سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
اسدالله بادامچیان
اختصاصی ندای اصفهان؛
 آشنایی با انواع تشکل/ به قلم اسدالله بادامچیان   

چون شناخت اين تشکل ها و ويژگيهای هر يک کمک مفيدی در شناخت وظيفه تشکيلاتی می باشد، درباره هر يک از آنها شرحي مختصر داده مي شود با تذکر اين نکته که در يک جامعه ايمانی و الهی کليه اين تشکل ها بايد در خط الله باشند...

به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، اسدالله بادامچیان (۱۳۲۰ در تهران) سیاست‌مدار ایرانی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است. او فوق لیسانس علوم سیاسی و دکترای روابط بین‌الملل دارد و با علوم حوزوی در حد سطح آشناست. بادامچیان با احزاب سیاسی قبل از تشکیل حزب جمهوری اسلامی همکاری داشته و از زندانیان سیاسی دوره محمدرضا پهلوی بوده است. وی تاکنون ۵۰ جلد کتاب تألیف کرده و به چاپ رسانده است.

متن زیر از جزوات آموزشی حزب جمهوری اسلامی است که ارزش تاریخی دارد و برای اولین بار توسط پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان در فضای مجازی منتشر می شود. همانگونه که مشاهده می شود نویسنده در یک سیر مدون، قصد آموزش تئوری های تشکیلات به اعضا را دارد. ابتدا از ضرورت تشکیلات سخن گفته، سپس انواع تشکل را بیان کرده و در جزوه سوم می گوید که می بایست کدام تشکل را انتخاب کنیم تا در حزب الله و به دور از حزب شیطان باشیم.

ضرورت تشکیلات

جزوه شماره ۲- انواع تشکل: در جوامع مختلف، انواع تشکل بر حسب ضرورتها و موقعیت های زمانی و مکانی وجود دارند که هر یک ویژگی های تشکیلاتی خاص خود را دارند و در محدوده این ویژگی ها به فعالیت می پردازند. به همین علت تاکنون بیشترین تکیه در این بحث بر لغت «تشکل» بوده که بر انواع شکل پذیری های جمعی از قبیل حزب، سازمان، انجمن، گروه، جبهه، نهضت و هیئت و… دلالت می کند.

چون شناخت این تشکل ها و ویژگی های هر یک کمک مفیدی در شناخت وظیفه تشکیلاتی می باشد، درباره هر یک از آنها شرحی مختصر داده می شود با تذکر این نکته که در یک جامعه ایمانی و الهی کلیه این تشکل ها باید در خط الله باشند.

۱) حزب:

تشکلی است مستقل و دارای اهداف، جهان بینی، اصول عقیدتی و خط مشی کلی مشخص شده ای که در مجموعه ای به نام (مواضع) بیان می گردد و مرکزیت و رهبری آن انتخابی است که در آغاز مرکزیت از بین هیأت مؤسس انتخاب و در جریان رشد مرکزیت توسط نمایندگان انتخابی حوزه ها در کنگرۀ سراسری انتخاب می گردد.

در حزب بر خلاف سازمان، اعضاء، مسئولان رهبری حزب را (با رعایت مقررات و سلسله مراتب) انتخاب می کنند و در صورت مشاهده تخلف آنها و یا عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح و یا بی کفایتی در رهبری و اداره حزب، آنان را استیضاح می کنند و یا برای دوره بعد انتخاب نکرده عناصر
شایسته تری را به جای آنها می نشانند.

به همین علت در احزاب، حالت مرکزیت گرائی شدید و یا دیکتاتوری موجود در سازمان وجود ندارد و تحمل گرایشات مختلف در درون حزب (به شرط قبول و باور مواضع حزب و شرکت در راستای کلی حزب) به راحتی امکان پذیر است. تبعیت اعضاء در حزب از مرکزیت به مانند سازمان، حالت دستور از بالا را ندارد بلکه حالت (تبعیت) را دارد و اعضاء ضمن اینکه تابع مرکزیت منتخب خود هستند و به علت اعتقاد به حزب، وظایف حزبی را با جان و دل انجام می دهند، اما در اظهارنظر شخصی خویش نیز آزادند، به همین سبب کمتر در حزب انشعاب رخ می دهد و اگر انشعاب شد همدیگر را بهتر تحمل کرده رفتار ملایم دارند. لذا گسترش حزب وسیع است و صنف های جامعه را دربر می گیرد.

ارتباط بین اعضاء و مسئولان در حزب متقابل است، یعنی حوزه ها نظریات و پیشنهادهای خود را توسط مسئولان به شورای مرکزی ارائه می دهند و آنها با جمع بندی و تطبیق با شرایط روز و امکانات برنامه ریزی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ و به اعضاء ابلاغ می کنند و همین طور مسئولان مسائل مهم را که وقت کافی برای نظرخواهی دربارۀ آنها هست به حوزه ها می فرستند و سپس با جمع بندی نظریات اعضاء تصمیم مقتضی را می گیرند که به این ترتیب همه اعضاء حزب در جریان امور بوده و در تصمیم گیری مشارکت نموده اند.

۲) سازمان:

تشکلی است با اهداف و جهان بینی و اصول عقیدتی و خط مشکی کلی که مرکزیت شدیدی بر آن حکفرماست یعنی کادر مرکزی به شدت روابط درون سازمانی را کنترل کرده بر آنها مسلط است و روابط در حقیقت شبیه ارتش می باشد.

تصمیم گیری ها از بالا به پایین است و عضو صد درصد تابع دستور تشکیلاتی می باشد و ملزم است بدون چون و چرا احکام صادره را اجرا نماید، اگرچه بر خلاف واقعیتی باشد که خود ناظر بوده است. اینگونه روابط برای عضو تحت عنوان وحدت تشکیلاتی توجیه می گردد.

در سازمان با کوچکترین اختلاف نظر، انشعاب رخ می دهد، زیرا مرکزیت طاقت و تحمل کوچکترین حرکت استقلالی فرد را ندارد و لذا معترض باید توبه کرده و جهت عبرت گرفتن سایرین انتقاد از خود نموده و در سازمان باقی بماند، در غیر این صورت اخراج می گردد. هرچند او در جهان بینی و اصول عقیدتی و خط مشی کلی توافق با سازمان داشته باشد و خدمات فراوانی هم کرده باشد.

به همین علت انسجام تشکیلاتی سازمان بهتر از حزب است، اما معمولاً محدود به عناصری یکدست و جدای از جامعه می شود و گسترش آن محدود است و در جریان حرکت های اجتماعی طولانی دچار انشعاب های فراوان می گردد.

از خواص تشکیلات سازمانی ایجاد روحیه تعصب سازمانی در افراد و سازمان محوری و سازمان گرایی و سازمان باوری می باشد.

تـذکـرات:

با این تعریف احزاب کمونیست، معمولاً احزابی هستند که سازمانی عمل می کنند. نمونه بارز مطالب گفته شده سازمان منافقین می باشد که تجربه بزرگی در دانش تشکیلاتی است.

مفهوم گفته شده مربوط به سازمان از دیدگاه تشکل است و این کلمه معانی دیگری نیز دارد از قبیل یک مجموعه و یا بخشی از یک اداره و نهاد مانند سازمان هواشناسی، سازمان جغرافیایی ارتش یا سازمان ملل متحد.

۳) انجمن:

تشکلی است از معتقدین به یک مکتب یا فرهنگ که معمولاً برای مقاصد فرهنگی یا صنفی دور هم جمع می شوند مانند انجمن های اسلامی یا انجمن های فرهنگی.

عناصر تشکیل دهنده انجمن، دارای وحدت هدف و جهان بینی و منافع گروهی هستند ولی در اصول عقیدتی و بالاخص در تعیین خط مشی سیاسی کاملاً دنباله رو شخصیت های مذهبی یا سیاسی مشهور و یا احزاب و سازمانها می باشند و از خود برنامه ای ندارند. شاید بتوان گفت که آنها کانون هایی برای خطوط موجود در جامعه می باشند. در انجمن ها رهبری نیست بلکه مدیریت هست و اعضاء روابط تشکیلاتی حزبی یا سازمانی با مدیریت ندارند و روابط تشکیلاتی همه جانبه نیست. اعضاء اختلاف دید دارند و در اهداف و انگیزه ها اگر در کل مشترک باشند در مصادیق مشترک نیستند و داشتن یک یا چند نقطه اشتراک کلی و صنفی یا فرهنگی موجب تجمع آنها می گردد.

۴) گروه:

مجموعه ای از افراد است که بر اساس اصول عقیدتی واحد و خط سیاسی واحدی، گرد هم جمع شده اند تا فعالیت مشترک داشته باشند، اما در این اصول عقیدتی یا خط مشی سیاسی تابع یکی از خطوط سیاسی ـ عقیدتی در جامعه می باشند و اکثر در کنار حزب یا سازمان ها حرکت کرده و گاهی وابسته به آنان می شوند.

گروه بیشتر شبیه سازمان است بدون داشتن روابط تشکیلاتی کامل سازمانی، در این نوع تشکل روابط و ارتباطات و مدیریت و رهبری به طور ناقص وجود دارد.

۵) جبهه:

مجموعه ای از چند تشکل سیاسی است که به ضرورت مرحله ای حرکت، با یکدیگر هماهنگ شده بر خط مشی واحد و موضعگیری مقطعی اتفاق می نمایند اگرچه در جهان بینی و اصول عقیدتی و برنامه های آینده با هم اختلاف داشته باشند. مانند جبهه ملی که از چند حزب مختلف العقیده پدید آمده بود.

بیشترین علت تشکیل جبهه این است که تشکل های به هم پیوسته می یابند که در مقابل حریف به تنهایی قدرت مقابله ندارند و لذا برای مدتی معین با یکدیگر هماهنگ می شوند و اختلاف خود را موقتاً کنار می گذارند.

به همین علت جبهه در یک مقطع زمانی مفید بوده و نمی تواند تداوم داشته باشد و پس از گذشت این مرحله ضروری و رفع ضرورتها و گاهی در طول حرکت، اختلافات سیاسی ـ عقیدتی درون جبهه تشدید شده و از یکدیگر جدا می شوند و با این کناره گیری ها و یا گاهی با قدرت یافتن یکی از تشکل ها و بی نیاز شدنش از ائتلاف با دیگران جبهه از هم می پاشد و نیز اگر حرکت جبهه ای به پیروزی برسد اختلاف نظر در نحوه بهره برداری از موفقیت و در شیوه اداره امور پس از پیروزی به سرعت جبهه را متلاشی می کند.

۶) جنبش:

مجموعه ای از افراد یا گروه هاست که دارای اصول عقیدتی مختلف هستند ولی در یک یا چند امر سیاسی وحدت نظر دارند و با حفظ اصول عقاید خویش در این مجموعه در راه رسیدن به هدف مشترک تلاش می کنند. مانند جنبش های آزادیبخش. جنبش شکل ناقصی از جبهه است و دارای همان ویژگی ها و طبعاً انسجام لازم را نداشته و در یک مقطع زمانی مؤثر خواهد بود.

تـوضیــح:

۱- غیر از تشکل های گفته شده، انواع دیگری از تشکل وجود دارند که نیازی به مطرح شدن آنها در این بحث مختصر نیست.

۲- در ایران، بعضی از تشکل های موجود اسم هایی دارند که با تعاریف فوق مطابقت ندارند مثلاً اسم جنبش بر خود گذاشته اند ولی در حقیقت سازمان هستند و یا اسم حزب دارند و سازمانند و یا حزب هستند و نام سازمان بر خود نهاده اند یا سازمان یا حزبند اما نام انجمن گرفته اند.

این مسئله علل گوناگونی دارد از قبیل عدم تسلط بر مفاهیم واژه های سیاسی یا قبول نداشتن این نوع تقسیم بندی و تعاریف، یا اهداف خاصی که از این نوع اسم گذاری دارند و…

برچسب‌ها: , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

  1. ناشناس می‌گه:

    از بس اسم ها زیاد شده ادم نمی دونه چی به چیه ، کی به کیه

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق