سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
حجت الاسلام مجتبی کاظمی
مناظره علمی در خانه بیداری اسلامی برگزار شد؛
 یوسفی: علما در دوران مشروطه همدیگر را درست نمی دیدند/ کاظمی: رفتار علما منطبق با هندسه و عقلانیت شیعه است   

نشست ویژه شهادت شیخ فضل الله نوری در خانه بیداری اسلامی برگزار شد. بتول یوسفی معاون پژوهشی خانه بیداری اسلامی و حجت الاسلام مجتبی کاظمی پژوهشگر اندیشه سیاسی در خصوص مشروطیت به سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات متفاوت خود را مطرح کردند...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، عصر دیروز نشست ویژه شهادت شیخ فضل الله نوری در سالن اجتماعات خانه بیداری اسلامی واقع در خیابان نشاط برگزار شد.

در این نشست بتول یوسفی، معاون پژوهشی خانه بیداری اسلامی و حجت الاسلام مجتبی کاظمی پژوهشگر اندیشه سیاسی حوزه و دانشگاه در خصوص مشروطیت به سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات متفاوت خود را در این خصوص مطرح کردند.

بتول یوسفی در آغاز این نشست گفت: بررسی و تحلیل اندیشه و عملکرد شیخ فضل الله نوری کار ساده­ ایی نیست. شیخ فضل الله از پیچیده ترین ­مسائل مشروطه است که به جرئت می توان گفت هنوز به طور کامل رمزگشایی و تبیین نشده است.

معاون پژوهشی خانه بیداری اسلامی در ادامه افزود: مردم و نخبگان ایران در دوره مشروطه به سطحی از آگاهی رسیدند که با تمام وجود استبداد منحط قاجاری را محکوم به فنا و طرحی نو برای احیا و بازسازی کالبد خسته و کهنه کشورشان، خواستار شدند.

یوسفی خاطر نشان کرد: پس از کنار زدن استبداد، زمانی که نوبت به طراحی و شکل­ گیری نظام جدید رسید؛ در واقع، وجه سلبی نهضت به پایان رسید و جنبه­ ی ایجابی موضوعیت پیدا کرد و آنجا بود که اختلافات و نزاع ها بین جریان های مختلف فکری آغاز شد و در نهایت شیخ فضل الله نوری به دار آویخته شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام علمایی که در مشروطه فعالند، بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که اسلام دین جامعی است گفت: علاوه بر مفهوم مشروطیت و حق مردم، قوانین و اصولِ عملی حکومت و اقامه­ ی عدالت، از آموزه های اسلامی قابل استخراج است. علما در آن شرایط تا آن جایی که با لحاظ مقتضیات زمان ممکن بود و بر اساس اصول اسلامی در استنباط احکام به حکومت «قدر مقدور» رضایت دادند.

معاون پژوهشی خانه بیداری اسلامی در ادامه گفت: نحوه مواجهه علما با مشروطه به بحث نوع حضور و ظهور دین در اجتماع بر می گردد.

یوسفی با اشاره به اینکه شیخ نسبت به علمای هم عصر خود نگاه جامع تری به مسئله روشنفکری و غرب داشت، خاطر نشان کرد: شیخ کتب اندیشه غربی را مطالعه کرده بود؛ ضمن اینکه شیخ در تهران از نزدیک با روشنفکران آشنا بود.

وی با بیان اینکه شیخ انحرافات مشروطه را خیلی خوب متوجه شد، ادامه داد: رهبر انقلاب در سال ۸۴ در خصوص شهادت شیخ نظرشان این بود که روشنفکران غرب زده نه تنها دغدغه ای برای دین نداشتند، بلکه تعمدا خواستار حذف دین نیز بودند که این منجر به یک گناه عمومی و شهادت شیخ شد.

معاون پژوهشی خانه بیداری اسلامی، در پایان گفت: علما در این دوران همدیگر را درست نمی بینند و به عبارتی در یک هندسه کلی همدیگر را پیدا نمی کنند و جزیره ای عمل می کنند و شبیه این اتفاق را ما در اتفاقات سال ۸۸ مشاهده می کنیم.

نشست خانه بیداری اسلامی

حجت الاسلام مجتبی کاظمی، پژوهشگر اندیشه سیاسی حوزه و دانشگاه دیگر سخنران این نشست بود. کاظمی موضوع بحث خود را به مسئله مهم عقلانیت شیعی در طول تاریخ اختصاص داد و گفت: با عقلانیت شیعی به خوبی می توان نحوه مواجهه علما با غرب را تحلیل کرد.

این پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی تعیین نسبت آرمان گرایی و واقعیت گرایی را یکی دیگر از ابعاد عقلانیت شیعی علما در طول تاریخ در مواجهه با پدیده های اجتماعی دانست و گفت: این عقلانیت در علمای اهل سنت به این شکلی که در شیعیان است، وجود ندارد و این عقلانیت در نهایت در عصر اخیر به حاکیت انقلاب اسلامی منجر می شود.

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اینکه تمام علمای عصر مشروطیت از شاگردان میرزای شیرازی و شیخ انصاری بودند، اظهار داشت: بر اساس عقلانیت هر یک از این علما با حاکمیت زمان خود برخورد داشتند و در همین هندسه همکاری شیخ با محمدعلی شاه کاملا با عقلانیت شیعی همخوان است و منافاتی ندارد.

گفتنی است، ویژه نامه خانه بیداری اسلامی به مناسبت شهادت شیخ فضل الله نوری را می توانید از (اینجا) دانلود کنید.

شیخ فضل الله نوری

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق