شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
یهود
ادعای اسلام آوردن و تسخیر از درون!
 نفوذ زرسالاران یهود و سقوط امپراطوری عثمانی   

روشن است که گروش گروه کثیری از یهودیان به اسلام و پذیرش آنان در ساختار سیاسی دولت عثمانی نمی‌توانست بدون محمل و توجیه معقول، به شکلی غیرمترقبه و بدون مقدمات عقل‌پسند، رخ دهد. حرکت شابتای زوی پایه‌های این تحول را پدید ساخت

به گزارش ندای اصفهان، کلیدواژه نفوذ پس از هشدارهای رهبری درباره حوادث پسابرجام، از مقولات مورد توجه جامعه خبری تحلیلی ندای اصفهان بوده است که پیرامون آن به تولید محتوا می پردازد؛ به طور مثال (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا) را نگاه کنید. اما نکته آنجاست که پروژه نفوذ دشمن تنها مربوط به کشور عزیزمان ایران نمی باشد بلکه یک استراتژی تاریخی برای به زمین زدن تمدن های رقیب است که نمی توان با ساده اندیشی از کنار آن عبور کرد بلکه حداقل به عنوان آموزه های تاریخ باید از آن عبرت گرفت.

متن زیر گوشه هایی از نفوذ دشمن در امپراطوری عثمانی است که چگونه توانست پایه های این امپراطوری بزرگ اسلامی را سست کند.

عبدالله شهبازی در کتاب «زرسالاران یهودی» (مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی) با استفاده از منابع غربی درباره این سخن می گوید که چگونه یک یهودی با نام «شابتای زوی» و با حمایت پیامبر دروغین «ناتان غزه ای» با ادعای اسلام آوردن به دربار عثمانی نفوذ کرد و با کمک هواداران خود موجبات تزلزل این امپراطوری را فراهم کردند.

***

شابتای زوی (Shabbetai Zevi) (1626-1676) در بنادر غربی عثمانی “ظهور” کرد؛ نخست ادعا کرد که مسیح است ولی مدتی بعد، در زندان عثمانی، ادعای خدایی نمود. کمی بعد به اسلام گروید. پیروان شابتای یهودیانی بودند که به بازار او رونق می‌دادند. با گروش شابتای به اسلام، پیروان یهودی او نیز “مسلمان” شدند و فرقه‌ای از یهودیان مخفی را در جهان اسلام بنیان نهادند که دونمه نامیده می‌شوند.

شابتای زوی یهودی
سیر تکوین ماجرای شابتای زوی و دعاوی او و ترکیب پیروانش پیش نمونه ظهور سه “پیامبر” دروغین و نامدار دیگر در دو سده‌ پسین است: یاکوب فرانک در شرق اروپا، نمود در هند و علی‌محمد باب در ایران.
“ظهور” شابتای زوی مقارن با دوران سلطان محمد چهارم در عثمانی (۱۶۴۸-۱۶۸۷م.)، اواخر سلطنت شاه عباس دوم صفوی (۱۶۴۲-۱۶۶۶م.) و اوایل سلطنت شاه صفی دوم (۱۶۶۶-۱۶۹۴م.) در ایران است. شابتای زوی از حمایت یک پیامبر دروغین به ‏نام ناتان غزه‌ای برخوردار بود و درواقع تکاپوی این دو سناریوی واحدی را رقم زد.

ناتان غزه‌ای، قاعدتاً برای دور بودن از تیررس دولت مرکزی عثمانی از یکسو و ارتباط نزدیک با شمال آفریقا و جنوب اروپا از سوی دیگر، در بندر غزه ماند و همچنان به “مکاشفات” و پیشگویی‌‏های “پیامبرانه” خود ادامه داد. او این “مکاشفات” را طی نامه‌هایی به شابتای زوی و حاخام‌های هوادار او در تمامی مراکز محل زندگی یهودیان، در اروپا و شمال آفریقا و خاور نزدیک، اعلام می‌کرد. در سپتامبر ۱۶۶۵، ناتان غزه‌ای طی نامه‌هایی “مکاشفه” جدید خود را چنین اعلام کرد: شابتای بدون جنگ سلطنت را از سلطان عثمانی خواهد گرفت و سلطان را به خدمتگزار خود بدل خواهد نمود.
گفتیم که سرنخ ماجرای شابتای زوی را باید در کانون زرسالاری آمستردام جست. دلایل کافی برای اثبات این ادعا موجود است. اسحاق ابواب، نخستین حاخام قاره آمریکا و اندیشه‌پرداز بزرگ زرسالاری آمستردام پس از مرگ مناسه بن اسرائیل حامی و مروج اصلی شابتای زوی و ناتان غزه‌ای بود و موسس زاکوتو، مهم‌ترین رهبر فرقه کابالا در ایتالیا، نیز به شدت از شابتای حمایت می‌کرد.

کابالا

کابالیست‌ها و مروجین مسیحی آرمان‏‌های مسیحایی نیز آتش این دسیسه را شعله‌ورتر می‌ساختند. آنان “ظهور” شابتای را تأییدی بر پیشگویی‏‌ های قبلی دال بر ظهور مسیح در سال ۱۶۶۶ میلادی یافتند. یکی از مبلغین پرحرارت شابتای زوی، پتروس سراریوس، از اندیشه‌پردازان نامدار مسیحاگرایی و دوست مناسه بن اسرائیل و لاپیرر بود.
دقیقاً به دلیل تبلیغات کانون مقتدر زرسالاری آمستردام بود که از تابستان ۱۶۶۵ داستان خروج شابتای زوی، آمیخته با افسانه‌های تحریک‌کننده مسیحایی، از طریق آمستردام در انگلستان و سراسر اروپا پخش شد. گفته می‌شد “اسباط ده‌گانه بنی‌اسرائیل” خروج کرده‌اند، مکه را تصرف نموده و اکنون با سپاهیان خود در صحرای عربستان عازم اشغال ایران‌اند.
از این زمان نویسندگان یهودی/ مارانو و چاپخانه‌های هلند و ایتالیا تکاپویی شدید را آغاز کردند؛ در طول سال ۱۶۶۶ میلادی تبلیغات گسترده‌ و حیرت‌انگیز انتشاراتی، در مقیاس توانایی‏‌های صنعت چاپ و نشر آن زمان، به سود شابتای صورت گرفت و رساله‌های متعدد به زبان‏‌های هلندی، انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی درباره خروج شابتای زوی و کرامات و تعالیم او در سراسر اروپا منتشر شد.

در دوران حکومت خاندان کوپرولو، بار دیگر “تهدید عثمانی” با تبلیغات صلیبی در اروپا توأم شد. به‏ نوشته استانفورد شاو، پاپ اینوسن یازدهم “خواستار تدارک یک جنگ صلیبی جدید با کفار [مسلمانان] شد و بدین منظور حتی به شاه ایران [شاه صفی دوم] نیز متوسل شد (۱). چنانکه می‌بینیم، میان تهاجم عثمانی به اعماق قاره اروپا و اشاعه آرمان‏‌های مسیحایی و به تبع آن ظهور “پیامبران” یهودی رابطه‌ای مستقیم و آشکار موجود است. در زمان جنگ سلیمان قانونی و خاندان هابسبورگ دیوید روبنی “ظهور” کرد و در زمان مقابله حکومت خاندان کوپرولو با قدرت‌‏های اروپایی شابتای زوی و ناتان غزه‌ای.
روشن است که ماجرای شابتای توجه مقامات دولتی عثمانی را جلب می‌کرد و واکنش آنان را برمی‌انگیخت. چنین نیز شد. احمد کوپرولو دستور دستگیری شابتای را صادر کرد.

پس از این ماجرا، مقامات عثمانی شابتای زوی را به آدریانوپول (ادرنه) بردند و وی در ۱۵ سپتامبر ۱۶۶۶ در حضور سلطان محمد چهارم و اعضای دربار او اعلام مسلمانی کرد. سلطان، که به تعبیر دایره المعارف یهود “فردی عمیقاً مذهبی بود”، تحت تأثیر گروش شابتای قرار گرفت، نام “عزیز محمد افندی” را بر او نهاد و به وی لقب “کپچی باشی” و مقرری روزانه‌ای به مبلغ ۱۵۰ پیاستر اعطا کرد (۲) و (۳) و (۴). سلطان ساده‌دلانه گمان می‌برد به توفیقی بزرگ به سود اسلام دست یافته است.

روشن است که گروش گروه کثیری از یهودیان به اسلام و پذیرش آنان در ساختار سیاسی دولت عثمانی نمی‌توانست بدون محمل و توجیه معقول، به شکلی غیرمترقبه و بدون مقدمات عقل‌پسند و موجه، رخ دهد. حرکت شابتای زوی پایه‌های این تحول را پدید ساخت. بر بنیاد این موج بود که سازمان مخفی و رازآمیزی از پیروان جدیدالاسلام شابتای زوی شکل گرفت، اعضای آن بتدریج در دستگاه حکومتی عثمانی نفوذ کردند، در سده نوزدهم به اقتدار فوق‌العاده دست یافتند و سرانجام امپراتوری عثمانی را از درون تسخیر نمودند.
دونمه‌ها تجربه موفق مارانوهای “مسیحی” را در دنیای اسلام به کار بستند و در سده نوزدهم بسیاری از مناصب مهم دیوان‌سالاری عثمانی را به دست گرفتند. دونمه‌ها در پیدایش و گسترش فراماسونری عثمانی، در اصلاحات غربگرایانه این کشور، و در استقرار مشروطه عثمانی نقش مهمی ایفا نمودند. “کمیته اتحاد و ترقی” و “جنبش ترکان جوان” از درون همین فرقه بسته و منسجم پدید شد.

پی‌نوشت
۱- استانفورد شاو، تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید، ترجمه محمود رمضان‌زاده، مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس، ۱۳۷۰، ج ۱، ص ۳۷۱٫
۲- Piaster واحد پول عثمانی در آن زمان. یک پیاستر برابر با یک صدم پوند انگلیس بود.
۳ و ۴- ibid, vol 14, p. 1237

ibid, p. 1233. / 25. ibid, p. 1226. بنگرید به تصاویر مندرج در: Judaica, vol. 14, pp.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. شارل دوگل می‌گه:

    کلیدواژه نفوذ پس از هشدارهای رهبری درباره حوادث پسابرجام، از مقولات مورد توجه جامعه خبری تحلیلی ندای اصفهان بوده است که پیرامون آن به تولید محتوا می پردازد؛ به طور مثال (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا) را نگاه کنید.
    .
    .
    .غرور بیجا مانع کسب است اخوی.

  2. ساسان می‌گه:

    این آقای شهبازی با این تحلیل ها بیشتر از روشنگری و افشای نقش مخرب جماعت یهودی نومسلمان در دوران مذکور، بیشتر مبلغ جماعتی شده که از دید خواننده با هوشمندی و نبوغ در طراحی سیاست های موثر علی رغم قلت جمعیت نسبت به پیروان ادیان دیگر و بی فکری و واپس گرایی مسلمانان، عملاً بر روند زندگی و سرنوشت این جوامع تأثیر می گذاردند. سول اول اینکه آیا تلاش برای بقا و حفظ ارزش های اعتقادی و هویتی یک جماعت و کوشش ان ها در حفظ جان و مال خود از گزند حکومت ها و جوامع سرکوبگر و خود حق پندار، بویژه مسیحیان اروپایی، عملی مذموم بوده است. آیا بهتر نیست به جای نقد و بزرگنمایی کوشش هوشمندانه یهودیان مذکور و درس گرفتن از تدابیر هوشمندانه ان ها، از واقعیت فراری نشویم و آن جوامعی را نقد کنیم که به جای تکیه بر تفکر و تعقل و بویژه تفکر اجتماعی، راه بی خردی و بی فکری را در پیش گرفته و با اصرار در حفظ عقب ماندگی اجتماعی و فرهنگی خود، در لوای حفظ سنت ها، و فقدان تعصب دینی و ملی نسبت به سرنوشت جامعه ی خویش و نسل های آینده خود بی تفاوت بوده و زمینه را برای نفوذ و تسلط بیگانگان بر سرنوشت و زندگی خویش فراهم کردند. اگر واقعاً طالب پیشرفت و ترقی هستیم، باید یاد بگیریم به جای فرافکنی و پیدا کردن مقصر مشکلات و عقب ماندگی های خود، کمی هم مشق نقد از خود را تمرین کنیم . مطمئناً مشکل کار را پیدا خواهیم کرد. والسلام

  3. تاریخ می‌گه:

    اگه نگاهی به شجره نامه ثروتمندترین و قدرتمندترین و بانفوذترین افراد امریکایی و اروپایی امروز بیاندازیم (مثل خانواده های راکفلر ، مورگان ، روچیلد و …) متوجه میشیم که انها یه شبه به این قدرت و ثروت و نفوذ نرسیدن بلکه ۵۰۰ سال انباشت ثروت و افزایش ذره ذره ای قدرت انها را به وضعیت کنونی رسانده. پس یه مقدار هم باید بحث نفوذ و مکر مکاران را در نظر گرفت و تک بعدی به قضیه نگاه نکرد

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق