پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
DSC_0067
اصفهان میزبان حوزه های علمیه؛
 مراسم سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بهجت با حضور علما و روحانیون برجسته کشوری   

اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان در حال عبادت چه لذت هایی می برد . هیچگاه به دنبال مسائل مادی نمی رفتند.

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، صبح امروز مراسم سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بهجت و  دومین همایش تخصصی اخلاق به صورت کشوری در سالن اهل البیت اصفهان واقع در ابتدای خیابان فرشادی برگزار شد.

این همایش با حضور آیت الله طباطبایی امام جمعه اصفهان، آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام نواب، حجت الاسلام جعفر ناصری و دیگر علما و روحانیون برجسته کشوری برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام دکتر محمد عمومی پیرامون تربیت اخلاقی صحبت کرد.

DSC_0051

مدیریت مرکز عالی فقه و اصول در قم، بیان کرد: شیطان عده ای را به عمل ناشایست وا می دارد و باورها را از آنها می گیرد و عده ای را با شبهه های علمی درگیر می کند و ثمره اخلاقی و رفتاری آنها را درو می کند.

رفتارها روی اخلاقیات و باورها و معرفت انسان تأثیرگذار است. انسان ها برای سرمایه گذاری متفاوتند و شیطان از این ارتباطات استفاده می کند. حال شواهدی از این ارتباطات با توجه به روایات بیان می شود:

  • تأثیر علم بر ایمان: حضرت علی علیه السلام فرمودند: هیچکس از شما طعم و لذت ایمان را نمی چشد مگر آنکه بداند آنچه به او می رسد باید برسد و آنچه به او نمی رسد، نباید برسد.
  • تأثیر علم بر اخلاق: چگونه ممکن است کسی به زهد برسد در حالی که بعد اخلاقی را نمی شناسد.
  • تأثیر اخلاق بر علم: دانه وقتی کشت می شود، در زمین آماده رشد می کند ولی در زمین سخت رشد نمی کند. قلب اگر صفت اخلاقی تواضع را داشت حکمت هم در آن رشد می کند.
  • تأثیر ایمان بر اخلاق: باید نشانه های ایمان در اخلاقیات خود را نشان دهد. (اخلاق ایمانی و اجتماعی و…)
  • تأثیر اخلاق بر ایمان: بر دلهای شما حرام است که لذت و شیرینی ایمان را بچشد، تا زمانی که زهد و بی رقبتی و بی میلی به دنیا پیدا نکنید. مادامی که دل از دنیا نکندید شیرینی ایمان را نخواهید چشید.
  • تأثیر اخلاق بر عمل: اگر می خواهی ببینی صفت حلم که یک صفت قلبی است در درون تو هست یا نه!؟ باید زمینه آزمایش آن فراهم شود و در رفتار مشخص می شود. صفت شجاعت در میدان عمل و نحوه رفتار خودش را نشان می دهد.
  • تأثیر عمل بر اخلاق: اگر صفت حلم را نداری سعی کن رفتارهای حلیمانه داشته باشی.
  • تأثیر علم برعمل: ثمره علم عمل است.در صحنه هایی که نزدیک است خشمگین شوید،غضب خود را فرو ببرید.حلیم بودن ثمره علم است.
  • تأثیر عمل بر علم: کسی که غذا را فقط برای هوس بخورد خداوند حکمت را بر قلب او حرام می کند وآیت الله بهجت فرمودند:کسی که به دانسته های خود عمل کند خداوند به او علم جدید می دهد.
  • تأثیر ایمان بر عمل: مومن کسی است که از مال دریغ نمی کند ولی از زیادی کلام حذر می کند.
  • تأثیر عمل بر ایمان : عاقبت کسانی که معصیت می کنند اصل ایمان را از دست می دهند.رفتار اصل اعتقاد را هم به خطر می اندازد.

امام علی علیه السلام فرمودند: طعم ایمان را کسی نمی چشد مگر اینکه دروغ را به صورت جدی و شوخی ترک کند.

***

در ادامه برنامه حجت الاسلام دکتر محمد سلطانی که ۲۰ سال از شاگردان آیت الله بهجت بودند سخنرانی کرد.

مدرس مرکز اخلاق و تربیت اسلامی در شهر قم در موضع تربیت اخلاقی اظهار داشت: باید روش تربیتی جدیدی ارائه شود تا نفوس انسان با تمام موانعی که دارد قدرت پیدا کند و مراتب کمال را طی کند.

بزرگان تربیت به فکر طراحی این روش افتاده اند و از جمله آیت الله بهجت یکی از بزرگان این طریق است و تلاش وسیعی در این زمینه داشته است.

وی تحلیلی بر سخنان آیت الله بهجت داشت و عنوان کرد: در فرمایشات ایشان پنج چیز کلیدی وجود دارد (ارکان پنج گانه تربیت در روشی که ایشان دنبال می کردند)

  • عزم جزم مستمر بر ترک معصیت: اولا، عزم باید در مرحله جزم باشد یعنی واقعا انسان بخواهد که اهل کمالات باشد. عزم جزم یعنی در مقام عمل پیگیر باشد. ثانیا استمرار داشته باشد. شیطان مرتب می گوید نمی شود تا عزم انسانی را بگیرد و رابطه انسان با سماوات را قطع کند.اگر انسان استمرار عزم را از دست داد سقوط می کند.
  • انجام واجبات و ترک محرمات و آیت الله بهجت فرمودند یکبار هم عالما و عامدا انسان گناه نکند و اگر معصیتی از روی عمد مرتکب شد شکست خواهد خورد و نتیجه ای نخواهد گرفت.
  • عمل به معلوم مقدور، انسان را قادر بر معلوم غیر مقدور و عالم بر مجهول می کند. چون عدم قدرت ضعف انسان است و عمل است که نفس را تقویت می کند. پس بر آنچه می دانی عمل کن تا نفست رشد پیدا کند.
  • تقسیم امور به ۳ دسته: الف) صحت آنها واضح است ب) ابطال آنها واضح است ج) درستی و غلط آنها مشخص نیست؛ که در گزینه اول نباید توقف کرد، در گزینه دوم نباید داخل شد و گزینه ۳ را باید با احتیاط رفتار کرد.
  • توجهات است که از سطح پایین شروع شده و در مرتبه دوم تربیتی ارتقا پیدا می کند. از توجهات ذهنی شروع شده و سر از توجهات قلبی در می آورد.در نظر آیت الله بهجت ،کثرت تردد به مشاهد مشرفه اعم از عتبات عالیات و مزار امامزاده ها و.. مقدمه و معین بر توجهات است. انسان همیشه فرض کند که در محضر است.

در پایان جلسه از کتاب های: “شرح منازل هفت گانه سیر و سلوک” (منزل سوم)  و “معرفت النفس” از آیت الله العظمی مظاهری – “شرح زیارت جامعه کبیره” از آیت الله ناصری – “اخلاق عملی” (کاوشی نو در مفاهیم و ریشه ها و آثار) از حضرت سید ابوالحسن مهدوی – “تهذیب الاخلاق” (به زبان عربی) از سید حسین مومنی رونمایی شد.

DSC_0058

DSC_0065

DSC_0075

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق