جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اجتماعی
چاپ خبر
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
مهندس علیرضا صلواتی
گفتگو با مهندس علیرضا صلواتی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان
 اقتصاد مقاومتی در حمل و نقل شهر اصفهان/ آشنایی با ایده رژیم معابر   

گفتگویی ترافیکی با مهندس علیرضا صلواتی ترتیب دادیم. او از تجربیاتش در سفرهای خارجی می گوید که چطور همواره از مشاهداتش ایده گرفته است. صلواتی موافق استفاده از حمل و نقل عمومی و مخالف نگاه اتوبان کشی است که با فرهنگ و بافت سنتی اصفهان تطابق ندارد

ندای اصفهان- مریم کاظم زاده: در بعدازظهر چهارشنبه (آخرین ساعات کاری دانشگاه) و بعد از اتمام ساعات کلاسی، در حالی که همه مشتاقانه به سوی خانه می روند ما مشتاق تر به سمت کلاسی دیگر رفتیم: فنون مصاحبه. استاد کارگاه علیرضا صلواتی است، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان!

تعجب مثل فواره از مغز آدمی فوران می کند چه ارتباطی بین این دو هست؟ یک ساعت از موعد مقرر کلاس گذشت و استاد با تأخیر یک ساعته ناشی از مشغله کاری و ترافیک آمد؛ هرچه می خواستم برخیزم و مثل برخی دانشجویان به خانه بروم دلم نیامد گفتم نکند بروم و فرصتی را از دست بدهم و خوب شد که نرفتم مدیر جوانی که مدارک دانشگاهی اش فنی و مهندسی بود اما تجربه کاری اش از قبل از دانشگاه رسانه ای و تخصص در مصاحبه آن هم با سیاستمداران معروف است؛ و شاید همین شد که پس از نوشتن مصاحبه هایش در کتاب «سیاستمداران جوان» حالا دکترای علوم سیاسی می خواند.

کتاب سیاستمداران جوان

صلواتی مدیر خوش برخوردی است که ارتباط خوبی با رسانه ها دارد و شاید به همین دلیل است که راحت می توان با او مصاحبه کرد.

رزومه کامل این مدیر دهه شصتی را از اینجا بخوانید.

***

از فرصت استفاده کردیم و گفتگویی ترافیکی با مهندس علیرضا صلواتی ترتیب دادیم. او از تجربیاتش در سفرهای خارجی می گوید که چطور همواره از مشاهداتش ایده گرفته است. صلواتی مخالف نگاه اتوبان کشی است که با فرهنگ و بافت سنتی اصفهان تطابق ندارد. او معتقد به رژیم معابر است (Road diet) و می گوید: ترافیک عین یک آدم حریص است که هرچه لاین و اتوبان اضافه کنید به درون خود می کشد و با جاذبه ای که ایجاد می کند موجب ترافیک بیشتر می شود، پس راه حل توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

به طور مثال در خیابان سنبلستان مسیر باریک است اما چون کسی نمی تواند اتومبیل در حاشیه راه پارک کند مشکل ترافیک هم نداریم. همین ایده را در خیابانهای توریستی نیویورک و فرانسه و غیره هم می توانیم ببینیم.

مهندس صلواتی در بیان محاسن بسته شدن بعضی مسیرها بر وسایل موتوری گفت: جلوگیری ورود وسایل موتوری به میدان امام باعث شد که مردم آرامش بیشتری داشته باشند و کیف قاپی روزانه ۸ تا ۹ مورد از توریست های داخلی و خارجی توسط سارقین موتور سوار طبق گفته سرهنگ حسین زاده اکنون به صفر رسیده است.

در میدان امام علی؛ ماشین از عابر جدا شد و اکنون هر کدام با آرامش راه خود را می روند.

وی همچنین افزود اگر ما در اصفهان بتوانیم فرهنگ جدایی عابر از ماشین را جا بیندازیم پیشرفت خوبی کرده ایم زیرا اکنون ۴۰ درصد تصادفات مربوط به عابر پیاده و ۴۰ درصد مربوط به موتورسواران است.

سالیانه ۲٫۵ درصد مردم به علت مخارج پزشکی (ابتلا به سرطان، عوارض ناشی از تصادفات، آلودگی و…) زیر خط فقر می روند؛ بنابراین صدور یک میلیون برگه جریمه در سال گذشته باعث شد که فروردین ماه امسال تصادفات اصفهان ۳۰ درصد کاهش یابد. او می گوید کاهش تصادفات و در نیتیجه کاهش مخارج پزشکی، همان ایده اقتصاد مقاومتی است.

***

ندای اصفهان: چرا مترو از منطقه تاریخی اصفهان (چهارباغ) عبور کرد؟

مهندس صلواتی: به دو دلیل؛ اول اینکه قرار است چهارباغ پیاده رو شود و اگر مترو از چهارباغ عبور نمی کرد مردم مجبور بودند علاوه بر مسیر پیاده چهارباغ، مسیر شمس آبادی تا چهارباغ یا باغ گلدسته تا چهارباغ را نیز پیاده بروند که این پیاده روی طولانی، باعث کاهش انگیزه مردم و در نتیجه کم شدن تردد در چهارباغ، خلوتی خیابان و از رونق افتادن کاسبی مغازه ها می شد.

دوم اینکه: اگر قرار بود مترو از مسیری غیر ازچهارباغ عبور کند بجای خط مستقیم دچار دو قوس می شد که چون فوس های مترو باید قوسهای نرمی باشد لذا هم مسیر مترو طولانی می شد و هم ایستگاه های قبل و بعد را تحت الشعاع قرار می داد.

(مهندس صلواتی افزود که اگر قرار بود مترو بیست سال طول بکشد می گفتیم که از چهارباغ عبور نکند.)

ندای اصفهان: چرا شما بجای مترو، منوریل نمی زنید؟

– اولا منو ریل نسبت به مترو ظرفیت کمتری برای جابجایی مسافر دارد، ثانیا فضای شهری نیز مهم است که در نظر گرفته شود؛ وقتی برای گذر منوریل سازه و پایه های بتونی ساخته می شود تا منو ریل از روی آن عبور کند شما آن حسی که اکنون از دیدن مناظری مانند درختان و نور و … دارید با دیدن آن سازه بتونی دیگر نخواهید داشت بنابراین بهتر است فضای شهری به هم نخورد تا در بالا زندگی مردم باشد و از زیر مترو برود.

(وی افزود ۲ خط مترو در کهندژ و آتشگاه قرار بود از بالا برود که به همین دلیل (اهمیت فضای شهری) انجام نشد و آنجا هم مترو از زیر عبور خواهد کرد.)

ندای اصفهان: برای طرح های شهری معمولا چه کسانی نظر می دهند؟ آیا فقط کارمندها نظر می دهند؟

– نهادهای مختلف نظر می دهند: میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی، کمیسیون ماده ۵ که متشکل از اساتید دانشگاه است و… به عنوان مثال در همین طرح مترو دانشگاه های صنعتی و اصفهان از لحاظ لرزه نگاری آنرا بررسی نمودند بخصوص در مورد مدرسه چهارباغ.

مردم هم می توانند نظر دهند از طرقی که اعلام شده است اعم از کتبی یا گروه مشاوره مردمی در تلگرام و …

البته بعضی طرح ها هم ممکن است یک نفره باشد مانند طرح پمپ های بنزین تک نازل که من در نمایشگاه دیدم و پس از صحبت با مسئول غرفه و پیگیری های مربوطه اکنون انجام شده است.

ندای اصفهان: شهرداری با ایجاد پمپ های بنزین کوچک در محله های شهر به فکر ترافیک حاصل از آن بوده است؟

– این ایده ابتکار شهر اصفهان است و اتفاقا ما در این طرح دید ترافیکی داشتیم، اینکه هر کس در محله خود بتواند بنزین بزند، وقت کمتری از او هدر برود، بی جهت مسیری را طی نکند تا به جایگاه برسد و ترافیک در شهر کمتر می شود. البته بحث آلودگی هوا نیز مدنظر بود که دستگاه های نو و مدرن جایگزین شدند اما دغدغه ترافیک آن مهمتر بود.

علاوه بر مشکلاتی که جایگاه های قدیمی دارند نقش آنها در ایجاد آلودگی (از نشت مخازن تا گازی که موقع تخلیه بنزین وارد هوا می گردد) اما اکنون با استفاده از نازلها شدت بخارات بنزین در هوای اصفهان پایین می آید. اکنون وقتی شما بنزین می زنید از یک لوله بنزین می آید و یک لوله دیگر هوا را می کشد.

پمپ بنزین

ندای اصفهان: با اجرای طرح نازل آیا شهرداری با اعتراضات جایگاه داران سوخت مواجه نشد؟

– چرا آنها هم به دلیل ایجاد رقابت اعتراض داشتند اما اعتراض بجایی نبود. چون در حال حاضر جایگاه ها سه برابر استاندارد فروش دارند و با طرح نازل فقط فروش آنها متعادل می گردد نه اینکه ضرر ببینند. ۵۰ جایگاه سوخت تک پمپی در اصفهان جایابی شده اند که اکنون ۱۷ جایگاه فعال شده است.

ندای اصفهان: آیا شما با خط بی آرتی که در خیابانها می کشید به ترافیک شهر بیشتر دامن نمی زنید؟ به طور مثال خیابان جی را با خط جدید BRT به شدت محدود کرده اید.

– این یک ایده یکپارچه مدیریتی است و باید آن را بپذیریم تا BRT به یک شبکه شهری تبدیل شود و هروقت فردی از خانه خارج شد بتواند با BRT کل مسیر خود را به راحتی و با سرعت برود. وقتی بی آر تی به صورت شبکه با یک محور مرکزی باشد، زمانی که طول می کشد اتوبوس بیاید از ۳۰ ثانیه تا ۴ دقیقه است که البته چون می خواهیم شبها نیز جزء برنامه باشد برای شبها می شود یک ربع یک ربع. ما نیازمند تصمیماتی برای آینده شهر هستیم و اگر بعضی تصمیماتی که گذشتگان گرفته اند نبود، امروز هم ما دچار مشکل بودیم و زمانی کسی باور نمی کرد که مثلا از خیابان طالقانی خط ویژه اتوبوس برود.

از طرفی امسال نیز ۵ خط بی آر تی داریم که تا تابستان راه اندازی می شود: شهید بهشتی، حکیم نظامی، کاشانی، شیخ بهایی، و آتشگاه.

اتوبوس brt

 

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. بی فایده است می‌گه:

    حمل و نقل عمومی جوابگوی نیاز اکثر مردم نیست و باید به فکر افزایش خیابان ها یا عریض کردن ان بود
    البته اگه از اول تراکم فروشی نمی کردن و سیاست شهرک سازی و گسترش شهرک ها را ادامه میدادن کار به اینا نمی رسید

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق