دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: فرهنگ و هنر
چاپ خبر
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
مسعود فراستی
به همت فرهنگسرا رسانه اصفهان برگزار شد
 دومین جلسه کافه نقد/ فراستی هم سیاسی حرف زد   

دومن نشست کافه نقد فرهنگسرا رسانه اصفهان با موضوع خانواده، سنت و مدرنیته با حضور مسعود فراستی برگزار شد. بهانه برگزاری این جلسه پخش و نقد فیلم آقای محمودی و بانو ساخته روح الله حجازی بود...

به گزارش ندای اصفهان، دومین جلسه کافه نقد فرهنگسرا رسانه اصفهان با محوریت خانواده ایرانی سنت و مدرنیته در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.
در این نشست در ابتدا، فیلم سینمایی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ساخته روح الله حجازی پخش شد و در انتها در نریشنی چند دقیقه ای به نقد این فلم پرداخته شد.
سپس مسعود فراستی پشت تریبون رفت و به رسم همیشگی اش در ابتدا مخالفت خود را با بخشی از نریشن پخش شده اعلام کرد و گفت: «نریشنی که روی فیلم بود به شدت پیش پا افتاده بود. سینمای ایران سینمای پاکی نیست و اصلا من سینمای پاک نمی شناسم. در این فیلم برداشت پوپولیستی سیاسی از فضای جامعه داشت. برخلاف نظر دوستمان اصلا موافق پاک بودن سینمای ایران نیستم.»
فراستی گفت: سینمای ایران آینه جامعه نیست. فراستی برخلاف تصوری که مردم از او دارند وارد مبحث سیاست شد و ضمن نکوداشت ظریف و فعالیت هایش، نهیبی هم به دولت های نهم و دهم، و توزیع پول بین برخی از مردم با واسطه رانت زد و بی اخلاقی جامعه، اولترا مدرن بودن، مدرن حرف زدن و مدرن استفاده کردن و همچنین تفکر و ماقبل سنت را حاصل اشتباهی بودن دولت های نهم و دهم دانست. او افزود، پورشه سواران مولود سیاست های غلط دولت های نهم و دهم است و بند ناف اینها، پول نفت و مفاسد اقتصادی است. جامعه محصول دلال بازی دولت های نهم و دهم و رفاه طلبی است. روشنفکران هم از این طبقه می آیند.
فراستی افزود: روشنفکران این چنینی یا چشمشان به آن طرف مرزها است. یا تألیفاتشان تألیف دقیق نیست. من به غیر از دو نفر کسی را نمی شناسم که زیر سیطره غرب نرفته اند.
فیلم های ما به دلیل سینمای دولتی و جدایی بین فیلمساز و مخاطب، فیلم هایی است که پولش را دولت می دهد و فیلمساز یک چشمش به وزارت ارشاد است به جای مردم.
من کاملا تصادفی از یکی دو فیلم خوشم می آید. من کاملا هنری می گویم از دو فیلمساز هنوز فاسد نشده خوشم می آید. چرا فیلم متوسط فیلمسازان ما یکی دو تا نیست و بعدش فاسد می شوند.
مجیدی یک بچه های آسمان و رنگ خدایش قابل دفاع است و فاجعه کاریش محمد رسول الله است.
او در نقد اصل فیلم پخش شده گفت: فیلم مساله مطرح می کند. فیلم های اصغر فرهادی اصلا به مخاطب چیزی یاد نمی دهند. زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، طبقه متوسط سنتی و تحصیل کرده را نشان می دهد. هنگامه قاضیانی زن سنتی تحصیل کرده که نقشش را خوب بازی کرده است. شوهرش طبقه متوسط در حال بالا رفتن و بازاری نیمه سنتی نیمه مدرن است که یک چشمش هم به سمت دختر مدرن است.
ما به ازای این دو نفر در جامعه موجود است.
در فیلم دو نفر امروزی که هنوز بین سنت و مدرنیزه گیر افتاده اند هستند. آنها هنوز نوستالژی سنتی دارند و یک آزادی هایی هم قائلند؛ مثل اعتماد کردن. آنها ظاهرا ادای مدرن ها را درمی آورند اما وقتی از دیگری خبری ندارد به شدت به هم می ریزد.
او افزود: فیلمنامه نویس بحران این خانه کوچک را نشان می دهد، چون موفق شده این بحران را نشان دهد تبدیل به پرسش می شود.
در ادامه فراستی به سوالات حاضرین پاسخ داد.
در پاسخ به سوالی پیرامون صحبتش که گفت جهان بینی نداریم توضیح داد: من لغت جهان بینی و ایدئولوژی استفاده نکردم عرض کردم مساله نداریم.
در ادامه یکی از حاضرین پرسید: یکی از مشکلاتی که داریم حضور افراد سیاسی در فرهنگ است و به همین دلیل مباحث تخصصی مطرح نمی شود. شما در ازای تعریف از ظریف، دولت های قبل را تخریب کردید. من ربطی بین سینمای دولتی و این فیلم که فرمودید نفهمیدم. شما نقد فیلمتان بسیار خوب است اما خودتان هم در ذهن من درون این نقد جادارید. شما با ذائقه مردم اگر مشکل دارید آن بحث جداگانه ای است.
فراستی جواب داد: من بحث سیاسی خودم را پس می گیرم. من بحثم جامعه شناسانه بوده است. اینکه من با معراجی ها و اخراجی ها و پایتخت مشکل دارم نه این است که با مردم مشکل دارم چون مردم غذایی ندارند به این سمت می روند. باید غذای مردم را تهیه کنیم.

منبع: هنرنا

فرهنگسرا رسانه

 

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق