این صنایع مادر داشت.

*نیاز به خارج در عین وجود منابع داخلی

با وجود منابع فراوان سنگ‌آهن در کشور و وجود دانش فنی تبدیل آن به محصولات نهایی، همچنان بحران خام فروشی در کشور، ارزش‌افزوده فراوانی را از اقتصاد ایران دریغ می‌کند. در حال حاضر حجم بالایی از تولیدات سنگ‌آهن کشور به‌صورت سنگ‌آهن دانه‌بندی یا نهایتاً کنستانتره به خارج از کشور صادر شده و در مقابل آن ایران همچنان وارد کننده شمش، میلگرد و برخی مقطوعات فلزی از چین و اوکراین است.

این موضوع در درجه اول عدم رعایت محورهای اقتصاد مقاومتی در سیاست‌گذاری را گوشزد می‌کند و در درجات بعدی به معنی وجود نقصی عظیم در ساختار زنجیره تولید فولاد در ایران است که نیاز به بازنگری در صدور مجوزهای تولید و تقویت بنگاه‌های بالادستی را حیاتی می‌کند.

البته چندی پیش ایمیدرو محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در صنایع معدنی و فلزی را رسانه‌ای کرد که به موضوعات مذکور نیز اشاراتی شده است. بر اساس اعلام ایمیدرو؛ طرح‌های اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد) و پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی) شامل «رونق تولید و تعیین تکلیف ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار با هدف فعال کردن آن‌ها»، «ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار»، «ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات»، «مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری»، «افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی تا ۱۰ میلیارد دلار در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴»، «تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد»، «تکمیل و راه‌اندازی ۳۳ طرح مهم و ملی» است.

*درون‌زایی به‌عنوان اصل اول اقتصاد مقاومتی

درون‌زایی به معنای اولویت نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان اقتصادی به درون اقتصاد و اتکا به ظرفیت‌های درونی اقتصاد است. این درون‌زایی باید در همه سطوح از جمله سطوح کلان سیاست‌گذاری، تا پایین‌ترین سطوح تولید رعایت شود و تحقق آن، ظرفیت‌های نادیده گرفته‌شده اقتصاد ایران در بخش‌های تولید، مشاوره، دانش فنی و فروش را شکوفا می‌سازد.

بر همین اساس، به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، «برنامه اصلی فولاد مبارکه برای حفظ رضایت مشتریان و تثبیت شاخص‌های کیفی، استفاده از مشاورین داخلی و بررسی نیازهای به‌روز تولید و شاخص‌های کیفیت در کمیته‌های تخصصی است و در این رابطه اولویت‌هایی تاکنون مشخص‌شده و دنبال می‌شود و اولویت ما، استفاده از ظرفیت‌های داخلی در این حوزه است.»

در سطوح بالاتر نیز حفظ تولیدکنندگان در برابر موج عظیم واردات فولاد چینی و انتخاب نرخ تعرفه بهینه ازجمله راهکارهای اولیه توسعه درون‌نگری در حوزه تولید فولاد است و در سال‌های اخیر به‌واسطه پایین بودن نرخ تعرفه فولاد، واردات صعودی بوده و میلیون‌ها تن فولاد در انبار تولیدکنندگان انباشته شد.

*برون‌گرایی به‌عنوان اصل دوم اقتصاد مقاومتی

توسعه صادرات و ارز آوری پس از رفع نیازهای داخل، هدف ایده‌آل همه صنایع از بدو تأسیس است و این اصل نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی از این لحاظ مطرح‌شده که در درجه اول مشکل اعتیاد نفتی اقتصاد ایران را برطرف کند و در مرحله بعد نیاز ارزی بنگاه مربوطه را رفع کرده و در صورت امکان، ارز آوری نیز برای اقتصاد به ارمغان آورد.

این اصل تاکنون در صنعت فولاد حتی در بدترین شرایط تحریمی نیز مصداق پیدا کرده و ازاین‌رو این صنعت را می‌توان طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی طی سال‌های اخیر ارزیابی کرد. بدیهی است صنعت فولاد تحت‌فشارهای موجود حاضر با مشکلات فراوانی روبرو است و اجرای سیاست‌های حمایتی یا به معنای بهتر رفع موانع پیش روی این صنعت، می‌تواند مددرسان دولت در رسیدن به هدف غایی اقتصاد مقاومتی باشد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق