یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
حجت الاسلام سعید معمارمنتظرین
گفتاری از حجت الاسلام سعید معمار منتظرین
 موازین حزب الله سنگین است/ حزب اللهی چه کسانی هستند؟/ کیفیت صحیح صلوات   

زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی است مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه، از امام هادی علیه السلام به ما رسیده است. زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات است، یادگاری است که در حرم هر یک از ائمه معصومین آن را می‌خوانیم...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سعید معمار منتظرین از روحانیان با صفای اصفهانی هستند که با وجود دروس اخلاق سنگینشان که بیشتر به کلاس درس معرفت النفس و خود و خدا شناسی می ماند جایگاه خاص و ویژه ای را در بین اقشار مختلف شهر و استان اصفهان پیدا کرده اند و بیشتر مردم این شهر با افتخار از ایشان یاد می کنند. ایشان با وجود سن نسبتا جوانی که دارند توانسته اند جایگاه خود را در دل مردم شهرشان تثبیت کنند.

متن زیر سخنرانی هفتگی ایشان در مسجد رضوی اصفهان با محوریت تفسیر زیارت جامعه کبیره است که توسط سرویس دین و اندیشه ندای اصفهان پیاده سازی شده است.

حجت الاسلام سعید معمار منتظرین

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم.

رسیدیم به این قسمت از زیارت نورانی جامعه کبیره امام هادی عزیز که فرمودند: «اسئلک ان تدخلنی فی جمله العارفین بهم و به حقهم و فی زمزه المرحومین بشفاعتهم انک ارحم الراحمین و صل الله علی محمد و آله الطاهرین»

از ابتدای زیارت جامعه کبیره، صلوات حضرت هادی در پایان زیارت به کار رفته است، البته در میان زیارت جامعه کبیره فرموده اند «و جعل صلواتنا طیب من خلقنا و طهارت لانفسنا و تسکینتا لنا و کفارت لذنوبنا». اما صلوات حضرت هادی به رسول اکرم و اهل بیت در این قسمت است.

بعد از بیان مقدمات و تبیین این نکته که بیان کردیم مدرک صلوات در قرآن کریم، سوره احزاب آیه ۵۷ است، در این قسمت بیان شد که صلوات خدا بر پیغمبر (ص) یعنی رحمت خدا بر ایشان. صلوات ملائکه یعنی تزکیه. تزکیه در قرآن دو معنا دارد؛ یکی تزکیه از هوا که پیغمبر اکرم مطهرند از هوا و یک معنای تزکیه تعریف و ستایش پیامبر است و تمجید علی الدوام از پیامبر است. اما صلوات مومنان بر پیامبر اکرم دعای مومنان است برای پیامبر. ما درخواست می کنیم از خدای مهربان که بر وجود پیامبر اکرم، صلوات بفرستد.

سلام بر آل ابراهیم/ عباد مصطفی چه کسانی هستند؟

این مقدماتی بود که بیان شد. وارد بحث سلام شویم. در آخر آیه « وسلموا» بعد از صلوات، سلام بدهید به پیامبر. کیفیت سلام هم بیان شد که خدا برای سلام یک دستور کلی فرموده است. کجا؟ در سوره مبارکه نمل آیه ۵۹ صفحه۳۸۲ می فرماید: «قل الحمدلله و سلم علی عباده الذین اصطفی» در اینجا خدا دستور می دهد سلام بدهید، به چه کسانی؟ به عباد مصطفی. این متن قرآن است. عباد مصطفی چه کسانی هستند؟ در سوره آل عمران صفحه۵۴ قرآن هایی که عزیزان در محضرش مشرف هستند آیه ۳۴٫ تمام عباد مصطفی در یک آیه مشخص شده اند: «ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین. عباد مصطفی این ۴ دسته هستند.

وجود مبارک پیامبر اکرم از مصادیق آل ابراهیم هستند. به چه دلیل؟ به دلیل آیه ۶۸ سوره آل عمران، می فرماید آن هایی آل ابراهیم هستند که از ابراهیم تبعیت کنند. خداوند فرموده به آل ابراهیم سلام کنید. حال کیفیت سلام دادن به وجود مقدس رسول اکرم چگونه است؟ در سوره مبارکه صافات، خداوند به چه دسته از انبیا اولی العزم سلام داده است. نگاه کنید به سوره صافات در صفحه ۴۴۹ اول آیه ۷۹، اولین پیامبر اولی العزم حضرت نوح است که خداوند می فرماید: «سلم علی نوح العلمین». خب نوح یکی از عباد مصطفی است، بعد ملاحظه بفرمایید پیغمبر اولی العزم دومی که خدا به ایشان سلام داده، آیه ۱۰۹ است «سلم علی ابراهیم. کذلک نجزی المحسنین. انه و من عبادنا المومنین». این هم سلام دادن خدا به وجود مبارک حضرت ابراهیم (ع). می آییم پایین صفحه آیه ۱۲۰٫ به یک پیامبر اولی العزم دیگر خدا سلام داده، ایشان فرزند لاوی هستند، لاوی از برادران حضرت یوسف است، همان که دفاع می کند از حضرت یوسف و مانع کشته شدن او می شود. او فرزند حضرت یعقوب است، یعقوب فرزند اسحاق است و اسحاق فرزند حضرت ابراهیم (ع) است. پس موسی از ذریه حضرت ابراهیم است. پس او هم جزء آل ابراهیم است.

حضرت هارون وصی موسی است و از پیامبران اولی العزم نیست ولی خداوند در این آیه فرموده: «سلم علی موسی و هرون».

آل یاسین چه کسانی هستند؟ خدا به چه کسی سلام داده است؟

آن نکته که کمتر به آن توجه شده و استدعا می کنم دقت عمیق داشته باشید این است، ببینید برادران و خواهران بزرگوار ترتیب این سه سلام را ملاحظه کنید: آیه ۷۹، ۸۰ و ۸۱ این یک، حال نگاه به صفحه روبرو کنید: آیه مبارکه ۱۰۹، ۱۱۰ و ۱۱۱ «سلم علی ابراهیم. کذلک نجزی المحسنین. انه و من عبادنا المومنین» و باز نگاه کنید به آیه ۱۲۰، ۱۲۱ و ۱۲۲٫ آن نکته این است که آیه ۱۲۳ قرآن می گوید و «انّ الیاس لمن المرسلین» خب اگر الیاس جزء مرسلین است باید به ترتیب قبل مثلا بگوید «ان کذلک نجزی المحسنین»، اما این گونه نیست. یک صفحه می آیییم جلوتر آیه ۱۳۰٫ «سلم علی ال یاسین انا کذلک نجزی المحسنین انه من عبادنا المومنین». آن نکته ای که کمتر توجه شده این است در آیه ۱۲۳ خدا نفرموده است ان ال یاسین فرموده «انّ الیاس» و وقتی می خواهد سلام بدهد می گوید «سلم علی ال یاسین». توجه بفرمایید اینجا جمع بسته شده، سلام خدا در این آیه به الیاس نیست بلکه به یک دسته دیگر است: «سلم علی ال یاسین». در بعضی نوشته ها اشتباهی صورت گرفته و بین کلمه الیاس و ال یاسین خلط شده، این ها دوتا هستند. جناب الیاس از مرسلین است ولی ال یاسین یک عده دیگر هستند.

خب دقت کنید، بیایید صفحه ۴۴۰، سوره یس، «بسم الله الرحمن الرحیم، یس، والقرآن الحکیم، انّک لمن المرسلین» یعنی یس یکی از مرسلین است. انّک برمی گردد به یس. پیامبر ده اسم داشته اند که یکی از آن ها یس است.

خدا به این پیامبر اولی العزم سلام نداده است و به آل ایشان داده است. کلمه آل لغتا یعنی آل یعنی نزدیک ترین افراد به پیامبر اکرم. خب اگر خدا سلام را به یس نداده به آل یاسین سلام داده، وقتی در پایان آیه می فرماید «و سلموا» ما باید چگونه سلام بدهیم به پیغمبر اکرم باید آن طور سلام بدهیم که خدا سلام داده، خدا به پیغمبر سلام داده یا به آل ایشان؟ به آل ایشان. حالا دقت کنید «صلّوا علیه و سلموا» این واو عطف به صلو است. یعنی درود بفرستید، به نص این آیه ما باید آل را به واو عطف به وجود مبارک یاسین اضافه کنیم. اینجا است که صلوات با آل انجام می گیرد.

کیفیت صحیح صلوات چگونه است؟ (مبنای شیعه)

عبارت «اللّهم صل علی محمد و علی آل محمد و سلم» که آقایان اهل سنت در کتبشان می نویسند با این مطلبی که الآن بیان کردیم صلوات ناقص است، چرا؟ چون، به کیفیتی که خدا فرموده انجام نمی گیرد. کیفیت اش چگونه است؟ باید آل را به محمد اضافه کنیم.

حضار: اللهم صل علی محمد وآل محمد

– باز هم صلوات بفرستید

حضار: اللهم صل علی محمد وآل محمد

این مبنای شیعه، به فضل پروردگار عالم است؛ اینجا است که آن گفته پیغمبر مشخص می شود که فرمود: «هر کس آل را از وجود مبارک محمد جدا کند راه بهشت را گم کرده است». فلذا شما به این واو عطف عمل کردید و احترام گذاشتید و آل را به وجود نبی اکرم اضافه کردید، راه بهشت را پیدا کرده اید. حالا چگونه؟ دقت کنید، این کلمه «مسلموا سلام بدهید» یک ظاهری دارد و یک باطنی. ظاهر آیه یعنی سلام بدهید، باطن آیه یعنی تسلیم نبی اکرم و تسلیم آل او بشوید. این را از کجای آیه می گویید؟

تسلیم چیست؟ اسلام چیست؟

بسمه تعالی، تازه از اینجا بحث امشب مان شروع می شود. عزیزان صفحه ۲۰ را نگاه کنید، سوره مبارکه بقره. ان شاءالله خوب تبیین شود تا همه بهره ببریم. در صفحه ۲۰ آیه۱۳۱ فرموده است: «اذ قال له ربه…» خداوند مهربان به حضرت ابراهیم که بنیانگذار شریعت ابراهیمی است فرمود «اسلم قال اسلمت لرب العلمین» گفت من تسلیمم در مقابل پروردگار. آن کسی که تسلیم شد، نگاه کنید آیه بعد را «و وصی بها ابراهیم نبیه» حضرت ابراهیم به فرزندانشان وصیت کردند «و یعقوب یا بنیّ ان الله اصطفی لکم الذین فلا تموتن الا و انتم مسلمون». نمی میرد درحالی که «و انتم مسلمون» یعنی تسلیم هستید. خلاصه ی این آیه را امیرالمومنین فرمودند «الاسلام هو التسلیم». تسلیم چیست؟ تسلیمِ امر پروردگار عالم. نگاه کنید به سوره مبارکه انعام آیه چهاردهم «قل انی امرت ان اکون اول من اسلم». ای پیامبر به این مردم بگو که من امر شده ام به اینکه اول کسی باشم که تسلیم باشم، لذا اسلام یعنی تسلیم امر پروردگار بودن.

این سلموا یعنی «بدهید». ظاهرش سلام بدهید است اما سلم یعنی «تسلیم باشید»، این را از کجا می گوییم؟ عنایت داشته باشید، تا اینجا مشخص شد که پیغمبر اکرم تسلیم پروردگار هستند. بنده و جنابعالی هم خدا یک امر عمومی صادر فرموده. کجا صادر فرموده؟ سوره مبارکه زمر، نگاه بکنید صفحه ۴۶۴ آیه ۵۴ فرموده «و انیبوا الی ربکم» به سوی پروردگارتان برگردید. بعدش چه کار کنید؟ «و اسلموا» تسلیم شوید. کی؟ «مِن قبل ان یاتیکم العذاب ثم لاتنضرون». این امر عمومی پروردگار است به عباد خود که تسلیم امر من شوید. این آیه یک مشابه دارد. مشابه آن در سوره مبارکه نساء است. نگاه کنید به صفحه ۸۸ آیه ۶۵٫ «فلا و ربک قسم به رب… لا یومنون» ایمان نمی آورند به رب تا کی؟ «حتی یحکمون فیما شجر بینهم» تا زمانی که تو حکم کنی بین آن چیزی که دعوا دارند. «ثم لایجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما». بعد از اینکه تو حکم مردی در باطنشان هیچ حرجی نداشته باشند نسبت به آن چیزی که تو حکم کردی و تسلیم باشند در مقابل حکمی که تو می کنی. هر وقت تسلیم به حکم تو شدند، آن وقت به چه کسی ایمان آورده اند؟ به پروردگار عالم ایمان آورده اند. این آیه می گوید ایمان به رب تسلیم حکم رسول خدا بودن است. این متن قرآن است.

آثار صلوات بر چه کسانی مترتب است؟ بر چه کسانی مترتب نیست؟

حالا در آن آیه فرمود «سلموا» به چه کسی سلام بدهید؟ ظاهر آیه حجت است. خدا در سوره صافات فرموده «سلام علی الیاس» خدا سلام به ال یاسین داده و به نص قرآن یس پیامبر اکرم است. وقتی ما در صلوات گفتیم اللهم صل علی محمد و سلم؛ آل را از رسول جدا کرده ایم و در حقیقت تسلیم امر خدا برای کیفیت سلام دادن نشده ایم. اما معنا لطیف تر و دقیق تر است. حالا این حدیث را بشنویم و بعد برگردیم به قرآن کریم. این حدیث را مرحوم طبرسی در کتاب شریف احتجاج از وجود مبارک امیرالمومنین نقل کرده است: فی قال التعالی ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما، قال لهذه آیه ظاهر و باطن و ظاهر قولوا صلوا علیه ظاهر آیه یعنی اللهم صل علی محمد وآل محمد و بعد فرمودند و باطن قولو و سلموا تسلیما فرمودند این سلموا تسلیما باطن آیه است. حالا خودشان توضیح می دهند سلموا یعنی چه، تسلیم بشوید در مقابل کسی که وصی محمد بن عبدالله است و بعدش خودش او را خلیفه قرار داده و بر شما برتری داده. و سلموا تسلیما یعنی تسلیم ولایت امیرالمومنین بشوید. این بیان مبارک امیرالمومنین است. حالا اینجا یک نکته است. کدام صلوات باعث می شود که ما مورد مغفرت پروردگار عالم قرار بگیریم؟ آقایان (اهل سنت) وسط نمازشان صلوات می فرستند ولی در بیرون نماز می گویند: اللهم صل علی محمد و سلم، آل را اضافه نمی کنند. حال اگر آل را اضافه کنند ولی تسلیم ولایت امیرالمومنین نباشند در حققت وسلموا تسلیما را انجام نداده اند.

آثاری بر صلوات مترتب است که بر ایشان مترتب نیست. دقت کنید من یک نمونه بگویم. صلوات آثار و برکات زیادی دارد برای کسی که تسلیم پروردگار عالم است. تسلیم امر خدا چیست؟ این است که آل را به صلوات اضافه کنیم. باطن آن چیست؟ این است که تسلیم ولایت شویم.

کسی که بر پیغمبر اکرم یک صلوات بفرستد، خدا به همراهی هزار صف از ملائکه بر او هزار صلوات خواهند فرستاد.

– (صلوات حضار)

سوال: بر کدام عبد صلوات می فرستند؟ بر عبدی که تسلیم ولایت شده یا کسی که فقط صیغه صلوات را می گوید؟ نص قرآن را خواندیم. فلذا شرط قبولی صلوات پذیرفتن ولایتی است که خدا بعد از رسول اکرم قرار داد.

اینجا است که فرمود: فردای قیامت اعمال انسان را می گذارند در میزان اعمالش، می بینند سبُک است، بعد صلوات های او را می گذارند می بینند کفه بالا می رود، چون صلوات سنگین است. حال کدام صلوات سنگین است؟ باید عرضه بشود به قرآن کریم، لطف کنید سوره مومنون را بیاورید. صفحه ۳۴۸ آیه ۱۰۲ شما را به خدا دقیق ببینید. اول گفته «فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون» وقتی دمیده می شود در صور برای قیامت «فمن ثقلت موازینه فاولائک هم المفلحون». هر کس کفه اعمالش سنگین تر باشد او جزء مفلحون است.

سوال: مفلحون چه کسانی هستند؟ می آییم سوره مجادله، صفحه ۵۴۵٫ این نیست که هرکس صلوات می فرستد کفه اعمالش سنگین شود. صلواتی که با این شرط نگاه کنید آیه ۲۲ آخر آیه، الا ان حزب الله هم المفلحون. حزب اللهی ها مفلح هستند.

موازین حزب الله سنگین است/ حزب الله چه کسانی هستند؟

صفحه ۱۱۷ آیه ۵۵ و ۵۶ دیگر صریح تر از این در قرآن نداریم. «انّما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم رکعون». این آیه در شأن چه کسی است؟

(حضار): امیرالمومنین.

– و من یتول الله و رسوله و الذین امنو فانّ حزب الله هم المفلحون

حزب الله چه کسانی هستند؟ کسانی که ولایت امیرالمومنین را قبول کرده باشند. عمل او سنگین است. این که ولایت را قبول کرد هیچ چیز در کفه اعمال سنگین تر از صلوات نخواهد بود. اما قرآن یک حرف اساسی دارد که صلوات نشانه قبولی اش خروج از ظلمات به سمت نور است. ان شاالله بعدا در این زمینه بحث خواهیم کرد.

خدایا توفیق تسلیم شدن به ما کرامت بفرما

علما، فقها، مراجع معظم تقلید، رهبر انقلاب، دوستان امیرالمومنین را در پناه خود محفوط و مؤید بدار.

عاقبت امر همه ما را به برکت صلوات بر محمد وآل محمد ختم به خیر بفرما.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق