سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
برنامه شب کوک
آیا شبکه نسیم می تواند جلوی نفوذ فرهنگی را بگیرد؟
 شب کوک خوب بود اما…   

این برنامه با وجود آنکه سعی کرده با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هماهنگ باشد گاه رسالت خود را گم می کند و وارد حواشی روز موسیقی ایران می شود. در هنگام پخش موزیکها فضای شب کوک به یک فضای شبه کنسرتی تبدیل می شود که برخی صحنه های آن با عرف تلویزیون بسیار ناملموس است

ندای اصفهان- جمال طاهری/

مدتهاست که شبکه تازه تاسیس شده نسیم سعی دارد با برنامه های خاص و پربیننده مخاطب خود را راضی نگاه دارد. در این میان سال گذشته دو برنامه توانست بیشترین بیننده را به خود اختصاص دهد تاجایی که در باکس ویژه نوروز ۹۵ این دو برنامه نیز حضور داشتند. «خندوانه» و دیگری «شب کوک» دو برنامه ای که فصل دوم شان با استقبال قابل توجه مخاطبین روبه رو شده بود و همین باعث شد تا مسئولین شبکه، سرمایه گذاری بیشتری روی آنها بکنند.

شب کوک اما در همان ابتدای امر با مخالفتهای گوناگون به کار خود ادامه داد؛ مخالفت هایی که در آن رسانه ها در قالب نقد و یادداشت این اثر را یک کار کاملا تقلیدی از ماهواره و برنامه هایی مثل آکادمی گوگوش می دانستند. چیزی که حتی در پایان فصل دوم شب کوک که بیش از ۲۱۸ نفر شرکت کننده داشت توسط «باربد بابایی» مجری برنامه به آن اشاره شد. بابایی در پاسخ به این انتقادات با گله از منتقدین گفت که سبک کار ما با آنچه ما را با آن قیاس کرده اند کاملا متفاوت است و ما اصلا بنایی برای آموزش نداشته ایم، هدف این برنامه بیشتر کمک به کسانی است که می خواهند مسیر خواننده شدن را بپیمایند…

مجری شب کوک

شب کوک اما در فصل سوم خود با یک دکور گران قیمت و طراحی بسیار خاص ظاهر شد که نشانگر حمایت مسئولین شبکه از این برنامه بود.

ولی چرا شب کوک خوب است؟

برنامه شب کوک تنها برنامه ای نیست که صداوسیما برای علاقه مندان خوانندگی تهیه دیده، برنامه های مختلفی در شبکه های مختلف از جمله شما و شبکه سه (سه شو) در سال گذشته روی آنتن رفتند که تقریبا همین موضوع را دنبال می کردند اما شب کوک دکور مناسب به همراه کارشناسان شناخته شده و مجری توانمندی داشت که جمع اینها در شبکه نسیم توانست در کنار کنداکتور خوب برنامه دیده شود. از مزایای این پرداخت آنکه در فصل سوم شب کوک که در ایام عید روی آنتن رفت خالی از صحنه های اضافه و حوصله سر بر بود و برای مخاطب کم حوصله اینترنتی امروز جذاب.

مجری شب کوک و کارشناسان برنامه خارج از یک اثر تلویزیونی خشک سعی داشتند به بهانه های مختلف به این کار یک حالت طنز نیز بدهند که این طنز به خوبی در برنامه نشسته بود. میان برنامه های احمدرضا موسوی بازیگر طنز که با اسم مستعار مخلص به برنامه می آمد نیز در این میان خالی از لطف نبوده است.

شب کوک اما یک ویژگی مهم نیز داشت که باعث می شود این برنامه را در ردیف آثار خوب صداوسیما تلقی کنیم؛ خیلی ها این برنامه را تقلید یا کپی برنامه های ماهواره می دانستند ولی جدا از عدم قبول این بحث توسط باربد بابایی باید گفت این اثر اگر هم کپی و تقلید بوده باشد حرکتی خوب و شایسته است. جای شب کوک حقیقتا در صدا وسیما خالی بود هرچند انتقادات زیادی هم به این برنامه هست.

باید به منتقدین این برنامه (که شب کوک را یک تقلید صرف و درجهت غربزدگی و ترویج صرف موسیقی می دانند) گفت، نبودِ شب کوک در صداوسیما به مراتب می توانست آثار مخرب زیادی در فضای فرهنگی کشور داشته باشد چرا که رقبای شب کوک بسیار فعال و فریب دهنده هستند. خواه ناخواه باید این حقیقت را بپذیریم که علاقه قشر زیادی از جوانان به بحث موسیقی جزئی از جوانی این دوره محسوب می شود، علاقه ای که به اشکال مختلف مورد سوء استفاده قرار می گیرد، از شرکتهای دروغین موسیقی که به اسم خواننده ساختن از جوانان مبالغ بسیار هنگفتی را کلاهبرداری میکنند و جوان را گاه تا آخر عمر در خیالات پوچ و دروغین فرو می برند گرفته تا فعالیت رقبای ماهواره ای؛

اگر شب کوک با نیتِ شناسایی استعدادهای خوانندگی در تلویزیون ایجاد نمی شد، ممکن بود جوانی که عرصه مناسبی برای محک خود و توانایی هایش ندارد و توانایی دسترسی به اساتید درستکار و توانمند این عرصه نمی تواند داشته باشد، به غیر از آنکه در باتلاق فریبکاران فرو رود به خیال آنکه بتواند شانس خود را امتحان کند به سمت حضور در برنامه های شبکه های ماهواره ای رفته و علاوه بر مخارج زیاد برای سفر به خارج از ایران، به این شبکه ها که خلاف عقاید و باورهای مذهبی و فرهنگی کشور ما عمل می کنند (و ترویج فساد و بی بندوباری جزئی از ماموریت فرهنگی آنهاست) کم کم با وجود عقاید مذهبی در ذهن خود به آنها و فعالیت هایشان مشروعیت بخشد و یا اینکه حداقل دیدن این برنامه ها بهانه ای برای حضور مخرب ماهواره در خانواده ها شود. اما شب کوک به نوعی می تواند جلوی این نفوذ فرهنگی را بگیرد.

شب کوک هم بی نقص نیست…

با اینحال این برنامه با وجود آنکه سعی کرده با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هماهنگ باشد گاه رسالت خود را گم می کند و وارد حواشی روز موسیقی ایران می شود. در هنگام پخش موزیکها فضای شب کوک به یک فضای شبه کنسرتی تبدیل می شود که گاها برخی صحنه های آن با فضای تلویزیون بسیار ناملموس است. تقلید صرف در بحث پخش آهنگها که فضای برنامه را به سمت کنسرتهای غرب زده این روزهای تهران می کشاند برای رسانه ملی و جو مذهبی ایران قابل قبول نیست.

این مهم را هم نباید از چشم دور داشت که شب کوک در عین خوبی می تواند به یک تهدید هم تبدیل شود این تهدید که کم کم در قالب نوآوری ها و تکرار برخی ارزشها از یادمان برود و کم کم چیزهایی که شایسته صدا وسیمای اسلامی ایران نیست در تلویزیون به یک اتفاق طبیعی تبدیل شود.

شب کوک سعی می کند راه حرفه ای بودن را به خوانندگان جوان بیاموزد ولی همه این راهها هم درست نیست؛ مثلا اینکه در هر صحنه و اجرا خواننده لباس عوض کند می تواند در تغییر فضا مناسب باشد ولی در عین حال تاکید بیش از حد شب کوک روی این جزئیات تجمل گرایی و مدگرایی را نیز تبلیغ می کند. در این بین پوشش های نه چندان مناسب عرف نیز به تلویزیون راه پیدا میکنند چه آنکه تقریبا در چند قسمتی از شب کوک نیز خوانندگان جوان را با پوشش های نامتعارف دیدیم.

شب کوک باید مراقب باشد کوک موسیقی در کشور از کوک تحصیل و ورزش و خانواده بیشتر نشود چه اینکه چنین فضایی جوانان را به سمت وقت گذرانی های بی حاصل می کشاند. و موسیقی را از یک ابزار به یک هدف تبدیل می کند.

البته این مراقبت را بیشتر باید مسئولین صدا و سیما بکنند چه آنکه این روزها موسیقی و خوانندگی هم در تلویزیون زیاد شده (که شاید کم خرج بودن این برنامه ها در دوران بحران مالی تلویزیون دلیل اصلی آن باشد)

شب کوک البته بدون رقیب نیست؛ ماهواره و شبکه های مبتذل آن این روزها برنامه های مختلفی را برای این فضا روی آنتن برده اند که ذائقه جوانان را تا حدودی تغییر می دهد. در شبکه های مجازی کلمه استیج، این روزها به یک کلمه روزمره تبدیل شده که حتی طنزهای مختلفی هم برای آن ساخته اند.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. علیرضا کرمی می‌گه:

    با سلام و ممنون از تحلیلتان.

    تحلیل خوبی بود و من هم سعی دارم عادلانه تحلیل شما را نقد کنم.

    سعی دارم یکی از اصول شما که استدلالات بعدی بر مبنای آن شکل گرفته است را مورد خدشه قرار دهم، و آن اصل عبارت است از: ” رقبای شب کوک بسیار فعال و فریب دهنده هستند، پس ما هم باید شب کوک داشته باشیم”

    سعی می کنم، با همین موسیقی مثال نقضم را شروع کنم، شما فرض کنید، برنامه های مشابه ماهواره ای شروع به تبلیغ خوانندگی خانمها گرفتند و مسابقات جذابی در این زمینه طراحی کردند. خانمهای زیادی نیز از ایران به آن کشورها رفتند و در آن مسابقه وارد شدند و تبعات منفی زیادی برای خودشان و جامعه به وجود آوردند.

    آیا این مسئله به ما مجوز می دهد، که مانیز شب کوکی برای خوانندگی خانمها طراحی کنیم و دلیلمان این باشد که رقبای ما فریبنده هستند ما باید کاری کنیم که مردم ماهواره نبینند و به جای آن شب کوک ببینند؟!

    مثال دیگری می زنم، شما فرض کنید فقط یک فرض خیالی، شبکه های ماهواره ای شروع به تبلیغ مصرف مواد مخدر صنعتی کنند و شدیدا بر روی این مسئله تکیه کنند، آیا شما، حاضر می شوید برای آن که مردم به سمت مواد مخدر صنعتی نروند، برنامه ای تهیه کنید و مردم را به مصرف تریاک که نسبت به آنها بهتر است ترغیب کنید، بعد بگویید مصرف تریاک بسیار بهتر از مصرف مواد مخدر صنعتی است؟!

    در پاسخ به سوالی که خود مطرح کرده ام می گویم که حد و مرز ما شرع است. حوزه اختیارات ما در شرع حرکت بین مباحات است و نه عبور از خطوط قرمز.
    پس اگر شب کوک به مراتب از مشابهات ماهواره ای خود بهتر باشد اما باز نیز از حوزه شرع خارج شود، شما نمی توانید به خوب بودن آن ببالید.

    نکته دیگر، رسالت رسانه است. شما در فرض خیالی من مسئله مواد مخدر صنعتی را در نظر بگیرید. در چنین شرایط تبلیغ مصرف تریاک صحیح نیست، ولی راهکار مناسب ترغیب مردم به سمت برنامه های جذابی است که با موضوع متفاوتی که می تواند لزوما هیچ ارتباطی با مواد مخدر نداشته باشد، آن ها را از این خطر دور کند.

    اما آیا رسالت رسانه جمهوری اسلامی فقط دور کردن افراد از خطرها و حرکت انفعالی است؟! نه در گام دوم باید از اوقات فراغت مردم را که خودشان به صورت تفریح به آن نگه می کنند به سمت کمال انسانی آنها میل داد.
    بنابراین، نه تنها ما در مقابله با آن فرض خیالی، تریاک را تبلیغ نمی کنیم، بلکه برنامه مفرحی می سازیم که بیننده به صورت ناخودآگاه به سمت کمال خود حرکت کند. به عنوان مثال سریال مختار نامه را مثال می زنم. خیلی از بیننده ها فقط برای تفریح می بیند، اما در نهایت حب اهل بیت در دل او زنده می شود.
    حال این مسئله را قیاس کنید با شب کوک. شب کوک بیننده را به چه سمتی می برد؟ بیننده برای تفریح خود این برنامه پر از جذابیت را می بیند، اما ناخودآگاه به موسیقی علاقه مند می شود. موسیقی ای که بسیاری از علما و بزرگان مشغول بودن به آن را با اهداف عالی انسانی همگون نمی دانند.

    خواهش می کنم، توجه داشته باشید که منظور من، حرام بودن موسیقی و داشتن یک دید بسته در این زمینه نیست. نه نگاه من در مورد ترویج موسیقی توسط یک رسانه است که با گوش کردن موسیقی به صورت انفردای تفاوت زیادی دارد.
    در این باب مثالی می زنم که مسئله را باز کنم. شما فرض کنید، شخص نماز خوانی، در یک اقدام انفردای، با عنایت به این که ممکن است به علت دیر خوابیدن نماز صحبش قضا شود، تصمیم می گیرد که دیر بخوابد، اما در عوض به مادرش می سپرد که هر طور شما او را برای نماز بیدار کند.
    رفتار این شخص را قیاس کنید با برنامه پر بیننده ای که از یک رسانه پخش می شود و تا نیمه های شب ادامه پیدا می کند. در چنین شرایطی تعداد زیادی از افراد نماز خوان مخاطب این رسانه فردا صبحش نمازشان قضا می شود، در حالی که اگر این برنامه در آن زمان پخش نمی شد، این اتفاق با تعداد کمتری می افتاد.
    بنابراین، این رسانه در قضا شدن نماز افراد جامعه، مقصر است. در حالی که همین عمل، یعنی دیر خوابیدن برای یک کار انفردای، می تواند هیچ مشکلی ایجاد نکند، اما برای انجام یک کار اجتماعی، مضر است.
    پس برنامه شب کوک، افراد جامعه را به سمت موسیقی سوق می دهد، کسانی که شاید تا پیش از این هیچ علاقه ای به این مسئله نداشتند.

    نکته پایانی که لازم است در مورد آن تذکر دهم، این است که نویسنده در این تحلیل، افرادی که اهل ماهواره نیستند را نادیده گرفته است.
    شما افرادی را در نظر بگیرید که به علت حرمت ماهواره از این وسیله استفاده نمی کنند و تا کنون آکادمی گوگوش و … را ندیده اند. حال شما شب کوک را برای این اشخاص نیز پخش می کنید. اینها در معرض تهدیدی که بقیه در معرض آن بوده اند، نیستند. شما با پخش چنین برنامه ای، کسانی که هیچ مشکلی نداشته اند، را به سمت مشکل سوق می دهید.
    منظورم این است که شاید به عقیده شما، برنامه شب کوک در مقایسه با کسی که ماهواره می بیند خوب باشد، اما در مقایسه با کسانی که نمی بییند چه؟!

  2. موسیقی می‌گه:

    وقتی از موسیقی های انقلابی و دفاع مقدسی حمایت نشد ماهواره ها ذائقه مردم را جهت دادن و به سمت خودشون بردن
    گذشت ان زمانی که جوان های موسیقی دوست میخواستن کویتی پور و اهنگران و … بشن

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق