شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
دکتر حسن کامران
داستان مردی پر از جاذبه و دافعه؛
 مروری بر بیست سال فعالیت دکتر حسن کامران در مجلس/ افشاگری ساده‌زیست یا سیاستمداری عوام‌فریب؟   

حسن کامران دستجردی را دیگر بچه‌های ۵ ساله هم می‌شناسند، نماد مجلس در اصفهان است، مردی که گویا از ابتدا برای نمایندگی پا به جهان گذاشته و پر سابقه ترین نماینده اصفهان در مجلس و نیز جزء سیاسیون فراجناحی (همچون پسوند فامیل همسرش) محسوب می‌شود

ندای اصفهان- مهدی رفائی (روزنامه نگار ارشد کشور)

بار دیگر صدای قلب ملت می‌آید، نبضی که هرلحظه بالا می‌گیرد تا بار دیگر شریان شیعه را به جریان «هیهات من الذله» پیوند بزند و اینجا پایتخت ایثار و شهادت و مهد غیرت، بار دیگر لحظه‌شمار آفرینش حماسه‌های جاویدان است، حماسه‌هایی که از دل اسفند، زمستان را به خردادهای پرافتخار میهن پیوند می‌زند.

در آستانه انتخابات مجلس دهم، به‌جا دیدیم تا نقد و گذری بر عملکرد نمایندگان فعلی اصفهان در مجلس نهم داشته باشیم و بدیهی است که البته این نوشتار اگرچه تحلیل و تفسیر نگارنده است ولی بسیار سعی شده که دور از حب و بغض و منطبق بر واقعیات و انصاف، کاستی‌های عملکردی نمایندگان اصفهان گوشزد شود تا چراغ راهی باشد هم بر ایشان و هم بر نمایندگانی که احتمالاً به‌غیر از این عزیزان به مجلس دهم راه خواهند یافت و در این راه به دلیل رسالتی که از حق مردم بر گردن ماست بدون اغماض و نگرش بر جایگاه و روابط بدین نقد پرداختیم چراکه این‌ها خادمان و برگزیدگان ملت‌اند و همانا باید پاسخگو بوده و از نقد نهراسند.

ناهماهنگی تأسف‌بار مجمع نمایندگان استان اصفهان

در نگاه اول آنچه بسیار مشهود است اینکه ۵ نماینده منتخب اصفهان در مجلس نهم در صحنه ملی، یعنی تلاش بر قانون‌گذاری‌های کلانی که همه مردم کشور در سطح کلان از آن بهره می‌برند بسیار پرتلاش ولی در صحنه چالش منطقه‌ای برای ارائه لوایح و طرح و تبصره‌هایی که استان اصفهان از آن بهره می‌برد به شکل عجیبی ضعیف و ناهماهنگ ظاهر شدند و آنچه باعث تأسف بسیار است، عدم همگن بودن و ضعف هم‌افزایی و کار گروهی مجمع نمایندگان استان برای اتحاد در جهت حل مشکلات و برطرف شدن زخم‌های گریبان گیر مردمی است که به‌واسطه رأی ایشان آن‌ها موفق به تنفس هوای بهارستان شدند.

۲۰ نماینده استان ما اگر هماهنگ بودند و واقعاً در جهت منافع استانی باهم اتحاد داشته و از منیت دوری می‌کردند و هم با استاندار و شهردار ونیز مهره‌ها و رجال سیاسی و فرهنگی اصفهانی الاصل پایتخت‌نشین تفاهم و تعامل داشتند، این قابلیت بعید نبود که هر چه اراده کنند قابل تصویب در مجلس باشد و اصفهان را سربلندترین و پیروزترین استان کشور از حیث درایت سیاسی سازند ولی متأسفانه ما با داشتن ۲۰ وکیل مجلس و حدود ۱۰ دولتمرد متنفذ اصفهانی در قوه مجریه و هم صدها رجل سیاسی بانفوذ در تهران و نیز استاندار و شهرداران بومی هنوز نتوانستیم چاره‌ای برای زاینده‌رود به کما رفته و پروژه‌های زار و بیمار نیمه‌تمام و ده‌ها مشکل دیگر چون بیکاری فاجعه‌بار و محیط‌زیست رو به موت نصف جهان داشته باشیم.

داشتن ۲۰ وکیل متحد در مجلس این قابلیت را ایجاد می‌کند که با کمی تلاش هر وزیر خاطی را استیضاح و هر طرح مردمی را به تصویب برسانیم ولی حتی شاهدیم برخی نمایندگان شده‌اند آتش بیار معرکه‌های جناحی و مردم سوز و نخود آش طرح‌های استان‌هایی که حتی در دشمنی با پیشرفت اصفهان، راهپیمایی می‌کنند و استاندارانش برای تاراج آب اصفهان، بیل بر شانه گذاشتند.

رودخانه زاینده رود

با این نقد کلی از مجمع نمایندگان و آرزوی تحقق مجمع نمایندگان متحد و مردمی، نقبی می‌زنیم به آمار و ارقام انتخاباتی؛ متأسفانه آمار واجدین شرایط رأی دادن امسال از سوی دو منبع در اصفهان به‌طور متناقض اعلام‌شده که خود جای سؤال دارد چراکه دو منبع دبیر ستاد انتخابات استان و نیز فرماندار اصفهان، یک‌بار تعداد واجدین شرایط را یک‌میلیون و هفت‌صد و چهل هزار و بار دیگر یک‌میلیون و پانصد و پنجاه‌هزار اعلام کردند که به‌هر تقدیر امسال تعداد واجدین شرایط حدود ۱۵ درصد رشد داشته و در سال ۱۳۹۰ و در انتخابات نهم این تعداد به رقم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر نزدیک بوده است، همچنین جمعیت شهرستان اصفهان در سال ۹۰ حدود سه میلیون و ۹۵ هزار نفر و اکنون به رقم سه میلیون و ۴۴۵ هزار ۲۹۸ نفر صعود داشته است که در انتخابات نهم مجلس در سال ۹۰ تعداد ۶۷۱ هزار ۶۶۷ نفر در انتخابات معادل ۶۱ درصد واجدین شرایط شرکت کردند که این رقم حدود ۱۳ درصد رشد مشارکت در استان را نشان می‌داد.

پس از پایان رأی‌گیری انتخابات نهم، در حوزه انتخابیه اصفهان: حسن کامران دستجردی با کسب ۲۲۹۴۲۰ رأی نفر اول و احمد سالک کاشانی با کسب ۱۶۹۶۷۷ رأی نفر دوم، نیره اخوان بی‌طرف با کسب ۱۶۵۸۱۰ رأی نفر سوم و عباس مقتدائی خوراسگانی با کسب ۱۵۶۹۳۹ رأی از مجموع ۶۱۴۳۵۸ رأی نفر چهارم و حائز شرایط کسب اکثریت حداقل یک‌چهارم آراء شد و حمیدرضا فولادگر با کسب ۱۳۰۸۹۸ رأی و مرتضی طلائی با کسب ۱۲۳۳۰۲ به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که در دور دوم فولادگر با آرای بیشتر روانه خانه ملت شد. همچنین در مجلس هشتم نیز، نیره اخوان بی‌طرف، محمدتقی رهبر، محمد کریم شهرزاد، حمیدرضا فولادگر و حسن کامران دستجردی نمایندگان این حوزه انتخابیه در مجلس بودند.

با این تفاسیر ابتدا می‌پردازیم به عملکرد نفر اول انتخابات قبلی اصفهان.

مردی که نامش با حقابه و افشاگری گره‌خورده

حسن کامران دستجردی معروف به دکتر کامران را دیگر بچه‌های ۵ ساله هم می‌شناسند، نماد مجلس در اصفهان است، مردی که گویا از ابتدا برای نمایندگی پا به جهان گذاشته و پر سابقه ترین نماینده اصفهان در مجلس و نیز جزء سیاسیون باسابقه و به قولی فراجناحی و بی‌طرف در خط‌ وربط سیاسی (همچون پسوند فامیل همسرش) محسوب می‌شود ولی مشی ایشان به اصولگرایان معتدل و میانه‌رو بسیار نزدیک است.

کامران با را با هیبتی ستبر، نگاهی مصمم و شوخی‌های بدون لبخندش می‌شناسند با کت‌های مخصوصی که شاید احمدی‌نژاد هم از آن الگوبرداری کرد چراکه او از قبل انقلاب درصحنه حضور داشت و البته با یک بدشانسی و بر اساس یک سوءتفاهم نیز بعد از حوادث ۷ تیر بازداشت و مدتی زندانی شد ولی حتی این ماجرا ذره‌ای از اراده او کم نکرد و بلافاصله ۵ دوره راهی مجلس شد و از مجلس چهارم تاکنون فقط مجلس ششم را به خود استراحت داده است!

دکتر حسن کامران

وی قبل نمایندگی مسئول حفاظت اطلاعات نزاجا، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون بازرسی و پارلمانی سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول معاونت آموزشی نیروی دریایی سپاه بوده است ولی گویا وی به‌جز نمایندگی خیالی در سر ندارد و آن‌قدر نماینده بوده که وقتی با مردم صحبت می‌کنی اکثراً می‌گویند: «بابا خسته نمیشه؟ ما که خسته شدیم» اما اینکه باز هم او انتخاب می‌شود را باید در مشی مردمی و ساده زیستی او سراغ کرد و در خانه محقرش که درش روی همه باز است و هر وقت هم اصفهان باشد موقع نماز در مسجد علی ابن ابیطالب خیابان «جی» حاضری‌اش را می‌زند.

کامران یک صفت منحصربه‌فرد دارد و آن پیگیری‌های چکشی‌اش است، بارها شاهد بودم که مشکلات مردم را امان نمی‌دهد، البته شاید حل کامل نکند ولی آنچه از دستش برمی‌آید، فوری و فوتی اجرا می‌کند، در ادبیات کامران «سعی می‌کنم» و «بیا دفتر و درخواست بده ببینم چی میشه»، وجود ندارد، ده ثانیه که حرف زدی، می‌گوید فهمیدم و یا دست‌به‌قلم شده برایت نامه به ارگان حلال مشکل می‌نویسد و یا همان وقت شماره منبع حل مسئله را می‌گیرد و فرقی هم نمی‌کند که وزیر باشد یا یک رئیس جزء بانک و این‌گونه شروع می‌کند «سلام مسلمون، کامرانم چرا کار مردم را حل نمی‌کنی!» و با همین ادبیات به‌قول‌معروف نسق اول را می‌گیرد و بعد مورد را برای پیگیری گوشه دفترچه می‌نویسد.

کامران اهل تشریفات نیست، اکنون ۶۱ سال سن دارد و با همسرش از زوج‌های سیاسی موفق و فراجناحی کشور محسوب می‌شوند که کاری به دعواهای حزبی ندارند، وی نمادی از میدان دادن به زنان در مدارج بالای جامعه است و در جمع «حاج‌خانم» از دهانش نمی‌افتد!

اما یکی از خلقیات دکتر کامران این است که زیاد رسانه‌ای نیست و همیشه گذرا و کوتاه پاسخ داده و کم جواب خبرنگار می‌دهد، حرف زدنش هم با ایماواشاره و کنایه و ضرب‌المثل و گاهی نیش‌دار است به‌طوری‌که خبرنگاران مبتدی محال است بتوانند صحبت‌های تند و پر امثال المثلش را بنویسند و حیران می‌مانند.

افشاگر جسور حامی بیت‌المال

وی در مجلس هشتم پرداخت صدمیلیونی به نمایندگان را افشا کرد و موج بزرگ مردمی علیه نمایندگان اکثرا اصولگرا به راه انداخت و تا مرز درگیری فیزیکی در مجلس پیش رفت و بسیاری از گیرندگان این مبلغ با او دشمنی پیدا کردند. وی در توضیح این پول افشا کرد: ۸۰ میلیون از این مقدار بابت اجاره مسکن است، البته ۵۰ میلیون تومان از این مقدار بلاعوض بوده و ۳۰ میلیون تومان آن نیز به‌صورت وام قرض‌الحسنه است. همچنین مجلس ۲۰ میلیون تومان بابت خرید ماشین در اختیار نمایندگان گذاشته است.

این دکترای جغرافیای سیاسی در ادوار حضورش اصولاً در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خدمت کرده و ازنظر حضور فعال در جلسات و کمیسیون‌های مجلس، کامران نمره قبولی می‌گیرد ولی در خصوص مشارکت در نطق‌ها و به چالش کشیدن طرح‌ها در سال‌های اخیر ما چهره‌ای که در ادوار گذشته از کامران داشتیم را هرگز ندیدیم و انتظار به‌مراتب بیشتری از او در دفاع از لوایح مردمی و نیز مصوباتی که به حوزه انتخابیه‌اش مربوط است داریم، کامران اگرچه در ابتدا بسیار برای نجات زاینده‌رود کوشید ولی در سال‌های اخیر این تب گویا براثر خشک‌سالی فروکش کرده و کامران نیز در برابر مجمع نمایندگان منفعل استان و لابی‌های قوی یزد و چهارمحال سکوت اختیار می‌کند.

از مصوباتی و طرح‌های مفیدی که کامران در سال ۱۳۹۱ در آن تلاش داشته می‌توان به طرح مسکن محرومان و پیگیری‌های مسکن مهر، تأمین کالا برای اقشار آسیب‌پذیر، خدمت‌رسانی به ایثارگران و خانواده شهدا و تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس اشاره کرد همچنین ایستادگی وی در برابر تصویب قانون عدم چندشغله بودن دولتی‌ها و منع عضویتشان در هیئت‌مدیره‌ها قابل‌ذکر است.

هرچند از وی در طرح قانون اهداف و برنامه‌های وزارت ارشاد انتظار می‌رفت که اصلاحات بسیار بیشتری را بر وظایف این دستگاه اعمال کنند.

در سال ۹۲ مشارکت وی در طرح حمایت از ایجاد صندوق ویژه حمایت از تولید ملی و طرح بیمه‌های اجتماعی فراگیر و طرح حمایت از بیماران خاص و طرح پیگیری حقوقی کودتای ۲۸ مرداد از تقصیر آمریکا و انگلیس از عمده فعالیت‌ها و طرح‌های امضای شده دکتر کامران است.

او که مدت‌ها هم نماینده مجلس در هیئت‌منصفه دادگاه مطبوعات بود این بار طرح عمل متقابل در برابر اخراج خبرنگاران ایرانی از برخی از کشورها را در مجلس پیگیری کرد و نیز از توسعه بسیج رسانه حمایت کرد و همچنین در سال ۹۲ با جمعی نمایندگان طرح ملی جمع‌آوری آب باران را به صحن برد ولی افسوس که این جمع در عملیاتی شدن این طرح حیاتی هنوز ایستادگی نکردند.

طرح بیمه عشایر و روستاییان و حمایت از تولید ملی و نیز طرح حمایت از اشتغال و کارآفرینی نیز از طرح‌های تائید شده توسط وی بود، اگرچه بسیاری از این طرح‌ها دارای نقص اجرایی بوده و پس از تصویب در دولت به حالت معلق و یا سطحی اجرا می‌شوند.

اما کامران که در اوایل انقلاب و هم مجلس چهارم موافق کاهش رشد جمعیت بود این بار پای طرح افزایش نرخ باروری را امضا کرد و ۶ ماهه اول سال ۹۳ بیشتر وقت ایشان و مجلس به طرح‌های اصلاحی دولتی گذشت که ارتباط مستقیمی با مشکلات مردم نداشت و در ادامه این سال نیز از طرح صیانت از عفاف و حجاب حمایت کرد که طراح آن همسرش بود ولی متأسفانه این طرح جنجالی نتوانست در مسیر صحیح هدایت شود و لابی‌های مختلف به بهانه‌های متعدد در مسیر اجرایش سنگ‌اندازی کردند.

طرح بهینه‌سازی مصرف آب شرب و خدمت‌رسانی به روستائیان از دیگر طرح‌های مفید تائید شده توسط کامران است و نیز طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای نیز از پر سر و صداترین این طرح‌ها، دو طرح دیگر پر اماواگر دیگری که کامران امضا کرد یکی طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی و دومی نیز طرح عدم استخدام مجدد بازنشستگان بود که چالش‌های فراوانی را در مجلس و جامعه برانگیخت.

چالش سناتور پر تلاش با انتظارات بالای مردم/ کافی نیست دکتر کامران

اما در سال ۹۴ که سال آخر مجلس نهم بود، دکتر کامران طرح حذف آب‌بهای محصولات اساسی کشاورزی و طرح بیمه رانندگان را در کنار سایر طرح‌های دیگر حمایت کرد، اما آنچه هنوز مورد سؤال است این نکته است که چرا دکتر کامرانی که سابقه ۲۰ و چندساله در مجلس دارد و همه لابی‌ها و چاله‌چوله‌های مجلس و دولت را بهتر از همه می‌شناسد، دست‌به‌کارهایی نزد که کارستان باشد و گره از مشکلات اساسی اصفهان بردارد و چرا در برابر اعطای بودجه اندک به این استان پهناور درحالی‌که بیشترین مالیات‌ها را می‌پردازد، مقاومت نکرد و طرحی را برای ورشکستگی گریه‌آور صنایع کوچک و بزرگ اصفهان و فلج شدن بخش خصوصی صنعت این استان به مجلس نبرد؟

مگر او نبود که مردم حدود ده درصد از انتخابات هشتم نیز بیشتر به او رأی دادند تا بار مشکلاتشان را قافله‌سالار باشد؟ مگر کشاورزان شرق اصفهان به او رأی ندادند که به‌جای آب از زمین و آسمان برایشان مصیبت نبارد؟

از این‌ها که بگذریم در پرتلاشی دکتر کامران و ساده زیستی و تخصص و تجربه‌اش شکی نیست ولی اشکال عمده‌ای که او را در حل برخی مشکلات عاجز می‌کند لحن حق‌به‌جانب و غیرتعاملی اوست، به ضم بسیاری از سیاسیون کامران قبل از شنیدن حرف نفر مقابل با لحن حق‌به‌جانب او را مقصر می‌کند و نیز تمایل زیادی به مشورت و کار گروهی ندارد و دوست دارد کارها را یک‌تنه پیش ببرد.

نکته مثبت دیگر او که گاهی در تعبیر عوام برداشت عوام‌فریبی دارد این است که او صادقانه در اکثر مجالسی که دعوت می‌شود حضور می‌یابد حتی اگر مجلس ختم باشد و حتی ۵ دقیقه وقت داشته باشد که البته این کار را اکثر نمایندگان نکرده و دون شأن خود می‌دانند.

از دیگر نکات شبهه برانگیز دکتر کامران امضای طرح جنجالی پرداخت حقوق مادام‌العمر به سیاسیون و نمایندگان بود که با منش ساده زیستی او جور درنمی‌آمد، البته من این نکته را برای خودم این‌جور تعبیر کردم که کامران کل عمرش را در مجلس و سیاست بوده و احتمالاً هست و خودبه‌خود شامل این طرح می‌شود، حالا برای اطمینان چند سال بازنشستگی امضا کرده!

کامران یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها در دفتر تهران تا ده شب و ۵ شنبه و جمعه و شنبه در دفتر اصفهان تمام‌وقت برای ملاقات مردم حاضر بوده و از حیث نظم در این کار موفق‌ترین نماینده است و نکته جالب اینکه مراجعین او فقط از حوزه انتخابیه اصفهان نیستند و بنده با چشم خود جانباز به مشکل برخورده‌ای دیدم که از چهارمحال آمده بود و هم ایثارگری که از جنوب کشور معرفی‌شده بود تا دکتر پیگیر پرونده‌اش شود.

عوام‌فریب یا ساده‌زیست؟

اگر بخواهیم قدری صادق‌تر باشیم و بین مردم برویم هستند افراد زیادی که دکتر کامران را عوام‌فریب می‌نامند ولی سؤال اینجاست که پس چگونه او همیشه حداقل یک‌سوم آرای اصفهان را می‌آورد و اگر ایشان یک‌بار عوام را فریفت چرا بار دوم تا پنجم بازهم رأی آورد؟

در خصوص حقابه کشاورزان اصفهان و جلوگیری از ریخت‌وپاش‌های دولتی، حسن کامران بدون اغماض دفاع کرد، البته عده‌ای می‌گویند پایمردی کامران فقط در مورد شرق اصفهان است که وی رأی دارد ولی تنوع آرای دوره قبل نشان می‌دهد که کامران در مناطق مرفه نشین نیز رأی نسبتاً خوبی داشته است. پیگیری ایجاد جاده در منطقه جرقویه و شرق اصفهان در سال‌های قبل هم از فعالیت‌های خوب وی بوده ولی باید از او سؤال کرد چرا برای مشکل بیکاری، اعتیاد و ناامنی شرق اصفهان کاری نمی‌کند؟

وی که در استیضاح وزیر راه و سؤال از وزیر صنعت نقش اساسی داشته است به دلیل تجربه بالایش در مجلس به نظر می‌رسد توسط کمیسیون ها بیش‌ازحد درگیر طرح‌های اصلاح قوانین وزارتخانه‌ای یا بودجه‌ای شده و این امر وی را از دقت نظر برای طرح‌های مفید برای حوزه انتخابیه خود غافل می‌کند.

او که شعارش «سه‌طلاقه کردن دنیا توسط مسئولین» است از بارزترین چهره‌های مدافع بیت‌المال در بین سیاسیون کشور است، وی که آدم زیاد رسانه‌ای نیست، به یک سایت شخصی بسنده کرده و وبلاگ و فیس‌بوک و کانال و اینستاگرام ندارد و در مورد عضویت در فیس‌بوک می‌گوید من فرصتش را ندارم و علاقه دارم فقط مطالبم از سایت شخصی هدایت شود.

 اصفهان در خشک‌سالی و رکود، نمایندگانش دنبال استیضاح وزیر آموزش پرورش

از دیگر نقدهای وارده به دکتر کامران شرکت در استیضاح‌های سریالی اوایل سال وزرا بود که وقت و انرژی بسیاری از مجلس گرفته و برخی هم شائبه سیاسی بودن و ناعادلانه بودن داشت و در این برهه قطعاً برخی ازاین‌گونه اعمال یا لزومی نداشت و یا کارها و پیگیری‌های مهم‌تری وجود داشت، مثلاً وقتی آلودگی هوای اصفهان و مشکل خشک‌سالی و رکود صنعت و گردشگری هست، استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش چه دردی دوا می‌کند؟

از دیگر رفتارهای منفی کامران عدم تعامل مثبت با استانداران و برخی مسئولین محلی است و آمرانه عمل کردن در برابر آن‌هاست به‌طوری‌که برخی مسئولین این مسئله را متذکر شده و در مواردی بر اصرار دکتر کامران به انجام برخی امور و سفارش در برخی انتصابات محلی اقرار کردند.

در پایان باید گفت که مردم اصفهان این بار اگر اعتماد خود را برای بار ششم به‌پای دکتر ساده‌پوش بریزند، انتظاراتی بسیار بزرگ‌تر خواهند داشت و دیگر به موارد عملکردی گذشته راضی نخواهند بود،

 (ادامه دارد…)

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ناشناس می‌گه:

    سلام؛
    خوب وقتی همراهان طرف بنگری میبینی عوامفریبه اون اگرچه ۲۰ سال متقریبا مستمر اعتماد مردم رو با […] جلب کرده بود ولی تنها ارمغانش واسه اصفهان فقر و فلاکت بود تازه اون انقدر […] بود که تو این سالها…. بی خیال..عوامفریب عوامفریبه

  2. کلاه نمدی می‌گه:

    حسن کامران دستجردی مرد تو نیستی که […]
    با […] موج سواری سیاسی میخواستی مجدد بعنوان کلاه نمدی مقابل لپ سرخی ها بایستی … یادت رفته پدرت خودش لپ سرخی بود نه کلاه نمدی کدخدا زاده…
    […] ایا این وابستگی به ثروت نیست/
    […]
    حاج خانمم که در این چند سال برایشان خوب بود و هم هیات علمی شدن مثل خودتان و هم […]

  3. ناشناس می‌گه:

    یکی از مشکلات مهم کشور حضور برخی افراد تحت عنوان نماینده درمجلس قانون گذاری است درصورتی که بیشترین خسارت از جانب همین افراد به جامعه کشور وملت تحمیل میشود یک نماینده خصوصیات وشرایط مهمی دارد اما متاسفانه به این مقوله اساسی توجه کافی نمیشود!؟

  4. ناشناس می‌گه:

    ملاحظه بفرمایید اقای حسن کامران باظاهری ساده واراسته به پیراهن سفید یقه اخوندی درحالی ارام ومذهبی ایستاده است که چندی قبل یکی از افرادی بود که […] حقوق مادام العمر نمایندگی مجلس بود معلوم نیست باچه منطق واستدلال حقوقی و مبنای شرعی چنین مجوزی را در وجود خود تحلیل وفرمان اجرای انرا دریافت نموده است !؟

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق