جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: اقتصادی
چاپ خبر
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
IMG06512703
 سواری «پژو» روی دوش ایرانی‌ها   

صنعت خودرو ایران که بر اساس آمارoica دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه بوده و از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو، مقام هفتم دنیا را کسب کرده است، سواری بر خودرویی است که برای ایرانی‌ها ارزان تمام نشده است.

ندای اصفهان-سرویس اقتصادی؛ این سفر یک آغاز دوباره است. سخنی که فابیوس، وزیر خارجه فرانسه قبل از ورود به ایران در مرداد ماه سال جاری به زبان آورد. روز چهارشنبه هفتم مرداد؛ فابیوس پس از آلمان و قبل از ایتالیا در حالی به تهران آمد که ترک ناگهانی بازارهای ایران توسط پژو را همه همچنان به خاطر دارند. حرکتی که حتی در داخل فرانسه نیز سر و صدا کرد. کارکنان کارخانه پژو در چند ساله اخیر چندین بار به خیابان ها ریختند چرا که شرکت پژو سیتروئن از چندی پیش ۷درصد از سهام خود را به شرکت جنرال موتورز واگذار کرده و در اجرای تحریمهای اعمال شده علیه جمهوری اسلامی مجبور به قطع صادرات قطعات تولیدی خود به کشورمان شد.

در همین حال برخی از تحلیلگران و اقتصاددانان فرانسوی معتقدند قطع صادرات محصولات کارخانه پژو سیتروئن نیز مستقیما قربانی سیاستهای نابجای تحریمهای آمریکایی و غربی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در آن زمان یکی نمایندگان سندیکای کاری کارکنان این کشور گفته بود در صورت تعطیلی کارخانه «اولنه سوبوآ» که از مهمترین کارخانجات قطعه سازی شرکت پژو است اخراج تعداد زیادی از کارکنان این کارخانه قطعی است. همانطور که مشاهده میکنید ما کارکنان شرکت پژو سیتروئن خشمگین و عصبانی هستیم. با تحریمی که علیه ایران انجام شده ضرر بزرگی به شرکت ما خورده چرا که ایران دومین مشتری بزرگ ما بود و این طبیعی است که وقتی ما طرف معاملهای مثل ایران را از دست دادیم باید قشر وسیعی از کارکنانمان از کار بیکار شوند. حذف ۸ هزار فرصت شغلی تا سال ۲۰۱۴ میلادی تنها در شرکت پژو سیتروئن فرانسه و آن هم در حالی که ۱۰درصد از نیروهای فعال این کشور با مشکل بیکاری مواجهند تنها یکی از دهها نگرانی سندیکاهای کاری و شهروندان این کشور است.

نخستین بوق پژو مونتاژ شده در ایران سال ۶۹ به صدا درآمد. با پژو ۴۰۵٫ و بعدها پارس و ۲۰۶٫ خودروهایی که همچنان خیابان‌ها را در قرق خود دارند. اما سال ۹۱؛ ناگهان پژو با وجود قراردادهای بلندمدت خود بارش را بست و از ایران رفت. ماجرایی که باعث شد تا پژوسواران بی‌شمار ایران با مشکلات ناشی از کمبود قطعات روبرو شوند.

با کاهش ۵۰ درصدی تولید محصولات پژو شرکت‌های خودروساز داخلی ماندند با تعهدات خود به مشتریانی که تعداشان نیز کم نبود و نتیجه آن چیزی نبود جز افزایش روز به روز قیمت خودرو در کشور.

در سال ۹۲ با صدور بیانیه ژنو سر و کله مقامات پژو باز هم در ایران پیدا شد.

اما تجربه بدعهدی این شرکت خودروساز اروپایی، مقامات ایران خودرو را بر آن داشت که بگویند شرط دارند. مجلسی‌ها نیز می‌گویند این بار شرط ورود دوباره پژو به بازار ایران سفت و سخت‌تر خواهد بود.

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته بود: ورود دوباره پژو به بازار ایران منتی ندارد . چرا که در طول ۱۰ سال گذشته که پژو در ایران بوده یک ریال هم سرمایه گذاری نکرده است و یک جانبه همکاری خود را لغو کرد که تولید به نصف کاهش پیدا کرد.

به گفته وی؛ اگر فرانسه می خواهد چهره خود را ترمیم کند، حداقل ۵۰ درصد در ایران سرمایه گذاری کنند و ۳۰ درصد از محصولات روز دنیا و به روز را به ایران صادر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس همواره نظارت دارد، عنوان کرده بود: اخیرا نیز قانون ارتقای کیفیت خودرو را تصویب کردیم اگر خودروسازی با مشارکت شرکت خارجی همکاری کند باید خودروها به روز باشد. حال تفاهم نامه ای که امضا شده است ۵۰ درصد سرمایه گذاری و ۳۰ درصد صادرات رعایت شده است.

حال بیش از آنکه مردم و خودروسازان ایرانی مشتاق بازگشت پژو باشند، این شرکت فرانسوی است که گفته محتاج ورود به بازار ایران است.

با توجه به اعلام مدیر ارشد ایران خودرو در خصوص نهایی شدن قرارداد این شرکت با همتای فرانسوی خود به‌نظر می‌رسد شرکت پژو برای توسعه بازار و تجارت خود باز هم روی بازار ایران حساب کرده و قرار است باردیگر مدل‌های مختلف پژو میهمان شهرهای کشورمان شود.

حالا سرانجام پس ازماه‌ها رایزنی قرارداد پژو و ایران خودرو با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر فرانسه به امضاء رسید. براساس این توافقنامه قرار است با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی که به طور مساوی از سوی دو طرف تأمین می‌شود کارخانه‌ای نزدیک تهران برای تولید سه مدل‌ خودروی پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ تأسیس شود.

توافق گذشته دو خودروساز ایرانی با فرانسوی ها به گونه ای یک طرف بسته شده است که به گفته تحلیلگران و حتی گزارش مجلس شورای اسلامی خودروهای این کشور اروپایی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر از دیگر کشورها به ایرانی ها عرضه می شود ضمن اینکه کیفیت این خودروها نیز هم تراز با خودروهای اروپایی نیست.

حال صنعت خودرو ایران که بر اساس آمارoica   شانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه بوده و از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو، مقام هفتم دنیا را کسب کرده است، سواری بر خودرویی است که برای ایرانی‌ها ارزان تمام نشده است. شاید بتوان این روزها خودروی بهتری را جایگزین پژو کرد.

برچسب‌ها: ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق