دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
محمدحسن یزدخواستی
فرهنگ از آنچه می بینید به شما نزدیک تر است!
 معرفی و نقد مجله تصویری «صد در صد» ویژه مقوله فرهنگ   

برنامه ای ترکیبی که هر جمعه ۹ شب آنتن شبکه اصفهان را به خود اختصاص داده و با گذشت تنها ۲ برنامه توانست مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کند. در این مقال سعی در معرفی و بیان نقاط قوت و ضعف این برنامه خواهیم داشت...

ندای اصفهان- محمد حسن یزدخواستی (فعال فرهنگی)

«فرهنگ از آنچه می بینید به شما نزدیک تر است»

این شعار محوری مجله تصویری «صد در صد» است؛ برنامه ای برای خانواده های ایرانی با محوریت عنصر مغفول مانده ای به نام «فرهنگ»!

برنامه ای ترکیبی که هر جمعه ۹ شب آنتن شبکه اصفهان را به خود اختصاص داده و با گذشت تنها ۲ برنامه توانست مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کند. (+)

هرچند هنوز برای یک نقد جامع زود است اما در این مقال سعی در معرفی و بیان نقاط قوت و ضعف این برنامه خواهیم داشت.

برنامه صد درصدسلام خلق الله

تهیه کننده ی این برنامه کم و بیش در کشور شناخته شده است. وحید ملتجی با فراز و فرود در مجموعه های فرهنگی شهر و دغدغه هایش برای مقوله ای به نام فرهنگ معرفی می شود. بعدها بر اساس همان دغدغه هایش پروژه های بزرگ «شبی در کهکشان» و «شب آفتابی» را با موفقیت پشت سر میگذارد، و حالا باز هم دغدغه هایش را رها نکرده و به سمت برنامه سازی برای صدا وسیمای درخواب رفته ی مرکز اصفهان می رود. صدا وسیمایی که اوج خلاقیتش برای برنامه نظرسنجی پخش فیلمهای تکراری است و یا در برنامه های مناسبتی و دعوت از فلان مهمان و بهمان بازیگر خلاصه می شود، و باید دید آیا اکنون، شاهد تغییرات قابل قبولی در برنامه های این مرکز خواهیم بود؟

جذابیت در گیومه ی خلاقیت

نقطه قوت برنامه با توجه به مدیوم سیما و محدودیت های مرکز اصفهان، آغاز جذاب با تیتراژ و پایان بندی متفاوت با آنچه قبلا دیده شده و استفاده از موشن گرافی های متفاوت حین اجرای برنامه در عین سادگی است. تیم فکری برنامه برای نامگذاری هر بخش از نشانه های ادبیات فارسی استفاده کرده است که به نوبه ی خود جذابیت های خاصی به برنامه بخشیده است و حین اجرای برنامه در زیرنویس برنامه به عنوان یادآوری نشان داده می شود. استفاده از دکور متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی و نورپردازی و بخش های جانبی برنامه به جذابیت برنامه افزوده است.

سنگر مهمان

مهمان ویژه هر برنامه نقطه قوت هر برنامه ای بوده و هست. براساس ساختار برنامه که در رابطه با فرهنگ است، از مهمانان و فعالین فرهنگی کشور و شهر استفاده شده که نشان از تخصصی بودن برنامه در عین سادگی برای مخاطب عام است. مهمان قسمت اول برنامه، حجت الاسلام شهاب مرادی با موضوع «آیا شما خانواده فرهنگی هستید؟» و مهمان قسمت دوم برنامه استاد سید مجتبی حسینی با موضوع «مهربانی» بود.

برنامه صد درصد

برنامه صد درصد

در ادامه شاهد بخشی از برنامه به نام میز «آکولاد» هستیم. در این بخش از برنامه، فعالان فرهنگی شهر به بیان اخبار فرهنگی شهر به معنای واژه ی تخصصی فرهنگ می پردازند. آقایان مجتبی شاهمرادی، یاسر شاهپیری، محمدعباس ظریفی، سیدمحمد سجادزاده و خانم ها منصوره سادات مرتضوی و زهرا سادات ماهری.

برنامه صد درصد

کدام مخاطب؟!

در آغاز برنامه مجری برنامه، که تهیه کننده برنامه نیز هست، اعلام میکند: شماره ای در اختیار فعالین فرهنگی قرار داده شده که حین اجرای برنامه با برنامه در ارتباط باشند.

حال سؤالی که مطرح میشود این است: مخاطب این برنامه فعالان فرهنگی شهر یا کشور است و یا با توجه به اقتضای رسانه ی ملی برای مخاطب عام نیز قابل استفاده است؟!

مخاطب عام در اینجا منظور مخاطبی است که در بین برنامه های تلویزیون این حق را برای خود قائل شده است که یک ساعت از وقت خود را صرف آشنایی با فرهنگ اصیل کند و مخاطب فعال فرهنگی مدنظر، مخاطبی است که شغلش و کارش رصد رسانه های شهری و غیر شهری است تا بتواند تحلیلی بر اصل و اساس ارتباطات و رسانه ها داشته باشد و یا بیشتر همان فعال فرهنگی مطرح شده در میز آکولاد منظور است.

پاسخ سوال مطرح شده تقریبا مشخص است. برنامه به گونه ای تدوین شده که برای مخاطب عام که برای صرف اوقات فراغت به منزل می آید و پای صحبت های کارشناس برنامه می نشیند خسته کننده نباشد و درعین حال برای فعالان فرهنگی که شغلشان فرهنگ و رسانه است نیز بخش های خاص تدارک دیده شده است. اما این مساله می تواند آسیب هایی نیز داشته باشد به طور مثال فعالان فرهنگی که گوششان از سخنرانی پر است یا به خاطر متفاوت بودن سلیقه اش با سخنران برنامه (که بیشتر وقت برنامه را می گیرد) ترجیح می دهد به مطالعه اش ادامه دهد!!

صد در صد منهای آکولاد

مجله ی تصویری صد در صد، نقطه قوت اصلی آن میز آکولاد است زیرا با وجود خبرهای تکراری که به کرات از رسانه ملی پخش می شود یا هزاران بار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، اخباری از شهر را به گوش بیننده می رساند که باعث ترغیب خانواده ها برای باهم بودن در این اتفاقات است. اعم از جشن ها و مراسمات آئینی و ملی شهر و آثار باستانی کمتر دیده شده شهر و ویژه برنامه های شهری.

اما این نکته را باید متذکر شد که نقطه قوت برنامه نباید به نقطه ضعف تبدیل شود چراکه زمان اختصاص داده شده به این بخش بسیار کم است و میزی با حضور ۵ کارشناس فرهنگی در آنتن زنده تلویزیون، می طلبد که انسجام بیشتری داشته باشد و زمان بیشتری برای آن اختصاص داده شود.

در عین حال با وجود اسپانسر بودن سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری برای این برنامه، استفاده از اشخاصی که ارتباط تنگاتنگ با شهرداری اصفهان دارند قدری قابل تامل است و این شائبه را بوجود می آورد که آیا برنامه صد در صد متعلق به فعالان فرهنگی شهر است یا تبلیغی برای ارگان خاص شهرداری؟ از جمله استفاده از سردبیر اصفهان زیبا و استفاده از این روزنامه برای خلاصه های برنامه و اشخاصی که به نحوی با شهرداری در ارتباطند، به نحوی این شبهه را در ذهن فعالین فرهنگی شهری ایجاد می کند که برنامه برای صدا وسیماست و به کام شهرداری.

نخبگان چه می گویند

استفاده از نظرات سایر کارشناسان برنامه برای پیشبرد برنامه ای نخبه محور مدنظر قرار گرفته است. در میانه برنامه در عین استفاده از نظرات کارشناسی استاد محور، از نظرات فعالین و کارشناسان فرهنگی از طریق تلفن (و خارج کردن برنامه از کارشناس محوری) نیز استفاده می شود که از دیگر نشانه های برنامه های ترکیبی است.

 صد در صد خانه باشید

در کل این مجله تصویری را می توان سکوی پرشی برای صدا وسیمای مرکز اصفهان دانست و نشانه ای برای مسئولین باشد که به فرموده ی رهبر انقلاب «در انجام فعالیتهای فرهنگی به جوانان مؤمن انقلابی اعتماد کنند».

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. آقا مصطفی حسینی می‌گه:

    سلام دکتر جون
    دمت گرم ولی باید دقیق تر تحلیل می کردی

  2. راحله می‌گه:

    بسم الله
    سلام کارتون بسیارعالی ومتفاوت بودخیلی استفاده کردم من شهروندفولادشهرم ازشهری که به لحاظ شهرسازی همه جاتعریفش رومیدن که چه هاکردیم ولی فقرفرهنگیش بیدادمیکنه تاجایی که فعالان فرهنگی گروهی توی تلگرام تشکیل دادیم ببینیم کاری ازدستمون برمیاد؟چرابه شهرهایی این چنینی که بایدرسیدگی فرهنگی بشه مثل فرزندناخلف نگاه میشه وهیچ کس نیست به بیدادفرهنگی این شهربرسند؟چرابایدماهابه اینجابرسیم که (بااکثریت اعضاءگروه )احتیاج به یک رهبرفرهنگی داریم که خارج ازفولادشهربایدبیادتاکاری بشه اینجاتابخواهیدکارتجاری بشه ولی امورفرهنگی شهرفقرمالی داشته باشه؟
    خواهش میکنم جایی برای اینکه به امورفرهنگی شهرهاوشهرستانها رسیدگی بشه درنظربگیریدمن یه خانم ۵۴ساله فعال فرهنگی هستم که زخم خورده ی این مسایلم وازشمادعوت میکنم برای شرکت درجلسات ماهانه مایک نفربفرستیدتاازنزدیک مسایلمون روبگیم وصدای ماروهم بشنویدخداخیرتون بده وموفق باشید. الحمدلله

  3. عباس می‌گه:

    برنامه خوبیه
    ای کاش برنامه های دیگه هم یه تکونی به خودشون میدادن

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق