جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
مهندس حمیدرضا فولادگر
نگذارند ماجرا به دوش رهبری بیفتد
 تصویب کلی برجام به صلاح نیست، مجلس باید در جزئیات وارد شود   

با توجه به اینکه بعضی خطوط قرمز در این توافق نامه رعایت نشده، تصویب کلی آن به صلاح نیست و البته رد کلی برجام هم شاید اکنون مناسب نباشد و آثاری خواهد داشت. اصلاح این توافق نامه راه بهتری است که باید مسیر قانونی خودش را پیدا کند و با آرامش و صبر و با کار کارشناسی خوب، بررسی های لازم انجام گیرد...

اختصاصی ندای اصفهان- مهندس حمیدرضا فولادگر/ بر طبق اصل ۷۷ قانون اساسی، هرگونه توافق جمهوری اسلامی با یکی از کشورها باید به تصویب مجلس برسد و بر اساس اصل ۱۲۵ هم این توافق نامه های بین المللی بعد از تصویب مجلس با امضای رییس جمهور قابل اجرا خواهد بود.

از این بعد، طبعا برجام نیز به عنوان یک قرارداد بین المللی، مجلس باید نظر دهد. از حیث دیگر مجلس طرح چهار ماده ای را تصویب کرد که با اجماع همه سلایق اصولگرایی در این طرح چهار ماده ای، بر اساس معاهدات ان پی تی، باید فعالیت های هسته ای ما ادامه پیدا کند. بدین معنا که پروتکل الحاقی که فراتر از معاهده ان پی تی است نیز باید برای تصویب به مجلس بیاید. در ماده دوم ادامه فعالیت های هسته ای و نداشتن محدودیت به نحوی که مصوبات شورای عالی امنیت ملی کاملا رعایت شود، طرح شده است. در ماده سوم بر عدم اجازه برای هرگونه بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی تاکید شده است که باز بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی تاکید می شود. و در ماده چهارم نیز دولتمردان و مذاکره کنندگان موظفند که به مجلس گزارش دهند (رعایت قانون ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی).

حال در این مقطع، دولت باید به صورت لایحه، برجام را به مجلس ارائه کند. گزارش آقای ظریف به مجلس تقدیم شده است که البته با اشکالاتی در ترجمه همراه بود که این اشکالات رفع و مجددا به مجلس تحویل داده شد و درواقع فعلا در حد ارایه گزارش بوده است درحالی که بر اساس اصل ۷۷ و آیین نامه مجلس، «برجام» باید به صورت لایحه ارائه شود.

دولت چه می گوید؟

حال ممکن است درون دولت افرادی باشند که معتقد به عدم ضرورت ارایه برجام به صورت لایحه باشند و یا این توافق را از جمله مواردی ندانند که برطبق اصل ۷۷ قانون اساسی، لازم به تصویب در مجلس باشد و مثلا آن را توافقی سطح بالا بدانند که بررسی در سطح شورای عالی امنیت ملی کفایت می کند. ولی هم اصل ۷۷ و هم طرح چهار ماده ای مجلس که قانون شده است، مجلس را دارای حق ورود می داند.

بعضا معتقدند که مجلس بدون تعجیل توافق را بررسی کند و نیز اینکه بتواند وارد محتوا شود و متن را تغییراتی دهد (نه بر اساس نظر دولتمردان که می گویند فقط تایید کلی و یا رد کلی کنند). این مسأله را باید از لحاظ حقوقی و بین المللی دید و بررسی کرد که آیا واقعا به همین نحو است که فقط یا تایید باید کرد و یا رد؟ از لحاظ اختیارات مجلس که محدودیتی نداریم. در ماده ۱۷۲ آیین نامه، آمده که دولت می تواند توافق نامه مدنظر خود را به عنوان توافق نامه با اهمیت اعلام کند و یا ۱۵ نفر نماینده تقاضای اهمیت بالا کنند و در این صورت مجلس می تواند وارد جزییات و محتوا و تغییرات بشود.

اگر دولت لایحه ای ارائه نکند؟!

و اگر که دولت در هر صورت لایحه ای در این زمینه ارائه نکند، باز دست مجلس باز است که به عنوان طرح، توافق نامه را مورد بررسی و نقد قرار دهد. مجلس به لحاظ قانون اساسی و آیین نامه مجلس، محدودیتی برای ورود به جزییات ندارد. مگر آنکه از لحاظ حقوق بین المللی و صحبت های مذاکرات، محدودیت داشته باشیم.

درحال حاضر اکثریت مجلس معتقدند که چه در رد و چه در تایید، زود است که نظر قطعی بدهیم و باید با تامل وارد محتوا بشویم. یعنی اگر برفرض قرار است برجام تصویب شود، با اعمال تغییرات لازمه این اتفاق رخ بدهد و این اصلاحات به عنوان شرط مصوب شود. با توجه به اینکه بعضی خطوط قرمز در این توافق نامه رعایت نشده، تصویب کلی آن به صلاح نیست و البته رد کلی برجام هم شاید اکنون مناسب نباشد و آثاری خواهد داشت. اصلاح این توافق نامه راه بهتری است که باید مسیر قانونی خودش را پیدا کند و با آرامش و صبر و با کار کارشناسی خوب، بررسی های لازم، انجام گیرد.

و اما با توجه به اینکه نمایندگان تصورشان این است که دولت لایحه ای تقدیم نخواهد کرد و مجموع نمایندگان اصولگرا به این نتیجه رسیدند که حتما وارد شوند و نگذارند همه ماجرا به دوش رهبری بیفتد (حالا چه در تایید و چه در نقد و اصلاح). و در واقع بازوی رهبری شوند که خوشبختانه آن طرح چهار ماده ای با ۹۴ درصد آرای نمایندگان تصویب شد.

قطعنامه اخیر شورای امنیت واقعا مصالح ملی را تامین نمی کند. بیانیه خود وزارت خارجه نیز در این زمینه نشان از آن داشت که این قطعنامه برای ایران الزام آور نیست. تواق وین از توافق های لوزان و ژنو بهتر شده است ولی همچنان نقاط ضعفی دارد. هم در بحث های فنی و هم در بحث های حقوقی سیاسی تحریم ها و بازگشت پذیری آن و هم در بحث های نظامی امنیتی ضعف هایی وجود دارد.

 

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. برجام می‌گه:

    امریکا مدام داره با تحریم های جدید و خلف وعده ، برجام را نقض میکنه
    چرا وقتی تخلف های اولیه صورت گرفت برجام را پاره نکردند تا حساب کار دستشان بیاید؟

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق