چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
اقتصاد مقاومتی
ندای اصفهان بررسی می کند؛
 اقتصاد برای نوجوانان/ آموزه های اقتصاد مقاومتی در کتاب تاریخ سوم دبیرستان   

جنگ اقتصادی مرز و حریم خاصی ندارد و قطعا تبعات آن تمامی مردم را دربر می گیرد. لازم است مردم تمام دارائی مادی و معنوی خود را برای پاسداری از حریم کشور به میدان بیاورند و چه خوب که آموزش را از نوجوانان آغاز کنیم…

ندای اصفهان- جواد جلوانی (طلبه سطح یک حوزه علمیه اصفهان)/

ایران اسلامی در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی با تهاجم نظامی دشمنان مواجه گردید؛ اما در حال حاضر با تهاجم اقتصادی دشمنان روبروست. یکی از تفاوت های شرایط جنگ اقتصادی با جنگ نظامی که علیه ایران به راه افتاد این است که مردم ما در حال حاضر با ابعاد جنگ اقتصادی آشنایی کافی ندارند و این درحالی است که در دوران جنگ تحمیلی تمام ابعاد حملات نظامی دشمن برای مردم ما روشن و شفاف بود. به نظر می رسد رویکرد مناسب در اداره وضع موجود همان رویکرد خودباوری و اقتصاد مقاومتی است که رهبر عزیز انقلاب داعیه دار آن هستند.

از آنجا که تاریخ همواره آیینه خوبی برای عبرت آموزی بوده است به سراغ کتاب تاریخ سال سوم دوره دبیرستان رفتیم تا ببینیم چه اندیشه های اقتصادی به نوجوانان ما آموخته می شود. البته باید اذعان داشت با بررسی این کتاب به نقاط روشن خوبی رسیدیم و به نظر می رسد، این کتاب که تحت نظر دکتر علی اکبر ولایتی نگارش یافته است نسبتا توانسته اندیشه خودباوری و تکیه نکردن به بیگانه را به دانش آموزان آموزش دهد و حاوی نکات آموزنده است.

– منبع این بررسی کتاب تاریخ معاصر سوم متوسطه (کلیه رشته ها به استثنای ادبیات و علوم انسانی) سال تحصیلی ۱۳۹۲ بوده است: اینجا

– گفتنی است سرویس اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان پیش از این نیز در یک مطالعه ابتکاری به بررسی اقتصاد مقاومتی در کتاب تاریخ سال سوم راهنمایی پرداخته است: اینجا

کتاب تاریخ سوم دبیرستان

گوشه هایی از کتاب:

ص ۱۶: کریم خان زند درباره سیاست های استعماری انگلستان به کارگزاران خود گفته است: این فرنگیان همچنان که هندوستان را به مکر و خدعه و تزویر و نیرنگ مسخر کردند، می خواهند ایران را نیز مالک و متصرف شوند. اگر فکر می نمایید که فرنگی صاحب حسن سلوک است، بدانید چنانچه به ایران غالب و مسلط گردد شما صاحب مناصب عالیه نخواهید بود، آنان همه شما را می کشند و احدی از شما را زنده نخواهند گذاشت… اگر العیاذ بالله فرنگی ایران را مالک شود برای اینکه خاطرشان کاملاً جمع شود اسلام را برمی اندازند و بزرگان را خوار و ذلیل می سازند. به نقل از رستم التواریخ، صص ۳۷۳- ۳۸۶

ص ۲۸: ۱۰ خدمتی که امیرکبیر برای کشور انجام داد.

ص ۳۲: نهضت تحریم تنباکو:

عالمان دین، در شهرهای مختلف رهبری این نهضت را به دست گرفتند. آیت الله آقانجفی اصفهانی در اصفهان، آیت الله سیدعلی اکبر فال اسیری در شیراز، آیت الله میرزا حسن آشتیانی و آیت الله شیخ فضل الله نوری در تهران و آیت آلله میرزا جواد آقا مجتهد تبریزی در تبریز از جمله این روحانیون بودند.

ص ۳۲: میرزا ملکم خان در سال ۱۲۳۷ش. به پیروی از لژهای فراماسونری اروپایی، در ایران اقدام به تاسیس فراموش خانه (نوع ایرانی فراماسونری) کرد، او با استفاده از موقعیت تدریس در دارالفنون عده ای از دانش آموزان آن مرکز را به عضویت فراموش خانه در آورد.

ملکم خان ایرانیان را فاقد شعور می دانست، و با عبارت هایی زننده و توهین آمیز از مردم ایران سخن می گفت. او معتقد بود که باید بدون هیچ دخل و تصرفی، در همه چیز از غرب تقلید کرد.

ن ک به: الگار، «ملکم خان» ص ۱۱۴-۱۲۰/ تیموری، «عصر بی خبری» ص ۱۹۱/ مدنی؛ «تاریخ سیاسی معاصر ایران»، ج۱، ص ۳۸-۳۵/ کتیرایی «فراماسونری در ایران» ص ۱۴۷-۱۴۰٫

ص ۳۴: اشاره به خودداری زنان دربار از استعمال تنباکو در واقعه تحریم تنباکو و فتوای میرزای شیرازی

برگی از تاریخ:

اشاره به سید جمال الدین اسدآبادی و علوم مختلفی که می دانست. اشاره به سخنان آتشین و دلسوزانه او

ص ۵۲: علامه نائینی صاحب کتاب «تنبیه الامه و نتزیه المله» است. این کتاب برای آگاهی مردم از انواع استبداد و خودکامگی پادشاهان به رشته تحریر در آمده و نظام مشروطه را از نظر مذهب شیعه بررسی کرده است. بنابراین او یکی از رهبران فکری نهضت مشروطه و به تعبیری از نظریه پردازان آن به شمار می رود.

ص ۵۹: (مهم) نقش زنان در انقلاب مشروطه/ اهدای طلا و زیورآلات شخصی زنان ایرانی در جهت حمایت از تاسیس بانک ملی ایران.

ص ۹۰: مریت هاکس نوشته است: «روحیه جدید ملی گرایی در عصر رضاشاه ردپایی از فاشیسم به همراه داشت؛ زیرا بدون توجه به روابط و ارزش های تاریخی، تنها به گذشته [دور] می نگرد. (هاکس، ایران؛ افسانه و واقعیت، ص ۱۹۶).

پاورقی کتاب: فاشیسم: نام جنبشی که در ۱۹۱۹م به رهبری موسولینی در ایتالیا به راه افتاد. فاشیسم بر دیکتاتوری و زور تاکید بسیار دارد. موسولینی بر احیای قدرت امپراتوری روم باستان در ایتالیا تکیه می کرد.

ص ۹۲: خانم هاکس سیاح اروپایی که در آن زمان از ایران دیدن می کرد، در کتاب خود می نویسد: «در ایران پدیده عجیب اسلام دولتی دیده می شود. به طوری که دولت در فکر تعدیل و شاید اصلاح دین و در واقع در فکر تباه ساختن دین از درون است». (ایران، افسانه و واقعیت، ص۷۱)

ص ۹۳: تاسیس حوزه علمیه قم در سال ۱۳۰۱ش.

پس از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و اشغال عراق توسط انگلیس حوزه علمیه قم بوسیله آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی تاسیس شد. این حوزه یکی از بزرگ ترین پایگاه های مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی و مکانی برای تربیت علما و روحانیونی همچون حضرت امام خمینی (ره) بود.

ص ۱۰۲: مخالفت مصدق با احداث راه آهن های رضاخان که تنها کاربرد نظامی برای انگلستان داشت.

ص ۱۶۰: (مهم) اشاره به سخنان تاریخی امام خمینی (ره) در ماجرای کاپیتولاسیون و در نهایت تبعید او.

ص ۲۲۰: (مهم) شعار مردم در مبارزات انقلاب سال ۵۷ چه بود؟ این شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود.

توضیح:

استقلال: استقلال، نخستین آرمان انقلاب اسلامی محسوب می شود که یکی از آرزوهای دیرین مردم ما در طول تاریخ، خاصه دو سده اخیر بود. تجربه تاریخی ایران و سایر جامعه هایی که روزگاری زیر سلطه و استعمار قدرت های بیگانه بوده اند، نشان می دهد، هیچ کشوری تا خود را از بند اسارت و سلطه بیگانگان نجات ندهد، به سعادت، تعالی و اقتدار نخواهد رسید. استقلال ابعاد متفاوتی دارد، مانند استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی.

۱- استقلال فکری: استقلال فکری در هر کشور زمانی حاصل می شود که مردم باور کنند، بیگانگان بر آنان برتری ذاتی ندارند و آنها نیز با همت و پشتکار خود می توانند به سازندگی، پیشرفت، نوآوری و تعالی برسند. شرط تحقق استقلال فکری و فرهنگی ملت ایران، ایجاد نوعی تحول عمیق اندیشه ای و اعتقادی در آنان، بازگشت به فرهنگ غنی اسلام و ایران است. امام خمینی (ره) در اهمیت استقلال فکری گفته است: «استقلال فکری شرط اول استقلال است» (ج ۶ صحیفه نور ص ۳۷۲).

۲- استقلال سیاسی: استقلال سیاسی هر کشوری که از جایگاهی بسیار مهم برخوردار است، به این معنی است که مدیران، مسئولان و سران کشور، در تعیین خط مشی و اجرای برنامه های کشور، تابع دستور بیگانگان و مداخله آنها نباشند.

۳- استقلال اقتصادی: به معنای نداشتن وابستگی در ابعاد گوناگون اقتصادی است. کشوری به استقلال اقتصادی می رسد که برای تامین نیاز های اساسی جامعه اش به دیگران وابسته نباشد. البته بدیهی است که هر کشور، در زمینه های گوناگون، به محصول سایر کشورها نیاز دارد. بنابراین مبادله اقتصادی میان کشورها، به معنی فقدان استقلال اقتصادی نیست.

استقلال در همه ابعاد آن، یکی از اساسی ترین شعارها و خواسته های مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب بود و از آرمان های اصلی و مهم آن به شمار می رفت.

ص ۲۲۲: (مهم) تبیین شعار آزادی در شعارهای مردم در آستانه پیروزی انقلاب

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق