دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
مهدی رفائی
نوستالژی هایی که زنده نمی شوند!
 ضعف مشهود دستگاه‌های دولتی اصفهان در هم‌افزایی تبلیغات انتخابات   

با اجرای قانون جدید کاهش تبلیغات انتخاباتیِ کاندیداها، این خلأ به وجود آمده در ذهن و دیدگان مردم باید با تبلیغات مؤثر سازمان‌های دولتی مسئول پر می‌شد که این ضعف متأسفانه مشهود است و تصاویر این روزهای خیابان‌های اصفهان با نوستالژی انتخابات قبل در ذهن مردم فاصله دارد

ندای اصفهان- مهدی رفائی (روزنامه نگار ارشد کشور)

روز جمعه گذشته وقتی قدم به خیابان‌های مرکز شهر اصفهان گذاشتم و تنها از شور انتخاباتی شهر چند کارتن پلاست نامنظم دیدم که در باد، مثل بادکنک‌های زمان بچگی بین آسمان و زمین آویزان و پیچان بودند، اول احساس کردم که هنوز تبلیغات رسمی شروع نشده و برخی دست به تبلیغ زودهنگام و خودجوش زده اند ولی به ساعتم که نگاه کردم با اندکی تأمل فهمیدم که روز دوم شروع تبلیغات است و ناگاه در خاطرات و تصاویر نوستالژیک قدیم فرورفتم و این کاهش جذبه خیابانی تبلیغات نه‌تنها برای من، بلکه برای اکثر شهروندان و نامزدهای انتخابات نیز تداعی شده بود.

***

چندین و چند سال تبلیغات انتخاباتی به همان روال سنتی پیش می‌رفت و اگرچه بارها هم اهالی فن، منتقدِ اوضاع بی‌سروسامان و شلوغ و بی‌قانون تبلیغات انتخاباتی در سال‌های گذشته شده بودند ولی سال‌ها بدان منوال گذشت و اقدام مؤثری انجام نشد تا اینکه یک‌باره با اصلاحات و الحاقاتی به قانون تبلیغات انتخابات به‌یک‌باره اکثر موارد ضعف گذشته در یک شیب تند و تکان‌دهنده تغییر کرد به‌طوری‌که انجام آن برای بسیاری از نامزدها مشکل و آزاردهنده و سخت‌گیرانه و برای عموم شهروندان عجیب بود.

مردم ایران نوستالژی زیبایی از همان شلوغی‌ها و فضاهای تبلیغی دارند که اکنون بسیاری از آن رفتارها ممنوع شده است، البته عیب و نقدی بر اصلاح قوانین تبلیغات انتخاباتی نیست، چراکه به زیبایی چهره شهر و قانونمند شدن فضای تبلیغات کمک کرده و مسیر هرج‌ومرج و سوءاستفاده برخی افراد را خواهد بست ولی زیبنده بود که این قوانین به‌تدریج و به‌صورت فنی و تخصصی اجرا می‌شد و در کنار آن راهکارها و ابزار و برنامه‌هایی به وجود می‌آمد تا از شورونشاط انتخاباتی و حجم عمومی فضاهای انتخاباتی کاسته نشود.

آنچه در سال‌های قبل در ذهن عموم مردم متبادر است پخش سرودهای انقلابی و انتخاباتی از ستادها و رفت‌وآمد پرشور مردم در ستادها و پخش انواع و اقسام عکس‌ها و پوسترهای ریزودرشت و بروشورها و کتابچه‌هاست، ستادهایی که اکنون تعدادشان به حداقل ممکن رسیده است و اگر قبلاً برخی از نامزدها حداقل در هر خیابان یک ستاد داشتند، اکنون در هر منطقه شهرداری می‌توانند تنها دو ستاد داشته باشند آن‌هم به تفکیک خواهران و برادران (که البته این رویه به حضور بیشتر و آسان‌تر زنان در فعالیت‌های انتخاباتی کمک می‌کند).

تصاویر نوستالژیک ادوار گذشته انتخابات را که از ذهن می‌گذرانیم شور و شعف مضاعفی در ما ایجاد می‌شود که در این چند روز کمتر در اصفهان دیدیم و اشکال اینجاست که محدودیت‌های ایجادشده در تبلیغات انتخاباتی که البته تا حدود زیادی به‌جا ولی در برخی موارد سخت‌گیرانه و با شیب تند بوده است را زیبنده بود برخی دیگر از نهادهای مسئول چاره‌جویی می‌کردند تا از شور و هیاهوی انتخابات کاسته نشود.

ما ایرانی‌ها اصولاً انسان‌های احساساتی هستیم و از فضای اطراف بسیار انرژی می‌گیریم و حقیقت دیگری هم که در مورد ما ایرانی‌ها وجود داشته و به‌دفعات روانشناسان بدان اشاره کردند جو گیر شدن از نوع مثبت است، یعنی ما ایرانی‌ها با دیدن برخی صحنه‌ها و تصاویر، روحیات ایمانی، مذهبی و میهنی‌مان زنده می‌شود و چه‌بسا اگر این نمادها نباشند به دلیل مشغله‌های فراوان کاری و معیشتی به یاد بسیاری از باورهایمان نیفتیم.

کارتن پلاست های کج ومعوج!

پس پرواضح است که نمادها و المان‌های انقلابی و انتخاباتی جزء لاینفک برگزاری هر انتخاباتی در کشور است ولی مشکل کار اینجاست که در کشور ما برای وضع این قوانین و هنجارها کمتر سراغ متخصصین بین‌رشته‌ای می‌روند و تنها به نظرات سیاسیون اکتفا می‌کنند درحالی‌که برای تدوین بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی حتماً شنیدن نظرات مشاوران و کارشناسان تبلیغاتی و گرافیک محیطی و نیز روانشناسان امری لازم و ضروری می‌نماید و حتی این طیف از افراد ضرورتاً، می‌بایست در کمیته تبلیغات انتخاباتی فرمانداری‌ها نیز راهگشا باشند.

و زمانی که این تصمیمات در محیط‌های صرفاً سیاسی و نه با نظرات علمی گرفته شود، شاهد خواهیم بود که تعدادی کارتن پلاست کج‌ومعوج تنها نمادهای شهری ما برای انتخابات می‌شود، تابلوهای نازک و بی‌ثباتی که با یک وزش باد کنده می‌شوند و بسیاری از آن‌ها هم در نقاطی نصب می‌شوند که اصلاً دید و تصویر کافی برای عابران ندارند و یا برعکس سبب توقف بی‌جا و تصادفات می‌شوند.

انتخابات مجلس

انتخابات مجلس

امسال می‌بایست به‌موازات وضع قوانین سخت‌گیرانه و دقیق تبلیغاتی برای کاندیدا این خلأ به وجود آمده تبلیغاتی توسط دستگاه‌های مسئول و در رأس آن‌ها شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شهرداری اصفهان، ستاد انتخابات استان و همه دستگاه‌های انقلابی پر می‌شد و از یک هفته قبل از شروع مهلت تبلیغاتی کاندیدا این شور و تبلیغ محیطی به راه میفتاد، تا شاهد کاهش شور و شعف و کم‌رنگ شدن چهره انتخاباتی کلان‌شهر اصفهان نباشیم، امری که متأسفانه برخی دستگاه‌ها کوتاهی کردند و شاهد هستیم که باگذشت سه روز از شروع تبلیغات هنوز آن‌طور که باید شهر حالت تبلیغات انتخاباتی به خود نگرفته است.

درحالی‌که شهرداری اصفهان میلیاردها تومان در سال خرج تبلیغات مختلف می‌کند، معاون برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان می‌گوید: «برای انجام تبلیغات در سطح شهرداری ردیف بودجه‌ای مشخص دارد و این تبلیغات تنها باهدف اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و تبلیغات شهرداری اصفهان جنبه انتخاباتی ندارد»، حال جای این سؤال باقی است که برای تبلیغات چه چیزی می‌تواند مهم‌تر و مفیدتر از انتخابات برای مردم باشد و آیا شهرداری و برنامه ریزان و سیاست‌گذارانش پیش‌بینی این ایام مهم را در ردیف بودجه‌ای نکردند؟

متأسفانه در این برهه حساس به نصب ۳۰۰ تابلوی تبلیغاتی در قالب تبلیغات عمومی کمیته شهروندی بسنده کردن در حالی است که اصفهان بالغ‌بر حدود ۲۵۰ خیابان اصلی و ده‌ها محله و بیش از یک‌صد میدان و معبر بزرگ و حساس است و قطعاً این حجم اندک تبلیغات عمومی برای ایجاد حس انتخابات و افزایش حضور مردم کافی نیست.

درحالی‌که ادارات دولتی و سازمان‌های مسئول می‌توانستند به‌راحتی تبلیغات دهه فجر خود را دومنظوره ترتیب داده و این تبلیغات را هر چه باشکوه‌تر به انتخابات پیوند بزنند، بسیاری از مراکز این خلاقیت را نداشته و حتی آذین‌بندی‌های دهه فجر را قبل از تعطیلات باز کردند!

زمانی که به قول مسئولین ستاد انتخابات استان بر اساس تابلوهای پیش‌بینی‌شده تنها به هر نامزد در سطح شهرستان اصفهان حدود ۹۶ مترمکعب فضا برای تبلیغ محیطی می‌رسد، قطعاً این میزان فضا نمی‌تواند سطح عظیم کلان‌شهر اصفهان را برای معرفی همه کاندیدا و القای شور و حس انتخاباتی پوشش دهد به‌عبارت‌دیگر به هر کاندیدا در هر خیابان اصفهان فقط حدود ۳۰ سانتی‌متر فضای تبلیغات محیطی خواهد رسید یعنی به‌اندازه نصب یک یا دو پوستر.

البته این رویه زمانی که در سال‌های آتی تکرار شود نامزدها را به‌سوی شیوه‌های نوین تبلیغات تمیز و مجازی پیش خواهد برد تا هم از اسراف کاغذ و زیان محیط زیستی کاسته شود و هم کاندیدا را به شیوه‌های مدرن تبلیغاتی آشنا کند ولی تا آن زمان این ضعف و کمبود ایجادشده در ذهن مردم باید توسط ارگان‌های مسئول دیگر و به‌صورت تبلیغات عمومی انتخابات و باهدف مشارکت حداکثری و بصیرت افزایی و با مفاهیم عمومی انتخابات، آموزش‌های تبلیغی، شرح و تفسیر گفتمان انقلاب اسلامی و دیگر موارد مفید پر شود، چراکه همه مردم ابزار تبلیغات مجازی و دیجیتال و یا سواد رسانه‌ای کافی ندارند و باید با استفاده از روش‌ها نوین تبلیغات محیطی نوستالژی انتخابات برای همیشه در اذهان مردم پویا بماند.

امسال مدیریت این تبلیغات عمومی انتخابات کمی با حقیقت تاریخی و پشتوانه‌های انقلابی اصفهان فاصله دارد، انتظارات ما شاید کمی ایدئال باشد ولی از پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و پایتخت جهاد و شهادت انتظار می‌رود که تبلیغات محیطی انتخاباتش نیز اسوه دیگر شهرها باشد، چه می‌شد اگر باکمی سلیقه و خلاقیت و تدبیر تابلوهایی باثبات‌تر و هنری‌تر انتخاب می‌شد و تبلیغاتی مؤثر و خلاقانه و وسیع برای این روزهایی که چند سال در انتظارش بودیم انجام می‌شد، افزون بر اینکه امسال با کاهش ابزار و حجم تبلیغات کاندیدا می‌بایست شهرداری و سایر ارگان‌ها تشخیص می‌دادند که این کاهش تبلیغات باید با تبلیغات محیطی سالم و حساب‌شده عمومی برای افزایش بصیرت و آگاهی سیاسی و در راستای مشارکت حداکثری مردم، به حد مطلوب برسد.

البته این یادآوری و نقد به‌منظور تنها تذکری مسئولانه و منصفانه به برخی مسئولین بود و همه نیک می‌دانیم که مردمان دیار شور و شهادت و فرزندان خرداد و بهمن خمینی بت‌شکن این بار نیز در پایتخت فرهنگ و ایثار، رنگ بصیرت و شرافت بر دفتر زرین حماسه‌های نصف جهان خواهند زد.

برچسب‌ها: , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. مولایی می‌گه:

    طیب طیب الله/ احسن

  2. انتخابات می‌گه:

    عالی بود
    اگه این موارد رعایت میشد ، میزان مشارکت ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا میکرد

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق