چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
مجلس-خبرگان-رهبری
دیدگاه های کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری- قسمت چهارم
 آیت الله عمومی: طوری عمل کنیم که با بحث سیاسی قرب الی الله پیدا کنیم/ در شکل انتخابات بومی سازی نکردیم   

تفاوت ما با کشورهای دیگر در منابع، مبانی، اهداف، اصول و روشها است. اگر ما به این شکل توانستیم نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را تبیین کنیم آن وقت می بینید چقدر عقل پسند است و فطرت پسند است. نسل جوان جدید را نمی توانیم تعبدا به نظام جمهوری اسلامی دعوت کنیم

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، درحالی که بیشتر توجه ها به انتخابات مجلس شورای اسلامی معطوف شده است اما اهمیت مجلس خبرگان نیز نه تنها کمتر نیست بلکه بالاتر است. لذا شایسته است که مردم با دیدگاه های کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز آشنا شده و در قبال رأیی که برای این مجلس به صندوق می اندازند شناخت و دقت لازم لازم را داشته باشند. متن زیر سخنان آیت الله عمومی در جلسه پرسش و پاسخ جامعه مبلغین انقلاب اسلامی است که توسط پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان از روی نوار پیاده سازی شده است. گفتنی است در این جلسه ۷ نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان استان اصفهان شرکت داشته اند که متن سخنان آنها در چند قسمت ارائه خواهد شد. (+) و (+) و (+)

آیت الله محمد عمومی:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العامین الصلات والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالیمن سیدنا و مولانا ابالقاسم المصطفی محمد و علی اله طیبین الطاهرین المعصومین و لعنت الله اعدائهم اجمعین.

تشکر از محضر دوستان و عذرخواهی از محضر دوستان و اساتید که ما افتخار هم نشینی و مؤانست با ایشان را داشتیم، یکی از نعمتهای خوبی که خداومند به ما داده و خالی از تعارف عرض می کنم دوستان بسیار خوبی است که به ما عطا کرده از جمله حاج آقا الهی دوست و حاج آقای خادم، فقیهی، خطاط و…

احتمالا دعای اجدادمان در حق ما مستجاب شده خودمان که قابل نیستیم به هر حال فرصت خوبی است، چون فرصت کم است نزدیک وقت اذان است و دوستان همه اهل فکر هستند و با مطالعه من فهرست وار یک نکته را عرض کنم و اگر سؤالی باشد در خدمتم.

آیت الله محمد عمومی

نمی دانم عزیزان قانون اساسی را مطالعه فرمودند یا نه اگر مطالعه فرمودید و اگر مطالعه نکردید حتما چند بار مطالعه بفرمایید چون عنوان جمع جامعه مبلغین است طبیعتا صحنه مسائل سیاسی اجتماعی اگر بخواهید حاضر باشید حتما باید با قانون اساسی انس داشته باشید و این قانونی است که حقیقتا ثمره خون شهدا است و باید خوب تبیین شود در حالی که ممکن است بخش هایی هم قابل نقد باشد.

این نکته ای که می خواهم عرض کنم در واقع در مقدمه قانون اساسی و در اصولش به یک معنا جاری است. ما اگر صحبت از بحث سیاست می کنیم در فرهنگ دینی که ترجمه دقیق سیاست و یا شاید بهترین ترجمه تدبیر و مدیریت است ممکن است کسانی بگویند در کشورهای دیگر و جوامع دیگر هم مطرح است، لذا علی القاعده باید از ما بپرسند سیاست در فرهنگ دینی شما چه تفاوتی با جوامع دیگر و کشورهای دیگر دارد؟ پنج محور را اگر دقت کنیم و اگر قرار است تبلیغ کنیم بر اساس این پنج محور درست تبلیغ کنیم فکر می کنم مقداری بحث خوب پیش برود.

محور اول در «منابع» است. ما یک تفاوت جوهری و اساسی داریم با نگاه دیگران به مسئله سیاست و حکومت، اولین تفاوتمان در منابع است ما منابعی که می خواهیم از آن آموزه های سیاسی استخراج کنیم می خواهیم خطوط قرمز استخراج کنیم در اینجا ما با دیگران متفاوتیم و این گلوگاه اصلی بحث است. گاهی از این مطلب غفلت می کنیم بحث را از جای دیگری شروع می کنیم و لذا گاهی بحثها کش پیدا می کند و به نتیجه نمی رسد. ما تفاوت اولمان در منابع است آن چیزی که همه با آن آشنا هستید به عنوان کتاب، سنت و عقل و اجماع را هم که ارجاع می دهیم به سنت ما اگر حرف سیاسی بزنیم باید مستند به این منابع باشد اگرچه همین مطلب را در جامعه شناسی در روانشناسی در اقتصاد و هر زمینه ای اگر کسی از زبان دین بخواهد سخن بگوید حتما باید مستند به این منابع باشد و الا حرفش فاقد اعتبار است پس تفاوت اول در منابع است.

تفاوت دوم در «مبانی» است. ما در مبانی با نگاه های دیگر به سیاست و حکومت متفاوتیم چه مبانی هستی شناسی چه مبانی انسان شناسی چه دیگر مبانی. ما اگر یک وقت می بینید در یک مسئله جزئی سیاسی هم مداخله می کنیم، جزئی ترین آن این است که ما رأی را نوشتیم و در صندوق می اندازیم این مبتنی بر یک مبانی است. اینکه ما بگوییم این جلسات همه از جنس عبادات ماست به دوستان عرض می کردم کاری کنیم که بعد از انتخابات حسرت نخوریم که ای کاش وقتمان را صرف کار دیگری کرده بودیم و هدر رفت اوقاتمان، واقعا این مسئله اگر باشد مبتنی بر این مبانی است، ما نگاهمان نسبت به جهان چگونه است؟ خالق جهان و اوصاف خالق جهان نسبت به جهان چگونه است، نسبت به جریان معاد و زندگی و قیامت، مسئولیت دخالت رفتارهای اختیاری انسان در سرنوشت او، اینها می شود جزء مبانی ما در جهت مبانی متفاوت نگاه می کنیم به مسئله حکومت و سیاست نسبت به دیگران.

تفاوت سوم بحث «اهداف» است. اهدافی که از دل آن مبانی استخراج شده، اهداف کاملا متفاوت است. ما اگر صحبت از فعالیت های سیاسی اجتماعی، تشکیل حکومت، جنگ و صلح و امثال اینها می کنیم اهداف کاملا متفاوت است. در نگاه های دیگران بحثهای سیاسی و اجتماعی عمده ترین هدفش یا جلب منافع شخصی است یا جلب منافع باندی و گروهی است یعنی یکی از مظاهر دنیا یا ثروت است یا شهوت است یا شهرت است یا قدرت است هدف یکی از اینهاست لذا رقابت انتخاباتی هم محورش این است چهارچوبش بر این اساس تعریف می شود، حکومت داری هم همین گونه است اما شما نگاه کنید در فرهنگ دینی قضیه آن کفش کهنه وصله پینه امیرالمؤنین است! حکوت برای شما برای من به اندازه این ارزش ندارد الا با این معلوم میشود قضیه چیز دیگری است، خیلی این مطلب مهم است، ما در جریان انتخابات باید بگوییم متأسفانه یا غیر متأسفانه الگویی که داریم از جای دیگر آمده، شکل انتخابات مال داخل ما نیست و آن چیزی است که در کشورهای دیگر انجام می شود و در این جهت خیلی بومی سازی نکردیم. لذا می بینید در ایام انتخابات حداقل بخشی از مردم دین و تقوا و همه را می بوسند می گذارند کنار که بعد از انتخابات بیایند سراغش که بعد هم معلوم نیست چه کسی توفیق توبه داشته باشد و برگردد. اصلا خود این مسئله که در پایان گاهی تبریک می گویند این تبریک را خیلی من هضم نکردم یعنی چه، آن هم تبریک پیروزی. یک موقع می گوییم اعتماد مردم به شما را تبریک می گوییم این یک جهت اما تبریک پیروزی چیست؟! ببینید ادبیاتی که به کار می رود کاملا تقلیدی از جای دیگری است.

بخش چهارم «اصول» است. یک سلسه اصولی است که باز از دل اینها استخراج می شود، این به اجرا نزدیک تر است این اصول هم باز متفاوت است با اصولی که در جاهای دیگر در نگاههای دیگر هست.

بخش پنجم «روشها» است که آن دیگر کاملا اجرایی است؛ یعنی تفاوت ما با دیگر کشورها در منابع، مبانی، اهداف، اصول و روشها است. اگر ما به این شکل توانستیم نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را تبیین کنیم آن وقت می بینید چقدر عقل پسند و فطرت پسند است. ما نسل جوان جدیدی که بسیاری دهه ۷۰ و ۸۰ متولد شدند حداقل دهه ۷۰ نمی توانیم اینها را تعبدا به نظام جمهوری اسلامی دعوت کنیم، تعبدا دعوت کنیم به دفاع از رهبری، این معقول نیست این را از ما نخواستند این فرمایش قرآن است که قُلْ هَـذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَهٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی در عمل هم باید یک جایی رعایت شود اما اگر سنگ امام را به سینه می زنیم اگر دفاع از رهبری می کنیم مبتنی بر یک مبانی متقن است. این فرمایش آقا یک فرمایش شعاری نیست که «امروز بیعت با نظام و جمهوری اسلامی بیعت با پیغمبر است» خوب عده ای ممکن است تعبدی به این نگاه کنند ولی تبیین دارد و مبنا دارد ما به عنوان مبلغین یکی از وظایفان این تبیین است که دقیقا در این جهت تبیین شود چون در بعضی جلسات در جمع ها سؤال می شود اصلا قانون اساسی مطالعه نشده ما که قانون اساسی مطالعه نکردیم خیلی از بحثهایمان مبنایی ندارد.

بحث شورای رهبری

همین جا یکی از سؤالاتی که بعد شاید بخواهید بپرسید عرض کنم، بحث شورای رهبری که مطرح می شود این بحث کاملا انحرافی است ما چرا بیفتیم در دامش، آقا طبق قانون اساسی ما شورای رهبری نداریم و جزء اختیارات خبرگان هم نیست. فرایند تغییر قانون اساسی هم یک فرایندی است که آخر قانون اساسی آمده فعلا هم این است اگر جایی بحث شورایی مطرح می شود یک پیامی دارد این پیام یک نوع تعریض و تنقیض به رهبری است گویا این وضعیت فردی مشکلی دارد، ما دغدغه داریم که شورایی که همین طرحش ذهن ها را منحرف می کند ما اگر با قانون اساسی مأنوس باشیم خیلی جهات پاسخ داده می شود.

سوال- وظایف خبرگان را بفرمایید شما اعلام و کشف را قائل هستید یا عزل و نصب را؟

– یک موقع بحث فقهی را می خواهیم انجام دهیم که الآن جایی ندارد، طبق قانون هم که نگاه کنید جریان کشف است. خبرگان به کسی ولایت نمی دهند کما اینکه مردم هم به کسی ولایت نمی دهند، این را با صراحت عر ض می کنیم چون گاهی مردم را در بیان اینها به مغالطه می اندازند. خبرگان یک الگوی عقلایی است که انتخاب شده و منحصر به این نبوده، اعضای خبرگان قانون اساسی در سال ۵۸ این الگو و مدل عقلایی را انتخاب کردند برای اینکه ما بتوانیم رهبری را متمرکز کنیم. خبرگان طبق ضوابط عقلایی شرایط را می سنجد و به نتیجه می رسد و معرفی می کند این معرفی کردن به مردم در واقع یعنی مبسوط الید کردن یک فقیه چون مردم خبرگان را انتخاب کردند و نیاز به بیعت مجدد ندارد پس برای اینکه مبسوط الید بشود مردم خبرگان را انتخاب کردند. خبرگان طبق وظیفه از بین واجدان شرایط کشف می کنند و به مردم معرفی می کنند و او مبسوط الید خواهد بود بعد هم کسی نمی تواند بگوید من که بیعت نکردم وظیفه ای بر عهده ندارم! البته بحث های مفصلی که دوره ای بازار آن داغ بود آن را در جای خودش خوب است که بحث های فقهی حوزه بحث شود. این هم که عده ای می گویند که بحث نشود که مبادا نتیجه فقهی عکس بدهد این هم به صلاح نیست، فضای علمی اقتضائات خود را دارد در فضای سیاسی اجتماعی با قانون سرو کار داریم و قانون این گونه است.

سوال- در حوزه اختیارات مطلقه و مقیده اگر نکته ای دارید بفرمایید؟

– در قانون اساسی اصل ۵۷ آمده، یک موقع یک نفر در تبیین مشکل دارد این هم مغالطه میشود. در تقسیمات علوم سیاسی رایج دانشگاهی حکومتها تقسی می شوند به مطلقه و مشروطه، سؤال آیا جمهوری اسلامی مطلقه است یا مشروطه؟ جواب این است که مشروطه است و مطلقه نیست، آن مطلقه که در اصطلاحات علوم سیاسی مطرح میشود حکومت هایی مثل عربستان و کویت و… است که هیچ پاسخگویی برای دیگران وجود ندارد. امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه این را به تصریح دارند که حکومت اسلامی حکومت مشروطه است. آن چیزی که به عنوان اطلاق و تقیید در اختیارات ولی فقیه مطرح است در کلمات قدما بیشتر به ولایت عام تعبیر میشود، کلمه اطلاق شاید کمتر یاد شود و آن یک نزاع است که اطلاق نسبی است؛ یعنی قیود فراوانی برای اختیارات ولی فقیه است، کسی که اینجا قرار می گیرد را مقید کرده به عدالت، مقید کرده به فقاهت، مقید کرده به شروط عقلایی و عقلی که برای رهبر و زعیم معتبر است. حالا در این حیطه اختیارات مطلقه است که در اصل ۵۷ آمده البته در قانون اساسی مصوب ۵۸ نبود ولی بر مبنای حضرت امام و بحث هایی که داشتند در بازنگری سال ۶۸ ولایت مطلقه اضافه شد آنچه که در اصل ۱۱۰ به عنوان وظایف ولی فقیه آمده بخشی از اختیارات ولی فقیه است.

سوال- نظرتان نسبت به آقای هاشمی را با عنایت به بحث فتنه و نفوذ بفرمایید؟

– من فکر می کنم جایگاه ما یعنی کسانی که امر تبلیغ را افتخار داریم انجام دهیم، فراتر از این باید فرهنگ را منتقل کنیم، ما در جریانات سال ۷۶ و انتخابات آن دوران همان روش کاری که داشتیم همین بود و به دوستان عرض کردیم حداقل در مورد خود بنده می توانم این گونه بگویم که ما از درون و نیات افراد با خبر نیستیم پس قضاوت در مورد نیات خارج از حیطه اختیارات ماست. ما مواضع و گفتارها و نوشتارهای دیگران که در دید ماست را می توانیم نقد کنیم. البته گاهی مواضع و گفتار و نوشتار طوری است که قطع نسبت به نیات را ممکن است بیاورد ما این ها را نقد می کنیم، اگر ما این را بتوانیم جا بیندازیم برای همه به خصوص نسل جوان، یعنی عمل کنیم به فرمایش امیرالمؤنین علیه السلام که اعرف الحق تعرف اهله اگر این جا بیفتد گرفتار خیلی بحثها نمی شویم.

اگر روی معیارها نگاه کنیم متأسفانه باید بگوییم زاویه ایجاد شده و زوایه شدیدتر شده است. یک زمانی تلاش میشد بر حمل بر صحت اما گاهی مواضع و سخنان این راه را مسدود کرده یا خیلی خیلی دشوار کرده است. آقا هم نوع صحبت هایشان به گونه ای است که دقیقا ضمیر مرجعش مشخص است طبیعتا نیاز به هوشیاری دارد اما ما نباید سطح بحثها را تنزل دهیم به افراد که اگر فلان شخص نبود فکر کنیم مسئله تمام است. ما فکر را باید بشناسیم مبانی را بشناسیم جهت گیری را بشناسیم و همین را تبلیغ کنیم. عرض کردم طوری عمل کنیم که با بحث سیاسی قرب الی الله پیدا کنیم هم فضائل اخلاقی پیدا کنیم هم حسرت برزخ و قیامت نداشته باشیم این را ان شاء الله همه اگر ممکن است سلیقه من با دیگری متفاوت باشد این اشکال ندارد ممکن است کسی رأی بدهد کما اینکه نظرم متفاوت با دیگری است اما اگر دنبال حجت باشد ان شاء الله سربلند است.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق