شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس:
چاپ خبر
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
مجلس خبرگان
دیدگاه های کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری- قسمت دوم
 حجت الاسلام الهی دوست: مصالح نظام بر مصالح شخصی مقدم است/ وظیفه خبرگان کشف است نه جعل   

عقل حکم می کند اگر تعارض افتاد بین حقوق فرد و حقوق جامعه ما اصالت الفردی نیستیم که بگوییم هم فرد هم جامعه اما در تعارض حقوق، جامعه بر فرد مقدم است؛ تعدد حقوق حقوق ایجاب می کند که حق اجتماع بر فرد مقدم می شود

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، درحالی که بیشتر توجه ها به انتخابات مجلس شورای اسلامی معطوف شده است اما اهمیت مجلس خبرگان نیز نه تنها کمتر نیست بلکه بالاتر است. لذا شایسته است که مردم با دیدگاه های کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز آشنا شده و در قبال رأیی که برای این مجلس به صندوق می اندازند شناخت و دقت لازم لازم را داشته باشند. متن زیر حجت الاسلام والمسلمین الهی دوست در جلسه پرسش و پاسخ جامعه مبلغین انقلاب اسلامی است که توسط پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان از روی نوار پیاده سازی شده است. گفتنی است در این جلسه ۷ نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان استان اصفهان شرکت داشته اند که متن سخنان آنها در چند قسمت ارائه خواهد شد. (+)

سوالات بر ۵ محور تعریف فقه حکومتی و فقه سیاسی، جایگاه ولایت مطلقه فقیه، حیطه وظایف مجلس خبرگان رهبری، مسأله شورای رهبری، فتنه ۸۸ و هاشمی رفسنجانی است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید الهی دوست:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. اللهم انا نرغب الیک فی دوله الکریمه تعز به الاسلام و اهله و تذل به نفاق و اهله. اللهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من خیر اعوانه و انصاره.

عرض سلام و ادب، دقایقی مصدع اوقات شریف دوستان می شویم موضوعی که انتخاب کرده اند می خواهم دنبال کنم بحث ولایت مقیده و مطلقه است. علت اینکه این موضوع را انتخاب کردم بعضی شبهاتی که وجود دارد و به نظرم رسید که جمع، جمع طلبگی است با یک بیان علمی بعضی از این شبهات مطرح شود و از محضر دوستان اگر مطلبی داشتند استفاده کنم.

حجت الاسلام حمید الهی دوست

کلمه «مطلق» و «مقید» از اصطلاحات رایج حوزه علمیه است، اگر مردم عادی مطلق را به مطلق العنان بودن، بی ضابطه بودن مسئله ولایت فقیه ترجمه کنند، اما در حوزه های علمیه این شبهه کمتر پیش می آید چون مطلق در حوزه های علمیه مطلق مقابل مقید است هر چند مطلق در لغت به معنای اطلاق و رها کردن و آزاد کردن است ولی در اصطلاح فقه و اصول معمولا این واژه جایی به کار می رود که مطلق مقابل مقید است یعنی قید ندارد و رهای از قید است چون عده ای در باب مسئله ولایت فقیه قائلند به ولایت مقیده محدود به امور حسبیه یعنی اموری که ضرورتی دارد که اگر انجام نشود مفسده ای پیش می آید، حَرَجی پیش می آید، مشکلی پیش می آید، ولایت مطلقه یعنی مقید به این موارد امور حسبیه نیست بلکه مطابق نیازهایی که وجود دارد اگر ولی فقیه تصمیم گرفت همه تصمیمات او نافذ است البته در چهارچوب جایی که شارع مقدس تعیین قانونی کرده تعیین وظیفه ای کرده، ما کان له الخیره امرهم، دیگر کسی حق ندارد آنجا وارد شود چه ولی فقیه باشد چه دیگران، ما کان مؤمن و لا مؤمنه اذ القضاء و رسوله امر ان یکن له الخیره من امرهم؛ این ما کان مر من و لا مؤمنه، ولی فقیه هم می گوید جایی که قانونی داریم چهارچوب معینی داریم کسی حق مخالفت ندارد پس محدوده ولایت فقیه در درجه اول محدود به مقررات شرعی است.

مطلق مقابل مقید است

مطلق مقابل مقید است به امور حسبیه نیست و مورد خاصی یا معنی را دربر نمی گیرد، اطلاق دارد؛ خوب اطلاق را از کجا بدست بیاوریم از ادله که مراجعه می کنیم آیا این اطلاق استفاده می شود یا نه؟ در مقبوله عمر بن حنظله یک شبهه ای هست؛ شبهه این است که صدر روایت بحث تحاکم است، ترافع و اختلاف است، نزاع است، ممکن است کسی به قرینه صدر بگوید ذیل با توجه به صدر مقید می شود. به بیان علمی سیاق مقیِد است صدر قرینه می شود که فرمایش حضرت که فرمود والنظر فی حلالنا و حرامنا و اعرف احکامنا و ارنی قد جعلت علیه حاکما؛ این مورد ترافع و تنازع است، پس سیاق محدد است، سیاق قرینه متصله را می گویند هر چند در کلمات فقها سیاق تعریف نشده ظاهرا تنها شهید سید محمد باقر صدر این بزرگوار سیاق را تعریف کرده که عبارات طولانی است و من در همین یک کلمه خلاصه میکنم که سیاق یعنی قرینه متصله، حالا بحث است که قرینه متصله لفظیه یا مطلق قرینه متصله، چه عقلی چه لفظی؛ بعنی معتقدند که مختص قرینه لفظیه است مثل استاد بابایی و استاد رجبی که این دو بزرگوار سیاق را به قرینه لفظیه تعریف کرده اند.

شهید صدر معتقد به مطلق قرینه است چه لفظیه چه لبیه و عقلیه همه را در بر می گیرد این جای دیگر بحث می شود که سیاق عام است یا خاص است، یا صدر روایت محدد نیست بعضی می گویند سیاق محدد است و بعضی می گویند نه، گاهی هم این تعبیر را به کار می برند که مورد مخصص است یا مورد مخصص نیست یکی از نزاعهای قدیمی است.

من می خواهم امروز عرض کنم که مواردی که ما یک ضابطه عام در دلیل داریم سیاق محدد نیست دو قرینه عرض می کنم و رد می شوم:

قرآن کریم در سوره بقره می فرماید «فإذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ من حیثُ أَمرَکُمُ اللهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» وقتی که زنان پاک شدند به سراغ آنها بروید در چهارچوب همان فرامین دینی. اگر سیاق محدد است نباید بفرماید إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرات؟

اینکه می فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» یعنی تطهر مطلوب خداوند است هم تطهر زنان و هم تطهر مردان پس سیاق محدد نیست نمی توانیم بگوییم اینجا سیاق محدد است باید می فرمود متطهرات این قرینه روشنی است که قاعده عام است، اختصاص به زنان ندارد.

شاهد دیگر این است که مرحوم شیخ انصاری در ذیل آیه سوره طلاق لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا ایشان می فرمایند وقتی به صدر و ذیل آیه نگاه می کنیم دارد لِیُنفِقْ ذُو سَعَهٍ مِّن سَعَتِهِ وَمَن قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ ایشان می فرماید به قرینه این سیاق مراد از لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا من المال پس این آیه از ادله و براهین برائت نیست این فرمایش شیخ است و حال اینکه خود شیخ در همین مبحث روایتی نقل می کند که در آن روایت آمده که الا ما آتاها یعنی الا ما عرفها، آنچه که خداوند متعال به او تعریف نموده اعلام نموده و آگاهی داده بعد هم از این سخن رد می شود سیاق محدد نیست من المال من القدره من العلم.

آیه ۱۲۸ سوره اعراف إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ صدر آیه مال بنی اسرائیل است قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ ؛ اگر صدر و ذیل را نگاه کنیم قصه متعلق به بنی اسرائیل است اما در دعای شریف ندبه همین فراز آمده إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ ، ربطی هم به موضوع بنی اسرائیل ندارد ، همین آیه آمده برای آینده جهان بشریت ، حکومت جهانی ولی عصر علیه السلام که این بیان حضرت و این اقتباس حضرت نشان می دهد که آیه عام است.

شاهد دیگر آیه خمس است؛ شواهد زیاد است اگر کسی برود جایی که آیه عام است را پیدا کند هم نشانه هایی از روایت داریم هم نشانه هایی از آیات که در این مواردی که قاعده عامه داریم سیاق محدد نیست بنابر این این شبهه که کسی بگوید فراز انی قد جعلته علیه حاکما اختصاص دارد به مسئله ترافع اختصاص به مسئله نزاعات دارد یقینا سیاق محدد نیست و به عموم خودش تعبیر و عموم خودش که هم مسائل حکومت و اجرایی را می گیرد هم قضاوت را به قوت خد باقی است

سوال: در خصوص شواری رهبری اگر نکته ای دارید بفرمایید؟

– این آیه شریفه که دارد انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون چون نظام، نظام طولی است ولایت الهی با ولایت پیامبر اسلام ولایت معصوم و بعد با ولایت فقیه تنافی ندارد اگر آقا فرمودند من در مسائل اجرائی دخالت نمی کنم یعنی مسائل اجرایی جزئی اما در عین حال این مسئله کلانش در اختیار من هست، پس در مسئله ولایت ایشان نخواستند بگویند من هیچ دخالتی نمی کنم یعنی دخالتی به نحوه کلی که به عهده من است مسائل اجرایی جزیی به عهده آقا نیست ولی مسائل اجرایی کلان به عهده ایشان هست منظورشان اجرایی جزئی است ولی در عین حال مسائل کلان به عهده ایشان هست این نکته به ذهنم رسید.

سوال: در بحث وظایف مجلس خبرگان دو دیدگاه کشف یا اعلام یا عزل و نصب مستقیم را بفرمایید؟

– وظیفه مجلس خبرگان تشخیص است چون در آن روایت شریف دارد انی قد جعلته علیکم حاکما؛ آن جعل کننده امام معصوم علیه السلام هستند وقتی امام معصوم جعل کردند، با جعل امام معصوم دیگر نوبت به جعل خبرگان نمی رسد، فقط خبرگان بحث تشخیص را دارد که بحث کشف است نه جعل، چون امام معصوم جعل را انجام داده اند.

سوال- در خصوص ارتباط با مردم اگر در مجلس خبرگان باشید با توجه به اینکه نماینده مردم استان هستید چه چیز مد نظرتان هست؟

– بالاخره این امکانات جدید که آمده مقداری راههای ارتباط را آسان کرده ولی اینکه نمایندگان مجلس خبرگان در خود شهر اصفهان که یک مرکزیت دارد اگر دفتر مشترکی داشتند خوب بود. من تا حالا ندیدم دفتر مشترک، ولی خوب است دفتر جدید داشته باشند بحث امکانات جدید برای اطلاع رسانی.

سوال- سه کلمه کلیدی: فتنه ۸۸، نفوذ و آقای هاشمی رفسنجانی؟

– بحث فتنه که مصالح نظام بر مصالح شخصی مقدم است که اگر فردی حقی از او ضایع شد اما باید نگاه کند مصالح نظام به خطر نمی افتد اگر حقی باشد، حقی نبود و توهم بوده یا بیشتر ایجاد تنش است به فرض به نحو محال حقی باشد اینجا مسئله نظام مطرح است نه مسئله احقاق حق شخصی.

وجود نازنین امیرالمؤنین علیه صلوات الله با این همه صلاحیت و لیاقت که برای امر ولایت داشتند و لایت هم از طرف خداوند متعال بود اما در مقام عمل وقتی دیدند مصالح نظام اسلامی در خطر است و اگر حضرت احقاق کنند ممکن است منجر به نزاع داخلی شود و دشمن خارجی رومیان بیایند حمله کنند، کشور اسلامی نظام اسلامی دچار خطر بشود، حضرت رفعیت کردند تا شرایطی مساعدتر فراهم شود تا اقدام به در دست گرفتن امور کنند بنابراین مسئله مصالح نظام مقدم بر همه مصالح شخصی دیگر است. از نظر عقلی هم همین گونه است؛ عقل حکم می کند اگر تعارض افتاد بین حقوق فرد و حقوق جامعه ما اصالت الفردی نیستیم که بگوییم هم فرد هم جامعه اما در تعارض حقوق، جامعه بر فرد مقدم است؛ تعدد حقوق حقوق ایجاب می کند که حق اجتماع بر فرد مقدم می شود.

امیدوارم خداوند به ما توفیق دفاع از ارزش های انقلابی اسلامی و دینی و دفاع از نظام و مقام معظم رهبری و یادگار حضرت امام (ره) و شهدا را عنایت کند جهت خشنودی حضرت ولی عصر و تعجیل و ظهور آن حضرت بلند صلوات.

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. تقی می‌گه:

    شاید حمید الهی دوست،سوسیالیسته.تو اسلام،هم اصالت فرد،مهمه،هم اصالت جامعه.

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق