جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
سلمان هاشمیان
چرا چهره های گمنام در اصفهان رای آوردند؟
 تحلیل نشانه شناسی لیست اصلاح طلبان اصفهان   

برای اولین بار در تبلیغات مجلس، یک خانم با مانتو ظاهر می‌شود. از شال سفید با طرح متفاوت در تبلیغات بهره‌گیری می‌شود و این المان‌های تصویری در کنار توجه به مفهوم جنسیت، باعث پیشی گرفتن چند هزار رای خانم تاج الدین و خالقی، حتی از آرای سرلیست اصلاح‌طلبان می‌شود

ندای اصفهان- سلمان هاشمیان (کارشناس ارشد ارتباطات)

در هیاهوی فضای داغ انتخاباتی کشور، برخی بر کوس پیروزی جریان اصلاح‌طلب و تغییر نگاه و ذائقه مردم سخن گفته و این پیروزی را فتح سنگرهای بعدی قلمداد کردند. بسیاری از اصولگرایان نیز، انگشت اتهام را مدام به سمت یکدیگر نشانه رفتند و به دنبال پیدا کردن «پرتقال‌فروش» بودند. چه بسا تکثر کاندیداهای اصولگرا و نداشتن وحدت و انسجام اصولگرایان، باعث این شکست شد. چه بسا گفتمان قالب سیاسی دولت و فضای رسانه‌ای کشور، این اتفاق را رقم زد. دلایل و تحلیل‌هایی که نشان می‌دهد پدیده‌ی انتخابات در شهر اصفهان و کشور ما، یک موضوع پیچیده و چندوجهی است. این مقال سعی دارد، فارغ از این تحلیل‌ها و از منظر علم رسانه و تبلیغات، به واکاوی دلایل گرایش مردم اصفهان، به لیست اصلاح‌طلبان بپردازد:

در کتب علمی سواد بصری یکی از مفاهیم مهمی که مورد واکاوی قرار می‌گیرد، مفهوم کنتراست، تضاد و تفاوت در مفاهیم بصری است. انسان تمامی پدیده های اطراف خویش را با تضاد و تفاوت و کنتراست می‌بیند و حس می‌کند. کنتراست در نور، رنگ، اندازه و…

تفاوت، یک عنصر کلیدی برای دیده شدن است. در مفهوم تبلیغات سیاسی و انتخابات، این مفهوم اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. شما تنها در چند روز محدود تبلیغات، فرصت دیده شدن را دارید و باید در میدان تبلیغات متکثر، متنوع و گیج‌کننده، به چشم مخاطب هدف خویش بیایید. لذا تضادها و تفاوت‌های تبلیغاتی، باعث جلب توجه مخاطب و گرایش به سمت نامزدهای انتخاباتی می‌شود. واکاوی تبلیغات لیست اصلاح‌طلبان، به خوبی این تضادها و تفاوت‌ها را نشان می‌دهد.

برخی از این شاخصه‌های کلیدی را مرور می‌کنیم:

۱- در میان تکثر کاندیداهای اصولگرا با لیست های متعدد و گیج‌کننده، شما تنها یک لیست متحد اصلاح‌طلب می‌بینید و این کافی است که شما به چشم مخاطب بیایید.

۲- پس از دوازده سال تبلیغات اصولگرایی با شعارهای تکراری و ثابت و حتی با چهره‌های تکراری‌تر، شما یک لیست متفاوت از جریان حامی دولت در شهر می‌بینید.

۳- توجه به پتانسیل بانوان، در زمینه تبلیغات شهری، یکی از تفاوت های مهم و کلیدی در انتخابات کشور ماست. پروژه‌ای که از ماه‌ها قبل، سایت بی‌بی‌سی فارسی، پرونده‌ی ویژه‌ای را برای آن گشود و روی این پتانسیل نهفته سرمایه‌گذاری کرد. آش آنقدر شور شد که برخی، مجلس آینده را مجلسی زنانه خواندند و بدان اصرار ورزیدند. این نشان می دهد که این یک پتانسیل بالقوه در بدنه آراء زنان و حتی مردان جامعه ماست. انتخاب دو خانم از لیست پنج نفره اصفهان، برای ایجاد این تفاوت کافی بود. نکته‌ای که در لیست واحد اصولگرایان مشاهده نمی‌شد.

۴- یکی از عوامل ایجاد صمیمیت و تعامل در ارتباط چهره به چهره، استفاده از لبخند و القای شادی است و این یک تفاوت است. نگاهی گذرا به تصاویر تبلیغات کاندیداهای مطرح شهر به خوبی این نکته را نشان می دهد. تبلیغات لیست اصولگرایان با چهره‌های کاملاً عبوس و جدی و عصا قورت داده و لیست اصلاح‎طلبان با چهره‌های خندان، بشاش و با ژست‌های صمیمی و دلنشین است.

انتخابات اصفهان

۵- حضور در مجلس نیاز به سابقه سیاسی، مدیریتی و اجرایی جدی دارد. اما بررسی رای دو نفر اول خانم لیست اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که سوابق این دو نفر، دارای نقطه شاخص و خاصی نیست و اگر ملاک، تفاوت و تمایز این دو نفر از نظر رزومه باشد، نفرات مشابه زیادی در لیست کاندیداها وجود دارد؛ اما در تبلیغات شهری دونفر خانم این لیست، بیش از سوابق، بر المان‌های تبلیغات بصری از جمله چهره، جوان بودن تاکید می‌شود. برای اولین بار در تبلیغات مجلس، بر خلاف گذشته، یک خانم با مانتو ظاهر می‌شود. از شال سفید و روسری با طرح متفاوت در تبلیغات بهره‌گیری می‌شود و این المان‌های تصویری در کنار توجه به مفهوم جنسیت (فارغ از دلایل دیگر)، باعث پیشی گرفتن چند هزار رای خانم تاج الدین و خالقی، حتی از آرای سرلیست اصلاح‌طلبان آقای عابدی می‌شود.

اصلاح طلبان اصفهان

۶- یکی از تکنیک های تبلیغات رسانه‌ای، استفاده از تکنیک «مظلوم نمایی» است. اینکه بتوانید مخاطب را از جنبه احساسی درگیر کنید. مجموعه کاندیداهای رقیب را از بدنه قدرت و حکومت نشان داده و خود را اقلیت باقیمانده از رد صلاحیت شورای نگهبان جلوه دهید. تکنیکی که در سال ۸۴ و ۸۸ احمدی نژاد به خوبی از آن بهره‌گیری نمود. هاشمی رفسنجانی را در موضع قدرت و مقابله با خود جلوه داد و از تکنیک مظلوم‌نمایی (فارغ از درست و غلط بودن آن) به خوبی بهره‌گیری نمود. در این تکنیک اغلب کاندیداهای در کورس رقابت مجلس، در موضع قدرت هستند و تفاوت لیست اصلاح‌طلبان، در مظلومیت و تنهایی آن‌ها بود. نکته‌ای که در تبلیغات کف دستی این لیست، که به صورت گسترده در سطح شهر توزیع شده بود، به خوبی نمایان شد. یک طرف تراکت نام اسامی پنج کاندیدای این لیست چاپ شده بود و روی دیگر تبلیغ، تصویر دست آقای خاتمی در فضایی تاریک و تصویر شمعی که کنار آن جمله‌ای با این مضمون نوشته شده بود که: «امسال شمعی روشن می‌کنیم».

***

و عوامل متعدد و مختلفی که نیاز به بارها تحلیل و واکاوی دارد. بررسی رفتارهای انتخاباتی مردم شهر، نکته قابل تامل و مهمی است و توجه به ظرافت‌های تبلیغاتی و تکنیک‌های عملیات روانی از آن مهم تر است. ان شاالله در انتخابات آینده، با رعایت تمامی خطوط قرمز و موازین اخلاقی، توجه درخور و ویژه‌ای به مقوله تبلیغات توسط جریان ارزشی صورت پذیرد.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. محمد می‌گه:

    سلام علیکم
    خسته نباشید
    چطور می تونم با نوسینده تماس بگیرم؟

  2. موافق می‌گه:

    عالی بود
    اصلاح طلب ها کشورداری بلد نیستن ولی به خاطر تبلیغات قوی رای می اورند. در مقابل اصول گراها بهتر کشورداری میکنند ولی مردم داری و تبلیغات بلد نیستند

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق